beantwoord

Waarom te vroeg?



Toon eerste bericht

122 reacties

@Jba

In een ander topic ook wel eens opgemerkt, laat NS dan concrete cijfers geven.

Als ik dezelfde fout blijf maken, kijkt mijn baas ook niet naar de vele dingen die goed blijven gaan maar wel naar dezelfde fout die ik steeds blijf maken....

Het is wat overtrokken, maar zulke fouten mogen feitelijk niet gebeuren en zeker niet blijven gebeuren.

Gewoon klok kijken.
Badge +3
Bingo #44, ik denk dat je daarmee de spijker op de kop slaat.

Werkwijze moet dus zijn eerst de klok, en dan pas het V-sein (want dat staat vaak al lang op wit).

Dit vanuit het oogpunt van de reiziger. Als de treindiensleiding het nodig vindt om te vroeg te vertrekken mag dat natuurlijk, maar niet door simpelweg het V-sein aan te zetten "rijden maar!"

Ik heb ritten gezien waar (om volkomen onduidelijke redenen) een trein op bijna elk station minuten te vroeg aankwam en ook weer veel te vroeg vertrok.

Zoiets moet je als NS wel uit kunnen leggen (bijvoorbeeld hier, want via Twitter gaat hem dat niet worden)... 😞
Precies dat dus! Proactief 'handhaven' dat je 30 seconden voor de klok mag fluiten en sluiten, maar geen seconde eerder dan gepland vertrekken dus. Op straffe van.... weet ik veel, maar in ieder geval het bewijs (de screenshots van treinposities e.d.) erbij i.p.v. "je horloge zal wel achter gelopen hebben" of sorry voor het ongemak :P

OP straffe van ????

Ik mag dan hopelijk aannemen dat jij foutloos bent in je werk ......
Vertreklicht, bediend sein of P-sein, in de WTS regelgeving staat precies omschreven wanneer de HC naast de klok ook naar het vertreklicht of sein moet kijken.
En dat is waarschijnlijk vaker dan jij nu vermoed.

Dat heeft alleen niets te maken met op tijd vertrekken, de HC kijkt naar het sein om te kijken of hij überhaupt mag vertrekken, niet om te kijken of het tijd is om te vertrekken, daar is de klok voor.
@Momo, Almere Buiten wordt heel soms nog voorbij gereden maar volgens mij veel minder dan voorheen wel het geval was. Binnen de NS is hier HEEL veel aandacht voor geweest d.m.v. wekelijkse berichten aan de machinisten, info op de beeldschermen in de diverse NS verblijven en verder kwam het natuurlijk ook aan de koffietafel ter sprake.

Melden van dit soort afwijkingen is ook alleen maar goed om er aandacht voor te krijgen en bij geen verbetering ook voor te houden. Jammer is alleen dat sommige op het forum op een dusdanige manier reageren alsof ze zelf zwaar getroffen zijn door een trein die bv te vroeg vertrok dat de zin om te reageren door insiders gewoon verdwijnt. En ik denk dat je dan juist niet op de juiste manier bezig bent.

Bij de NS werken mensen en waar gewerkt wordt vallen spaanders, er wordt echt wel naar oplossingen gezocht en over problemen nagedacht. Als ik dan het grove rekensommetje wat zojuist passeerde bekijk, komt daar misschien wel een heel groot absoluut getal uit naar voren, maar als we eens kijken naar het aantal stops van treinen en dat afzetten tegen het aantal keer dat een trein te vroeg vertrekt kan daar wel eens een heel klein procentueel getal uitkomen.

