beantwoord

waarom te vroeg vertrekken?

• 23 november 2020
  • 10 reacties
  • 583 Bekeken

Vandaag reed de trein van Haarlem naar Den Haag van 7u55 een volle minuut te vroeg weg. Ik kwam het perron op en toen (7u54) reed ie weg...? 

icon

Beste antwoord door Laura NS 23 november 2020, 09:15

Hoi Marister en welkom op onze NS Community!

Volgens mijn informatie zou hij wel op tijd vertrokken moeten zijn. Ik kan alleen het snelheidsverloop niet inzien momenteel. Keek je naar de stationsklok of je eigen horloge/smartphone?

Bekijk origineel

10 reacties

Hoi Marister en welkom op onze NS Community!

Volgens mijn informatie zou hij wel op tijd vertrokken moeten zijn. Ik kan alleen het snelheidsverloop niet inzien momenteel. Keek je naar de stationsklok of je eigen horloge/smartphone?

Ik had dat ook die dag. Geklaagd op Twitter, maar helemaal geen reactie. De trein van 12.19u van Tilburg naar Dordrecht vertrok om 12.17u terwijl een reiziger én ik op de openingknop van de deur stonden te duwen. Snel een foto gemaakt. 

Ik kom toevallig dit topic tegen dus nog maar eens een melding

Vreemd dat je daar geen reactie op hebt gekregen Patti013. Via Twitter zou dit ook prima doorgegeven moeten kunnen worden.

Uiteraard kan ik weinig verandering brengen aan de gebeurtenis zelf of je reis op die dag, maar ik zal je ervaring in ieder geval doorsturen als feedback. Het is uiteraard nooit de bedoeling dat een trein te vroeg wegrijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Met de huidige vertrekprocedure is het juist wel de bedoeling dat treinen te vroeg wegrijden. Bijna iedere trein waarmee ik reis is al in beweging voordat de vertrekminuut is aangebroken.

Volgens mijn informatie zou hij wel op tijd vertrokken moeten zijn. Ik kan alleen het snelheidsverloop niet inzien momenteel.

Ouder bericht, maar toch even… Als je geen snelheidsverloop hebt, kan je die conclusie (haast) niet trekken. De vertrekvertraging zal nooit negatief worden (op een edge-case na bij opgeheven treinen). Je zou kunnen kijken naar het moment waarop de treinstatus naar vertrokken wordt bijgewerkt, maar toen ik daar eens wat testjes voor heb geschreven bleek het erg onbetrouwbaar. Volgens mij laat de website die je linkt die informatie in zijn geheel niet zien.

Overigens moet je met snelheidsverloop ook oppassen, want die data is (als ik het goed zeg) nog steeds geaggregeerd. Mocht het snelheidsverloop een claim van een klant tegenspreken, is kijken in de brondata toch waardevol.

Reputatie 5

Met de huidige vertrekprocedure is het juist wel de bedoeling dat treinen te vroeg wegrijden. Bijna iedere trein waarmee ik reis is al in beweging voordat de vertrekminuut is aangebroken.

Zelfs al in beweging? Ik dacht dat alleen het fluiten-deuren-sleuten deel voor de vertrektijd gebeurde? Klinkt wel heftif als zelfs het wegrijden ook al vóór de vertrektijd gebeurt.

Badge +3

Treinposities geeft zowel het snelheidsverloop (mouse-over voor stationsinfo) en de doorkomsttijden. Dat samen lijkt me wel voldoende om te vroeg vertrek annemelijk te maken, toch?

Voor @Patti013 in het snelheidsverloop kan je zien dat de trien om 12:15 (GPS) Tilburg naderde, om 12:17 even gestopt is, daarna een stukje doorgereden en daarna pas om 12:19 is gaan rijden.

Doorkomsttijd zegt (start - einde) 

Tilburg 12:16:09 12:19:29

Daar lijkt dus weinig aan de hand, behalve dan dat hij gestopt was en daarna een stukje doorgereden is en weer gestopt, waarbij de deuren dicht bleven? In dat geval heb je reden tot klagen (paar minuten te vroeg gesloten).

https://treinposities.nl/ritinfo/20201215/6639

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij ging het om 23 november :wink:

Vertrektijd uit Tilburg: 12.19 uur
Doorkomst einde Tilburg: 12.17.48 uur

https://treinposities.nl/ritinfo/20201123/6639

Reputatie 7
Badge +3

Bij al mijn recente reizen werd steeds ruim voordat de minuut versprongen was met de vertrekprocedure begonnen. De deuren zijn dan dicht en de machinist begint dan te rijden. Dan moet de minuut nog verspringen.

Badge +3

Oh ja, “die dag” had ik gemist, dacht dat het @Patti013 vanmiddag overkomen was.

Reageer