beantwoord

Waarom vertraagt de stoptrein Eindhoven>Den Bosch elke keer 9 minuten? Nieuwe dienstregeling 2017

  • 25 januari 2017
  • 83 reacties
  • 1907 Bekeken


Toon eerste bericht

83 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat het tot Vught Aansluiting zou zijn was altijd de bedoeling omdat dat stuk natuurlijk veel drukker is.

Een vierde spoor (straks bij het tunnelplan in Vught) komt aan de oostzijde te liggen, ook op een apart enkelsporig viaduct. Dat is handiger om kruisingen in Den Bosch te vermijden.
Reputatie 7
Badge
Drukker? Dan moeten ze bij de treinverkeersleiding eerst eens oefenen in het parallel laten binnenkomen of vertrekken van treinen over 2 van de 3 beschikbare sporen. Dus de trein uit Tilburg over het middenspoor naar station Den Bosch. Het gebeurt nagenoeg nooit. Meestal staat 1 van de 2 binnenkomende treinen voor Vught-aansluiting te wachten tot de andere over het zijspoor is voorgegaan.Omgekeerd zie je (bij vertraging) zelden de IC's naar Tilburg en Eindhoven parallel vertrekken en Vught-aansluiting bereiken. Dat heeft niets te maken met kruising van tegemoetkomende treinen. de CVL kiest er gewoon niet voor.
Reputatie 7
Badge +3
De treinen uit Eindhoven en Tilburg moeten in Den Bosch ook kruisen.Gelijktijdig laten binnenkomen heeft als gevolg dat ze beide langs de verkeerde kant van het perron komen te staan. Het middenspoor vanaf Vught wordt daarom vooral gebruikt voor goederentreinen.
Reputatie 7
Badge
Dat "verkeerde zijde perron" geldt alleen voor twee IC's. In de vorige dienstregeling kwam de stoptrein vanuit Eindhoven bij Vught-A gelijk aan met de vertraagde IC uit Tilburg. De stoptrein naar Nijmegen halteerde op spoor 1 of 3. De sneltrein naar Zwolle meestal op spoor 4. Vergeet het maar dat ze parallel binnenkwamen, want dan had ik nog snel kunnen overstappen. Dat scheelde me dan een half uur op eindbestemming!
Ik heb me vaak zitten opvreten tijdens het wachten bij Vucht-aansluiting. En de bestuurders van de wachtende auto's en bussen bij de overgang ook.

Parallel rijden over de 3 sporen tussen Vught en Den Bosch zit bij CVL niet tussen de oren en dus ook niet in de routine.
Reputatie 7
Badge
weer elke dag gedoe met deze stoptrein Eindhoven-Best-Boxtel-Vught-Den Bosch:

Vanmorgen geen sprinters naar Den Bosch; vanavond vertraagd
https://www.ovtijden.com/avtdag/BET/20170403
https://www.ovtijden.com/avtdag/VG/20170403
Reputatie 3
De capaciteit op het spoor tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven wordt niet zozeer vergroot door de realisatie van de tunnel maar door het realiseren van de vrije kruising bij Vught. Doordat deze er nu niet is moet er in de dienstregeling inderdaad met veel kruisende bewegingen rekening worden gehouden. Gecombineerd met de plannormen en de opstelmogelijkheden op station 's-Hertogenbosch wordt de dienstregeling in grote mate bepaald. Natuurlijk wil ook NS het liefst zo kort mogelijke reistijden met optimale aansluitingen. De beschikbare infrastructuur bepaalt echter voor een belangrijk deel onze mogelijkheden. Dat de Sprinters in Dienstregeling 2018 naar verwachting niet meer lang stil hoeven te staan in Boxtel heeft te maken met de gewijzigde tijdligging van de Intercity's als gevolg van de overgang van een kwartiersdienst naar een tienminutendienst. Het punt van het parallel rijden zal ik onder de aandacht brengen, ik vermoed dat hier geldt wat Tamzin heeft gezegd. De beperking van de snelheid van de FLIRT is bij mij niet bekend, dat ga ik na. Wat betreft de verbinding vanuit Tilburg richting Arnhem: in Dienstregeling 2018 wordt dit één treindienst en kunnen reizigers tussen bijvoorbeeld Tilburg Universiteit en Oss dus blijven zitten.
Reputatie 7
Badge
@ Frank Visser NS
... Natuurlijk wil ook NS het liefst zo kort mogelijke reistijden met optimale aansluitingen. ...

