beantwoord

Waarom stopt de NS geen DDZ in de 5600 serie en laat het de DD-AR elders rijden?

DD-AR zou bijvoorbeeld kunnen rijden in de 8100,9000, 9600 serie of de 4900 serie, waarbij het ongekoppeld kan rijden. Middels een doorschuifactie kan het benodigde DDZ worden vrijgespeeld.
Er zijn teveel aanhoudende problemen met DD-AR in de 5600-serie.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 juni 2018, 11:57

Het antwoord van Tamzin klopt, atejohan.

Wat ik nog zou willen toevoegen is het volgende. We zijn bekend met de problemen met het oude DD-AR materieel. Het materieel elders inzetten zou het probleem niet oplossen, enkel verplaatsen. We proberen materieel in te zetten op trajecten waarvoor ze bedoeld zijn, sprinters op sprinter trajecten en intercity treinen op intercity trajecten. Daarbij kijken we ook naar comfort en reisplezier. Het traject Zwolle-Utrecht is wel als eerste aan de beurt bij de introductie van de SNG, aan het einde van dit jaar.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
DDZ is intercity materieel en DD-AR is sprinter materieel. Dat is dus niet uitwisselbaar, ook niet via een schuiftruc. Immers met zo'n schuiftruc zou je dan elders intercity's met sprinter materieel moeten gaan rijden.

DD-AR is verder in veel series niet inzetbaar omdat het te groot is (9000), omdat het verboden is in sommige series (5500, 8100) of omdat het in/uitstappen te lang duurt om de dienstregeling te kunnen halen omdat het dubbeldekkers zijn (4900, Brabantse sprinterdiensten).

Vanwege dat laatste probleem verdwijnt straks met DD-AR ook het laatste dubbeldeks sprinter materieel en worden vanaf dan alle sprinters in Nederland weer met enkeldeks materieel gereden.
Het antwoord van Tamzin klopt, atejohan.

Wat ik nog zou willen toevoegen is het volgende. We zijn bekend met de problemen met het oude DD-AR materieel. Het materieel elders inzetten zou het probleem niet oplossen, enkel verplaatsen. We proberen materieel in te zetten op trajecten waarvoor ze bedoeld zijn, sprinters op sprinter trajecten en intercity treinen op intercity trajecten. Daarbij kijken we ook naar comfort en reisplezier. Het traject Zwolle-Utrecht is wel als eerste aan de beurt bij de introductie van de SNG, aan het einde van dit jaar.
Ik krijg via privéberichten wat twijfels binnen over mijn statement dat de SNG treinen dit jaar gaan rijden. Ik ga dit even verder uitzoeken om hier 100% zeker van te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik krijg via privéberichten wat twijfels binnen over mijn statement dat de SNG treinen dit jaar gaan rijden. Ik ga dit even verder uitzoeken om hier 100% zeker van te zijn.
De situatie met SNG begint alarmerend te worden. Het proefbedrijf dat in april had moeten starten is nog steeds niet aangelopen. De kans dat SNG eind dit jaar op grotere schaal kan worden ingezet wordt daarmee snel kleiner. Fijn dat je eens verder gaat uitzoeken wat er aan de hand is en wat de nieuwe planning is want hopelijk wordt het geen tweede SLT verhaal.
Waarom is DD-AR verboden voor de 8100 serie, ik heb er laatst een verdwaald stel zien rijden?
Waarom is inzet van DD-AR een probleem in de 9600-serie, daar reden ze tot de FLIRT kwam ook?
Waarom kan de DD-AR dan niet in de 7600-serie?
Wat is het probleem als DD-AR in de 6300-serie wordt ingezet?
Qua capaciteit kan de 7400-serie ook met DD-AR worden gereden

Hoezo de tijden van de 4900-serie niet halen, de locs hebben een hoge aanzetsnelheid.

Ik krijg via privéberichten wat twijfels binnen over mijn statement dat de SNG treinen dit jaar gaan rijden. Ik ga dit even verder uitzoeken om hier 100% zeker van te zijn.De situatie met SNG begint alarmerend te worden. Het proefbedrijf dat in april had moeten starten is nog steeds niet aangelopen. De kans dat SNG eind dit jaar op grotere schaal kan worden ingezet wordt daarmee snel kleiner. Fijn dat je eens verder gaat uitzoeken wat er aan de hand is en wat de nieuwe planning is want hopelijk wordt het geen tweede SLT verhaal.

