beantwoord

Waarom lange wachttijd IC-direct (Breda-Rotterdam) bij wachten op vertraagde Thalys?

• 10 januari 2019
  • 6 reacties
  • 188 Bekeken

Mij valt op dat de Ic-direct van Breda naar Rotterdam altijd onverklaarbaar lang moet wachten voordat hij (vlak voor Lage Zwaluwe) de HSL op mag wanneer er een vertraagde Thalys langs moet. Zelfs nadat de Thalys (op volle snelheid) al gepasseerd is, duurt het minimaal nog een minuut of 4-5 voordat de IC-direct verder mag om de HSL op te rijden. Weet iemand waarom dit zo lang duurt? Gezien de hoge snelheid van de thalys zou het toch al veel sneller mogelijk moeten zijn dat de ic-direct erachter aan kan met een veilige afstand ertussen? Gevolg nu is dat de ic-direct dan vaak al een minuut of 10 (onnodige) vertraging in Rotterdam aankomt.
icon

Beste antwoord door Edwin 10 januari 2019, 18:49

Thalys rijdt inderdaad 300 km/u, maar moet +/- 2 kilometer voorbij Zevenbergschen Hoek bij Lage Zwaluwe door een fasescheiding. Dat is een stuk van grofweg 500 meter waar geen spanning op de bovenleiding staat. Zouden we daar met de ICd meteen achteraan rijden, zouden we vlak vóór die fasescheiding tot stilstand worden gedwongen met als gevolg dat we er niet meer door kunnen, met heel wat meer problemen tot gevolg.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge
Thalys rijdt inderdaad 300 km/u, maar moet +/- 2 kilometer voorbij Zevenbergschen Hoek bij Lage Zwaluwe door een fasescheiding. Dat is een stuk van grofweg 500 meter waar geen spanning op de bovenleiding staat. Zouden we daar met de ICd meteen achteraan rijden, zouden we vlak vóór die fasescheiding tot stilstand worden gedwongen met als gevolg dat we er niet meer door kunnen, met heel wat meer problemen tot gevolg.
Daarnaast zit er in het ontwerp van het systeem op de HSL een rarigheidje: afhankelijk van de locatie waar je staat kan het tot anderhalve minuut extra duren voordat je het sein krijgt dat je verder mag rijden.
Het wordt een heel technisch verhaal om dat helemaal uit te leggen, maar ik vermoed dat bij het maken van die keuze de ontwerpers nooit hebben bedacht dat we gepland treinen op drie minuten achter elkaar aan zouden willen sturen en dat de situatie van wachten zo vaak voor zou komen.
Ik zie dat Julian en Edwin al een reactie hebben gegeven, dorae_mon. Kun je hiermee uit de voeten?
Reputatie 7
Badge
Ik zie dat Julian en Jeroen al een reactie hebben gegeven, dorae_mon. Kun je hiermee uit de voeten?
Hmmmm.....Ik denk dat ik even tegen mijn vrouw moet zeggen dat ze ineens met een Jeroen getrouwd is?

Ik zie dat Julian en Jeroen al een reactie hebben gegeven, dorae_mon. Kun je hiermee uit de voeten?Hmmmm.....Ik denk dat ik even tegen mijn vrouw moet zeggen dat ze ineens met een Jeroen getrouwd is?

Oeps, aangepast. Heb je nu een identiteitsconflict met jezelf?
Reputatie 7
Badge

Ik zie dat Julian en Jeroen al een reactie hebben gegeven, dorae_mon. Kun je hiermee uit de voeten?Hmmmm.....Ik denk dat ik even tegen mijn vrouw moet zeggen dat ze ineens met een Jeroen getrouwd is?
Oeps, aangepast. Heb je nu een identiteitsconflict met jezelf?

Ik niet, maar mijn vrouw zit me sinds een kwartiertje wel vreemd aan te kijken........😂

Reageer