beantwoord

Waarom minder sprinters van Delft Zuid naar Rotterdam CS

• 15 oktober 2016
  • 28 reacties
  • 1379 Bekeken

Waarom zetten jullie minder sprinters in tussen Delft Zuid en Rotterdam CS? Ik moet hier al bijna altijd staan en nu maken jullie de treinen nog drukker! Wat is de gedachte hierachter?
icon

Beste antwoord door Sneltram 15 oktober 2016, 12:54

Door beperkingen in de materieelinzet wordt de intercity Den Haag - Eindhoven tijdelijk geknipt in Breda. Reizigers moeten hier overstappen. Om die overstap aan te kunnen bieden, moet de trein een paar minuten eerder weg uit Den Haag. Dat kan helaas niet zomaar, want dan zouden zowel de intercity Lelystad - Dordrecht als de sprinter Den Haag - Dordrecht in de weg zitten op het overbelaste tweesporige baanvak van Delft naar Rotterdam. Die sprinter en intercity moeten dus ook een paar minuten sneller worden en dat kan alleen door het overslaan van een station. De intercity slaat dus Schiedam over en de sprinter Delft Zuid.

Ik ben het er mee eens dat het voor Delft Zuid een enorme achteruitgang is. Gelet op de verschuiving van de treintijden en de niet-verschuivende collegetijden wordt het voor studenten op de TU veel aantrekkelijker om vanaf Delft hoofdstation te reizen i.p.v. Delft Zuid.

Waarom het alleen richting Breda geldt is een wat langer en technischer verhaal, maar het komt er op neer hoe de speling in de dienstregeling over het traject verdeeld is en waar je mogelijkheden hebt om te schuiven zonder aansluitingen verloren te laten gaan.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 4
Badge
Tot in ieder geval begin april stopt de IC langs Schiedam en de sprinter langs Delft Zuid richting Dordrecht maar 2x per uur in plaats elk kwartier. Dit komt omdat er tijdelijk ruimte voor de IC Den Haag - Breda gemaakt moet worden. Zie:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2016/10/13/aanbieding-39e-voortgangsrapportage-hsl-zuid/aanbieding-39e-voortgangsrapportage-hsl-zuid.pdf
Waarom is dit dan alleen richting Rotterdam? Ik vind dit maar een slecht doordachte keuze, dit word een garantie voor over volle treinen in de spits.
Reputatie 5
Badge
Door beperkingen in de materieelinzet wordt de intercity Den Haag - Eindhoven tijdelijk geknipt in Breda. Reizigers moeten hier overstappen. Om die overstap aan te kunnen bieden, moet de trein een paar minuten eerder weg uit Den Haag. Dat kan helaas niet zomaar, want dan zouden zowel de intercity Lelystad - Dordrecht als de sprinter Den Haag - Dordrecht in de weg zitten op het overbelaste tweesporige baanvak van Delft naar Rotterdam. Die sprinter en intercity moeten dus ook een paar minuten sneller worden en dat kan alleen door het overslaan van een station. De intercity slaat dus Schiedam over en de sprinter Delft Zuid.

Ik ben het er mee eens dat het voor Delft Zuid een enorme achteruitgang is. Gelet op de verschuiving van de treintijden en de niet-verschuivende collegetijden wordt het voor studenten op de TU veel aantrekkelijker om vanaf Delft hoofdstation te reizen i.p.v. Delft Zuid.

Waarom het alleen richting Breda geldt is een wat langer en technischer verhaal, maar het komt er op neer hoe de speling in de dienstregeling over het traject verdeeld is en waar je mogelijkheden hebt om te schuiven zonder aansluitingen verloren te laten gaan.
Duidelijk verhaal. Maar nog een enorm probleem voor Delft Zuid. Er is daar tevens een bedrijven terein wat veelvoudig gebruik maakt van de trein in de spits.
Is er wel bekend of de treinen langer gemaakt worden nu ze minder rijden?
Reputatie 5
Badge
Ik ga er van uit dat de treinen op de juiste lengte worden gebracht. Dat is aangegeven door één van de dienstregelingontwerpers van NS in een ander topic ("we monitoren de situatie").

De sprinters rijden allemaal niet verder dan Dordrecht. Nu rijdt de helft nog naar Roosendaal en de andere helft naar Breda. Door de knip in Dordrecht hoop ik dat het materieel efficienter ingezet kan worden. Dat wil zeggen: zo lang mogelijke treinen tussen Den Haag en Dordrecht en wat kortere treinen tussen Dordrecht en Roosendaal / Breda.
Ik kan me ziezo niet zo vinden in de situatie over stappen in Breda. Het is jaren rechtstreeks gegaan. Lijkt wel of alle treinen richting en rondom de hoofdstad moeten wijken.
Maar denk je dat er na april weer een normale situatie ontstaat?
Reputatie 7
Badge +3
Duidelijk verhaal. Maar nog een enorm probleem voor Delft Zuid. Er is daar tevens een bedrijven terein wat veelvoudig gebruik maakt van de trein in de spits.
Is er wel bekend of de treinen langer gemaakt worden nu ze minder rijden?

