beantwoord

Waarom vertraagt de stoptrein Eindhoven>Den Bosch elke keer 9 minuten? Nieuwe dienstregeling 2017

  • 25 januari 2017
  • 83 reacties
  • 1867 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Beste NS,

De stoptrein Eindhoven > Den Bosch (9600 serie) is in de achtereenvolgende dienstregelingen van 2010 > 2015 steeds vroeger gaan vertrekken van stations Boxtel en Vught. Als reden gaf de NS destijds op dat het oude materieel niet voldoende snelheid kon maken, en dus de achterliggende sneltrein in de weg zat. Niet fijn, want je wacht langer in tochtig Den Bosch op je overstap.

Sinds de nieuwe dienstregeling is de stoptrein Eindhoven > Den Bosch ineens 8 minuten trager door tot Best langzamer dan nodig te rijden, en in Boxtel 7 minuten stil te staan, om de sneltrein te laten passeren. Voorbeeld:
Eindhoven V13:05, Strijp A13:08 V13:08, Best A13:15 V13:15, Boxtel A13:21 V13:29, Vught V13:35 A13:35, Den Bosch A13:40.

Daardoor is de overstap-wachttijd in Den Bosch (richting Utrecht of Nijmegen) opgelopen van 3 minuten in 2010 tot 13 minuten in 2017. Zeeeeeer onprettig op dat tochtige perron in 's-Hertogenbosch.

Dit kan zonder conflict of aansluitprobleem worden gewijzigd in:
Eindhoven V13:05, Strijp A13:08 V13:08, Best A13:14 V13:14, Boxtel A13:21 V13:21, Vught A13:27 V13:27, Den Bosch A13:33.

Zelfs 2 minuten eerder vertrekken is geen probleem, want er zijn 4 sporen tussen Eindhoven en Boxtel:
Eindhoven V13:03, Strijp A13:06 V13:06, Best A13:12 V13:12, Boxtel A13:19 V13:19, Vught A13:25 V13:25, Den Bosch A13:31 (spoor 3A).

Dan ontstaat er wél soepele aansluiting op:
Eindhoven V13:17 > intercity > Den Bosch A13:35 V 13:37 (spoor 4b).

Ik heb nu 3 weken op diverse tijden en plaatsen gekeken naar conflicten met spoorbezetting, kruisingen, busaansluitingen, e.d., maar kan die niet registreren. Heel af en toe komt er een goederentrein tussendoor, maar dat is geen reden om de hele dag reizigers 10 minuten extra reistijd op te leggen.

Dus, NS... deze stopdienst wordt nu gereden met het nieuwste materieel, dus wanneer gaat de stoptrein weer net zo snel rijden als in 2010?


M vrgr
Jac
icon

Beste antwoord door Frank Visser 28 februari 2017, 13:55

De dienstregeling rond 's-Hertogenbosch wordt voor een belangrijk deel inderdaad bepaald door de mogelijkheden rond Vught aansluiting. Deze mogelijkheden worden de komende jaren nog beperkt doordat tijdens de bouw van de vrije kruising er niet 3 maar 2 sporen beschikbaar zijn. Daarnaast moeten wij rekening houden met extra goederenvervoer door Brabant gedurende de periode dat wordt gewerkt aan het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland. Hierdoor zijn de mogelijkheden om te schuiven in Brabant heel beperkt. Wij werken momenteel wel aan enkele verbeteringen die mogelijk worden in Dienstregeling 2018 als gevolg van het vaker rijden van Intercity's. Hierdoor wordt het mogelijk om de lange stop in Boxtel in te korten en in 's-Hertogenbosch enkele sprinters door te koppelen. Dit is nog onder voorbehoud van de uiteindelijke capaciteitsverdeling in het najaar. Het klopt overigens dat de huidige Sprinter vanuit Eindhoven nu al doorrijdt naar Arnhem. Dit staat echter niet als een doorgaande trein in de reisplanner omdat deze trein zo lang stil staat op 's-Hertogenbosch dat het voor de meeste reizigers aantrekkelijker is om over te stappen op een Intercity.
Bekijk origineel

