beantwoord

Waarom rijden er juist nu korte sprinters?

• 23 maart 2020
  • 15 reacties
  • 659 Bekeken

Beste NS,

Ik reis al jaren dagelijks met de trein voor mijn werk. Vandaag werd er in de trein omgeroepen dat de NS alleen voor mensen met vitale beroepen rijdt…begrijp ik, maar ik moet ook naar mijn werk daar waar thuis werken niet echt een optie is. 

Wat ik echter maar niet kan begrijpen is waarom juist nu, met het virus en de afstand die men moet houden, de lange intercity's worden geschrapt en worden vervangen door een ini mini sprintertje (zowel heen als terug). De tijdelijk dienstregeling met minder treinen prima, begrijp ik volledig, maar vervang de korte sprinters die nu worden ongezet aub door langere sprinters (liefst de langste intercity dubbeldekker) Als er dan toch een machinist onderweg is dan liever met een lange trein lijkt mij...dan zitten de mensen die niet thuis kunnen werken tenminste goed verspreid in de trein. Zojuist zat ik in een (over) volle trein (klein sprintertje) en ontstaan er ruzies heb ik zojuist meegemaakt. De een wil afstand, maar die afstand kan niet gerealiseerd worden op deze manier! (waarop de ander weer agressief erop reageert...) 

Kortom, waarom geen langere treinen met de huidige dienstregeling? 

icon

Beste antwoord door Jeroen 23 maart 2020, 20:05

Zoals u zelf al aangeeft is de inzet om alleen nog te rijden voor noodzakelijke reizen en dan met name voor degene in een vitaal beroep.  Vanwege de sociale veiligheid zijn de sprinters op dit moment de trein die het beste ingezet kan worden, dit omdat in deze treinen een beter overzicht is in de gehele trein omdat er altijd mensen zijn die gebruik maken van deze huidige situatie en zich misdragen in de treinen.

Dit is natuurlijk helemaal nieuw ook voor de NS, ik weet niet of er mogelijk nog treinen verlengd gaan worden komende dagen als deze te druk zijn.

Wel wordt er nog meer aandacht gevraagd om niet te reizen als het niet perse noodzakelijk is, er worden nog steeds veel gezinnen in treinen gezien waarbij dat d indruk wekt dat deze er een dagje op uit gaan. Daar is de trein even niet voor bedoeld is de boodschap welke wij vanuit de NS afgeven op dit moment via o.a. de social media kanalen.

De drukke treinen worden gemeld door de collega's op de trein

Bekijk origineel

15 reacties

Badge

Zoals u zelf al aangeeft is de inzet om alleen nog te rijden voor noodzakelijke reizen en dan met name voor degene in een vitaal beroep.  Vanwege de sociale veiligheid zijn de sprinters op dit moment de trein die het beste ingezet kan worden, dit omdat in deze treinen een beter overzicht is in de gehele trein omdat er altijd mensen zijn die gebruik maken van deze huidige situatie en zich misdragen in de treinen.

Dit is natuurlijk helemaal nieuw ook voor de NS, ik weet niet of er mogelijk nog treinen verlengd gaan worden komende dagen als deze te druk zijn.

Wel wordt er nog meer aandacht gevraagd om niet te reizen als het niet perse noodzakelijk is, er worden nog steeds veel gezinnen in treinen gezien waarbij dat d indruk wekt dat deze er een dagje op uit gaan. Daar is de trein even niet voor bedoeld is de boodschap welke wij vanuit de NS afgeven op dit moment via o.a. de social media kanalen.

De drukke treinen worden gemeld door de collega's op de trein

Bedankt voor het antwoord, Jeroen. Ik wil de meelezers het advies geven om dit topic in de gaten te houden waar wij regelmatig een update geven.

Badge +3

Er werd ook gevraagd om de druktemelder in de app in te vullen…

Maar die wordt toch alleen gebruikt om bij reisadviezen voor een reis met diezelfde trein/rit op andere dagen te tonen, dus een stukje historische info?

Bijv. “op maandag om × uur is trein ¥ in het algemeen rustig/druk/vol” (de poppetjes in de planner dus)?

Ik verwacht in ieder geval niet dat als trein × vandaag druk was, er volgende week een langere voor komt rijden...

Waar werd dit gevraagd, Robert?

Reputatie 7
Badge +2

Beste NS,

Wat ik echter maar niet kan begrijpen is waarom juist nu, met het virus en de afstand die men moet houden, de lange intercity's worden geschrapt en worden vervangen door een ini mini sprintertje (zowel heen als terug). 

