beantwoord

Waarom vertraagt de stoptrein Eindhoven>Den Bosch elke keer 9 minuten? Nieuwe dienstregeling 2017

• 25 januari 2017
  • 83 reacties
  • 1907 Bekeken

Toon eerste bericht

83 reacties

Reputatie 2
Het zal nog wel later worden omdat men in Vught weer een badkamer met gouden kranen oplossing eist en niemand die honderden miljoenen extra wil ophoesten.
Nog later dan 2035? Dat lijkt me wel erg stug.
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
Eerst wilde Vught een verdiepte bak in het centrum net als in Almelo. Vervolgens moest die bak overdekt worden en werd het dus een tunnel. Daarna eisten de inwoners van Vught Zuid een veel langere tunnel en nu eisen de inwoners van Vught Noord een nog veel langere tunnel. De kosten van het project exploderen daardoor steeds verder zonder dat duidelijk is wie dat allemaal moet gaan betalen? De gemeente Vught zelf wil slecht een symbolisch bedrag bijdragen.

Daarnaast is het nut voorlopig twijfelachtig. De voornaamste reden voor dit project was dat een deel van het goederenvervoer van Rotterdam naar Venlo/Limburg zou worden geleid via de Betuweroute-Den Bosch-Eindhoven om de route via Dordrecht-Breda-Tilburg wat te ontlasten. Maar omdat er al jaren nauwelijks groei zit in het goederenvervoer is de noodzaak daarvoor op korte termijn eigenlijk niet zo heel groot. En sowieso omdat het Duitse deel van de Betuwe-route al lang klaar is voor dit project ooit wordt opgeleverd.

Dat de sprinter-reizigers daar en passant een paar minuten tijd mee winnen is leuk maar daar zal de overheid op zich geen half miljard (of nog meer) voor gaan uitgeven.
Reputatie 2
@Inderdaad het is de vraag of het allemaal nog nut heeft. Zeker als de trends van reshoring, 3D-printing en regionalisering van de economie zich zullen doorzetten. Die haven Rotterdam wordt steeds minder belangrijk. Het is inderdaad de vraag of nog steeds moet worden ingezet op Nederland distributieland of anders gezegd Nederland het land van de dozenschuivers. Heb helaas mijn readers uit het begin jaren 90 van het goederentransport via spoor weggegooid. Daar stonden anders mooie staatjes in. Kan me nog wel herinneren, dat goederenspoorvervoer pas interessant is over een afstand vanaf 500 kilometer. Tot een afstand van 150 kilometer is vervoer per vrachtauto veel interessanter.
Ook toen was er al een discussie over het Duitse traject.
Denk ook niet, dat de overheid van plan zal zijn om zo veel geld te investeren. Dat geld kan beter besteed worden aan slimmere oplossingen, zoals de spoorverdubbeling bij de brug bij Ravenstein.
Als dagelijkse reizer tussen Vught en Den Bosch merk ik dat door het passeren van de IC de Sprinter erg vaak met vertraging aankomt. Het lijkt soms of de oude dienstregeling gewoon van kracht is, nl. voorheen vertrek om 07:40 in Vught, dienstregeling 2017 om 07:35 (+x minuten vertraging). Volgens NS is minder dan 5 minuten geen vertraging (in de stiptheidsmeter), echter dit lijkt structureel mis te gaan. Zelden rijdt deze trein stipt op tijd, terwijl dat wel de norm zou moeten zijn.
Reputatie 2
Zou er gekeken kunnen worden op welke gedeeltes op het traject de Intercity Eindhoven naar Den Bosch de Sprinter van Eindhoven naar Den Bosch kan inhalen. En met extra voorwaarde, dat de Sprinter van Eindhoven naar Den Bosch niet al te veel gehinderd wordt. Misschien is die dure tunnelbak in Vught niet nodig. En moet er elders inhaalsporen worden aangelegd op het traject Eindhoven - Den Bosch.
Reputatie 7
Badge +3
Het traject Eindhoven-Boxtel is viersporig. Verder begrijp ik niet dat als de IC meer dan 3 minuten vertraagd is waarom de sprinter niet eerst gaat want met maar 1 tussenstop zit hij de intercity dan niet in de weg.
Reputatie 7
Badge
Dankjewel Yvonne NS, ook namens minimaal 4000 andere reizigers op dit traject (zie http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-20534.01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm311-372113.pdf hoofdstuk 5.4). Wel slim omschreven trouwens dat de Sprinter 6 minuten langer onderweg is; dat deze ook nog eens veel eerder aankomt in resp. vertrekt vanuit Den Bosch - waardoor de overstaptijdtijd ook flink wordt verlengt - wordt in de adviesaanvraag wijselijk niet vermeld.

