beantwoord

Waarom stopt de sprinter tussen Arnhem en Den Bosch 2 minuten in Wijchen & 4 minuten in Oss?

  • 8 juli 2017
  • 6 reacties
  • 203 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
De andere richting (Den Bosch - Arnhem) is het verschil tussen aankomst- en vertrektijd maximaal 1 minuut.
icon

Beste antwoord door Nick8 8 juli 2017, 14:36

De langere stop in Wijchen heeft te maken met de enkelsporige brug over de Maas bij Ravenstein. Als de sprinter richting 's-Hertogenbosch niet 2 minuten in Wijchen zou wachten, dan zou die in een weiland vlak voor die brug moeten wachten, omdat de sprinter vanuit 's-Hertogenbosch dan al de brug over gaat.

De langere stop in Oss heeft te maken met de beschikbaarheid van spoor 7b in 's-Hertogenbosch. Deze is alleen bereikbaar zolang spoor 7a vrij is, maar daar vertrekt vlak voor de aankomst van de sprinter nog de intercity naar Heerlen/Venlo.
Deze intercity kan momenteel niet vanaf 6a vertrekken, vanwege een onmogelijke kruising met de binnenkomende sprinter vanuit Dordrecht.

Vanaf december gaat NS het ook anders doen. De sprinter uit Dordrecht gaat dan doorrijden naar Nijmegen en v.v., zodat die op spoor 3a kan binnenkomen (en vanaf 7b vertrekt) Zodat de intercity naar Heerlen/Venlo dan wél naar spoor 6a kan.
Nu is dat nog geen optie, omdat je die onmogelijke kruising van de sprinter uit Dordrecht met de IC naar Heerlen/Venlo dan verschuift met een onmogelijke kruising van de sprinter uit Deurne (die dan vanaf 3a naar 6b zou moeten) met die naar Maastricht (die nu al op 6a staat). De IC naar Maastricht kan echter niet naar spoor 7a, omdat daar op dat moment al de IC naar Roosendaal staat. Aangezien vanaf december de intercity naar Maastricht toch andere tijden krijgt (i.v.m. de 10-minutendienstregeling die er dan komt wordt die 5 minuten verschoven), is die kruising dan wel mogelijk.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Heeft ongetwijfeld te maken met opvolgtijden en tijdstip van mogelijke binnenkomst in Den Bosch. Eerder gaat waarschijnlijk niet, dus moet het wat gerekt worden
Heeft ongetwijfeld te maken met opvolgtijden en tijdstip van mogelijke binnenkomst in Den Bosch. Eerder gaat waarschijnlijk niet, dus moet het wat gerekt worden
Is er niet sprake van een knelpunt bij de brug bij Ravenstijn?
Daar is slechts één spoor beschikbaar.
Reputatie 7
Kan ook een van de redenen zijn voor de stop in Wijchen idd
Reputatie 2
De langere stop in Wijchen heeft te maken met de enkelsporige brug over de Maas bij Ravenstein. Als de sprinter richting 's-Hertogenbosch niet 2 minuten in Wijchen zou wachten, dan zou die in een weiland vlak voor die brug moeten wachten, omdat de sprinter vanuit 's-Hertogenbosch dan al de brug over gaat.

De langere stop in Oss heeft te maken met de beschikbaarheid van spoor 7b in 's-Hertogenbosch. Deze is alleen bereikbaar zolang spoor 7a vrij is, maar daar vertrekt vlak voor de aankomst van de sprinter nog de intercity naar Heerlen/Venlo.
Deze intercity kan momenteel niet vanaf 6a vertrekken, vanwege een onmogelijke kruising met de binnenkomende sprinter vanuit Dordrecht.

Vanaf december gaat NS het ook anders doen. De sprinter uit Dordrecht gaat dan doorrijden naar Nijmegen en v.v., zodat die op spoor 3a kan binnenkomen (en vanaf 7b vertrekt) Zodat de intercity naar Heerlen/Venlo dan wél naar spoor 6a kan.
Nu is dat nog geen optie, omdat je die onmogelijke kruising van de sprinter uit Dordrecht met de IC naar Heerlen/Venlo dan verschuift met een onmogelijke kruising van de sprinter uit Deurne (die dan vanaf 3a naar 6b zou moeten) met die naar Maastricht (die nu al op 6a staat). De IC naar Maastricht kan echter niet naar spoor 7a, omdat daar op dat moment al de IC naar Roosendaal staat. Aangezien vanaf december de intercity naar Maastricht toch andere tijden krijgt (i.v.m. de 10-minutendienstregeling die er dan komt wordt die 5 minuten verschoven), is die kruising dan wel mogelijk.
De langere stop in Oss heeft te maken met de beschikbaarheid van spoor 7b in 's-Hertogenbosch. Deze is alleen bereikbaar zolang spoor 7a vrij is, maar daar vertrekt vlak voor de aankomst van de sprinter nog de intercity naar Heerlen/Venlo.
Kan deze intercity naar Heerlen/Venlo niet vertrekken vanaf spoor 7b ipv 7a?
Reputatie 2
Nee, spoor 7b (256 meter) is te kort voor een intercity met 10 tot 12 bakken VIRM (270 tot 320 meter nodig).
En zelfs als dat mogelijk was heb je een andere probleem: dan zou de sprinter op 7a staan, waardoor de intercity Zwolle -> Roosendaal niet binnen kan komen. Die komt namelijk nu 4 minuten na aankomst van de sprinter binnen. Die zou dan nergens terecht kunnen, aangezien spoor 6a op hetzelfde moment ook de intercity Alkmaar -> Maastricht ontvangt (deze IC's bieden aansluiting op elkaar).

Reageer