Ah, dit is een prettige reactie, Frank! Ik ga er niet vanuit dat een dienstregeling zomaar snel beter kan, maar ik weet wel dat frequente treinreizigers zoals ik ervaringsdeskundigen zijn geworden, en goed kunnen onderscheiden waar probleempunten zijn, en ook eventuele oplossingsmogelijkheden kunnen zien. Immers, wij reizigers zitten IN de trein (en kijken, horen, voelen en luisteren om ons heen) en NS, OCCR en de VL'n zien niets anders dan cijfertjes en streepjes op een beeldscherm. Reizigers zijn doel/bestemming gericht en NS is inspanningsgericht.

Over het uitgangspunt "het liefst zo kort mogelijke reistijden met optimale aansluitingen" zijn NS en reizigers het snel eens. Maar over cosmetische zaken zoals "elk kwartier een trein" verschillen de meningen. Zolang er dagelijks vertragingen en uitgevallen treinen zijn, is elke dienstregeling slechts een kader, maar geen houvast. Als in 70% van de gevallen met bijv. een 10/20 ritme treinen rijden die perfect aansluiten op voor- en na-transport, hoor je geen reiziger piepen. Maar als in 99% van de gevallen een "strakke"dienstregeling geldt van 10-10-10 of 15-15 per half uur, die vervolgens in de dagelijkse praktijk bij overstappen leidt tot 16 á 29 minuten loze wachttijd, piepen ze dagelijks!

Veel mensen bij NS kijken mijns inziens te veel naar treinen en sporen, en te weinig naar wáár de reizigers zijn, en waar het de reizigers primair om gaat: de reis van A naar B op een snelle, voorzienbare en betrouwbare wijze. En liefst ook comfortabel.

Zo ervaar ik dat de reizigers uit Best en Boxtel liever een stoptrein hebben die bij overstap perfect aansluit op intercity en/of bus, dan dat er precies elk kwartier een trein tussen Eindhoven en Boxtel rijdt. Dat is iets waar NS zich bij het dienstregeling-ontwerp niet op moet blind staren! Zelfs als aansluitende bussen in een vast patroon rijden, is er verschil in aankomsttijd door verkeersdrukte en aantal in-/uitstappers.
Als je de werkelijke vertrektijden tussen Eindhoven, Boxtel en Tilburg/Den Bosch bekijkt, is er sowieso sinds dit jaar géén sprake van een mooie stabiele kwartier- of halfuursdienst!

Fijn dat u het punt van het parallel rijden tussen Ehv en Btl en tussen Vt-A en Ht onder de aandacht van NS en Prorail brengt.
Ook dat u de ingestelde beperking van de optreksnelheid van de FLIRT nagaat. Ik lees graag de uitkomst!

