beantwoord

Waarom krijgt Breda alles?

• 19 februari 2017
  • 20 reacties
  • 974 Bekeken

Ik vind het zelf nogal storend dat alle treinen via Breda moeten gaan, IC Direct, IC Brussel over enkele maanden de nieuwe treinserie 1100 in de dienstregeling 2017 (Den Haag-Breda-Eindhoven ipv via Dordrecht wat maar enkele minuten tijdwinst is. Is Breda nou zo belangrijk voor Nederland of betalen ze zoveel geld om treinen daar te krijgen of is het anders zonde dat de HSL niet gebruikt word?

In de dienstregeling 2018 gaat de IC Brussel 4x per dag vanaf Den Haag naar Rotterdam Breda Noordekempen en zo naar Antwerpen, kom op NS is het nou zo moeilijk om die trein 4x per dag in Dordrecht te laten stoppen? Ik vind het nergens op slaan dat alles via Breda moet en Dordrecht eigenlijk overgeslagen word.
icon

Beste antwoord door Frank Visser 20 februari 2017, 08:18

Dordrecht is in Dienstregeling 2018 nog steeds Intercity station met 5x per uur een Intercity richting Rotterdam Centraal en 2x per uur richting Roosendaal en 1x per uur richting Breda. Naast de al genoemde argumenten heeft NS ook te maken met de grenstijden die zijn afgesproken met België, en met de capaciteit op de Moerdijkbrug (waar ook veel goederentreinen overheen moeten). Fysiek is het niet mogelijk om zoveel Intercity's te rijden zoals Stan69 voorstelt, daarvoor is geen capaciteit op de infrastructuur. Ook moet NS rekening houden met het bieden van aansluitingen in bijvoorbeeld Eindhoven en Leiden.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Sowieso is de afspraak met de Tweede Kamer is dat de Benelux via de HSL zou gaan. Daarnaast eisen de Belgische spoorwegen dat Noorderkempen ieder uur wordt aangedaan omdat ze dan de onrendabele pendeltrein Noorderkempen-Antwerpen te kunnen schrappen.

Als de IC Brussel niet via Breda zou gaan dupeer je de Brabantse reizigers naar België en dat is nu eenmaal een veel grotere groep dan de reizigers van Dordrecht naar België.Hoe spijtig ook, steden als Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven zijn nu eenmaal een maatje groter en belangrijker dan Dordrecht. Van Dordrecht kun je straks met overstap in Breda naar België, dat lijkt me een heel redelijke oplossing.

Bij Dordrecht moet je daarnaast bedenken dat het vrijwel totaal op Rotterdam is gericht en dat er relatief maar weinig vervoer van Dordrecht naar Brabant is. De belangrijkste groep reizigers van Dordrecht naar Brabant zijn studenten die in Breda en Tilburg studeren en die hebben nog steeds ieder halfuur een rechtstreekse verbinding.

ik begrijp de emoties in Dordrecht maar zakelijk gezien is de keuze om Breda tot knooppunt te ontwikkelen heel begrijpelijk.
Reputatie 6
Badge
Dordrecht is er inderdaad bizar op achteruit gegaan qua service sinds de nieuwe dienstregeling. Je zou het station zo in de prullenbak kunnen gooien, en de verbinding tussen Breda/Roosendaal en Rotterdam nog sterker kunnen maken. Dan maar lekker via Zuidplein met de bus naar Dordrecht. Is tenminste een stuk frequenter....
Reputatie 2
Ik begrijp de onderbouwingen van de diverse beslissingen zoals Tamzin ze beschrijft. Ik begrijp echter niet dat men dit nu op korte termijn wil doorzetten met materiaal waarmee de IC direct al 8 jaar aanmoddert. De (vergeleken met IC direct) redelijk stabiele trajecten Eindhoven-Den Haag en Amsterdam-Brussel moeten dus ook over het storingsgevoelige hsl spoor gaan rijden terwijl de problemen met de IC direct nog niet zijn opgelost.
Reputatie 7
Badge +3
NS zal wel via de HSL moeten want dat was de voorwaarde waarop ze de concessie voor de HSL mochten houden.
Dordrecht moet gewoon een IC station blijven! Als je het vergelijkt met een stad als Leiden (122.915 inwoners) en Dordrecht (118.496). in Leiden blijft alles stoppen en Dordrecht word gewoon heel erg benadeeld in mijn mening waarbij ik nog wil zeggen dat 1 IC per uur naar Breda nergens op slaat minstens 2x en misschien wel 3 of 4x per uur
Reputatie 7
Badge +3
3 of 4 ICs per uur???? Voor een handjevol reizigers?
Als je het vergelijkt met een stad als Leiden (122.915 inwoners) en Dordrecht (118.496).
Grappig dat je Leiden noemt, want Leiden kent ook geen IC verbindingen in alle richtingen. Leiden kent alleen intercity's over de lijnen Haarlem/Schiphol - Den Haag, maar richting Utrecht heb je slechts een 'intercity, stopt tot Woerden op alle tussengelegen stations'. Niet veel anders dan Dordrecht: volwaardige intercitydienst richting Rotterdam (4x per uur) en Roosendaal (2x per uur), maar richting Breda een beperktere dienstregeling.
Reputatie 7
De HSL ligt er tussen Amsterdam en Rotterdam alweer bijna de hele dag uit, nu weer defecte bovenleiding.
Het blijft een triest verhaal, zo onbetrouwbaar. Of er zijn alwéér werkzaamheden, óf er is wel een storing aan infrastructuur of trein. We zullen zien wat het op gaat leveren als er straks tussen Breda en Rotterdam ook nog de IC Brussel rijdt (ook altijd al een slecht presterende trein met veel uitval). Laat het maar niet te hard waaien.
En erg zuur voor Dordrecht. Tussen 2 grotere steden (Dordrecht-Breda) alleen nog 2 sprinters en 1x per uur een IC (tijdelijk?) en na veel gedoe over kosten uit coulance geboren.
De HSL ligt er tussen Amsterdam en Rotterdam alweer bijna de hele dag uit, nu weer defecte bovenleiding.
Ik weet niet wat jouw definitie van 'de hele dag' is, maar de HSL is vandaag slechts zo'n twee uur gestremd geweest en rijdt inmiddels al enkele uren weer op één trein na die nog uitgevallen is.
Reputatie 2
NS zal wel via de HSL moeten want dat was de voorwaarde waarop ze de concessie voor de HSL mochten houden.

