beantwoord

Waarom staan op ns.nl niet alle uitgevallen treinseries wegens tekort aan personeel en heb je recht op compensatie?

  • 13 August 2022
  • 13 reacties
  • 513 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

Waarom staan niet alle series die dit weekend uitvallen niet op de pagina met NS verstoringen?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

 

Zo mis ik de bijvoorbeeld de uitval van 50% van de Intercity's tussen Roosendaal en Den Bosch.

En zo schijnen er nog meer series opeens niet te meer rijden.

Waarom kan NS dit niet tijdig communiceren op haar website?

 

Hoe zit het met compensatie als je reis wegens tekort aan personeel een half uur of zelfs langer duurt?

 

 

 

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

Zaterdag 13 augustus

Minder Intercity's

  • 's-Hertogenbosch - Amsterdam Centraal
  • Alkmaar – Den Helder
  • Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal (HSL)
  • Amsterdam Centraal - Zaandam
  • Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal
  • Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
  • Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum
  • Eindhoven Centraal - Sittard
  • Hoorn - Enkhuizen
  • Leiden Centraal - Utrecht Centraal
  • Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal
  • Rotterdam Centraal – Breda (HSL)
  • Utrecht Centraal – Schiphol Airport

Minder Sprinters

  • Almere Centrum - Almere Oostvaarders
  • Arnhem Centraal – Zutphen
  • Driebergen-Zeist - Zaandam
  • Eindhoven Centraal - Deurne
  • Eindhoven Centraal – Weert
  • Geldermalsen – ’s Hertogenbosch
  • Geldermalsen – Tiel
  • Geldermalsen - Utrecht Centraal
  • Gouda - Woerden
  • Haarlem - Leiden Centraal
  • Haarlem - Zandvoort aan Zee
  • Hoorn - Alkmaar
  • Lelystad Centrum - Zwolle
  • Nijmegen - Arnhem Centraal
  • Nijmegen - Wijchen
  • Utrecht Centraal - Hoofddorp
  • Rhenen – Driebergen-Zeist
  • Utrecht Centraal - Baarn
  • Utrecht Centraal – Utrecht Maliebaan
  • Utrecht Centraal - Zwolle

Zondag 14 augustus

Minder Intercity's

  • Amsterdam Centraal – ‘s Hertogenbosch
  • Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal (HSL)
  • Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal
  • Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
  • Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal
  • Schiphol Airport – Dordrecht

Minder Sprinters

  • Utrecht Centraal – Almere Centrum
  • Utrecht Centraal - Baarn
  • Zaandam – Driebergen Zeist

 

 

 

icon

Beste antwoord door Sneltram 13 August 2022, 23:28

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Bij dit soort sreuwende uitroeptekens denk ik altijd dat de vrager zelf slim genoeg is om het antw helemaal zelf al te bedenken en enkel uit is op aantonen aan mensen die dat toch allang weten hoe sleg het allemal weer nie is. Ofwel personeelsgebrek heerst overal in de vervoers-sector-en nog meer in IT.

Of je al dan niet je sentjes krijgt: gewoon zelf proberen, oud NL gezegde: nee heb je, ja kan je ….. Zo´n formulier invullen kost je minder tijd als dit epistel.

Al schijnt het er vooral vanaf te hangen of het voor een bepaalde tijd als zodanig in de site was ingevoerd-dus maw: of je het had kunnen weten.

Reputatie 7
Badge +4

Ach, we kennen Mib misschien nog wel van vroeger.😀

Reputatie 2

Bij dit soort sreuwende uitroeptekens denk ik altijd dat de vrager zelf slim genoeg is om het antw helemaal zelf al te bedenken en enkel uit is op aantonen aan mensen die dat toch allang weten hoe sleg het allemal weer nie is. Ofwel personeelsgebrek heerst overal in de vervoers-sector-en nog meer in IT.

Of je al dan niet je sentjes krijgt: gewoon zelf proberen, oud NL gezegde: nee heb je, ja kan je ….. Zo´n formulier invullen kost je minder tijd als dit epistel.

Al schijnt het er vooral vanaf te hangen of het voor een bepaalde tijd als zodanig in de site was ingevoerd-dus maw: of je het had kunnen weten.

 

Wat moet ik met uw reactie?

Uiteraard is mij bekend, dat NS een enorme tekort aan machinisten en conducteurs heeft.

 

Als NS wéét dat een treinserie wordt opgeheven, kan dit toch gewoon worden opgenomen

op haar website onder het kopje Actuele situatie op het spoor ?

https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Mib zoekt graag de grenzen op. En of je recht hebt compensatie hangt van jouw reis af.

