beantwoord

Waarom nog steeds maar twee treinen van utrecht overvecht naar hilversum mediapark?

• 27 november 2017
  • 24 reacties
  • 639 Bekeken

Vorig jaar werden plotseling twee treinen per uur tussen Utrecht Overvecht en Hilversum Media Park uit de dienstregeling gehaald. Dat zou zijn vanwege werkzaamheden bij Naarden Bussum en zou maximaal tot de volgende nieuwe dienstregeling duren. Nu is die nieuwe dienstregeling er dus, maar ik zie nog steeds maar twee treinen per uur. Hoe zit dat?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 20 december 2017, 09:25

Excuses dat ik nu pas reageer. Zonder aanpassing van de infrastructuur is het niet mogelijk om voor de Sprinter Utrecht-Almere een stop in Utrecht Overvecht in noordelijke richting in te passen. Dit komt omdat deze Sprinter niet later kan aankomen in Hilversum en ook niet eerder kan vertrekken uit Utrecht Centraal.

Eerder vertrekken uit Utrecht Centraal is niet mogelijk omdat deze na de Sprinter naar Zwolle moet vertrekken. De Sprinter naar Zwolle kan niet eerder weg in verband met de benodigde tijd om in Utrecht te keren (7 minuten) nog afgezien van de extra reistijd die tot gevolg zou hebben voor reizigers in deze trein.

De infrastructuur rondom Naarden-Bussum wordt geoptimaliseerd, wat mogelijkheden biedt voor de stop in Utrecht Overvecht in noordelijke richting omdat dan later kan worden aangekomen in Hilversum. Oorspronkelijk was de verwachting dat deze infrastructuuraanpassing in 2018 beschikbaar zou komen. ProRail heeft bekend gemaakt dat deze infrastructuur niet in 2018 wordt opgeleverd, maar waarschijnlijk in het najaar van 2019. In Dienstregeling 2018 stopt de Sprinter tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal daarom uitsluitend in zuidelijke richting in Utrecht Overvecht en helaas niet in noordelijke richting.

Maar wat heeft de aanpassing in Naarden-Bussum dan te maken met het wel of niet kunnen stoppen in Utrecht Overvecht. Dat is een beetje ingewikkeld verhaal.

Bij Naarden-Bussum worden enkele wissels weggehaald. Het weghalen van de wissels in Naarden-Bussum maakt dat dat dit een halte aan de vrije baan wordt en de treinen daar harder kunnen rijden. Dit leidt er toe dat de treinen tussen Weesp en Hilversum allemaal rond de minuut sneller worden. Hierdoor is er voor de Sprinter Utrecht Centraal-Almere Centrum geen lange stop meer nodig op Hilversum, kan deze Sprinter weer in beide richtingen stoppen in Utrecht Overvecht en kan de reistijd van Utrecht Centraal naar Almere Centrum weer korter worden.

Concreet worden de volgende aanpassingen mogelijk door de aanpassing van station Naarden-Bussum:
De overstapknoop in Weesp blijft gelijk, dat betekent dat de Intercity uit Schiphol 1 minuut eerder in Hilversum is en 1 minuut eerder dus om .07 richting Amersfoort kan. De versnelling betekent ook dat de Intercity naar Amsterdam een minuut later uit Hilversum richting Weesp kan gaan.

De ligging van Sprinter naar Almere op Hilversum is 3 minuten na vertrek van de Intercity naar Amsterdam.

In de huidige situatie (dienstregeling 2017 en 2018) vertrekt de Intercity naar Amsterdam om .09 en de Sprinter naar Almere om .12. Als de Intercity naar Amersfoort om .08 vertrekt, moet je om .07 in Hilversum binnen zijn vanuit Utrecht Centraal. Want .11 in Hilversum aankomen kan niet omdat je dan te kort achter de Intercity naar Amersfoort langs kruist. (moet minimaal 5 minuten zijn)

