beantwoord

Waarom mogen er geen treinen op Wolvega stoppen bij verstoring elders?

• 4 april 2019
  • 4 reacties
  • 294 Bekeken

Goedemorgen,

Gistermiddag reisde ik voor een tandarts- en familiebezoek van Arnhem naar Wolvega. Vanwege een aanrijding was het baanvak Heerenveen - Akkrum (ten noorden van Wolvega dus) gestremd. Doordat Heerenveen beperkte keermogelijkheden heeft en de IC's van en naar Zwolle een lange kering (van iets meer dan een half uur) hadden was de sprinterdienst tussen Meppel en Heerenveen om begrijpelijke redenen opgeheven. In deze situatie bleven Meppel, Steenwijk en Heerenveen gewoon volgens dienstregeling door IC's bediend. Wolvega werd echter overgeslagen. Navraag bij personeel van verschillende treinen leerde mij dat ze gewoonweg niet mochten stoppen in Wolvega. Later is de verstoringspagina op NS.nl aangepast met de mededeling dat er een NS-bus tussen Heerenveen en Wolvega zou rijden. Die heb ik verder niet gezien, maar dat terzijde. Er is gelukkig nog een streekbus die eenmaal per uur tussen beide plaatsen rijdt. Alleen was ik uiteraard niet de enige die voor die optie koos...

Nu is mijn vraag natuurlijk, waarom kon er niet gestopt worden in Wolvega? Dit is in het verleden altijd het geval geweest bij uitval van de sprinters of eerder de stoppende IC en bij andere verstoringen, zelfs eind 2018 nog. En waarom alleen bus-bediening met Heerenveen en niet met Steenwijk? Ik begrijp dat het bij een aanrijding allemaal ad-hoc geregeld moet worden, maar dan lijkt mij een stop van een voorbijrijdende trein toch een eenvoudige (tussen)oplossing...

Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,

Martijn van Vulpen
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 april 2019, 14:49

Ik heb een terugkoppeling gekregen. Als ik het goed heb begrepen was er gisteren sprake van een zogenaamde partiële stremming, waarbij er over een stuk van het traject maar over één spoor gereden kon worden. Hierdoor was de dienstregeling van de treinen die nog wél konden rijden extreem krap, waarbij er geen ruimte meer was om de IC's ook op Wolvega te laten stoppen.
Bekijk origineel

4 reacties

Goedemiddag Martijn_78 en welkom bij de NS Community!

Waarom de IC treinen niet op Wolvega stoppen durf ik zo snel niet te zeggen. Dit heb ik nagevraagd en hoop daar spoedig op terug te kunnen komen!

Wat betreft het vervangende busvervoer kan ik wel e.e.a. verklaren. Zeker wanneer we op korte termijn bij een storing vervangende bussen moeten organiseren kan het beschikbare materieel en personeel erg beperkt zijn. In sommige situaties is het dus noodzakelijk om met beperkte inzet toch tot oplossingen te komen. Gezien Heerenveen nog wél bereikbaar was met treinen, konden reizigers via Heerenveen alsnog van en naar Wolvega reizen. Aangezien de meeste reizigers op het algehele traject gebruik zullen willen maken van het stuk Heerenveen - Akkrum (en in het verlengde Leeuwarden) is het goed mogelijk dat er hierom gekozen is om de bussen enkel zo te laten rijden en niet nog een aparte verbinding te plannen voor Wolvega - Steenwijk. Dat zou namelijk ten kosten gaan van het vervangende busvervoer Heerenveen - Akkrum.
Badge +3
Het lijkt me ook nogal vreemd dat Wolvega in een dergelijke verstoring in het geheel niet bediend wordt. Een mogelijke reden zou kunnen zijn dat er onvoldoende nuttige perronlengte is in Wolvega. Maar dat is niet het geval. Volgens het overzicht van ProRail zijn de perronlengtes in Wolvega vergelijkbaar met die in Steenwijk en Heerenveen.

Wolvega heeft blijkbaar geen prioriteit in het afhandelingsscenario.
Ik heb een terugkoppeling gekregen. Als ik het goed heb begrepen was er gisteren sprake van een zogenaamde partiële stremming, waarbij er over een stuk van het traject maar over één spoor gereden kon worden. Hierdoor was de dienstregeling van de treinen die nog wél konden rijden extreem krap, waarbij er geen ruimte meer was om de IC's ook op Wolvega te laten stoppen.
Dankjewel voor het navragen en het antwoord! En hoewel de treinen beide richtingen op netjes rechts reden, zou je met een stop in Wolvega wellicht in Heerenveen in de knoop komen als daar een trein van spoor moet wisselen... Jammer dat er tegenwoordig niet meer met een paar minuutjes geschoven kan worden om zoiets te voorkomen, maar ik weet dat het bij deze tijd hoort en dat je daar als Moderator al helemaal niets aan kan doen 😉

Reageer