Helaas merken we in de huidige maatschappij steeds meer dat er mensen zijn die dingen graag opblazen. Hiermee bedoel ik overigens niet de mensen die hier melden dat er een trein te vroeg is vertrokken maar wel andere die dan hoog van de toren beginnen te blazen met termen in hun reactie die ik ongepast vind..
Badge +3
Precies dat dus! Proactief 'handhaven' dat je 30 seconden voor de klok mag fluiten en sluiten, maar geen seconde eerder dan gepland vertrekken dus. Op straffe van.... weet ik veel, maar in ieder geval het bewijs (de screenshots van treinposities e.d.) erbij i.p.v. "je horloge zal wel achter gelopen hebben" of sorry voor het ongemak 😛
Reputatie 7
Badge +3
Maar als blijkt dat er erg veel "incidenten" bij 1 station of 1 treinserie plaatsvinden kan daar misschien na onderzoek actie op worden genomen. En misschien kan dat dan ook hier worden gemeld zodat mensen weten dat er wat aan gedaan wordt.

Zo waren er bv vorig jaar veel meldingen van het overslaan van Almere Buiten door de 2400, niet alleen hier, maar ook op Twitter. In één van de topics hier werd op een gegeven moment gemeld dat een tijd lang iedere machinist op die serie proactief werd gebeld, waarna het lange tijd goed ging en daarna nog maar een enkele melding kwam. Ik hoop niet dat ik het nu afroep, maar ik heb al een tijdje geen "Almere Buiten" meldingen meer gezien.
Badge +3
Gezien het feit/de aanname dat misschien maar 50% van die gevallen van te vroeg vertrekken Twitter haalt (iemand die het daar meldt aan @NS_Online) en misschien maar 5% het tot hier op het forum haalt (natte vinger maar ruim genomen denk ik)...

Dan zijn over 6 maanden 50 incidenten er wel ineens 1000 (als 5% hier terecht komt). Doe dat maal het aantal gedupeerde reizigers per incident en het begint te tellen :D

Hoe vaak er te vroeg vertrokken wordt t.o.v. het totaal aantal vertrekprocedures (waar het wel goed gaat) doet totaal niet ter zake. Het mag gewoon niet gebeuren!

Hoe vaak er een vliegtuig neerstort t.o.v. het aantal vliegbewegingen is ook miniem.. maar je snapt wat ik bedoel hoop ik. Melden, onderzoeken, voorkomen... :D

Vergelijkbaar met de 'druktemelder' waarvan veel mensen roepen 'oh, die kende ik niet' of 'ja me hoela, ik blijf aan de gang en er wordt toch niets mee gedaan'. Als iedereen stug blijft melden zal het opvallen, en zullen ze op een gegeven moment wel iets moeten doen, toch :?
Hier blijkt het zeker langer staan, maar of dat enige meerwaarde heeft valt te betwijfelen.
Als er over bv 6 maanden 50 "incidenten" staan is dat erg veel, maar in verhouding op het aantal vertrekprocedure in 6 maanden natuurlijk nihil.
Zulk soort topics geeft al gauw een erg vertekend beeld.
Te vaak wordt het afgedaan als een incident
Dat is een bekende ja. Vooral in incidenten blijven denken...

.. dus vraag je naar een incidentnummer. Wat er niet is 😞
Reputatie 7
Badge +3
Wat Robert zegt.
En zo staan dergelijke meldingen zo veel mogelijk bij elkaar. Het zou nog overzichtelijker zijn wanneer er één (sticky) topic voor zou zijn.