De SNG treinen zullen in december gaan rijden op het traject Den Haag - Haarlem. In februari 2019 volgt Leiden - Hoorn Kersenboogerd.

Welke trajecten daarna precies voorzien worden weet ik niet, maar de DDAR zal er volgens planning in 2020 uit gaan, dus ik verwacht persoonlijk dat waarschijnlijk vanaf najaar 2019/eind 2019 een aantal trajecten al voorzien zullen worden. Bij grote materieelintroducties is er namelijk het eerste jaar nog altijd 100% reserve voor als het uitvalt.

Voor zover ik begrijp loopt het project verder gewoon volgens de huidige planning en is er op dit moment geen sprake van uitstel tov de huidige planning of een "tweede SLT verhaal".
Wat Julian schrijft kan ik inmiddels bevestigen. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december zullen de SNG treinen gaan rijden. In eerste instantie zal dit zijn op het traject Den Haag-Haarlem. Later zullen ze ook op de andere trajecten worden ingezet.
SNG inzet:
Eerst, vanaf december 2018, in de sprinter Den Haag - Haarlem en vanaf februari 2019 ook de sprinter Leiden - Hoorn Kersenboogerd.
Planning voor Sprinter Utrecht - Amersfoort - Zwolle is vooralsnog vanaf april 2019.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom is DD-AR verboden voor de 8100 serie, ik heb er laatst een verdwaald stel zien rijden?
Waarom is inzet van DD-AR een probleem in de 9600-serie, daar reden ze tot de FLIRT kwam ook?
Waarom kan de DD-AR dan niet in de 7600-serie?
Wat is het probleem als DD-AR in de 6300-serie wordt ingezet?
Qua capaciteit kan de 7400-serie ook met DD-AR worden gereden

Hoezo de tijden van de 4900-serie niet halen, de locs hebben een hoge aanzetsnelheid.

Voor de 8100 is er een afspraak met de provincies Groningen en Drenthe dat gezien het langeafstand karakter van deze dienst de treinen met IC-materieel worden gereden.

De 9600 is door de invoering van de 10-minutendienst van de IC nu met moeite tussen twee IC's geperst zodat in Den Bosch en Eindhoven de aansluitingen nog net gehaald worden en het ook nog net lukt met de kruising in Vught Aansluiting. Dat is erg krap, er wordt hier ook geklaagd door mensen uit Vught dat het in de spits vaak mis gaat met de aansluitingen in Den Bosch.

De 7600 zit krap door het grote aantal IC's tussen Arnhem en Nijmegen. Ik vermoed (maar dat weet ik niet zeker) dat dat ook bij de 6300 en 7400 speelt.

Bij de 4900 moet nu al in één richting Overvecht worden overgeslagen, dus daar wil je zeker geen tragere DD-AR's. Het probleem bij DD-AR is overigens niet de aanzetsnelheid maar dat het in/uitstappen te lang duurt omdat het dubbeldekkers zijn. Dat was ook de reden dat ze de dienstregeling van de 4400 niet konden halen.

Zakelijk gezien is de 5600 een van de meest voor de hand liggende keuzes voor DD-AR. Op de Veluwelijn is de dienstregeling voor DD-AR goed te halen en door in de spits gekoppeld te rijden geven ze ook heel veel zitplaatsen.
Mijn info verschilt blijkbaar van de info van klant-peter, de informatie welke ik deze maand nog onder ogen kreeg was als volgt:

Eind 2018 - Gvc - Haarlem 6300 serie, eind febr. 2019 Hnk-Ledn 3300 serie.

In April 2019 zijn de sprinterseries 6200, 8100 en 9000 aan de beurt om gereden te worden door de SNG en daarna vanaf medio juni 2019 staat de SNG voor de 5600 gepland. Dit alles uiteraard gebaseerd op een bijna probleemloze introductie in de treinseries en tijdige levering af fabriek.

En als laatste gepland de treinserie (1)4600 Zl - Gvc september 2019.

Reageer