Waarom te vroeg? | NS Community
beantwoord

Waarom te vroeg?



Toon eerste bericht

122 reacties

@klant-peter, op die stations wordt de overweg opnieuw geactiveerd door de andere trein.

3 keer gelezen, maar snap je opmerking niet.
Kan je hem even verduidelijken. Bedankt!


Een andere trein die de aanrijdsectie van de overweg inrijdt bediend de overweg weer. Als de eerste trein de overweg aanrijdt dan gaat de timer lopen en zal de overweg na een x aantal seconden gesloten worden. Een tegentrein (aangezien een andere trein niet dezelfde sectie kan aanrijden) kan vervolgens de aanrijdsectie van zijn spoor voor dezelfde overweg aanrijden en dan gebeurt eigenlijk hetzelfde maar dan op zijn spoor.
Vanzelfsprekend moet er op de klok gekeken worden.
Bij elke vertrek procedure doorloopt de HC het volgende schema:

- is het tijd van vertrek ?
- brand het vertrek licht ?
- bij geen vertreklicht, is het sein uit stand stop ?
- Weet HC niet of er vertrokken mag worden, vraag het de machinist.

Deze vragen doorlopen, start de vertrekprocedure.


En dan is op het ene station er een vertreklicht, op het andere station is er een afteller, dan heb je stations met een overweg er achter waarbij veel HC's niet te lang willen stilstaan vanwege een mogelijke overweg storing die daardoor veroorzaakt kan worden. En dan is er op het ene station netjes ca. 1 minuut voor tijd dat het vertreklicht gaat branden en het sein veilig komt en op het andere station gebeurt dit veel eerder wat weer verwarrend is.

Daarnaast zijn HC's natuurlijk ook nog wel de vraagbaak van reizigers en schrijven ze ook nog wel eens een UVB, daardoor is het voor mij verklaarbaar dat het niet altijd goed gaat met de vertrektijd.

Maar bij veelvuldig te vroeg vertrekken vanaf een station word dit vaak als aandachtspunt meegegeven om er even iets meer op te letten.
We kunnen er van alles bij verzinnen, maar de kern blijft toch "gewoon op de klok kijken".
Een overwegstoring ontstaat niet binnen 3 minuten dus dat zou geen item hoeven te zijn voor de HC om bewust eerder te vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
We kunnen er van alles bij verzinnen, maar de kern blijft toch "gewoon op de klok kijken".
Een overwegstoring ontstaat niet binnen 3 minuten dus dat zou geen item hoeven te zijn voor de HC om bewust eerder te vertrekken.

Afgezien daarvan, bewust te vroeg vertrekken? Dat verzin je toch niet?
De enige momenten dat er "bewust" te vroeg wordt vertrokken is wanneer de dienstregeling om welke reden dan ook gewijzigd is. Dat gebeurt soms met internationale treinen om de grenstijd te kunnen halen. Normaal gesproken werden die gewijzigde tijden dan gepubliceerd. Maar sinds de nieuwe maatregelen van NS om de reisplannerinformatie te "stroomlijnen" heb ik daar een hard hoofd in.

Nogmaals, het blijft absurd dat we het op dit forum moeten hebben over zoiets fundamenteels als klokkijken bij de vertrekprocedure. Ik vind het ook wel weer humor. Maar het toont tegelijkertijd aan dat er een enorme kloof gaapt tussen de belevingswereld van NS-ers en die van de reizigers. Een gemiddelde reiziger vraagt zich hoe het mogelijk is dan een NS-er niet als automatisme op de klok te kijkt voordat met de vertrekprocedure wordt begonnen. Dat zou er tijdens de opleiding ingeramd moeten zijn. 😃
Ik denk dat elke HC bewust is van het feit dat deze op de klok moet kijken, echter 1 werkdag kan wel 100 vertrekprocedure inhouden. En dan moeten we realiseren dat er wel eens iets fout kan gaan.
Geen mens werkt foutloos, ook iMark denk ik niet.
Erin rammen tijdens opleiding heeft in deze dan ook geen enkel nut.
Reputatie 7
Badge +3
Maar het toont tegelijkertijd aan dat er een enorme kloof gaapt tussen de belevingswereld van NS-ers en die van de reizigers. Een gemiddelde reiziger vraagt zich hoe het mogelijk is dan een NS-er niet als automatisme op de klok te kijkt voordat met de vertrekprocedure wordt begonnen. Dat zou er tijdens de opleiding ingeramd moeten zijn. :D

Maar van reizigers wordt wel verwacht dat ze voor elke reis de reisplanner checken, dat ze op tijd op het station moeten zijn, want fluiten = niet meer instappen.