NS heeft vaker slimme omschrijvingen, waarmee ze de aandacht van de kern van een probleem proberen af te leiden. Ik vind het hierbij een misselijke truc, net zoals het balen is dat de nieuwe Flirt3 treinstellen bewust worden teruggeregeld in hun optreksnelheid. Als ze die treinen snel zouden laten optrekken, kan er veel meer op dit "moeilijke" traject. Dat er dan links en rechts iets moeten worden aangepast bij overwegen hoort in het plan te zitten. Immers we gaan mee met de tijd!
Reputatie 7
Badge
Als dagelijkse reizer tussen Vught en Den Bosch merk ik dat door het passeren van de IC de Sprinter erg vaak met vertraging aankomt. Het lijkt soms of de oude dienstregeling gewoon van kracht is, nl. voorheen vertrek om 07:40 in Vught, dienstregeling 2017 om 07:35 (+x minuten vertraging). Volgens NS is minder dan 5 minuten geen vertraging (in de stiptheidsmeter), echter dit lijkt structureel mis te gaan. Zelden rijdt deze trein stipt op tijd, terwijl dat wel de norm zou moeten zijn.

NS heeft geen aandacht voor de regio's. En dat zal ze gaan opbreken, want een kopie van al dit soort klachten komt op tafel bij de Provincie Noord-Brabanr, die steeds meer overweegt om ook het openbaar treinvervoer in de provincie te gaan aanbesteden, net als andere verwaarloosde provincies al hebben gedaan 😃 Arriva lacht al in haar vuistje.
Reputatie 7
Badge
De dienstregeling rond 's-Hertogenbosch wordt voor een belangrijk deel inderdaad bepaald door de mogelijkheden rond Vught aansluiting. Deze mogelijkheden worden de komende jaren nog beperkt doordat tijdens de bouw van de vrije kruising er niet 3 maar 2 sporen beschikbaar zijn. Daarnaast moeten wij rekening houden met extra goederenvervoer door Brabant gedurende de periode dat wordt gewerkt aan het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland. Hierdoor zijn de mogelijkheden om te schuiven in Brabant heel beperkt. Wij werken momenteel wel aan enkele verbeteringen die mogelijk worden in Dienstregeling 2018 als gevolg van het vaker rijden van Intercity's. Hierdoor wordt het mogelijk om de lange stop in Boxtel in te korten en in 's-Hertogenbosch enkele sprinters door te koppelen. Dit is nog onder voorbehoud van de uiteindelijke capaciteitsverdeling in het najaar. Het klopt overigens dat de huidige Sprinter vanuit Eindhoven nu al doorrijdt naar Arnhem. Dit staat echter niet als een doorgaande trein in de reisplanner omdat deze trein zo lang stil staat op 's-Hertogenbosch dat het voor de meeste reizigers aantrekkelijker is om over te stappen op een Intercity.

Beste Frank Visser, is dit nu het vertraagde antwoord op de vraag die uw collega Yvonne had "doorgezet'?
Dan is het - excusex le mot - kletskoek. Ik heb een vraag gesteld WAAROM de stoptrein steeds langer doet over het traject Eindhoven-Den Bosch, en geef daarbij in detail aan dat er een snellere oplossing is. Het kan nog sneller als de nieuwe materieel Flirt-3 niet meer softwarematig beperkt wordt in zijn optreksnelheid.

Ik hoef geen blabla over hoe moeilijk en mooi het allemaal in de toekomst geregeld wordt. Ik kijk naar NU, en NU zit ik naar/vanuit Best 10 minuten langer in de trein, en heb een "klote"överstap in Den Bosch gekregen.

Dat er een enkele keer per week een goederentrein ''tussendoor'' moet mag de pret niet drukken. Dat gebeurt ook als een ICE de stoptrein inhaalt bij Wolfheze. In dat geval kan de sprinter iets later aankomen. Dat doet ie sowieso nu al omdat er vaker dan een goederentrein in Boxtel moet worden gewacht op een inhalende IC. Nu worden tienduizenden stoptreinreizigers "gepest" door een denigrerende houding van NS.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft geen aandacht voor de regio's. En dat zal ze gaan opbreken, want een kopie van al dit soort klachten komt op tafel bij de Provincie Noord-Brabanr, die steeds meer overweegt om ook het openbaar treinvervoer in de provincie te gaan aanbesteden, net als andere verwaarloosde provincies al hebben gedaan :D
De ontevredenheid bij de Provincie zit overigens vooral bij de uurdiensten van de sprinters in Noord/Oost-Brabant in de avond en op zondag. NS blijft daar echter hardnekkig aan vasthouden.
Reputatie 7
Badge
NS heeft geen aandacht voor de regio's. En dat zal ze gaan opbreken, want een kopie van al dit soort klachten komt op tafel bij de Provincie Noord-Brabanr, die steeds meer overweegt om ook het openbaar treinvervoer in de provincie te gaan aanbesteden, net als andere verwaarloosde provincies al hebben gedaan :D
De ontevredenheid bij de Provincie zit overigens vooral bij de uurdiensten van de sprinters in Noord/Oost-Brabant in de avond en op zondag. NS blijft daar echter hardnekkig aan vasthouden.