83 reacties

Reputatie 3
In Boxtel wordt de sprinter standaard ingehaald door de IC naar Schiphol. Deze komt rond .28/.58 door, dus de sprinter kan niet eerder dan .29/.59 vertrekken. Zou je de sprinter eerder laten vertrekken dan de IC, dan kom je in de knoop bij Vught. De sprinter vanuit Tilburg richting Den Bosch moet daar namelijk om .03/.33 intakken. Daarom gaat eerst de IC, en daarna de sprinter. Hierdoor zijn er lange wachttijden op Boxtel helaas.
Reputatie 7
Badge +3
28 minuten voor Eindhoven-Den Bosch wil redelijk krap, ook in het verleden is het bij mijn weten nooit minder 30 minuten geweest. Anderzijds is Boxtel-Den Bosch in 12 minuten te doen.
Reputatie 7
Badge +3
@Jan-Mark
Het stuk Vught Aansluiting-Den Bosch is driesporig.
Reputatie 3
I know, maar dat wordt meer tweesporig vanuit Den Bosch gebruikt dacht ik, volgens mij gaan Tilburg en Boxtel op één spoor richting Ht.
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt volgens mij helemaal niet gebruikt, althans niet om twee treinen tegelijk parallel te laten rijden.
Reputatie 7
Badge
Beste Jan_Mark en Tamzin... ik heb 3 weken lang gereisd en gepost (met de auto bij de overgang in Vught, waar het inderdaad 3 sporig is) en gewacht (op perron 3/4 in Den Bosch).... Behalve een enkele schaarse goederentrein tussendoor zie ik geen enkel conflict ontstaan. Ook niet met aansluitende buurtbussen in Boxtel. En om voor een goederentrein"pad" reizigers van Strijp, Best, Boxtel en Vught de hele dag door te dwingen 10 minuten eerder te vertrekken en te wachten in Den Bosch gaat wel erg ver.
@Klant_Jac, je hebt het goed uitgezocht zie ik!
13 minuten wachten op een koud station is natuurlijk geen pretje.
Ik ga jouw bericht voorleggen bij onze dienstregeling specialiste, als ik een antwoord heb laat ik het weten.
Reputatie 6
Badge +1
Beste Jan_Mark en Tamzin... ik heb 3 weken lang gereisd en gepost (met de auto bij de overgang in Vught, waar het inderdaad 3 sporig is) en gewacht (op perron 3/4 in Den Bosch).... Behalve een enkele schaarse goederentrein tussendoor zie ik geen enkel conflict ontstaan. Ook niet met aansluitende buurtbussen in Boxtel. En om voor een goederentrein"pad" reizigers van Strijp, Best, Boxtel en Vught de hele dag door te dwingen 10 minuten eerder te vertrekken en te wachten in Den Bosch gaat wel erg ver.

En toch is dat wat er gebeurt. Goederentreinen hebben ook recht op een stukje van het spoor, zelfs als ze niet iedere dag en ieder uur rijden. En voor de reizigers is het niet handig als de NS-trein over de dag heen op verschillende tijden vertrekt.
Reputatie 7
Badge
Ik ga jouw bericht voorleggen bij onze dienstregeling specialiste, als ik een antwoord heb laat ik het weten.
Alvast bedankt, Yvonne!

Overigens is de terugreis ook nu met 15 minuten verlengd... In Den Bosch vertrekt elke stoptrein naar Deurne 9 minuten later dan in 2016, en staat bij Boxtel 6 minuten stil, Je komt dus 15 minuten later aan in Best..... ooit een Intercity station :@

En voor de reizigers is het niet handig als de NS-trein over de dag heen op verschillende tijden vertrekt.
O. En waarom kan dat dan wel op andere trajecten zoals bij de ICE 123 tussen Utrecht en Arnhem, als die "niet iedere dag en ieder uur" de stoptrein 7344 passeert??? (Wolfheze: A11:28 V11:32)

Gelden boven de rivieren andere regels dan er beneden?

Of zijn de Brabantse treinreizigers minder waard dan de Gelderlandse?
Ik ervaar precies hetzelfde, maar gezien het feit dat er veel reizigers zijn die een nog veel extremere reistijdverlenging hebben gekregen heb ik toch nog enigszins het gevoel van 'Het valt nog wel mee.'.