Ik werk dus op het bedrijven terrein Technopolis en heb hier ook mee te maken. Als dit inderdaad maar tot april duurt is dit nog wel te overzien. Wellicht dat ik tot die tijd zoals Sneltrein al aangaf tot Delft hoofdstation ga reizen en vandaar fietsen.
Ironisch is wel dat ik juist vanwege de vaak overvolle ondergrondse fietsenstalling naar Delft Zuid was gaan reizen ipv Delft. Wanneer er nu meer studenten naar Delft gaan ipv Zuid wordt die stalling misschien wel nog voller.
Reputatie 5
Badge
Op dit moment (en eigenlijk al sinds jaren) rijdt de intercity van Den Haag naar Eidnhoven (en Venlo) via het conventionele spoor. In 2017 moet dat via de hogesnelheidslijn door afspraken tussen NS en het ministerie van Infra & Milieu. Er is echter nog niet voldoende geschikt materieel. Daarom komt er een knip in de treindienst. Van Den Haag naar Breda rijdt HSL-materieel, van Breda naar Eindhoven regulier materieel. Volgens een brief van de staatssecretaris zou dit in april opgelost moeten zijn. Dat wil zeggen, er is dan voldoend HSL geschikt materieel om de knip in Breda op te heffen.
Reputatie 4
Badge
Het is inderdaad wel erg jammer dat de dienst Den Haag - Eindhoven niet direct goed opgestart kan worden. Dit heeft nu vervelende consquenties voor de reizigers in/langs Brabant en dan ook nog voor de reizigers van Schiedam Centrum en Delft Zuid. Dat de treinen deze route zouden gaan nemen is al in medio 2013 besloten, dus het is eigenlijk wel een slechte planning dat er nog niet voldoende materiaal is en/of voldoende personeel voor dit type trein is opgeleid.
Reputatie 2
Met kamcon, Sneltram en Momo op het forum hoef ik bijna niets te doen 🆒

Helaas kan ik het verhaal voor @Psandeweg niet mooier maken. Het is tot april even 'doorbijten'. Vanaf Delft blijven wel 4x p/u Sprinters rijden dus we verwachten dat reizigers zich hier wel verdelen over de trein, alleen dat vanaf Delft Zuid in zuidelijke richting (ri Rotterdam) er extra druk komt op deze twee specifieke treinen die wel blijven rijden.
Wat ik me dan afvraag, is waarom er niet kan worden gewacht tot de ns het personeel en materiaal in orde heeft.
Moet alles perse op de zelfde datum veranderen?
De dienstregeling is inderdaad al ontworpen en het is een zo goed als onmogelijke klus om dit aan te passen. Ik weet zeker dat NS dit zelf ook graag anders had gezien, maar het is even niet anders. Ik hoop wel dat de ondergrondse fietsenstalling op station Delft niet nóg voller wordt, zoals al werd gezegd.
Reputatie 7
Badge +3

Er blijven nog genoeg vragen over voor je Tim. Je hebt het maar druk mee.

Er zijn zo op dit forum te zien best een flink aantal reizigers die er in reistijd behoorlijk op achteruit gaan of nu (vaker) moeten overstappen, met ook meer kans op vertraging en missen van deze overstap.
Worden al deze klachten geïnventariseerd en meegenomen om eventueel in de dienstregeling 2018 of later weer te verbeteren? Dan doel ik niet op de tijdelijke maategel bij Delft Zuid en Schiedam maar bv op de extremen dat reizigers 27 of 28 minuten moeten wachten op een aansluiting omdat de aansluitende trein net weg is, of dat de reistijd met 50% toeneemt?
Iedere dag 15 of 30 minuten langer onderweg per reis betekent op jaarbasis wel 100 of 200 uur die men EXTRA kwijt is. Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat er dan mensen gaan kiezen voor de auto ipv de trein, en dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?

Ik vind het wel heel goed om te zien dat je hier zelf op forum aanwezig bent om dit soort vragen te beantwoorden.
Reputatie 3
Badge
Wat ik me dan afvraag, is waarom er niet kan worden gewacht tot de ns het personeel en materiaal in orde heeft.
Moet alles perse op de zelfde datum veranderen?