Dat gaan dus ook Arriva's worden
Reputatie 4
Dan zal er eerst een aanbesteding moeten plaatsvinden en dat kan alleen als de sprinters uit het hoofdrailnet gehaald worden. Een en ander hangt af van de ervaringen in Limburg. Anders is het zeker tot 2025 wachten tot de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet.
Reputatie 7
Badge +3
Dan zal er eerst een aanbesteding moeten plaatsvinden en dat kan alleen als de sprinters uit het hoofdrailnet gehaald worden. Een en ander hangt af van de ervaringen in Limburg. Anders is het zeker tot 2025 wachten tot de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet.
In het huidige contract voor het HRN is de optie opgehouden om de sprinters in Limburg en die Brabant uit de concessie te halen. Wachten tot 2025 is dus sowieso niet nodig.

Op zich is de Provincie Brabant niet uit op een breuk met NS maar het vasthouden aan uurdiensten rond een grote stad als Eindhoven en op Den Bosch-Nijmegen zet de zaak wel steeds meer onder druk. Te meer daar men ook in Brabant wel ziet dat er bijv. in de regio Arnhem-Nijmegen wel met treinen gesmeten wordt en dat Arriva in Limburg wel halfuurdiensten kan leveren in de avond en op zondag..
Reputatie 7
Badge
Dagelijks geconfronteerd met 2 x kwartier langere reistijd wacht ik nog steeds op een inhoudelijke reactie van NS
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
De overstaptijden in Den Bosch richting Utrecht worden overigens eind dit jaar 5 minuten korter omdat de IC dan iedere 10 minuten gaan rijden. Dan zouden ook de wachttijden in Boxtel wat kortere moeten worden. Dat alles onder voorbehoud.
Reputatie 7
Badge
@klant_jac
De overstaptijden in Den Bosch richting Utrecht worden overigens eind dit jaar 5 minuten korter omdat de IC dan iedere 10 minuten gaan rijden. Dan zouden ook de wachttijden in Boxtel wat kortere moeten worden. Dat alles onder voorbehoud.

Dank je voor info. Dat is met de langere overstaptijd in Den Bosch nog steeds 10 minuten langer dan voorheen.Ik wil terug naar de situatie dat mijn totale reistijd Best Utrecht weer is zoals het een paar jaar geleden was. Passeren doen ze maar tussen Eindhoven en Boxtel: daar liggen 2 extra werkeloze sporen.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Op zich zou je tussen Eindhoven en Boxtel kunnen inhalen maar je moet ook nog zorgen dat je tussen Boxtel en Eindhoven een regelmatige kwartierdienst houdt en de sprinters uit Den Bosch en Tilburg daar niet 5 minuten na elkaar gaan. Er zijn daardoor nogal wat beperkingen.
Reputatie 7
Badge
@klant_jac . Er zijn daardoor nogal wat beperkingen.

Tamzin, dat begrijp ik allemaal wel. Ik weet ook dat een dienstregeling maken niet simpel is. En ik snap ook dat je een kamermeerderheid nodig hebt om NS te dwingen dit binnen een maand terug te draaien.

Waar het mij om gaat is dat NS dit NIET tevoren heeft gecommuniceerd en dat NS voor de volgende dienstregeling zich alvast bij LOCOV indekt met een mistige politieke tekst "Ongeveer 4.000 doorgaande reizigers in deze Sprinter krijgen hierdoor een extra reistijd van zes minuten. (...) Rond Vught aansluiting wordt extra infrastructuur aangelegd (vrije kruising), waarmee deze situatie naar verwachting verholpen kan worden" terwijl NS buiten beeld laat de reizigers uit Boxtel en Vught die in Den Bosch 9 minuten extra moeten wachten door een langere overstap van/naar de IC, en de reizigers die in Strijp, Best en Boxtel met aansluitend busvervoer een langere overstaptijd hebben gekregen. Bovendien verwijst NS naar een oplossing die op zijn vroegst pas over 15 jaar gereed is.

Die duizenden getroffen reizigers willen NU een oplossing!
Reputatie 4
In het huidige contract voor het HRN is de optie opgehouden om de sprinters in Limburg en die Brabant uit de concessie te halen. Wachten tot 2025 is dus sowieso niet nodig.

