beantwoord

Waarom traject Almere-Utrecht in verdomhoekje?

• 22 januari 2019
  • 8 reacties
  • 1332 Bekeken

Ik ben 100% afhankelijk van uw vervoersdienst en reis 1e klasse omdat te lang staan in de trein mijn gezondheid schaadt, ik mis een tussenwervel in de rug. Op mijn traject (Almere-Utrecht) blijft het reizen een ramp. Bij het minste geringste wordt mijn traject geheel uit de dienstregeling gehaald, vandaag preventief omdat er wel 2 cm sneeuw kan gaan vallen. Op mijn traject rijden doorgaans 6 tot 8 treinstellen. Deze zijn in de spits altijd bomvol, zowel 1e als 2e klasse. Door de laatste dienstregeling-wijziging is mijn reistijd extreem toegenomen. De trein vanaf Oostvaarders naar Utrecht werd weggecijferd. Als reden werd toen gezegd dat dit met het omkeerspoor van doen had, dat zou ophouden te bestaan; de omkeer gebeurt nu in Almere Stad. Bijzonder is het dat het omkeerspoor op Oostvaarders gewoon nog bestaat (2 stuks) en daar waar de trein naar Utrecht altijd stond, is het nu leeg...en in het tijdvak waarbinnen de trein naar Utrecht vanuit Oostvaarders reed, rijdt nu geen enkele trein. De argumenten voor het een tijd terug uit de dienstregeling halen van de rechtstreekse lijn tussen Oostvaarders en Utrecht zijn dus kletspraat. Het extra genot dat u de 1e klas reiziger op het traject Almere-Utrecht biedt, is een andere kleur stoel; een stoel die niet geschikt is voor grote lange mensen, alleen de achterste rij geeft bij zitten geen pijnlijke knieën; maar 16 stoelen in de sprinter naar Utrecht zijn voor mij als zitplaats geschikt. In het Noorden van het land rijden dubbeldekkers met prima zittende stoelen en voldoende zitruimte als sprinter. Het blijft een vraag waarom een 1e klas reiziger In het Noorden wel met de sprinter goed kan zitten en op het traject Almere-Utrecht ook bijna het dubbele betaalt maar er niets voor terug krijgt. Meer dan een uur in een sprinter, op de te kleine keiharde stoelen met te weinig ruimte voor de knieën is een dagelijkse terging. Dan de grootste ellende: het telkens, bij het minste geringste, uit de dienstregeling halen van juist en alleen het traject Almere-Utrecht...ook als er niets op het traject een doorreis onmogelijk zou kunnen maken. Al van begin af aan is het kennelijk een standaard actie van NS & Prorail om het traject Almere-Utrecht plat te gooien als er ook maar iets aan capaciteitsverstoring verwacht wordt...zo ook vandaag. Dit uit de dienstregeling halen gebeurt heel erg vaak, soms zelfs onderweg....en dan wordt je domweg uit de trein gezet....zonder enig alternatief....in het midden van niets. Omreizen is vandaag volgens de reisplanner en de reis-app mogelijk via Weesp. Ook deze trein is doorgaans in de spits bomvol. Vandaag gaan de treinen op halve capaciteit rijden, dus is het alternatief 2 keer bomvol. Daar moeten de reizigers ( minimaal een bomvolle trein met 8 treinstellen) nog bij in; dit gaat niet. Een volgende trein komt twee keer later dan normaal, dat geeft overstromende perrons...en dat geeft weer vecht- en duwpraktijken als er toch weer een al overvolle trein aankomt. Dit is serieuze non-service, NS. Keer op keer, steeds weer....en vooral steeds ten koste van alleen het traject Almere-Utrecht. Waarom alleen het traject Almere-Utrecht? Dat treft duizenden reizigers van de 5e grote stad in Nederland naar de 3e grote stad in Nederland....met een tuinstoelsprinter. En dan denk je een betere zitkans te hebben door bijna het dubbele te betalen voor de 1e klasse. Nah....op het traject Almere-Utrecht reizen ook mensen met een tweede klas vervoersbewijs in de eerste klasse; dat zijn dan medewerkers gerelateerd aan het spoor....van NS, Prorail, NedTrain enzovoorts. Je herkent hen aan het gedrag bij controle. Ze laten of uitdrukkelijk werklogo's zien, maken indringend oogcontact met de conducteur en laten vooral het onderste deel van hun donkerblauw vervoersbewijs zien of laten quasi toevallig binnen hoorbereik van de conducteur de woorden NS of Prorail vallen. Regelmatig geeft ook het gedrag van de conducteur aan dat het om deze collega's met 2e klasse vervoersbewijs gaat....dan wordt dat vervoersbewijs niet echt gescand en doet de conducteur net alsof. Gemiddeld zie ik tussen de 50 en 75 % van de passagiers in de eerste klasse met alleen een tweede klasse vervoersbewijs. Tijdens tellingen worden deze reizigers die de stoelen in de eerste klasse bezetten tijdens de spits niet geregistreerd als 1e klasse reizigers. Verder zou het meer kies zijn als eerst de volbetalende passagiers met een 1e klasse vervoersbewijs voorgaan op "eigen personeel" dat niet eens een geldig vervoersbewijs heeft.
Maar de hamvraag blijft: waarom is de drukbezette lijn van Almere naar Utrecht altijd het eerste slachtoffer bij vermeende storingen of andere ellende? Is het alleen om andere trajecten daarmee meer capaciteit te bieden? Wat maakt Almeerse reizigers van een lagere rangorde dan passagiers naar Amsterdam, Hoofddorp enzovoorts? Op dit moment heb ik discussies met de werkgever. Die kijkt op de reisplanner en op de reis-app en ziet dat de "treinen normaal rijden". Dan leg ik uit dat de praktijk al zo vaak bewees dat omreizen gewoon een extreme ramp is, zodra de rechtstreekse lijn Almere-Utrecht weer eens uit de dienstregeling wordt gehaald; de alternatieven zijn zelf altijd al bomvol...maar de app zegt qua drukte "laag" of "gemiddeld". Gemiddeld betekent op mijn traject, elke dag...dag in dag uit, bomvol. Een hoop ellende...een hoop onnodige discussies...en waarom altijd op de lijn Almere-Utrecht?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 januari 2019, 14:52