Voor mijn gevoel is het wel bijzonder dat er in de intercitydienstregeling tussen Eindhoven en Den Bosch vrijwel niets is gewijzigd, maar de vertrektijden van de sprinter dusdanig verschoven zijn dat er dan kennelijk geen ander alternatief meer is dan ergens halverwege te wachten om de volgende intercity voorbij te laten gaan. Een vraag die oppopt is waarom de 6 minuten wachttijd in Boxtel niet kan worden verplaatst naar Best of Strijp-S (in Best en Strijp-S zijn ook mogelijkheden voor de intercity om te passeren).

Tja, en Best als intercitystation. Dat was destijds toch ook alleen maar vanwege de ombouw van de A2 bij Eindhoven en niet om andere redenen. Ook de gemeenteraad van Best ziet het inmiddels niet meer zitten om station Best op te waarderen tot intercitystation: http://www.ed.nl/regio/best-e-o/best/intercity-lijkt-voor-best-gepasseerd-station-1.6596381
Reputatie 7
Badge
Best als ‘regionale knoop’ ... Het is meer een kronkel met ingebouwde vertraging!

NS lijkt te vergeten dat de Intercity-stop na de verbreding van de A2 eindigde, waarna 3/4 van de treinreizigers weer met de auto naar het noorden ging omdat de reistijd verlengd werd. De resterende reizigers uit Best worden nu door de vertraging met bijna 15 minuten (heen én terug) ook de auto ingejaagd... De jonge generaties vergeten dat de trein bestaat.

Hier is echt iemand theoretisch bezig geweest zonder naar de gevolgen op korte én lange termijn te kijken.
Helaas heb ik nog geen reactie gehad. Ik zal nogmaals een reminder sturen!
Reputatie 7
Badge
Bedankt, Yvonne! Ik constateerde vandaag nog iets raars: nl. dat de serie 9600 serie in Den Bosch overgaat in de 4400 serie (visa versa). Die vertrekt :02 en :32. Je kunt dus blijven zitten, maar de NS-reisplanner geeft aan dat je moet uit- en in stappen.

Zou dan mooi aansluiten op mijn suggestie Eindhoven V13:03, Strijp A13:06 V13:06, Best A13:12 V13:12, Boxtel A13:19 V13:19, Vught A13:25 V13:25, Den Bosch A13:31 (spoor 3A), waarmee spoor 1 resp. 3A ook weer gelijk vrijkomt. Dat scheelt dagelijks minimaal een treinstel met bemanning!

Kortom, dit kan ten gunste van zowel reiziger/klant als NS/bedrijf worden verbeterd!
Dankjewel voor je feedback! Ik heb inmiddels een bericht gekregen dat de vraag is doorgezet naar juiste persoon. Nog even afwachten dus!
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
De huidige dienstregeling geldt maar voor één jaar omdat eind dit jaar de IC om de 10 minuten gaat rijden. Wat er dan met deze sprinter gebeurt is onduidelijk.
Reputatie 7
Badge
Beste Tamzin, bedankt voor je @klant_jac
De huidige dienstregeling geldt maar voor één jaar omdat eind dit jaar de IC om de 10 minuten gaat rijden. Wat er dan met deze sprinter gebeurt is onduidelijk.