Op zich is de Provincie Brabant niet uit op een breuk met NS maar het vasthouden aan uurdiensten rond een grote stad als Eindhoven en op Den Bosch-Nijmegen zet de zaak wel steeds meer onder druk. Te meer daar men ook in Brabant wel ziet dat er bijv. in de regio Arnhem-Nijmegen wel met treinen gesmeten wordt en dat Arriva in Limburg wel halfuurdiensten kan leveren in de avond en op zondag..

Dank je wel, die uitzondering voor Brabant is me ontgaan. Interessante ontwikkeling desondanks.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Er is een afweging gemaakt waardoor zo min mogelijk reizigers gedupeerd zijn. De meeste reizigers uit Den Bosch stappen in Vught of Boxtel uit en de meeste reizigers uit Eindhoven stappen in Best of Boxtel uit. Door de lange stop in Boxtel te leggen heeft alleen een beperkte groep reizigers Best-Den Bosch en Vught-Eindhoven er last van terwijl voor een veel grotere groep reizigers de kwartierdienst Eindhoven-Boxtel behouden blijft. De lange overstap in Den Bosch is tijdelijk en vervalt weer in december.

Ik ben wel met je eens dat de communicatie te wensen over heeft gelaten, maar dat geldt voor het hele PHS-programma van 10 minuten IC-diensten. Het zijn te veel mooi weer verhalen voor IC-reizigers terwijl de negatieve consequenties voor de sprinter-reizigers onderbelicht blijven. Daarbij geldt voor NS wel als excuus dat ProRail plotseling is gaan eisen dat treinen minimaal 3 minuten uit elkaar dienen te blijven op een moment dat er voor NS geen weg terug meer was.
Reputatie 7
Badge
@klant_jac
Er is een afweging gemaakt waardoor zo min mogelijk reizigers gedupeerd zijn. De meeste reizigers uit Den Bosch stappen in Vught of Boxtel uit en de meeste reizigers uit Eindhoven stappen in Best of Boxtel uit. Door de lange stop in Boxtel te leggen heeft alleen een beperkte groep reizigers Best-Den Bosch en Vught-Eindhoven er last van terwijl voor een veel grotere groep reizigers de kwartierdienst Eindhoven-Boxtel behouden blijft. De lange overstap in Den Bosch is tijdelijk en vervalt weer in december. .

Hoi "Tamzin:" , ruim 20 jaar geleden is er 450 miljoen euro belastinggeld betaald aan spoorverdubbeling Boxtel-Eindhoven (bron:https://www.nrc.nl/nieuws/1996/08/17/bijna-800-miljoen-voor-verdubbeling-spoor-eindhoven-7320949-a1303083 ). Ër wordt na oplevering van de tunnel in Best het totaalbedrag van 900 miljoen euro genoemd (bron: http://150jaarspoorinbest.inwonersbestenomgeving.nl/SpoorBest_website_dec2002/werk/kosten.html )

Mag de reiziger uit Best dan verwachten dat NS de stoptrein niet laat "overnachten" in Boxtel, maar over het ene spoor laat rijden en de sneltrein of goederentrein over het andere spoor, zoals in alle andere Europese landen met 3 of 4 parallelsporen wordt gedaan? Dit soort "passeer-beleid" is een raadsel, en pijnlijk voor de besteding van ons belastinggeld.

Straks komt nog iemand met het argument dat de 2 extra sporen á 450 miljoen handig zijn als uitwijk-reserve voor onderhoudswerkzaamheden. Of om te gaan railfietsen. Dan geef ik ze liever aan Arriva kado voor een concurrerende verbinding Eindhoven-Boxtel.
Reputatie 2
Erg opvallende zaken uit Rail 21 (juni):

Voorgestelde routes lange -afstandsverbindingen, waarbij Eindhoven een begin- tussen of eindstation is:

Reputatie 2
Het zal nog wel later worden omdat men in Vught weer een badkamer met gouden kranen oplossing eist en niemand die honderden miljoenen extra wil ophoesten.
Nog later dan 2035? Dat lijkt me wel erg stug.

Ik zie nu op de website over Rail 21 (15 juni 1988):
http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=760

Dat er toen al een plan voorlag om een derde spoor aan te leggen tussen Den Bosch en Vught.
En dat dit al in 1995 gereed had moeten zijn.

We leven nu in 2017. Meer dan 20 jaar later.
Reputatie 7
Badge +3
Dat derde spoor tussen Den Bosch en Vught is er ook al vele jaren.
Reputatie 7
Badge
Dat derde spoor tussen Den Bosch en Vught is er ook al vele jaren. Het is een 3e spoor van amper 3 kilometer tussen Den Bosch en Vught-aansluiting waar de sporen naar Boxtel en Tilburg samenkomen. Het is ook zuinig aangelegd, want de tweede brug over het afwateringskanaal had 2 sporig kunnen zijn voor een spoorverdubbeling in de toekomst, maar is 1 sporig aangelegd.

Reageer