Goedemiddag Forens Almere en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat je zoveel problemen ervaart in de trein. Ook vind ik het jammer dat je het ervaart alsof het Sprintertraject Almere - Utrecht specifiek het mikpunt is van storingen en 'slecht' materieel. Dit is absoluut niet het geval. We doen ons best om onze dienstregeling overal zo goed mogelijk te plannen en uit te voeren, maar soms is het noodzakelijk om dingen op korte termijn aan te passen. Dat gebeurt op vele locaties, niet alleen op jouw traject. Daarnaast zijn alle aanpassingen van vandaag een vrij grote uitzondering op de standaard. Alsnog rijdt zo'n 80% van onze treinen, ook op jouw traject zijn nog reizen mogelijk. Het klopt dat de rechtstreekse Sprinter geschrapt is en er nu enkel een optie overblijft met een overstap. Ook dit is op meerdere locatie gedaan en is met de grote aanpassingen vandaag helaas onvermijdelijk. Overigens heb je nu wel meerdere opties per uur.

Wat betreft de kwaliteit van de eerste klasse in het Sprintermaterieel ben je niet de eerste die dit ondermaats vindt. Vorig jaar zijn er meerdere topics geweest die dit onderwerp uitvoerig hebben besproken. Zie bijvoorbeeld deze en dit topic. Ik zou willen adviseren om die topics eens door te lezen. Overigens klopt het dat er op sommige trajecten (ik meen momenteel nog twee) dubbeldekkers ingezet worden als Sprintermaterieel (DDAR). Dit materieel wordt echter voornamelijk uit pure noodzaak nog gebruikt als Sprintermaterieel, gezien het veel beter tot zijn recht komt als Intercitytrein. De bedoeling is dan ook dat de meeste DDAR treinen gereviseerd worden om als Intercity ingezet te kunnen worden. Het materieel wat nog gebruikt wordt als Sprinter levert al langere tijd dan ook de nodige klachten, ook daar kun je meerdere topics over lezen. In de loop van 2019 zullen de resteren trajecten waar dit materieel op rijdt SNG materieel gaan krijgen.

