beantwoord

waarom kan ik niet op oudjaarsdag naar arnhem reizen? bijvoorbeeld om 0300 s nachts

• 4 december 2019
  • 16 reacties
  • 416 Bekeken

Het is heel storend dat als ik een leuke avond heb gehad net als miljoenen anderen mensen die ergens heen gaan bijv amsterdam geen trein meer kunnen nemen om 3 uur s nachts richting het oosten. Bijv Arnhem. Alles stopt bij Utrecht! Dit kan toch niet. Wat is de oplossing vanuit utrecht??

icon

Beste antwoord door Robert B 4 december 2019, 23:53

Welkom bij de NS Community!

De treindienst stopt (met een paar uitzonderingen) rond 20:00. Na 20:00 ergens aankomen kan dus nog wel lukken, check de Reisplanner.

Na 00:30 wordt de treindienst weer hervat, volgens een zondagdienstregeling.

Als je dus de rest van het jaar om 3 uur ‘s nachts van Amsterdam naar Arnhem zou kunnen op een zondag, dan kan dat 1 januari ook gewoon!

Ik zie het probleem dus niet, en het gaat zeker niet om een miljoen reizigers (die de NS op een drukke werkdag ongeveer vervoert).

Nieuwjaar is dus zeker geen Koningsdag/nacht… (voor zover er dan extra treinen rijden van/naar Arnhem?) of de Nijmeegse Vierdaagse met allerlei extra treinen..

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hotelovernachting boeken 😉

Er zijn te weinig reizigers 's nachts om daarvoor treinen te laten rijden.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

De treindienst stopt (met een paar uitzonderingen) rond 20:00. Na 20:00 ergens aankomen kan dus nog wel lukken, check de Reisplanner.

Na 00:30 wordt de treindienst weer hervat, volgens een zondagdienstregeling.

Als je dus de rest van het jaar om 3 uur ‘s nachts van Amsterdam naar Arnhem zou kunnen op een zondag, dan kan dat 1 januari ook gewoon!

Ik zie het probleem dus niet, en het gaat zeker niet om een miljoen reizigers (die de NS op een drukke werkdag ongeveer vervoert).

Nieuwjaar is dus zeker geen Koningsdag/nacht… (voor zover er dan extra treinen rijden van/naar Arnhem?) of de Nijmeegse Vierdaagse met allerlei extra treinen..

Dit staat alleen niet op de ns app dus waar moet ik vanuit gaan?

Reputatie 4

Ik zie het probleem dus niet, en het gaat zeker niet een miljoen reizigers (die de NS op een drukke werkdag ongeveer vervoert).

Op een drukke dag nog maar een miljoen? Dat is nog geen 6% van de Nederlandse bevolking...

Badge +3

De info in de app/reisplanner is pas 10 dagen van tevoren actueel.

En @Rocco_Siffredi die miljoen is afgerond naar beneden (zijn er geen 2 miloen in ieder geval)

En 6% van de bevolking vervoeren op een dag is best wel veel toch? De meesten gaan fietsen (scholieren) of hebben ander vervoer dan een trein, of hebben helemaal geen vervoer nodig (thuiswerkers en ouderen die niet werken).

Je bedoelde denk ik een deel van de beroepsbevolking (voor zover die op en neer moeten naar werk en zo). Geen idee hoe veel dat er zijn, en of die sowieso wel iets hebben aan een trein (of ander OV).

Reputatie 7
Badge

Is Arnhem zelf dan niet leuk met oud/nieuw @Jord18030 ? Amsterdam is zo jaren '80 daar wil je toch niet uitgaan 😀

Reputatie 4

De info is de app/reisplanner is pas 10 dagen van tevoren actueel.

En @Rocco_Siffredi die miljoen is afgerond naar beneden (zijn er geen 2 miloen in ieder geval)

En 6% van de bevolking vervoeren op een dag is best wel veel toch? De meesten gaan fietsen (scholieren) of hebben ander vervoer dan een trein, of hebben helemaal geen vervoer nodig (thuiswerkers en ouderen die niet werken).

Je bedoelde denk ik beroepsbevolking (die op en neer moeten naar werk en zo). Geen idee hoe veel dat er zijn, en of die sowieso wel iets hebben aan een trein (of ander OV).

Nee dat bedoelde ik niet want naast beroepsbevolking heb je nog veel meer mensen die met de trein gaan (scholieren, studenten, dagjesmensen, etc.).