maar ook dat wist ik inmiddels. De contouren voor dienstregeling 2018 zijn al openbaar gemaakt, en vandaar dat ik NU aan de bel trek om te voorkomen dat deze stoptrein een stroptrein wordt. Op dit moment is de stoptrein erg vaak vertraagd omdat de in Boxtel passerende IC te laat is. Ik krijg de indruk dat de dienstregeling te veel op de IC's wordt gericht, en men bij de NS vergeet dat de stoptreinen de helft van de IC'-reizigers aanleveren.
Reputatie 7
Badge +3
De huidige IC wordt in feite gesplitst in twee ICs die zeer waarschijnlijk 5 minuten eerder en 5 minuten later gaan rijden dan nu. De sprinter zou daar tussenin passen en dat betekent dat de sprinter dan een minuut of 5 eerder weg kan uit Boxtel dan nu.
Helaas nog geen antwoord, hopelijk weten we deze week meer!
Ik heb nog geen antwoord helaas, ik blijf volhouden :8
Dankjewel Yvonne NS, ook namens minimaal 4000 andere reizigers op dit traject (zie http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-20534.01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm311-372113.pdf hoofdstuk 5.4). Wel slim omschreven trouwens dat de Sprinter 6 minuten langer onderweg is; dat deze ook nog eens veel eerder aankomt in resp. vertrekt vanuit Den Bosch - waardoor de overstaptijdtijd ook flink wordt verlengt - wordt in de adviesaanvraag wijselijk niet vermeld.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
De huidige dienstregeling geldt maar voor één jaar omdat eind dit jaar de IC om de 10 minuten gaat rijden. Wat er dan met deze sprinter gebeurt is onduidelijk.

Inmiddels is er wat meer bekend en de intercity die de sprinter in Boxtel inhaalt is degene die juist niet verschoven wordt in de dienstregeling 2018. En dat betekent dus dat de wachttijden in Boxtel dan zeer waarschijnlijk ook niet verdwijnen. Alleen de overstaptijden in Den Bosch van/naar Utrecht worden wel 5 minuten korter.
Dat is in elk geval dan weer iets. 🙂
Reputatie 2
Dankjewel Yvonne NS, ook namens minimaal 4000 andere reizigers op dit traject (zie http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-20534.01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm311-372113.pdf hoofdstuk 5.4). Wel slim omschreven trouwens dat de Sprinter 6 minuten langer onderweg is; dat deze ook nog eens veel eerder aankomt in resp. vertrekt vanuit Den Bosch - waardoor de overstaptijdtijd ook flink wordt verlengt - wordt in de adviesaanvraag wijselijk niet vermeld.

Die verbetering op het traject Eindhoven - Den Bosch zou wel eens heel lang kunnen gaan duren.



Zeker als er megaklus op tafel ligt.
https://www.rijksinfravught.nl/het+spoor+phs/default.aspx



Het is een megaklus die wel weer zoals gewoonlijk zal uitlopen. Dus eer dat alles gerealiseerd is zal het wel 2030 - 2035 zijn. Dit soort projecten is meer gericht op de volgende generatie, want die hebben er het meeste profijt van. Wellicht zijn sommige forum-leden die tegen die tijd al met pensioen. Of moeten ze van het zoveelste kabinet dat er sinds de kabinetcrisis van 2020 zal zitten, doorwerken tot hun 70e.
Reputatie 7
Badge +3
Het zal nog wel later worden omdat men in Vught weer een badkamer met gouden kranen oplossing eist en niemand die honderden miljoenen extra wil ophoesten.
Reputatie 3
De dienstregeling rond 's-Hertogenbosch wordt voor een belangrijk deel inderdaad bepaald door de mogelijkheden rond Vught aansluiting. Deze mogelijkheden worden de komende jaren nog beperkt doordat tijdens de bouw van de vrije kruising er niet 3 maar 2 sporen beschikbaar zijn. Daarnaast moeten wij rekening houden met extra goederenvervoer door Brabant gedurende de periode dat wordt gewerkt aan het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland. Hierdoor zijn de mogelijkheden om te schuiven in Brabant heel beperkt. Wij werken momenteel wel aan enkele verbeteringen die mogelijk worden in Dienstregeling 2018 als gevolg van het vaker rijden van Intercity's. Hierdoor wordt het mogelijk om de lange stop in Boxtel in te korten en in 's-Hertogenbosch enkele sprinters door te koppelen. Dit is nog onder voorbehoud van de uiteindelijke capaciteitsverdeling in het najaar. Het klopt overigens dat de huidige Sprinter vanuit Eindhoven nu al doorrijdt naar Arnhem. Dit staat echter niet als een doorgaande trein in de reisplanner omdat deze trein zo lang stil staat op 's-Hertogenbosch dat het voor de meeste reizigers aantrekkelijker is om over te stappen op een Intercity.

Reageer