Mijn excuses als ik een deel van je bericht heb gemist in mijn reactie, ik heb mijn best gedaan om alles te dekken, maar je bericht is vrij onoverzichtelijk geschreven.
Bekijk origineel

8 reacties

Goedemiddag Forens Almere en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat je zoveel problemen ervaart in de trein. Ook vind ik het jammer dat je het ervaart alsof het Sprintertraject Almere - Utrecht specifiek het mikpunt is van storingen en 'slecht' materieel. Dit is absoluut niet het geval. We doen ons best om onze dienstregeling overal zo goed mogelijk te plannen en uit te voeren, maar soms is het noodzakelijk om dingen op korte termijn aan te passen. Dat gebeurt op vele locaties, niet alleen op jouw traject. Daarnaast zijn alle aanpassingen van vandaag een vrij grote uitzondering op de standaard. Alsnog rijdt zo'n 80% van onze treinen, ook op jouw traject zijn nog reizen mogelijk. Het klopt dat de rechtstreekse Sprinter geschrapt is en er nu enkel een optie overblijft met een overstap. Ook dit is op meerdere locatie gedaan en is met de grote aanpassingen vandaag helaas onvermijdelijk. Overigens heb je nu wel meerdere opties per uur.

Wat betreft de kwaliteit van de eerste klasse in het Sprintermaterieel ben je niet de eerste die dit ondermaats vindt. Vorig jaar zijn er meerdere topics geweest die dit onderwerp uitvoerig hebben besproken. Zie bijvoorbeeld deze en dit topic. Ik zou willen adviseren om die topics eens door te lezen. Overigens klopt het dat er op sommige trajecten (ik meen momenteel nog twee) dubbeldekkers ingezet worden als Sprintermaterieel (DDAR). Dit materieel wordt echter voornamelijk uit pure noodzaak nog gebruikt als Sprintermaterieel, gezien het veel beter tot zijn recht komt als Intercitytrein. De bedoeling is dan ook dat de meeste DDAR treinen gereviseerd worden om als Intercity ingezet te kunnen worden. Het materieel wat nog gebruikt wordt als Sprinter levert al langere tijd dan ook de nodige klachten, ook daar kun je meerdere topics over lezen. In de loop van 2019 zullen de resteren trajecten waar dit materieel op rijdt SNG materieel gaan krijgen.

Mijn excuses als ik een deel van je bericht heb gemist in mijn reactie, ik heb mijn best gedaan om alles te dekken, maar je bericht is vrij onoverzichtelijk geschreven.
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft natuurlijk absurd dat je moet gaan omreizen via Weesp omdat er tussen Almere en Hilversum helemaal geen treinen meer rijden. Dat is toch duidelijk wat anders dan trajecten waar minder treinen rijden of waar je een keer extra moet overstappen.
Badge
Het blijft natuurlijk absurd dat je moet gaan omreizen via Weesp omdat er tussen Almere en Hilversum helemaal geen treinen meer rijden. Dat is toch duidelijk wat anders dan trajecten waar minder treinen rijden of waar je een keer extra moet overstappen.
Tja we praten hier wel over een extra reistijd van 6 minuten van Almere naar Utrecht of als je de trein met langere reistijd neemt van 16 minuten.

Maar dan zit je wel 2x in een intercity in plaats van dat je bij elk station een stop maakt onderweg, ik weet in ieder geval wel dat de IC met overstap het gevoel geeft dat je sneller in Utrecht bent.

Daarnaast had de IC toch de betere 1e klas stoelen, ik zie het probleem dan niet.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
NS is verplicht om alle baanvakken uit de concessie van het HRN te bedienen en dus ook het traject Almere Poort - Naarden-Bussum. Hoewel ik de ideeën van NS in dit geval wel snap (dat is iets anders dan dat ik het er mee eens ben) lijkt het me juridisch in strijd met het HRN-contract.

Verder gaat niet iedereen naar Utrecht Centraal, er zijn ook mensen die juist naar die kleinere stations toe moeten. Voor die mensen is het allemaal erg onhandig.
Badge
En voor de mensen die naar de tussen gelegen stations moesten was er de mogelijkheid om in Weesp over te stappen op de sprinters die wel op dit traject reden.

