beantwoord

Waarom stopt de trein Leiden-Bodegraven-Utrecht niet meer in Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn

  • 13 januari 2020
  • 8 reacties
  • 331 Bekeken

Reputatie 3

Waarom stopt de trein vanuit Bodegraven tussen Woerden en Utrecht niet meer op tussengelegen stations. Ik heb vroeger altijd met die trein gereisd en toen stopte die in Vleuten. Terwijde en Leidsche Rijn waren nog onbestaand. Afgelopen weekend nog eens gereisd met dit enkelsporige boemeltje, maar waarom wordt die trein na Woerden inerns een Intercity en stopt hij nergens meer tot Utrecht?

icon

Beste antwoord door Edwin 13 januari 2020, 17:17

We hebben de stopper Den Haag- Den Bosch en de stopper Woerden-Tiel.

Ook de Leidenaar daar nog overal laten stoppen zou wat teveel van het goeie zijn.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Of erger nog: omdat ze het te duur vinden. Terug in handen van de staat dus, winstoogmerk zo snel mogelijk de prullenbak in flikkeren en gewoon weer gaan doen wat er gedaan moet worden: Nederlanders van kwalitatief goed vervoer voorzien. Dan gaat de directie maar een keer per jaar minder op vakantie, who gives a shit.

Roepen dat van alles en nog wat in Nederland maar onder de staat moet komen omdat er dan verliezen geaccepteerd kunnen worden klinkt leuk maar aan het eind van de dag zal toch iemand al die verliezen moeten betalen.

Anders gezegd, de staat kan niet alles subsidiëren. Er gaan al wagonladingen geld naar zorg, onderwijs, politie, etc. en eens is het geld op. De politiek stelt daarom prioriteiten en daar hoort het OV nu eenmaal niet bij. De sector zal zijn eigen broek moeten ophouden.

Reputatie 6

Logisch ook, duizenden reizigers opzadelen met 19e eeuws enkelspoor tussen twee van de grootste stations van Nederland omdat NS er geen zin in heeft om wat meer treinen te rijden.

Of erger nog: omdat ze het te duur vinden. Terug in handen van de staat dus, winstoogmerk zo snel mogelijk de prullenbak in flikkeren en gewoon weer gaan doen wat er gedaan moet worden: Nederlanders van kwalitatief goed vervoer voorzien. Dan gaat de directie maar een keer per jaar minder op vakantie, who gives a shit.

Dit is echt zo'n slecht excuus.

Reputatie 7
Badge +3

De infrastructuur is dus niet direct de beperkende factor.

Zonder aanpassingen aan de huidige infra is het onmogelijk meer treinen te laten rijden dan nu, immers alle kruisingspunten worden al benut. 

Tussen Alphen en Leiden kan dat wel maar ook daar ziet NS er financieel dus geen heil in terwijl Alphen-Leiden nog het drukste stuk is. Omdat NS geen heil in ziet in meer treinen zal er aan de enkelsporigheid ook niets veranderen.

Overigens is er in het verleden in de ochtendpits wel een kwartierdienst geweest van Leiden naar Utrecht met kruisingen in Alphen en Bodegraven maar dat is inderdaad extreem kwetsbaar.

Reputatie 7
Badge

De infrastructuur is dus niet direct de beperkende factor.

Zonder aanpassingen aan de huidige infra is het onmogelijk meer treinen te laten rijden dan nu, immers alle kruisingspunten worden al benut. 

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling dat de intercity uit Leiden zo vaak stopt, maar vanwege het enkelspoor is het niet haalbaar om directer te rijden. Er zijn plannen om het spoor aan te pakken zodat er tussen Leiden en Utrecht alleen nog in Alphen a/d Rijn wordt gestopt, maar die plannen zijn al vrij oud en er is nog niks mee gedaan.

NS heeft vorige week bij de discussie over het schrappen van het geplande station Zoeterwoude laten weten dat meer treinen (aparte intercity's en sprinters) op dit traject geen optie zijn omdat de lijn dan verliesgevend wordt. De infrastructuur is dus niet direct de beperkende factor.

Reputatie 6

Eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling dat de intercity uit Leiden zo vaak stopt, maar vanwege het enkelspoor is het niet haalbaar om directer te rijden. Er zijn plannen om het spoor aan te pakken zodat er tussen Leiden en Utrecht alleen nog in Alphen a/d Rijn wordt gestopt, maar die plannen zijn al vrij oud en er is nog niks mee gedaan.

Reputatie 3

In de jaren 80 stopte de trein uit Bodegraven wel in Vleuten maar uit Gouda juist niet. Dus het is nu dus omgedraaid.

Reputatie 7
Badge

We hebben de stopper Den Haag- Den Bosch en de stopper Woerden-Tiel.

Ook de Leidenaar daar nog overal laten stoppen zou wat teveel van het goeie zijn.

Reageer