Zoek voor de gein eens op "Te vroeg " op dit forum en zie hoeveel meldingen hiervan zijn.
https://forum.ns.nl/search?q=te+vroeg
Ik geef toe, sommige daarvan zijn misschien niet terecht, bv omdat de vertrektijd op de CTA wordt gezien als uiterste instaptijd, of het ging maar om iets van 15 seconden te vroeg vertrekken. Maar er zijn meer dan genoeg gevallen waarin het gaat om 2 volle minuten te vroeg.
Te vaak wordt het afgedaan als een incident en krijgt de persoon op Twitter zo'n standaard antwoord als "Bedankt voor het doorgeven, hopelijk heb je hierdoor niet al te veel vertraging opgelopen".
Door al deze meldingen bij elkaar te zien komt er hopelijk meer aandacht voor binnen NS en kan dit in de toekomst beter worden voorkomen.
Badge +3
En waarom ook hier vermelden terwijl het al uitgebreid op NS Twitter is geplaatst?
Omdat het hier nogal wat 'houdbaarder' is dan het vluchtige Twitter. Daar staat het inmiddels honderden berichten verder naar onderen en heeft het allang niet meer de aandacht van de ^dakjes van NS webcare.
@-Momo: Ben je nu zelf de dupe van deze werkfout, of ben je slechts een doorgeefluik.
En waarom ook hier vermelden terwijl het al uitgebreid op NS Twitter is geplaatst?

@- Imark: Hoe vervelend ook voor de reiziger, je "toonhoogte" is net iets te hoog !
Reputatie 7
Badge +3
Nu dan een DDZ die te vroeg vertrok van Leiden, vertrektijd 14.45, vertrokken om 14.43

https://twitter.com/NS_online/status/984417668252958721

,


En @NS_online zegt dan dat je daar een klacht over "mag" indienen. @NS-online zou als de sodemieter moeten uitzoeken welke medewerker hier in de fout is gegaan. Wat is dit voor flauwekul?
Reputatie 7
Badge +3
Nu dan een DDZ die te vroeg vertrok van Leiden, vertrektijd 14.45, vertrokken om 14.43

https://twitter.com/NS_online/status/984417668252958721

,
@-DDietzen:
DDAR is sneller dan DDZ, SLT en SGM. DDZ is de meest trage van deze vier types, en ook niet bedoelt voor de sprinter/stoptrein dienst.

@-Bemined:
Vertreklicht, bediend sein of P-sein, in de WTS regelgeving staat precies omschreven wanneer de HC naast de klok ook naar het vertreklicht of sein moet kijken.
En dat is waarschijnlijk vaker dan jij nu vermoed.
Reputatie 7
Badge +3
Voor het op de klok kijken van het treinpersoneel en daardoor niet te vroeg vertrekken maakt de rijkarakteristiek van het materieel uiteindelijk helemaal niets uit. Op de klok kijken behoort een tweede natuur te zijn voor mensen die in het openbaar vervoer werken. Er is geen enkel excuus voor te vroeg vertrekken.
Badge
Als DDZ trager is dan DDAR, en DDAR weer een flink stuk trager dan SGM en SLT (getuige de rijtijden tussen Bilthoven en Den Dolder)... hoe verdraaide sloom moet dat DDZ dan wel niet zijn? Komt dat überhaupt nog van de plaats? :?
De stoptrein van Zwolle naar Utrecht en visa versa kan ik je wel (deels) verklaren. Hier werd tijdelijk gereden met de DDZ en deze trein is minder snel dan de DDAR. De mensen die op deze route gebruik maakte van de sprinter weten ook dat de DDZ op het traject zelden op tijd was en meestal met vertraging rondreed.

Nu daar de DDAR rijdt heb je eigenlijk 'tijd over' op dit traject terwijl je voorheen dus flink aan het werk moest met korte stops en dan snel weer weg, wat later en robuuster remmen om te proberen op schema te blijven rijden.

Als je dan nu de eerste rit op dat traject hebt en je bent nog in de flow van de DDZ, dan ben je met de DDAR te snel. Uiteraard hoor je als hoofdconducteur ook de tijd te checken maar ik denk dat het kort stoppen en snel weg een beetje routine is geworden voor sommige.

Ik verwacht dat dit snel verleden tijd is omdat de meeste het traject alweer hebben gehad en vast tot de conclusie zijn gekomen dat het nu een traject is wat 'goed te doen is' qua tijdtabel.
Reputatie 7
Badge +3
Hebben jullie eigenlijk ook wel eens gekeken hoeveel treinen er later weggaan? En hoeveel mensen dan nog aangerend komen om toch nog met de trein mee te kunnen?