In Den Haag was hier al irritatie over en vervoersbedrijven zijn nu gelukkig verplicht om maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden. Zojuist bekend gemaakt op de persconferentie. Dat zal controle betekenen op het aantal mensen dat de trein in- en uitstapt of langere treinen, of allebei.

Winkels en openbaarvervoerbedrijven moeten maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden. Te denken valt aan een deurbeleid. (nos.nl)

Ik snap er ook helemaal.niks van.... ik moet ook dagelijks met.een overvolle.sprinter reizen naar een niet vitaal beroep. Ik kan niet thuiswerken omdat ik een dienstverlenend beroep heb... hoe moet ik nou in hemelsnaam 1,5m afstand houden in zo drukke trein. Het virus hangt en zweeft lekker rond in zo n klein druk sprintertje. Waarom worden er niet extra treinstellen ingezet? Ik vind het zeer onverantwoord van de NS.

Ik snap er ook helemaal.niks van.... ik moet ook dagelijks met.een overvolle.sprinter reizen naar een niet vitaal beroep. Ik kan niet thuiswerken omdat ik een dienstverlenend beroep heb... hoe moet ik nou in hemelsnaam 1,5m afstand houden in zo drukke trein. Het virus hangt en zweeft lekker rond in zo n klein druk sprintertje. Waarom worden er niet extra treinstellen ingezet? Ik vind het zeer onverantwoord van de NS.

Drukke treinen kun je altijd bij ons melden, AppieL. We kunnen helaas niet anders met onze collega's die ook klachten hebben en bij klachten niet mogen werken. Het is niet dat NS personeel geen klachten kunnen krijgen. Daar komt nog bij dat het natuurlijk heel erg onwenselijk is om collega's met klachten alsnog in te zetten. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je Twitter hebt kun je het beste jouw drukke trein met traject en tijd daar melden. Heb je geen Twitter, dan zou het hier ook kunnen.

Reputatie 6

Met welke trein reist u normaliter?

Ik reis normaal.met de de intercity ri den haag.. lekker snel op.amsterdam zuid en altijd plek genoeg

Ik moet naar werk toe met de sprinter, want ik heb een vitaal beroep. Echter is de sprinter vanuit Leiden richting Den Haag zo vol, dat mensen geen 1,5 meter afstand kunnen houden van elkaar. Mensen hoesten en niezen. En daarnaast zitten er jongeren in de trein aan de drugs te lachen over het carona virus…

Het is jammer dat jullie nog geen overbodige reizigers mogen weigeren vanuit de overheid.... Hopelijk zetten jullie langere sprinters in tijdens de spits, want op deze manier reizen is het niet te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet naar werk toe met de sprinter, want ik heb een vitaal beroep. Echter is de sprinter vanuit Leiden richting Den Haag zo vol, dat mensen geen 1,5 meter afstand kunnen houden van elkaar. Mensen hoesten en niezen. En daarnaast zitten er jongeren in de trein aan de drugs te lachen over het carona virus…

Het is jammer dat jullie nog geen overbodige reizigers mogen weigeren vanuit de overheid.... Hopelijk zetten jullie langere sprinters in tijdens de spits, want op deze manier reizen is het niet te doen.

Wat was de vertrektijd van deze trein? Als je elke keer als het druk is dit via Twitter meldt, dan kan men hier actie op ondernemen.

Wat was de vertrektijd van deze trein? Als je elke keer als het druk is dit via Twitter meldt, dan kan men hier actie op ondernemen.

Wat MoDe hier zegt is heel belangrijk. Treinen die te vol zijn om de 1,5 meter regel op te volgen zullen we gaan verlengen. 

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb geen Twitter account. Wel kan ik het hier melden.

Rond de eindmiddag start de drukte op Leiden Centraal, waar iedereen wacht op de trein richting Den Haag centraal tussen 5 en 6 uur (wanneer iedereen uit werk komt). 

In de ochtend vanaf Den Haag centraal richting Leiden Centraal, tussen half 8 en half 9 is de sprinter ook te vol, waardoor er geen 1.5 meter afstand bewaard kan worden.

Fijn dat jullie ernaar willen kijken dat de sprinter rond die tijd verlengd kan worden. Het is niet verantwoord vanuit mijn werk dat ik aanraking kom met allerlei mensen, omdat ik werk voor een kwetsbare doelgroep.

Heb je wellicht vertrektijden voor me, Louisedenhaag.1.2.4.1 ? Met die gegevens kan ik de melding doorzetten!

Reageer