Duidelijk. Politiek en spoor zijn vaker geen optimale combinatie gebleken 😉
Reputatie 5
Dordrecht moet gewoon een IC station blijven! Als je het vergelijkt met een stad als Leiden (122.915 inwoners) en Dordrecht (118.496). in Leiden blijft alles stoppen en Dordrecht word gewoon heel erg benadeeld in mijn mening waarbij ik nog wil zeggen dat 1 IC per uur naar Breda nergens op slaat minstens 2x en misschien wel 3 of 4x per uur

Ach, Enschede heeft ook wel 130.000 inwoners en heeft ook slechts 2x per uur een IC naar Hengelo en 2x per uur een sprinter naar Zwolle. En dan ook nog eens korte treinen.
Het gaat allemaal om het geld
Reputatie 3
Dordrecht is in Dienstregeling 2018 nog steeds Intercity station met 5x per uur een Intercity richting Rotterdam Centraal en 2x per uur richting Roosendaal en 1x per uur richting Breda. Naast de al genoemde argumenten heeft NS ook te maken met de grenstijden die zijn afgesproken met België, en met de capaciteit op de Moerdijkbrug (waar ook veel goederentreinen overheen moeten). Fysiek is het niet mogelijk om zoveel Intercity's te rijden zoals Stan69 voorstelt, daarvoor is geen capaciteit op de infrastructuur. Ook moet NS rekening houden met het bieden van aansluitingen in bijvoorbeeld Eindhoven en Leiden.
Reputatie 5
5x per uur een IC richting Rotterdam, wou dat we dat in het oosten hebben. Je hebt weinig reden tot klagen volgens mij. En verder, alles gaat om geld. Welkom in 2017.
Reputatie 6
Badge
MarkM93, alleen wil men in Rotterdam absoluut geen 5 treinen naar Enschede. Liever houdt men de goede verbinding met voor hen relevante plaatsen als Schiedam, Vlaardingen, Capelle a/d Ijssel, Barendrecht, Zwijndrecht, Delft, Gouda, Dordrecht, Den Haag en Zoetermeer. Daar werken/wonen Rotterdammers, en niet in Enschede/Het Oosten.
Reputatie 4
Eh, die trein naar het oosten en noordoosten bedient ook Alexander en Gouda. Toch evengoed relevant voor Rotterdam.
Maar het gaat hier om Dordrecht...
En om de vergelijking met Leiden af te maken: intercity Brussel stopt daar nu ook niet en gaat daar ook nooit meer stoppen.
Reputatie 3
En daarnaast: een IC of sprinter richting Breda scheelt nog geen vijf minuten aan verschil in reistijd, nou niet echt noemenswaardig om daar miljoenen voor uit te geven, als het blijkbaar handiger is om de Gvc - Ehv via de HSL te laten rijden.
En om de vergelijking met Leiden af te maken: intercity Brussel stopt daar nu ook niet en gaat daar ook nooit meer stoppen.
De IC Brussel stopt niet in Leiden, wel in Dordrecht. Dordrecht heeft dus naar mijn mening niets te klagen. Zie forumthema 'Waarom stopt de Beneluxtrein niet in Leiden'?
Reputatie 6
Badge
Misschien heeft het iets te maken met het bizarre aantal van 8 directe treinen per uur vanaf Leiden naar Schiphol? Waar Dordrecht er maar 2 heeft.

Reageer