Reputatie 6
Badge

De lijst op de website toont alle trajecten waar ruim van tevoren is geschrapt. Oftewel: op deze trajecten kun je in de reisplanner niet zien dat er een trein uitvalt. Wie niet beter weet, zou vanuit de reisplanner kunnen denken dat er op zaterdag altijd maar 1x/uur een trein vanuit Den Helder vertrekt. Je kan nergens zien dat dit er eigenlijk 2 hadden moeten zijn. De enige plek waar je dat terugvindt in de lijst op de website. Je hebt hier geen recht op geldt terug, want de uitdunning is tijdig aangekondigd.

Los daarvan kan vlak voor uitvoering nog besloten worden tot extra schrappen. Net zoals dat nodig kan zijn bij wisselstoringen, aanrijdingen of andere calamiteiten. In dat geval zie je de trein in de reisplanner met ‘rijdt niet’ of ‘reis niet mogelijk’. Je hebt dan wel recht op geldt terug bij vertraging.

Kortom, wie vandaag tussen Den Helder en Alkmaar reisde had, behoudens extra uitval, geen recht op geld terug, maar wie tussen Roosendaal en Den Bosch reisde wel, omdat NS tot gisterochtend nog beloofde dat die trein 2x/uur zou rijden, terwijl over Den Helder-Alkmaar al vier weken geleden bekend was dat de treindienst uitgedund zou worden.

Overigens vermeldde NS tot vorige week ook de extra uitval op de website. Nu niet meer. Waarom weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens vermeldde NS tot vorige week ook de extra uitval op de website. Nu niet meer. Waarom weet ik niet.

Dat is wel opvallend ja. Op de NS website is/was wel de uitval vanwege personeelstekort bij Keolis/Blauwnet vermeld.

 

Reputatie 2

De lijst op de website toont alle trajecten waar ruim van tevoren is geschrapt. Oftewel: op deze trajecten kun je in de reisplanner niet zien dat er een trein uitvalt. Wie niet beter weet, zou vanuit de reisplanner kunnen denken dat er op zaterdag altijd maar 1x/uur een trein vanuit Den Helder vertrekt. Je kan nergens zien dat dit er eigenlijk 2 hadden moeten zijn. De enige plek waar je dat terugvindt in de lijst op de website. Je hebt hier geen recht op geldt terug, want de uitdunning is tijdig aangekondigd.

Los daarvan kan vlak voor uitvoering nog besloten worden tot extra schrappen. Net zoals dat nodig kan zijn bij wisselstoringen, aanrijdingen of andere calamiteiten. In dat geval zie je de trein in de reisplanner met ‘rijdt niet’ of ‘reis niet mogelijk’. Je hebt dan wel recht op geldt terug bij vertraging.

Kortom, wie vandaag tussen Den Helder en Alkmaar reisde had, behoudens extra uitval, geen recht op geld terug, maar wie tussen Roosendaal en Den Bosch reisde wel, omdat NS tot gisterochtend nog beloofde dat die trein 2x/uur zou rijden, terwijl over Den Helder-Alkmaar al vier weken geleden bekend was dat de treindienst uitgedund zou worden.

Overigens vermeldde NS tot vorige week ook de extra uitval op de website. Nu niet meer. Waarom weet ik niet.

Dat je géén compensatie krijgt wegens vertraging i.v.m. tijdig aangekondigde (en verifieerbare) werkzaamheden lijkt mij duideijk. NS is hier zelf niet voor verantwoordelijk.

Maar dat je geen compensatie krijgt, omdat NS een paar uur daarvoor aangeeft dat zij vanwege personele problemen geen treinen kan laten rijden of geen bussen kan inzetten, lijkt mij erg discutabel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de reactie van Sneltram nog 's lezen 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het verstandig is om te kijken wat er staat in de concessievoorwaarden.

Bijlage 12.

Geld terug bij vertraging

Deze bijlage bevat een beknopte weergave van de voorwaarden van de Geld Terug bij Vertraging (GTBV)-regeling, uitsluitend bedoeld ter invulling van de afspraak in art. 56, tweede lid, van de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet.

Voor de reizigers gelden de GTBV-voorwaarden van NS. Voor deze GTBV-voorwaarden geldt het bepaalde in art. 56, tweede lid, onverkort. NS kan de volgende randvoorwaarden hanteren bij de Geld Terug Bij Vertraging-regeling:

• De vertraging vindt plaats tijdens een binnenlandse reis met NS;

• De vertraging bedraagt tenminste 30 minuten;

• Het uit te keren bedrag is hoger dan 2,30 euro;

• De reiziger kan een geldig NS-vervoerbewijs overleggen met betrekking tot de reis waarvoor compensatie wordt gevraagd;

Er is geen sprake van stakingen, vooraf aangekondigde vertragingen of gevallen van overmacht.