Ik vermoed dat NS ook liever had gezien dat de lijn Den Haag-Eindhoven met alles erop en eraan nu al volledig operationeel zou zijn, maar het domweg niet voor elkaar heeft gekregen. En dan vind ik het wel te begrijpen dat je alle grote wijzigingen in één klap laat ingaan, en voor lief neemt dat je halverwege het jaar misschien nog wat kleine dingen moet bijstellen. Helemaal als die latere bijstelling een verbetering is (alsnog opnemen van sprinterstop op Delft Zuid en IC-stop in Schiedam, en door laten lopen van de IC Den Haag-Eindhoven).
Dat is beter dan alle mogelijke verbeteringen een jaar uitstellen of tegen beter weten in de nieuwe dienstregeling in zijn geheel invoeren en na twee dagen moeten toegeven dat het niet werkt, zoals met de invoering van de Fyra.
Reputatie 3
Badge

Er blijven nog genoeg vragen over voor je Tim. Je hebt het maar druk mee.

Er zijn zo op dit forum te zien best een flink aantal reizigers die er in reistijd behoorlijk op achteruit gaan of nu (vaker) moeten overstappen, met ook meer kans op vertraging en missen van deze overstap.
Worden al deze klachten geïnventariseerd en meegenomen om eventueel in de dienstregeling 2018 of later weer te verbeteren? Dan doel ik niet op de tijdelijke maategel bij Delft Zuid en Schiedam maar bv op de extremen dat reizigers 27 of 28 minuten moeten wachten op een aansluiting omdat de aansluitende trein net weg is, of dat de reistijd met 50% toeneemt?
Iedere dag 15 of 30 minuten langer onderweg per reis betekent op jaarbasis wel 100 of 200 uur die men EXTRA kwijt is. Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat er dan mensen gaan kiezen voor de auto ipv de trein, en dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?

Ik vind het wel heel goed om te zien dat je hier zelf op forum aanwezig bent om dit soort vragen te beantwoorden.

Inderdaad prima dat Tim van Leeuwen zich hier persoonlijk zo in het forum mengt!

We moeten niet vergeten dat hier vooral de opmerkingen en klachten langskomen over situaties waarin de nieuwe dienstregeling een verslechtering oplevert.
Je zult hier veel minder juichende verhalen zien van mensen die er echt op vooruitgaan. En dat zeg ik niet om de verslechteringen te bagatelliseren; integendeel: als je er mee te maken hebt, zijn ze heel reëel. Maar ik denk wel dat NS uiteindelijk ook een analyse heeft gemaakt van het aantal mensen dat erop vooruitgaat en hoeveel tijdwinst hun dat oplevert, tegenover het aantal reizigers dat erop achteruitgaat en hun tijdverlies. En daar afwegingen op gebaseerd heeft.
Plus dat er nog een aantal strategische keuzes spelen, zoals het 'bevoorrechten' van de verbinding vanuit Oost-Nederland naar Amsterdam Zuid boven Amsterdam Centraal; dat is gewoon (ook) een keuze die vanuit een veel breder perspectief van ruimtelijke ordening wordt gemaakt.

Wat betreft Delft Zuid: je zou je ook kunnen voorstellen dat er tijdelijk met de gemeente Delft iets wordt afgesproken over extra pendelbussen tussen Delft en Delft Zuid.
Ik ga nu zelf voortaan bij de nieuwe dienstregeling met de sprinter vanaf Delft Zuid eerst met de sprinter naar Delft, en dan met de IC verder. In de ochtendspits rijdt de sprinter van Rotterdam naar Den Haag gelukkig wel 4x per uur. Overstap op Rotterdam naar Breda is toch zeer slecht als je de sprinter neemt van Delft Zuid naar Rotterdam... ACHTTIEN MINUTEN! Als je eerst sprinter naar Delft neemt en dan diezelfde IC neemt naar Breda wacht je op Delft maar acht minuten.. Later weg en minder overstaptijd.

Gelukkig is dit maar tijdelijk, maar Delft Zuid overslaan blijft serieus wel iets gedurfts wat slecht kan uitpakken als het niet goed word uitgevoerd. (Bussen inzetten in de spits misschien?)
Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft Delft Zuid: je zou je ook kunnen voorstellen dat er tijdelijk met de gemeente Delft iets wordt afgesproken over extra pendelbussen tussen Delft en Delft Zuid.

Ik weet niet of dat nou echt veel soelaas biedt. Zo'n pendelbus doet er altijd langer over dan de trein en de meeste mensen die 's morgens uitstappen op Delft Zuid zullen toch naar de TU gaan, Technopolis of daar in de buurt. Dat kan ook eventueel ook met de fiets of de reguliere bussen (69, 40 of 174). Misschien is dan alleen wat extra bus capaciteit in de spits daar dan wel handig, tot de TU zitten die nu al aardig vol.
Het had leuk geweest wanneer tram 19 al doorreed naar Technopolis, maar dat zit er de eerstkomende jaren ook niet in. Toen ons bedrijf verhuisde naar Delft werd er verteld dat een jaar later die tram zou gaan rijden, de rails werd al aangelegd. Mooie praatjes.