De vertrektijd op de borden is niet de tijd tot wanneer u nog in kunt stappen. Nee, dan vertrekt de trein. Zorg daarom dat u ruim voor vertrektijd in de trein zit. Dan is er genoeg tijd om de deuren te sluiten en kan de trein op tijd vertrekken. Zo zijn we allemaal op tijd!

https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
Hebben jullie eigenlijk ook wel eens gekeken hoeveel treinen er later weggaan? En hoeveel mensen dan nog aangerend komen om toch nog met de trein mee te kunnen?

Ga maar eens kijken op een druk station. Er zijn veel mensen die op de uiterste tijd willen instappen in de trein en erger nog mensen die gewoon naast een trein staan te praten met elkaar of nog even een laatste trekje van een sigaret nemen die bij het fluitje opeens bedenken dat ze nog met de trein mee willen en dan weleens te laat zijn.

Ook die mensen klagen dan over de trein terwijl de schuld eigenlijk bij zichzelf gezocht moet worden.

Hiermee wil ik niet suggereren dat dit altijd gebeurt want helaas gebeurt het wel eens dat een trein te vroeg wegrijdt. Als een machinist dit ziet zou deze bij een at groter tijdverschil dan x seconden dit kunnen melden bij de HC en de deuren eventueel nogmaals openen.

Maar het is en blijft mensenwerk en er zijn nu eenmaal veel verschillen bij de vertrekprocedures en als treindienstleiders dan opeens seinen eerder veilig zetten, waarop het vertreklicht weer eerder gaat branden tja dan komt er weer een extra facet bij voor de HC.
Persoonlijk vind ik het blijven doorgaan over het feit dat een sein eerder uit de stand stop is op het ene station dan op het andere station wat vreemd, er zijn volop stations waar immers helemaal geen vertreklicht of sein is voor de HC.
Ook daar kijkt de HC eerst naar de klok, immers de start van de vertrekprocedure is landelijk overal hetzelfde.
Sterker nog, bij een zeer groot aantal stations staat niet eens een bediend sein, die vind je in principe alleen bij stations waar ook wissels liggen. En zelfs die worden lang niet altijd bediend op tijd, want bij een korte stop zou dat teveel tijd kosten (trein moet dan namelijk vaak eerder afremmen en met 40km/u het station binnenrijden).
Reputatie 7
Badge +3
Hebben jullie eigenlijk ook wel eens gekeken hoeveel treinen er later weggaan? En hoeveel mensen dan nog aangerend komen om toch nog met de trein mee te kunnen?

Tuurlijk, dat gebeurt ook. Maar ik vind het opvallend dat er de laatste tijd steeds vaker meldingen komen van te vroeg vertrokken treinen. Als dat komt doordat de seinen eerder op veilig worden gezet, dan zal daar naar moeten worden gekeken waarom dat gebeurt. En als er een andere reden is zal dat moeten worden onderzocht, zoals "is het vaak bij dezelfde stations?". Voorbeeld, de afgelopen paar weken zag ik er vaker een melding van op stations als Wezep of 't Harde.
De stoptrein van Zwolle naar Utrecht en visa versa kan ik je wel (deels) verklaren. Hier werd tijdelijk gereden met de DDZ en deze trein is minder snel dan de DDAR. De mensen die op deze route gebruik maakte van de sprinter weten ook dat de DDZ op het traject zelden op tijd was en meestal met vertraging rondreed.

Nu daar de DDAR rijdt heb je eigenlijk 'tijd over' op dit traject terwijl je voorheen dus flink aan het werk moest met korte stops en dan snel weer weg, wat later en robuuster remmen om te proberen op schema te blijven rijden.