• De reiziger heeft voor iedere vertraging eenmaal recht op compensatie;

• De reiziger heeft uitsluitend recht op compensatie als hij voor aanvang van en na afloop van de desbetreffende reis heeft in- resp. uitgecheckt, voor zover dit met het gebruikte vervoerbewijs mogelijk is;

• Het verzoek om compensatie moet door NS binnen drie maanden na de vertraging zijn ontvangen;

• De reiziger kan, gedurende de geldigheidsduur van een vervoerbewijs, in totaal nooit méér compensatie op grond van deze regeling ontvangen dan de kosten van het vervoerbewijs.

• Bij geconstateerde misbruik of fraude kan NS een reiziger voor een bepaalde periode van de regeling uitsluiten.

Bron: https://open.overheid.nl/repository/ronl-archief-1aeb4350-06ba-4067-a748-0fc84eba1e2d/1/pdf/bijlage-1-vervoerconcessie-2015-2025.pdf

Er staat duidelijk dat je geen recht hebt op GTBV wanneer de vertraging vooraf is aangekondigd. Waarbij “vooraf” niet nader is gedefinieerd.

Ik denk dat het verstandig is om te kijken wat er staat in de concessievoorwaarden.

Er is geen sprake van stakingen, vooraf aangekondigde vertragingen of gevallen van overmacht.

NS keert bij stakingen, gevallen van overmacht en kort van tevoren aangekondigde vertragingen gewoon gtbv uit, al dan niet met in/uitcheckeis. 

@Sneltram legt goed uit hoe je kunt zien of je compensatie kunt krijgen. Als er in de reisplanner staat 'reis niet mogelijk' / 'trein rijdt niet' dan kan dat, bij langer van tevoren geschrapte treinen die zijn verdwenen uit de reisplanner niet 

Er zijn trouwens meer punten in die voorwaarden die niet overeenkomen met de praktijk.

- Je kunt meer vergoed krijgen dan de prijs van het vervoerbewijs. Dit kan o.a. bij enkele reizen, retours en abonnementen.

- Op sommige trajecten wordt al uitgekeerd vanaf 15 minuten vertraging.

- De eis dat in- en uitchecken verplicht is, geldt in de praktijk niet voor eenmalige chipkaarten zoals bijv. een enkele reis. Het systeem keurt een claim gewoon goed als er voldoende vertraging is geweest, ook bij niet in- en/of uitchecken 

Reputatie 7

Ik kom er niet meer uit. Zat te kijken of ik nog compensatie kon krijgen voor de reis van gisteren, maar laat maar.

Enschede - Deventer 19.16 rijdt niet.

Enschede - Hengelo 19.04 met Blauwnet rijdt wel, met overstap naar Zutphen ook (volgens planner).

Aangekomen in Hengelo: trein naar Zutphen rijdt niet. Eén uur later zou wel rijden, maar...hoe betrouwbaar zou dat zijn. Advies:reis via Deventer of Utrecht. Dus niet gewacht, bij Blauwnet uitgecheckt en bij NS weer in, want de IC uit Berlijn ( met 20 min vertraging) ging nog richting Deventer. Dus daarmee naar Deventer.

Vlak voor Deventer de omroep: trein naar Roosendaal rijdt maar tot Den Bosch. Voor verder dan Den Bosch, reis via Utrecht.…

Ben blijven zitten dus. Vlak voor Apeldoorn zie ik in de planner dat eerder genoemde trein wél doorrijdt richting Roosendaal. In Apeldoorn eruit gegaan, check uit check in, met Arriva naar Zutphen gegaan (want was ik via Utrecht gereisd, had ik volgens de planner slechts 2 minuten overstap gehad in Den Bosch - veel te risicovol). In Zutphen 20 minuten wachten en voila eindelijk de trein richting Breda/ Roosendaal, die inderdaad geheel doorreed. Uiteindelijke vertraging was 1 uur. Enschede - Breda reistijd 3 uur en 40 minuten.

 

Ik kom er niet meer uit. Zat te kijken of ik nog compensatie kon krijgen voor de reis van gisteren, maar laat maar.

Ik begrijp je 'laat maar' wel, want dat wordt inderdaad een heel gedoe en de kans is groot dat je helemaal niets krijgt. Je hebt nu op papier bij NS twee losse reizen gemaakt zonder vertraging(en) van minstens 30 minuten. Hengelo - Apeldoorn en Zutphen - Breda.

En als je uiteindelijk al wel compensatie krijgt, dan ben je daar ook minstens 2-3 maanden mee bezig op het moment.

Reputatie 6

Het was een puinhoop gisteren. Tussen Roosendaal en Vlissingen werd ook een uurdienst gereden dat niet was aangekondigd.

Reageer