En degene die vanaf Delft Zuid naar bv Schiedam of Rotterdam willen, zitten er misschien niet op te wachten om eerst per bus naar Delft te gaan. Kost je misschien al een kwartier, kun je net zo goed de sprinter van een kwartier later nemen.
Reputatie 2
@PSandeweg
- Het wachten tot introduceren van de nieuwe dienstregeling tot materieel geschikt en toegelaten was, was helaas niet mogelijk. Europees zijn er afspraken over introductie nieuwe dienstregeling ivm internationale (goederen)treinen, die ook andere tijdstippen krijgen.

@IskOV & @momo
- Alles wat ik hier lees neem ik mee. Helaas moesten we soms keuzes maken. Wij hebben computerprogramma's die ons helpen inzichten te geven in welke reizigers er voorop en achteruit gaan. Daarin stonden deze verbindingen ook absoluut, maar soms kan het niet anders gegeven alle dwangpunten in de drgl, we hebben namelijk bijvoorbeeld ook nog te maken met andere vervoerders en goederentreinen. Maar leuk is het allerminst. Het liefst maak ik een dienstregeling waar iedereen blij van wordt! 😃
Reputatie 7
Badge +3
Tim,

Ik mag toch aannemen dat bij verstoringen zoals bv sein-of wisselstoring of een defecte trein die de boel blokkeert waarbij de helft van de sprinters en/of IC niet kan rijden, dat dan ieder geval de treinen die WEL op Delft Zuid (en Schiedam) stoppen in zo'n geval blijven rijden?
Reputatie 6
Ik reis dagelijks van Delft naar Rotterdam Alexander. Dat gaat ook langer duren: de overstaptijd op Rotterdam CS is nu gemiddeld zeven minuten, dat worden er straks soms twee keer zo veel. Hopelijk is dat ook tijdelijk, net als de mindere bediening van Delft-Zuid?

De suggestie van een pendelbus, die de gemeente Delft zou moeten organiseren, is wishfull thinking. De gemeente is zo goed als failliet.

Op Nu.nl heb ik gelezen, dat er tussen Den Haag en Rotterdam nieuwe treinen worden getest. Daardoor rijden er tussen Den Haag en Rotterdam (tijdelijk) minder treinen. Waarom de nieuwe treinen op uitgerekend één van de drukste lijnen moeten worden getest, geen idee maar handig is het niet.
Reputatie 5
Badge
De overstap van Delft naar Rotterdam Alexander en Utrecht word inderdaad ruimer dan nu. Daar staat tegenover dat er in de spits 8 tot 10 treinen per uur rijden op beide trajecten. Er zal dus altijd een trein zijn die goed aansluit en een trein die dat wat minder goed doet.
Reputatie 6
Maar laat ik op de heenweg nu net buiten de spits reizen ...
[quote=Momo]

Ik weet niet of dat nou echt veel soelaas biedt. Zo'n pendelbus doet er altijd langer over dan de trein en de meeste mensen die 's morgens uitstappen op Delft Zuid zullen toch naar de TU gaan, Technopolis of daar in de buurt. Dat kan ook eventueel ook met de fiets of de reguliere bussen (69, 40 of 174). >>

Rechtstreeks pendelbus doet het traject Delft - Delft Zuid via de Vulcanusweg in 5 minuten (dat is inderdaad 2x zo lang als de trein, maar zeker acceptabel).

Bovendien gaat het ook om de mensen die 's morgens opstappen in Delft Zuid, werken in Rijswijk, Den Haag, Leiden en verder, en 's avonds terug willen naar hun huis in de omgeving van Delft Zuid.
[
En degene die vanaf Delft Zuid naar bv Schiedam of Rotterdam willen, zitten er misschien niet op te wachten om eerst per bus naar Delft te gaan. Kost je misschien al een kwartier, kun je net zo goed de sprinter van een kwartier later nemen.

Qua reistijd zou je inderdaad de sprinter van het andere kwartier kunnen nemen, maar als er dan twee keer zoveel mensen in Delft Zuid opstappen als normaal, wordt het er zeker niet aangenamer op.
Reputatie 7
Badge +3

Rechtstreeks pendelbus doet het traject Delft - Delft Zuid via de Vulcanusweg in 5 minuten (dat is inderdaad 2x zo lang als de trein, maar zeker acceptabel).

Ik ging even uit van de google maps route planner, die geeft 9 a 10 minuten zonder verkeer aan. Plus de tijd van bus naar perron of andersom.

Reageer