Ik vermoed zelf dat het toch komt omdat een aantal wissel op dit traject richting Utrecht of Weesp op een zeer ongunstige plek liggen qua beschutting, kou en wind. De wissels liggen namelijk echt onbeschut op een verhoogd gedeelte waardoor weer en wind er direct vat op hebben. De enige trein waarvoor daar de wissel om zou moeten is voor de trein van en naar Utrecht.

Blijkbaar is er bij ProRail onvoldoende vertrouwen geweest in de wisselverwarming op die locatie waardoor dit zo is opgelost.

En wat betreft de concessie, er is gewoon gereden op alle baanvakken met uitzondering van 2 bochten bij Muiderberg aansluiting, maar alle stations zijn verder bereikbaar geweest met de trein. Ik zie dus geen enkel juridisch punt waar je je op wilt beroepen.

En als ik dan nu kijk naar de problemen die er vandaag op het spoor zijn geweest en wat een chaos het op de wegen was dan hebben we het als NS/Prorail vandaag toch goed gedaan.

En we praten nu over 1 dag in een jaar waar preventief een aangepaste dienstregeling is gehanteerd. Waar maken we ons druk over? Het was erger geweest als er vanavond overal in Nederland reizigers gestrand waren geweest en mogelijk niet thuis konden komen zoals iets meer dan een jaar geleden met die mega storm in Januari.
Even over de verlengde reistijd vanwege de sneeuw. overdag over weesp moeten rijden met watvertraging ok, in de avond terug rijden is wel een ander verhaal. Er rijd nog maar 1 trein in het uur van Naarden Bussum naar weesp en normaal 2 naar weesp + 1 naar Almere. Ik vind het een behoorlijk verdomhoekje om een uur op Naarden Bussum te moeten staan om via weesp naar Almere te rijden. Waarom in de avond ook treinen halveren vraag ik mij af, er rijden dan toch al minder treinen dan overdag?
Iedereen bedankt voor de reacties, gelukkig deelgenoten en bevestiging. Uit goed ingelichte bron (prorail) kreeg ik al eerder de mededeling dat de sprinter tussen Almere en Utrecht standaard uit de dienstregeling gaat als er ook maar iets is, of dreigt vwb de doorstroming. Dat heeft van origine te maken met het ontstaan van deze verbinding tussen Almere en Utrecht: deze is er toentertijd tussengeschoven, binnen de bestaande dienstregeling van toen. Ik spreek van heel lang terug. Jammer genoeg is er niets aan deze "standaardhandeling" veranderd, met de jaren....al is het aantal passagiers gigantisch toegenomen tussen Almere (met inmiddels meer dan 200.000 inwoners) en Utrecht.

Met de reacties van de NS-mensen zie ik helaas bevestiging van aanhoudende ellende. Met dit soort reacties verandert er dus nooit iets; duidelijk een bevestiging van de denkwijze rondom het steeds weer uit de dienstregeling trekken van specifiek dit traject.

Inmiddels weten wij dat ik niet alleen sprak van weer één incident, maar presteerde NS het drie dagen achter elkaar. Als mensen van NS dit normaal vinden, heb ik zo mijn twijfels over de klantgerichte visie van deze of gene. Het is al een puzzle om 's ochtends en 's avonds een fatsoenlijke zitplaats in de sprinter te kunnen bemachtigen....en als je dan gedwongen wordt om of via Weesp of op Naarden-Bussum over te stappen in een altijd ook al bomvolle trein die vanuit Amsterdam aan komt rollen, dan zijn zitplaatsen allang vergeven...en is dit een regelrechte ramp voor mensen die om gezondheidredenen een zitplaats nodig hebben en er al bijna dubbel voor betalen, zodat ze meer zitkansen in de 1e klasse hebben. Hoezo "zie geen probleem", beste NS-medewerkers? Jullie ervaren deze ellende niet, voor jullie is kennelijk altijd een stoel.

De ervaringen met ellende op deze lijn zijn inmiddels ontelbaar. Er zijn uitschieters waarbij de ellende ervoor zorgde dat ik pas na 22:30 thuis kwam.....omdat er wel alternatieve treinen reden...maar soms de deuren niet eens meer open gingen omdat die treinen al onveilig uitpuilden. Zolang NS-medewerkers dit geen probleem vinden, zal er niets veranderen.