Als je dan nu de eerste rit op dat traject hebt en je bent nog in de flow van de DDZ, dan ben je met de DDAR te snel. Uiteraard hoor je als hoofdconducteur ook de tijd te checken maar ik denk dat het kort stoppen en snel weg een beetje routine is geworden voor sommige.

Ik verwacht dat dit snel verleden tijd is omdat de meeste het traject alweer hebben gehad en vast tot de conclusie zijn gekomen dat het nu een traject is wat 'goed te doen is' qua tijdtabel.
Badge
Als DDZ trager is dan DDAR, en DDAR weer een flink stuk trager dan SGM en SLT (getuige de rijtijden tussen Bilthoven en Den Dolder)... hoe verdraaide sloom moet dat DDZ dan wel niet zijn? Komt dat überhaupt nog van de plaats? :?
Reputatie 7
Badge +3
Voor het op de klok kijken van het treinpersoneel en daardoor niet te vroeg vertrekken maakt de rijkarakteristiek van het materieel uiteindelijk helemaal niets uit. Op de klok kijken behoort een tweede natuur te zijn voor mensen die in het openbaar vervoer werken. Er is geen enkel excuus voor te vroeg vertrekken.
@-DDietzen:
DDAR is sneller dan DDZ, SLT en SGM. DDZ is de meest trage van deze vier types, en ook niet bedoelt voor de sprinter/stoptrein dienst.

@-Bemined:
Vertreklicht, bediend sein of P-sein, in de WTS regelgeving staat precies omschreven wanneer de HC naast de klok ook naar het vertreklicht of sein moet kijken.
En dat is waarschijnlijk vaker dan jij nu vermoed.
Reputatie 7
Badge +3
Nu dan een DDZ die te vroeg vertrok van Leiden, vertrektijd 14.45, vertrokken om 14.43

https://twitter.com/NS_online/status/984417668252958721

,
Reputatie 7
Badge +3
Nu dan een DDZ die te vroeg vertrok van Leiden, vertrektijd 14.45, vertrokken om 14.43

https://twitter.com/NS_online/status/984417668252958721

,


En @NS_online zegt dan dat je daar een klacht over "mag" indienen. @NS-online zou als de sodemieter moeten uitzoeken welke medewerker hier in de fout is gegaan. Wat is dit voor flauwekul?
@-Momo: Ben je nu zelf de dupe van deze werkfout, of ben je slechts een doorgeefluik.
En waarom ook hier vermelden terwijl het al uitgebreid op NS Twitter is geplaatst?

@- Imark: Hoe vervelend ook voor de reiziger, je "toonhoogte" is net iets te hoog !
Badge +3
En waarom ook hier vermelden terwijl het al uitgebreid op NS Twitter is geplaatst?
Omdat het hier nogal wat 'houdbaarder' is dan het vluchtige Twitter. Daar staat het inmiddels honderden berichten verder naar onderen en heeft het allang niet meer de aandacht van de ^dakjes van NS webcare.
Te vaak wordt het afgedaan als een incident
Dat is een bekende ja. Vooral in incidenten blijven denken...

.. dus vraag je naar een incidentnummer. Wat er niet is 😞
Hier blijkt het zeker langer staan, maar of dat enige meerwaarde heeft valt te betwijfelen.
Als er over bv 6 maanden 50 "incidenten" staan is dat erg veel, maar in verhouding op het aantal vertrekprocedure in 6 maanden natuurlijk nihil.
Zulk soort topics geeft al gauw een erg vertekend beeld.
Badge +3
Gezien het feit/de aanname dat misschien maar 50% van die gevallen van te vroeg vertrekken Twitter haalt (iemand die het daar meldt aan @NS_Online) en misschien maar 5% het tot hier op het forum haalt (natte vinger maar ruim genomen denk ik)...

