beantwoord

waarom sprinters ingezet in plaats van comfortabele intercity

• 17 april 2020
  • 18 reacties
  • 588 Bekeken

Ik rij altijd Lelystad naar schiphol in comfortabele intercyties , nu rijden er alleen stoptreinen cq sprinters  van lelystad naar amsterdam centraal daarna naar schiphol ik reis nu een half uur langer, wat ik vervelend vindt maar wel begrijp, alleen zit ik nu langer in de trein, op harde stoelen en er is geen verschilmet 1ste klas ook harde stoelen, mijn vraag is waarom sprinters inzetten op lange trajecten die ookm langer duren in plaats van comfortabele treinen, ik moet werken ik heb een vitaal beroep, nu wordt ik nog extra gestraft door de ns in plaats van gewaardeerd wordt? 

icon

Beste antwoord door Edwin 17 april 2020, 10:57

Als je sprinters laat rijden, bedien je alle stations langs de route, met IC’s niet.

IC materiaal als sprinter inzetten is eveneens geen optie. Ze zijn er simpelweg niet op gemaakt. Sprintermaterieel is ontworpen om vaak en snel op te trekken en vooral vaak te stoppen. De tractie installaties zijn daarop gemaakt, IC materieel is erop gemaakt om lange stukken te rijden zonder stoppen. Als je dat als stopper laat rijden (een keer is niet zo'n probleem, maar structureel wel) bestaat de kans dat de boel oververhit raakt of in ieder geval veel te snel slijt.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge

Omdat de NS in haar tijdelijke basisdienstregeling vaker stopt op stations

Niet alle intercities zijn geschikt om als Sprinter in te zetten.

Zie ook: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/8294/video-uitleg-over-de-basisdienstregeling.html

https://www.treinenweb.nl/nieuws/8293/speciale-basisdienstregeling-soepel-van-start.html

Reputatie 1

Om verschillende redenen is er gekozen voor het laten rijden van materieel die normaal gezien (meestal) alleen op sprinter trajecten rijden.

Onderstaand zijn redenen die ik zelf heb bedacht, maar de NS weet natuurlijk wat de echte oorzake

• Treinen hoeven niet meer lang te zijn.
  • Grootste deel van Nederland rijden geen intercity's meer maar wel sprinters.
  • Basisdienstregeling = nooddienstregeling. Hierbij is dus dat de trein überhaupt rijdt dus belangrijker dan de soort trein. Confort heeft waarschijnlijk minder prioriteit.
  • Op de Sgmm na zijn de meeste treinen nieuwer dan het intercity materieel. Rijdende treinen hebben ook onderhoud nodig.

Sprinter materieel kan sneller van vertrek op topsnelheid zijn en weer snel afremmen. Dit begon als eerste met Sgmm (daarom heeft het bijnaam Sprinter, omdat het snel van station naar station kan). Intercitytreinen zijn (meestal) langer en zwaarder en doen daar dus langer over.
​​​​​​

Reputatie 7
Badge

Als je sprinters laat rijden, bedien je alle stations langs de route, met IC’s niet.

IC materiaal als sprinter inzetten is eveneens geen optie. Ze zijn er simpelweg niet op gemaakt. Sprintermaterieel is ontworpen om vaak en snel op te trekken en vooral vaak te stoppen. De tractie installaties zijn daarop gemaakt, IC materieel is erop gemaakt om lange stukken te rijden zonder stoppen. Als je dat als stopper laat rijden (een keer is niet zo'n probleem, maar structureel wel) bestaat de kans dat de boel oververhit raakt of in ieder geval veel te snel slijt.

Reputatie 1

Van 2006 tot heden veel soorten materieel zien stoppen op het traject Nijmegen - Arnhem Centraal, ook intercity materieel op de intercity Roosendaal - Zwolle.

Intercity materieel is beter geschikt voor lange afstanden en sprinters (bij voorkeur) op korte trajecten.

Terwijl sprinter materieel tegenwoordig snel kan op trekken naar topsnelheid en snel kan remmen.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 29 april gaan er ook weer enkele IC's rijden. Er geldt dan een verstevigde basisdienstregeling.

https://nieuws.ns.nl/ns-versteviging-speciale-basisdienstregeling-met-extra-intercitys/

Met het toevoegen van een aantal intercity’s aan de speciale basisdienstregeling zorgen we enerzijds voor dat het makkelijker wordt om die anderhalve meter afstand te houden omdat er meer treinen zijn. Anderzijds wordt de verbinding tussen steden sneller waardoor reizigers, die echt noodzakelijk met de trein moeten reizen, over langere afstanden eerder op hun werk kunnen zijn.

Maar let op: reis alleen indien strikt noodzakelijk

Hoe ziet de verstevigde dienstregeling er uit?

• Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, minstens twee treinen per uur;
  • Vanaf stations waar normaal één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;
  • Vanaf bijna ieder station in Nederland waar normaal ook intercity’s stoppen, rijdt nu minstens 1 keer per uur een intercity.
  • De intercity uit Vlissingen stopt zoals gebruikelijk op alle tussengelegen stations en rijdt weer de gebruikelijke route naar Rotterdam en Amsterdam.
  • Het nachtnet Utrecht Centraal-Amsterdam Centraal-Schiphol-Leiden Centraal-Den Haag Holland Spoor en Rotterdam Centraal rijdt weer.
  • De IC direct rijdt twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.
  • De intercity Den Haag- Eindhoven rijdt niet.
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.
  • De intercity Brussel rijdt ieder uur van Rotterdam Centraal via Breda naar Antwerpen en terug. De ICE rijdt vier keer per dag van Amsterdam Centraal naar Frankfurt waarvan 1 x door naar Basel. De Thalys rijdt 1 x per dag van Amsterdam Centraal naar Brussel en weer terug.
Badge +3

Wilde het net posten @Momo, je was me voor. Maar goed, meteen alweer kritiek natuurlijk:

Waarom wachten tot eind van de maand met inzet van de nodige ICs voor 1,5m en goede aansluitingen? Zet ze meteen in. Ze zijn nu nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Ach, van diezelfde club die het opheffen van de 2 treinen zaterdag bij Gouda “Wangedrag van NS” noemde en die zich “beraadt zich op te nemen stappen tegen de NS”.

Het is ook nooit goed  https://twitter.com/rogervanboxtel/status/1251198872380149760

Ik verbaas me onderhand nergens meer over. Het is inderdaad nooit goed. 

Reputatie 7
Badge +3

Nu heeft NS anderhalve week om deze dienstregeling in elkaar te draaien en hopelijk klopt dit keer de NS reisplanner wel omdat men meer tijd heeft deze bij te werken, meer dan toen de basisdienstregeling werd ingevoerd. OK, dat was toch even een kritisch puntje :grin:

En je wilt ook niet dat op het moment dat er enkele maatregelen worden versoepeld en er wat meer mensen gaan reizen met de trein er op stel en sprong een wat uitgebreidere dienstregeling gemaakt moet worden. Nu gaan er al wat meer IC's rijden en bij versoepelen kan NS dit langzaam opvoeren.

Toevoeging, er zullen nu ook de nodige IC stellen al een tijd stilstaan. Lijkt me niet dat je die zo gelijk weer kunt inzetten, zal toch wel wat aan gecheckt, gesmeerd en wat dan ook gedaan moeten worden. Ik weet niet in hoeverre de IC stellen nu in de nog rijdende IC diensten worden ingezet afwisselend gebruikt worden. 

Reputatie 6

Nu rijdt er alleen ICM en VIRM, plus een klein deel van de ICR-stammen, maar alle stellen DDZ staan inmiddels al een week of drie stil. Daar kan dus best nog wat aan nodig zijn.

Badge

Nu rijdt er alleen ICM en VIRM, plus een klein deel van de ICR-stammen, maar alle stellen DDZ staan inmiddels al een week of drie stil. Daar kan dus best nog wat aan nodig zijn.

Nee hoor, ik heb vorige week nog met een DDZ (10 bakken) gereden.  Alleen niet in de reizigersdienst. :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Was dat die één waarvan je de typhoon even moest testen bij De Vink? :grin:

Overigens zag ik begin deze week ergens in de ochtend uit mijn slaapkamerraam ook nog 2 x ICM3 langsrijden, zal ook leeg geweest zijn aangezien hier alleen sprinters in reizigersdienst rijden.

Reputatie 7
Badge

Ik rij altijd Lelystad naar schiphol in comfortabele intercyties , nu rijden er alleen stoptreinen cq sprinters  van lelystad naar amsterdam centraal daarna naar schiphol ik reis nu een half uur langer, wat ik vervelend vindt maar wel begrijp, alleen zit ik nu langer in de trein, op harde stoelen en er is geen verschilmet 1ste klas ook harde stoelen, mijn vraag is waarom sprinters inzetten op lange trajecten die ookm langer duren in plaats van comfortabele treinen, ik moet werken ik heb een vitaal beroep, nu wordt ik nog extra gestraft door de ns in plaats van gewaardeerd wordt? 

NS straft de reizigers nu wat meer in deze (al zware) tijd. Het is helaas niet anders.

Nu maar hopen dat er ooit nog ic gaan rijden.

Reputatie 5
Badge

NS straft de reizigers nu wat meer in deze (al zware) tijd. Het is helaas niet anders.

Nu maar hopen dat er ooit nog ic gaan rijden.

Ja vanaf de 29e gaan er (beperkt) weer ic’s rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er weer enkele IC's gaan rijden vanaf 29 april staat ook helemaal niet enkele berichten hierboven aangegeven.:laughing:

Badge

Dat er weer enkele IC's gaan rijden vanaf 29 april staat ook helemaal niet enkele berichten hierboven aangegeven.:laughing:

Maar je weet hoe het gaat met mensen die niet met de trein reizen en hier alleen rondhangen bij gebrek aan iets anders om te doen, die lezen niet die posten om iets te posten omdat ze daar zin in hebben. Al voegt het in de meeste gevallen nu niets toe maar ze hebben toch even wat kunnen typen op hun toetsenbord.

Reputatie 6

@ Jeroen: je slaat de spijker op de kop. En dat is ook de reden dat ik dit forum (even) laat voor wat het is. Veel te veel off-topic reacties die helemaal niets aan het onderwerp bijdragen en leiden tot ergerlijke discussies, waarin een ieder het gelijk aan zijn kant denkt te hebben.

ik denk ook dat te veel mensen nu te veel tijd hebben en het toetsenbord en beeldscherm de enige afleiding is ...

Reputatie 7
Badge

Ja vanaf de 29e gaan er (beperkt) weer ic’s rijden.

Ooh dat is wel weer fijn dan (voor de mensen die vaak gebruik (moeten) maken van de trein) 😌

Reageer