Door de verschuivingen hoeven we straks, bij gereed komen Naarden-Bussum pas om .13 richting Almere te vertrekken en gaat de Intercity naar Amersfoort al om .07. Daarmee kan je om .12 aankomen op Hilversum en daarmee dus circa 5 minuten later vertrekken uit Utrecht. Hierdoor zit je niet 'te krap' op de Sprinter naar Zwolle (bij vertrek in Utrecht) en kan je dus Utrecht Overvecht gewoon bedienen.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 6
Badge
Volgens de website van Prorail zijn deze werkzaamheden in 2019 gereed. Per afgelopen zomer is stop 'Overvecht' wel in een richting hersteld. In de andere richting (dus voorlopig) nog niet.
Pffft, duurt wel erg lang hoor 😞 En wat hebben wij eigenlijk met Naarden-Bussum te maken? Scheelt hooguit twee minuten om die trein ook op Overvecht te laten stoppen. Ik ga al een jaar niet meer met de trein naar mijn werk omdat ik nu alleen op hele verkeerde tijden kan vertrekken.
Reputatie 7
Badge
Pffft, duurt wel erg lang hoor 😞 Scheelt hooguit twee minuten om die trein ook op Overvecht te laten stoppen.

Dat is ook heel vervelend. Het hoeft niet het verlies aan reistijd te zijn, maar kan ook de spoorbezetting zijn tussen Blauwkapel en Utrecht CS. In Overvecht liggen er nl. geen perrons aan de buitenste sporen, dus dan kan de trein ook niet stoppen.
De verwachting was inderdaad dat deze in de loop van 2018 kan worden hersteld, maar niet in beide richtingen. Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen waarom dit nog niet het geval is.
Graag. Het zou ook al helpen als er bijvoorbeeld alleen in de ochtendspits gewoon weer vier treinen zouden kunnen rijden. Er zijn echt veel mensen gedupeerd want deze treinen worden door heel veel mensen gebruikt die op het Mediapark werken.
Ik durf niets te beloven en waarschijnlijk zal er ook niet veel veranderen op korte termijn, maar ik heb de vraag uitstaan bij ProRail.
Reputatie 6
Badge
Overigens stopt de bewuste trein niet op Mediapark, toch? Dat station wordt door de trein van/naar Almere altijd overgeslagen. Of ging het met overstap op Hilversum?

Je zou verwachten, dat als de trein vanuit Utrecht 1 minuut eerder vertrekt, het probleem ook opgelost zou zijn. Kort voor vertrek gaat wel de stoptrein naar Zwolle. Hoe het ook zij, bijzonder is deze situatie zeker.
Nee, het is juist de directe verbinding rond half en heel die eruit is gehaald. Nu kun je pas om 8.44 de trein nemen en die stopt pas na negenen op Mediapark. Dus dan ben je altijd te laat.
Reputatie 6
Badge
De directe verbinding die rijdt nog steeds elke half uur: de sprinter van Weesp naar Utrecht v.v. Per vorig jaar is die verbinding echter een kwartier opgeschoven. Aan dit 'opgeschoven kwartier' verandert in de nieuwe dienstregeling niets.

De trein die nu niet stopt op Overvecht (die naar Almere) stopte nooit op Mediapark en doet dit nog steeds niet. Als ik het goed begrijp, is de verschuiving van het kwartier dus niet prettig voor je uitgevallen en gaat het (in dit geval) niet om het wel of niet stoppen te Overvecht. (Neemt niet weg, dat het ontbreken van deze stop door velen gemist wordt.)
Reputatie 4
Is er niet een optie waarbij je in Hilversum overstapt op een trein vanuit Amersfoort?
Het contact verloopt nog niet erg soepel, maar ik denk dat ik deze week nog een update kan geven.
Ik heb helaas van ProRail vernomen dat ze mijn vraag niet kunnen beantwoorden. Ik zal intern op zoek gaan of ik dit kan achterhalen. Excuses dat het wat langer duurt.
Ik ben hier nog mee bezig. Ik ben dit nu intern aan het uitzoeken.
Reputatie 3
Excuses dat ik nu pas reageer. Zonder aanpassing van de infrastructuur is het niet mogelijk om voor de Sprinter Utrecht-Almere een stop in Utrecht Overvecht in noordelijke richting in te passen. Dit komt omdat deze Sprinter niet later kan aankomen in Hilversum en ook niet eerder kan vertrekken uit Utrecht Centraal.

Eerder vertrekken uit Utrecht Centraal is niet mogelijk omdat deze na de Sprinter naar Zwolle moet vertrekken. De Sprinter naar Zwolle kan niet eerder weg in verband met de benodigde tijd om in Utrecht te keren (7 minuten) nog afgezien van de extra reistijd die tot gevolg zou hebben voor reizigers in deze trein.