Tuurlijk, dat gebeurt ook. Maar ik vind het opvallend dat er de laatste tijd steeds vaker meldingen komen van te vroeg vertrokken treinen. Als dat komt doordat de seinen eerder op veilig worden gezet, dan zal daar naar moeten worden gekeken waarom dat gebeurt. En als er een andere reden is zal dat moeten worden onderzocht, zoals "is het vaak bij dezelfde stations?". Voorbeeld, de afgelopen paar weken zag ik er vaker een melding van op stations als Wezep of 't Harde.
Sterker nog, bij een zeer groot aantal stations staat niet eens een bediend sein, die vind je in principe alleen bij stations waar ook wissels liggen. En zelfs die worden lang niet altijd bediend op tijd, want bij een korte stop zou dat teveel tijd kosten (trein moet dan namelijk vaak eerder afremmen en met 40km/u het station binnenrijden).
Persoonlijk vind ik het blijven doorgaan over het feit dat een sein eerder uit de stand stop is op het ene station dan op het andere station wat vreemd, er zijn volop stations waar immers helemaal geen vertreklicht of sein is voor de HC.
Ook daar kijkt de HC eerst naar de klok, immers de start van de vertrekprocedure is landelijk overal hetzelfde.
Hebben jullie eigenlijk ook wel eens gekeken hoeveel treinen er later weggaan? En hoeveel mensen dan nog aangerend komen om toch nog met de trein mee te kunnen?

Ga maar eens kijken op een druk station. Er zijn veel mensen die op de uiterste tijd willen instappen in de trein en erger nog mensen die gewoon naast een trein staan te praten met elkaar of nog even een laatste trekje van een sigaret nemen die bij het fluitje opeens bedenken dat ze nog met de trein mee willen en dan weleens te laat zijn.

Ook die mensen klagen dan over de trein terwijl de schuld eigenlijk bij zichzelf gezocht moet worden.

Hiermee wil ik niet suggereren dat dit altijd gebeurt want helaas gebeurt het wel eens dat een trein te vroeg wegrijdt. Als een machinist dit ziet zou deze bij een at groter tijdverschil dan x seconden dit kunnen melden bij de HC en de deuren eventueel nogmaals openen.

Maar het is en blijft mensenwerk en er zijn nu eenmaal veel verschillen bij de vertrekprocedures en als treindienstleiders dan opeens seinen eerder veilig zetten, waarop het vertreklicht weer eerder gaat branden tja dan komt er weer een extra facet bij voor de HC.
Reputatie 7
Badge +3
Maar het toont tegelijkertijd aan dat er een enorme kloof gaapt tussen de belevingswereld van NS-ers en die van de reizigers. Een gemiddelde reiziger vraagt zich hoe het mogelijk is dan een NS-er niet als automatisme op de klok te kijkt voordat met de vertrekprocedure wordt begonnen. Dat zou er tijdens de opleiding ingeramd moeten zijn. :D

Maar van reizigers wordt wel verwacht dat ze voor elke reis de reisplanner checken, dat ze op tijd op het station moeten zijn, want fluiten = niet meer instappen.

De vertrektijd op de borden is niet de tijd tot wanneer u nog in kunt stappen. Nee, dan vertrekt de trein. Zorg daarom dat u ruim voor vertrektijd in de trein zit. Dan is er genoeg tijd om de deuren te sluiten en kan de trein op tijd vertrekken. Zo zijn we allemaal op tijd!

https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
Ik denk dat elke HC bewust is van het feit dat deze op de klok moet kijken, echter 1 werkdag kan wel 100 vertrekprocedure inhouden. En dan moeten we realiseren dat er wel eens iets fout kan gaan.
Geen mens werkt foutloos, ook iMark denk ik niet.
Erin rammen tijdens opleiding heeft in deze dan ook geen enkel nut.

Reageer