Dan zijn over 6 maanden 50 incidenten er wel ineens 1000 (als 5% hier terecht komt). Doe dat maal het aantal gedupeerde reizigers per incident en het begint te tellen :D

Hoe vaak er te vroeg vertrokken wordt t.o.v. het totaal aantal vertrekprocedures (waar het wel goed gaat) doet totaal niet ter zake. Het mag gewoon niet gebeuren!

Hoe vaak er een vliegtuig neerstort t.o.v. het aantal vliegbewegingen is ook miniem.. maar je snapt wat ik bedoel hoop ik. Melden, onderzoeken, voorkomen... :D

Vergelijkbaar met de 'druktemelder' waarvan veel mensen roepen 'oh, die kende ik niet' of 'ja me hoela, ik blijf aan de gang en er wordt toch niets mee gedaan'. Als iedereen stug blijft melden zal het opvallen, en zullen ze op een gegeven moment wel iets moeten doen, toch :?
Reputatie 7
Badge +3
Maar als blijkt dat er erg veel "incidenten" bij 1 station of 1 treinserie plaatsvinden kan daar misschien na onderzoek actie op worden genomen. En misschien kan dat dan ook hier worden gemeld zodat mensen weten dat er wat aan gedaan wordt.

Zo waren er bv vorig jaar veel meldingen van het overslaan van Almere Buiten door de 2400, niet alleen hier, maar ook op Twitter. In één van de topics hier werd op een gegeven moment gemeld dat een tijd lang iedere machinist op die serie proactief werd gebeld, waarna het lange tijd goed ging en daarna nog maar een enkele melding kwam. Ik hoop niet dat ik het nu afroep, maar ik heb al een tijdje geen "Almere Buiten" meldingen meer gezien.
Badge +3
Precies dat dus! Proactief 'handhaven' dat je 30 seconden voor de klok mag fluiten en sluiten, maar geen seconde eerder dan gepland vertrekken dus. Op straffe van.... weet ik veel, maar in ieder geval het bewijs (de screenshots van treinposities e.d.) erbij i.p.v. "je horloge zal wel achter gelopen hebben" of sorry voor het ongemak 😛
@Momo, Almere Buiten wordt heel soms nog voorbij gereden maar volgens mij veel minder dan voorheen wel het geval was. Binnen de NS is hier HEEL veel aandacht voor geweest d.m.v. wekelijkse berichten aan de machinisten, info op de beeldschermen in de diverse NS verblijven en verder kwam het natuurlijk ook aan de koffietafel ter sprake.

Melden van dit soort afwijkingen is ook alleen maar goed om er aandacht voor te krijgen en bij geen verbetering ook voor te houden. Jammer is alleen dat sommige op het forum op een dusdanige manier reageren alsof ze zelf zwaar getroffen zijn door een trein die bv te vroeg vertrok dat de zin om te reageren door insiders gewoon verdwijnt. En ik denk dat je dan juist niet op de juiste manier bezig bent.

Bij de NS werken mensen en waar gewerkt wordt vallen spaanders, er wordt echt wel naar oplossingen gezocht en over problemen nagedacht. Als ik dan het grove rekensommetje wat zojuist passeerde bekijk, komt daar misschien wel een heel groot absoluut getal uit naar voren, maar als we eens kijken naar het aantal stops van treinen en dat afzetten tegen het aantal keer dat een trein te vroeg vertrekt kan daar wel eens een heel klein procentueel getal uitkomen.

Helaas merken we in de huidige maatschappij steeds meer dat er mensen zijn die dingen graag opblazen. Hiermee bedoel ik overigens niet de mensen die hier melden dat er een trein te vroeg is vertrokken maar wel andere die dan hoog van de toren beginnen te blazen met termen in hun reactie die ik ongepast vind..
Precies dat dus! Proactief 'handhaven' dat je 30 seconden voor de klok mag fluiten en sluiten, maar geen seconde eerder dan gepland vertrekken dus. Op straffe van.... weet ik veel, maar in ieder geval het bewijs (de screenshots van treinposities e.d.) erbij i.p.v. "je horloge zal wel achter gelopen hebben" of sorry voor het ongemak :P

OP straffe van ????

Ik mag dan hopelijk aannemen dat jij foutloos bent in je werk ......

Reageer