De infrastructuur rondom Naarden-Bussum wordt geoptimaliseerd, wat mogelijkheden biedt voor de stop in Utrecht Overvecht in noordelijke richting omdat dan later kan worden aangekomen in Hilversum. Oorspronkelijk was de verwachting dat deze infrastructuuraanpassing in 2018 beschikbaar zou komen. ProRail heeft bekend gemaakt dat deze infrastructuur niet in 2018 wordt opgeleverd, maar waarschijnlijk in het najaar van 2019. In Dienstregeling 2018 stopt de Sprinter tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal daarom uitsluitend in zuidelijke richting in Utrecht Overvecht en helaas niet in noordelijke richting.

Maar wat heeft de aanpassing in Naarden-Bussum dan te maken met het wel of niet kunnen stoppen in Utrecht Overvecht. Dat is een beetje ingewikkeld verhaal.

Bij Naarden-Bussum worden enkele wissels weggehaald. Het weghalen van de wissels in Naarden-Bussum maakt dat dat dit een halte aan de vrije baan wordt en de treinen daar harder kunnen rijden. Dit leidt er toe dat de treinen tussen Weesp en Hilversum allemaal rond de minuut sneller worden. Hierdoor is er voor de Sprinter Utrecht Centraal-Almere Centrum geen lange stop meer nodig op Hilversum, kan deze Sprinter weer in beide richtingen stoppen in Utrecht Overvecht en kan de reistijd van Utrecht Centraal naar Almere Centrum weer korter worden.

Concreet worden de volgende aanpassingen mogelijk door de aanpassing van station Naarden-Bussum:
De overstapknoop in Weesp blijft gelijk, dat betekent dat de Intercity uit Schiphol 1 minuut eerder in Hilversum is en 1 minuut eerder dus om .07 richting Amersfoort kan. De versnelling betekent ook dat de Intercity naar Amsterdam een minuut later uit Hilversum richting Weesp kan gaan.

De ligging van Sprinter naar Almere op Hilversum is 3 minuten na vertrek van de Intercity naar Amsterdam.

In de huidige situatie (dienstregeling 2017 en 2018) vertrekt de Intercity naar Amsterdam om .09 en de Sprinter naar Almere om .12. Als de Intercity naar Amersfoort om .08 vertrekt, moet je om .07 in Hilversum binnen zijn vanuit Utrecht Centraal. Want .11 in Hilversum aankomen kan niet omdat je dan te kort achter de Intercity naar Amersfoort langs kruist. (moet minimaal 5 minuten zijn)

Door de verschuivingen hoeven we straks, bij gereed komen Naarden-Bussum pas om .13 richting Almere te vertrekken en gaat de Intercity naar Amersfoort al om .07. Daarmee kan je om .12 aankomen op Hilversum en daarmee dus circa 5 minuten later vertrekken uit Utrecht. Hierdoor zit je niet 'te krap' op de Sprinter naar Zwolle (bij vertrek in Utrecht) en kan je dus Utrecht Overvecht gewoon bedienen.
Reputatie 7
Badge
Bij Naarden-Bussum worden enkele wissels weggehaald. Het weghalen van de wissels in Naarden-Bussum maakt dat dat dit een halte aan de vrije baan wordt en de treinen daar harder kunnen rijden. Dit leidt er toe dat de treinen tussen Weesp en Hilversum allemaal rond de minuut sneller worden.

Dit vind ik een apart stukje. De snelheidsbeperking op Naarden-Bussum zit hem namelijk niet in de wissels, maar in de bocht er achter richting Weesp (80 km/u). De enige extra beperking die er is, zit in het wissel naar spoor 2 (60) en het lijkt me toch heel stug dat in dat verschil een volle minuut rijtijdwinst behaald kan worden, vooral als er dan ook nog een stop/door schakeling op blijft zitten (of gaan de overwegen ook weggehaald worden?)
Reputatie 4
Als het goed is wordt ook die bocht anders gelegd waardoor die met hogere snelheid te nemen zal zijn.
Reputatie 4
Als de IC's vanaf Amsterdam Zuid naar Zwolle en Amersfoort allebei 1 minuut eerder vertrekken, dan heb je die 1 minuut tijdwinst ook te pakken. De IC naar Amersfoort vertrekt dan om .07 vanaf Hilversum. De sprinter naar Amersfoort kan dan ook 1 minuut eerder vanaf Weesp vertrekken, waardoor deze om .14/.15 halteert, in de richting van Weesp dus om .15/.16. Dan kan de sprinter Utrecht - Almere mooi om .12/.13 halteren, en kan de stop in Overvecht hersteld worden.

