beantwoord

Waarom sluiten de sprinters van en naar Meppel niet aan op de dienstregeling?

• 8 januari 2020
  • 6 reacties
  • 195 Bekeken

Ik vroeg me af wat de logica is van de vertrektijden van de sprinters van en naar Meppel.

Ik nam voorheen graag de sprinter, die kwam namelijk net een paar minuten eerder aan in Zwolle dan de intercity, waardoor ik niet hoefde te rennen vanaf het station om op tijd bij een college te zijn. 

Vandaag heb twee keer gebruik moeten maken van de sprinters. Steenwijk naar Zwolle, en Zwolle naar Steenwijk. De aansluiting vanuit Meppel naar Zwolle bestaat niet, zou je kunnen zeggen. Aankomst in Meppel is namelijk 52, vertrek naar Zwolle is 48.

Op de terugweg heb je maarliefst 1 minuut om over het perron te komen, de trap af, door de spekgladde tunnel, de trap op, en naar perron 1 te rennen. 

Komt erop neer dat je aangewezen bent op de intercity. 

Eerst waren er vier mogelijkheden per uur om naar Zwolle te komen, nu nog maar twee.

Waarom is dit zo? Dit is een enorme verslechtering van de dienstregeling. In 2020 zou je toch zeggen dat zelfs mensen uit het noorden fatsoenlijk moeten kunnen reizen? Was niet een van de doelen van deze dienstregeling om de verbinding tussen het noorden en de randstad te verbeteren? Wat is daarmee gebeurd? 

Waar kan ik hier een klacht over indienen? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 januari 2020, 18:33

De wijziging is gemaakt voor de reizigers uit Grou, Akkrum en Wolvega die ook graag naar Zwolle willen zonder lange overstap in Meppel. Tot de werkzaamheden bij Herfte klaar zijn zal dit zo blijven.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet geheel duidelijk welke reis u nu maakt. 

Van Steenwijk naar Zwolle is er een rechtstreekse intercity dus dat kan geen probleem zijn. Met de sprinter van Steenwijk naar Zwolle kan ook, dan heeft u in Meppel steeds 4 minuten om over te stappen.

@Tamzin Het gaat om de dienstregeling in het algemeen. Ik reis bijna dagelijks naar Zwolle dus de tijden verschillen.

De sprinters zijn geen optie meer, omdat deze niet aansluiten. Voorheen was dit wel zo. Dus de sprinters zijn (behalve voor reizigers die alleen de sprinter kunnen gebruiken) nutteloos. Uiteindelijk kom je toch in de intercity terecht. Dus 4 reismogelijkheden zijn nu nog maar 2.

Reputatie 7
Badge +3

De wijziging is gemaakt voor de reizigers uit Grou, Akkrum en Wolvega die ook graag naar Zwolle willen zonder lange overstap in Meppel. Tot de werkzaamheden bij Herfte klaar zijn zal dit zo blijven.

Reputatie 3

Alles wordt net wat te makkelijk op Herfte geschoven heb ik het idee. Kan mij herinneren dat hetzelfde gezegd werd over de lange overstappen van de reizigers uit Grou, Akkrum en Wolvega op de IC naar het zuiden. Dat zou zogenaamd ook alleen maar verbeterd kunnen worden zodra Herfte klaar was, wat nu achteraf dus aantoonbaar lariekoek was.

Reputatie 7
Badge +3

Zodra Herfte klaar is kan de sprinter van/naar Leeuwarden zelf door gaan rijden van/naar Zwolle omdat de trein van/naar Emmen dan niet meer in de weg zit omdat die dan eigen sporen heeft. 

Reputatie 1

Het is goed om te weten dat NS niet wordt afgerekend op het aanbieden van overstapmogelijkheden. Alleen op het halen van aansluitingen die in de dienstregeling staan. Het is dus zelfs in het voordeel van NS om geen snelle overstap te bieden van enkele minuten maar liever de reiziger bijvoorbeeld 28 minuten te laten wachten zodat de kans op registratie van een gemiste aansluiting sterk wordt verminderd. Raar hè? In Zwitserland sluiten alle treinen altijd perfect op elkaar aan, daar hebben ze een ander idee over servicegerichte dienstverlening.

Reageer