beantwoord

Waarom kan de trein niet 10 seconden wachten op een aansluiting?



Toon eerste bericht

35 reacties

Daar waar je vaak komt, ben je als HC wel op de hoogte, maar we blijven mensen en er zijn ook sprinteraansluitingen op IC. Soms lijkt een trein een aansluiting te zijn, maar dat officieel niet is, omdat deze te vroeg binnenkomt.
Meestal zo'n 25 seconden voor vertrektijd.
@-Bemined: Er zijn ook locaties waar niet-cross-platform kan worden overgestapt.
Echter een aansluiting in de zin dat dit min of meer gegarandeerd is, bestaat al jaren niet meer in die zin.
Het is gewoon "op de seconde" vertrekken. Zoals JBa al aangeeft, daarom heeft personeel tegeneoordig ook dienstkaartjes "op de seconde".

Als zo'n kaartje aangeeft om 23.16:42 vertrekken gaat personeel niet tot 23.17:02 wachten.
Reputatie 1
Klopt ook in Zl is een 2 min aansluiting. Vanochtend IC516 komt om 6.17.10 sec aan. Helaas dan is ic1816 V 6.17 al weg
Reputatie 2
Alex1, leuk bedacht, maar zo werkt het natuurlijk niet.Jeetje, heb je nou echt niets zinnigers te melden?
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
De spoorwegwereld draait niet alleen om intercity's, er zijn ook aansluitingen tussen sprinters en intercity's en sprinters onderling.
Klopt ook in Zl is een 2 min aansluiting. Vanochtend IC516 komt om 6.17.10 sec aan. Helaas dan is ic1816 V 6.17 al weg

Is deze 2 minuten dan wel een officiƫle aansluiting, wordt deze ook in de reisplanner aangegeven als aansluiting ?
De spoorwegwereld draait niet alleen om intercity's, er zijn ook aansluitingen tussen sprinters en intercity's en sprinters onderling.
Alleen dit onderwerp gaat wel over twee intercity's 😉
Reputatie 1
Ja die wordt inderdaad gegeven. 't vreemde is dat soms gewoon 2 a 3 minuten gewacht wordt en een andere keer op de sec nauwkeurig wordt vertrokken.
Inderdaad, het is maar net wat de treindienstleider (en niet het treinpersoneel) beslist.
De eerste heeft immers het overzicht van de treinenloop.
En daarbij is er bij Zwolle vaak sprake van kruisend treinverkeer waar op gewacht moet worden door treinen langs het perron en binnenkomende treinen.

Zwolle is wat dat betreft een wat lastiger knooppunt doordat er maar een beperkt aantal sporen binnen komen. Hierdoor zit je als je hier vertraagd bent of langer wordt vastgehouden door de treindienstleider al snel andere treinen in de weg.

Reageer