Wat ik uit je verhaal nog niet begrijp is hoe de sprinter naar Almere om .13 kan vertrekken als de sprinter vanaf Amersfoort al om .15 vertrekt. De aanpassingen rond Naarden-Bussum zorgen toch niet voor een versnelling van sprinters die daar toch moeten stoppen?
Reputatie 3
Als de IC's vanaf Amsterdam Zuid naar Zwolle en Amersfoort allebei 1 minuut eerder vertrekken, dan heb je die 1 minuut tijdwinst ook te pakken. De IC naar Amersfoort vertrekt dan om .07 vanaf Hilversum. De sprinter naar Amersfoort kan dan ook 1 minuut eerder vanaf Weesp vertrekken, waardoor deze om .14/.15 halteert, in de richting van Weesp dus om .15/.16. Dan kan de sprinter Utrecht - Almere mooi om .12/.13 halteren, en kan de stop in Overvecht hersteld worden.

Wat ik uit je verhaal nog niet begrijp is hoe de sprinter naar Almere om .13 kan vertrekken als de sprinter vanaf Amersfoort al om .15 vertrekt. De aanpassingen rond Naarden-Bussum zorgen toch niet voor een versnelling van sprinters die daar toch moeten stoppen?

Dat laatste detail weet ik niet, maar zo te zien kruisen de sprinter uit Amersfoort en de Sprinter uit Utrecht elkaar niet omdat de ene van spoor 4 en de andere van spoor 5 vertrekt. Wellicht dat de sprinter uit Amersfoort ook 1 minuut schuift.
Reputatie 4
Ze hoeven niet te kruisen nee, maar moeten wel 3 minuten na elkaar in dezelfde richting vertrekken. Ik bedoel meer dat als de sprinter uit Amersfoort dan 1 minuut verschuift, deze dus ook weer 1 minuut moet winnen om de IC naar Schiphol bij Weesp niet in de weg te zitten. Maar ik begrijp niet hoe de sprinter een minuut kan winnen door aanpassingen bij Naarden-Bussum, als die daar toch al lage snelheid heeft vanwege het halteren. Daarom stel ik voor om de IC naar Schiphol ook 1 minuut te verlaten tot aan Amsterdam Zuid.
Reputatie 3
Je zult hiervoor echt even de adviesaanvraag over de volgende dienstregeling moeten afwachten. Ik verwacht dat het daarin zal staan. Sowieso kunnen er bij verschillen van 1 minuut altijd afrondingsverschillen zitten waardoor de feitelijke tijd tussen 2 treinen langer kan zijn dan die 2 minuten.
Reputatie 4
Je zult hiervoor echt even de adviesaanvraag over de volgende dienstregeling moeten afwachten. Ik verwacht dat het daarin zal staan. Sowieso kunnen er bij verschillen van 1 minuut altijd afrondingsverschillen zitten waardoor de feitelijke tijd tussen 2 treinen langer kan zijn dan die 2 minuten.

Prima, maar het idee is juist dat mijn voorstel in de voorbereiding van de adviesaanvraag meegenomen kan worden.
Reputatie 3
Voor zover ik weet is er een ontwerp dat past, maar is puur het punt dat eerst de werkzaamheden bij Naarden-Bussum klaar moeten zijn.
[quote=Frank Visser]Excuses dat ik nu pas reageer. Zonder aanpassing van de infrastructuur is het niet mogelijk om voor de Sprinter Utrecht-Almere een stop in Utrecht Overvecht in noordelijke richting in te passen. Dit komt omdat deze Sprinter niet later kan aankomen in Hilversum en ook niet eerder kan vertrekken uit Utrecht Centraal.

Oké, dank voor het uitzoeken. Ingewikkeld verhaal, maar ik begrijp dat ik tot eind 2019 dus niet met de trein naar mijn werk kan en dat is jammer 😞
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan wel want de twee andere re treinen stoppen wel in Overvecht, je moet dan alleen naar Almere onderweg overstappen.

Reageer