Ik hoop dat de concessie bij NS nog eens stevig onder de neus gehouden wordt...of een andere maatschappij dit traject mag gaan bedienen. Verder hoop ik dat prorail de standaardomgang met de sprinter naar Utrecht gaat wijzigen: haal eens een sprinter naar Hoofddorp, Amsterdam eruit als er problemen zijn. De trein naar Utrecht verdient geen andere prio, geen andere behandeling dan met de overige sprinters naar de andere bestemmingen gehanteerd wordt.

Waar mij mogelijk, zal ik ook onze Minister van een goed praktijkverslag voorzien, zodat toekomstige overwegingen mbt concessies en daarbij horende verplichtingen in relatie tot aanvragen van NS binnen juiste kaders geschieden.

De komende dagen wordt weer sneeuw verwacht, dus kan alles wederom mis gaan op het - in de spits- bomvolle traject tussen Almere en Utrecht.

Wij gaan zien.....en klantvriendelijkheid past niet bij opmerkingen van nota bene NS-ers zelf met "ik zie het probleem niet". Die NS-ers hoeven niet aan hun werkgever uit te leggen waarom ze weer te laat zijn, terwijl de baas op de planner keek en daar las dat er niets aan de hand was...dat alles reed en overal genoeg plaats was. Bah....kan hier best narrig en verdrietig tegelijk van worden, zoveel onbegrip en "beste stuurlui staan aan wal" als ik van sommige NS-mensen lees.....NS-mensen waar de klanten nota bene het salaris van meebetalen. Maar goed....dat heb je bij dit soort monopoly-posities van bedrijven....die denken alles te kunnen maken.

Gelukkig is een lichtpuntje dat ik van meerdere conducteurs hoorde dat ook zij het bijzonder vreemd en klantonvriendelijk vonden wat gebeurde. Eruit geschopt op Naarden-Bussum.....omdat de geel-blauwe trein van Almere naar Utrecht niet verder mocht vanwege een wisselstoring...maar de blauw-gele trein van Amsterdam naar Utrecht, vanwege dezelfde wisselstoring, via hetzelfde spoor wel verder mocht. Enige probleem voor de mensen uit Almere was dat zij al in een veel te korte trein zaten....en de trein uit Amsterdam evenzo klein was en dus maar een paar mensen uit Almere in konden stappen en de rest op het perron achterbleef. Nee NS-meneer....u ziet geen problemen....maar dat komt omdat u niet zag en meemaakte wat ik zag en meemaakte....duh. De trein uit Almere kon gewoon doorrijden....omdat die vanuit Amsterdam dat ook kon en deed. Het enige dilemma was dat de trein uit Almere...uit Almere kwam, van die lijn die er standaard tussenuit gehaald wordt als er ook maar iets is.

Woensdag gaan wij weer zien...dan komt er wel 20 mm sneeuw.
Voordat ik het vergeet, als reactie op de NS-medewerker die de intercity's via Amsterdam de oplossing vinden waar niemand bij zou mogen klagen, het volgende.

Geschat 70% van de spits-passagiers vanuit Almere naar Utrecht zijn studenten die Hilversum-Sportpark als eindbestemming hebben. Als u - NS medewerker- direct regelt dat uw Intercity's vanuit Amsterdam ook een stop maken op Hilversum-Sportpark, dan zullen in ieder geval de meeste passagiers tevreden zijn en niet meer klagen.
De realiteit kent iedereen: dit kan en zal nooit gebeuren. Daarmee meteen geduid welke waarde vanuit het retour-commentaar van NS straalt.

Het is en blijft vreemd dat klachten van klanten afgedaan worden met wegwuivend en probleem-ontkennende reacties van NS-ers. Dat soort reacties van NS wensen klanten niet; klanten willen oplossingen....en vooral waar voor hun zuurverdiende geld....gewoon betrouwbaar en fatsoenlijk vervoer....geen extraatjes, geen kortinkjes op uitstapjes, geen andere grappen en grollen....maar domweg betrouwbaar en fatsoenlijk vervoer. Doe eens gek in 2019: ga vervoeren...bedien je klanten.....lever datgene waar je klanten een stevige productprijs voor betalen....en leef je in....verander...verbeter.

Reageer