Badge +3

Hartstikke leuk,  maar na een nachtje stappen in Amsterdam op 1 januari (dat telt als zondag) kom je echt niet eerder thuis dan de rest van het jaar.

Waarom zou de NS daar treinen en personeel voor moeten regelen dus?

Korte antwoord: Niet!

Langere antwoord: Zorg dat je rond 20:00 op 31 december bent waar je wilt zijn en reis op 1 januari terug zoals op elke zondag kan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het probleem dus niet, en het gaat zeker niet een miljoen reizigers (die de NS op een drukke werkdag ongeveer vervoert).

Op een drukke dag nog maar een miljoen? Dat is nog geen 6% van de Nederlandse bevolking...

Een miljoen  per dag is misschien het gemiddelde aantal reizigers over een heel jaar gezien en misschien ook nog van enkele jaren geleden. Eind augustus gaf NS aan dat in de drukste maand van het jaar, september, er naar verwachting 36,7 miljoen reizigers zouden zijn. Een jaar eerder was dat 35 miljoen in september. Andere maanden zijn dan wat rustiger om kom je nu misschien gemiddeld op 1,1 miljoen per dag uit, al zal het op doordeweekse dagen wel drukker zijn dan in het weekend.

https://nieuws.ns.nl/forensenseizoen-van-start-367-miljoen-reizigers-in-september/

Reputatie 5
Badge

Voor NS gaat het personeel boven alles, en die willen ook wel eens rustig oliebollen kanen en de vuurwerkshow aanschouwen en met de familie toosten.

De reden dat dit vrij specifiek in NL is de iedereen toch welbekend moeten zijnde enorme idiotie die losgeslagen pubertjes denken te moeten loslaten op de rest van de bevolking. Alles wat dan durft te rijden wordt met alles+nog wat bekogeld. In de ons omringende buitenlanden is daarvan amper sprake. Zo worden vb in Belgie juist veel extra nachtbussen net na 0.01 ingelegd, veelal zelfs gratis, om het publiek veilig naar huis te brengen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet het aantal reizigers recent gedaald zijn. 

En eigenlijk is het de helft, NS rekent heen en terug als aparte reizigers. 

Reputatie 7
Badge +3

NS deelde vandaag mee dat het er 1,3 miljoen zijn. 

@Dwarsligger

Er worden uiteraard enkeltjes geteld omdat sowieso niet iedereen terug reist.

Badge +3

Is die 1,3 miljoen op een werkdag of in het weekend, of een week/maandgemiddelde?

Hoe dan ook, ik reageerde op het openingstopic waarin beweerd werd dat er in de nieuwjaarsnacht miljoenen mensen op pad gaan (naar bijv. Amsterdam) en dat er voor al die mensen geen treinen zijn verder dan Utrecht.

Maar goed, die zijn er dus nooit en om halve volksverhuizingen zoals op Koningsnacht/dag zal het ook niet gaan.

Reputatie 4

Is die 1,3 miljoen op een werkdag of in het weekend, of een week/maandgemiddelde?

1,3 miljoen waarvan heel veel “dubbeltellingen“ (werkenden, scholieren, studenten, etc. die op en neer reizen). Blijven er aantallen over in de honderdduizendtallen (unieke reizigers) die dagelijks in een NS trein stappen, en dat op een bevolking van 17+ miljoen.

Reputatie 7
Badge +3

@Rocco_Siffredi

NS heeft buiten de Randstad nog maar een klein aantal lijnen over. Daarnaast is NS erg eenzijdig gericht op intercityvervoer terwijl het gros van de verplaatsingen in Nederland juist over kortere afstanden is. Dan blijft je marktaandeel in het totale vervoer dus vanzelf ook maar klein.

NS claimt trots groei in de laatste 5 jaar maar die groei komt vooral door de uitbreiding van de studentenkaart in het MBO, de invoering van het leenstelsel (minder studenten op kamers) en de sterk groeiende economie. Veel structurele, autonome groei is er echter niet.

Dat geringe marktaandeel van NS verklaart ook waarom de politiek niet grootschalig in het spoor wil investeren. Het zouden dure investeringen (denk aan de Lelylijn) zijn die slechts ten goede komen aan een procentueel hele kleine groep Nederlanders. De autolobby heeft daar een beter verhaal omdat door op- en afritten ook het regionale verkeer van nieuw asfalt profiteert.

Reageer