PS: De werkelijke bouw van de vrije kruising bij Vught-aansluiting begint op zijn vroegst pas in 2019, en zal vele jaren erna gereed zijn. De reiziger van nu heeft daar niets aan. Ook de komende jaren niet. Het is niet zo handig om dat al nu als argument te gebruiken.
Reputatie 3
Uiteraard moet de dienstregeling niet alleen over theorie gaan maar ook over de praktijk. We monitoren dan ook intensief de punctualiteit en de aansluitingen. De eerste weken van de nieuwe dienstregeling waren er helaas veel verstoringen. Maar we zagen ook punten waar de punctualiteit los van de verstoringen beter moest en kon. De eerste aanpassingen zijn inmiddels gedaan en we zien dit ook terug in de prestaties. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Waar mogelijk brengen we nog meer verbeteringen aan. Er komt in de loop van dit jaar nog een hele reeks kleine wijzigingen om de punctualiteit te verbeteren. Niet alle knelpunten zijn te verhelpen. De puzzel in Brabant is o.a. behoorlijk complex door het vele goederenvervoer wat de komende jaren extra is door de bouw van het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland waardoor regelmatig veel goederentreinen moeten worden omgeleid via de Brabantroute.
Reputatie 7
Badge
... door het vele goederenvervoer wat de komende jaren extra is door de bouw van het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland waardoor regelmatig veel goederentreinen moeten worden omgeleid via de Brabantroute.

Of het omleiden via Vught ook werkelijk gaat gebeuren, vraag ik me af, gezien de burgemeesters, raden en inwoners van de gemeenten langs de route Boxtel-Meteren die wekelijks bezwaarschriften deponeren bij de betrokken instanties en bedrijven. 😉
Zo ervaar ik dat de reizigers uit Best en Boxtel liever een stoptrein hebben die bij overstap perfect aansluit op intercity en/of bus, dan dat er precies elk kwartier een trein tussen Eindhoven en Boxtel rijdt. Dat is iets waar NS zich bij het dienstregeling-ontwerp niet op moet verkijken!

Daar ben ik het wel mee eens! Persoonlijk heb ik liever 1 trein per uur die snel en betrouwbaar is, dan 4 per uur die langzaam zijn en/of slecht op elkaar aansluiten. Ik kan nu 4 treinritten per uur kiezen die allemaal lang duren, terwijl ik in feite per dag maar 1 trein heen en 1 trein terug nodig heb. Nou ben ik niet de enige die vervoerd wil worden natuurlijk, maar ik zou best mijn werktijden willen omgooien als ik met een minder flexibele dienstregeling sneller op mijn werk zou zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het leeuwendeel van de reizigers uit Best gaat naar Eindhoven en die mensen hebben meer aan een regelmatige kwartierdienst.
Reputatie 7
Badge
Het leeuwendeel van de reizigers uit Best gaat naar Eindhoven en die mensen hebben meer aan een regelmatige kwartierdienst.
Nop! Ze hebben behoefte aan een betrouwbare regelmatige dienst.

Merendeel gaat met bus 3 naar Woensel (markt, ziekenhuis, school) of 24 naar Airport, West en Hightech park. Wat er voor de trein overblijft zijn reizigers voor Ehv-Centrum, en overstappers op een andere trein of bus, en die kijken naar de aansluiting.

Die "regelmatige"kwartierdienst is iets waar de NS zich op blindstaart. Reizigers kijken naar het resultaat van hun reis van voordeur tot bestemming.

Als NS dat 15-15-15-15 zou loslaten, en een op tijd rijdende perfect aansluitende 9-21-9-21 o.i.d. zou aanbieden, piept er geen reiziger. Nu sta je te wachten op een trein die vaak te laat is, en die in Eindhoven een slechte aansluiting biedt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het toch het gevoel dat U alleen voor eigen parochie preekt. Er gaat overigens slechts een handjevol mensen met de bus van Best naar Eindhoven vanwege de niet concurrerende reistijden.
Reputatie 7
Badge
Er gaat overigens slechts een handjevol mensen met de bus van Best naar Eindhoven vanwege de niet concurrerende reistijden.

Als je van Best naar school, winkels of ziekenhuis in Eindhoven moet, is de bushalte aan beide zijden dichtbij, heb je een zitplaats, hoef je niet over te stappen, hoef je niet door die ellendige poortjes heen, en geen trappen op en af. De reistijd is (in totaal) gelijk of minder.

rara waarom mensen dan niet voor de "regelmatige" kwartierdienst kiezen?
Reputatie 3
Het omleiden van goederentreinen gebeurt vooral tussen Dordrecht en Venlo dus niet zo zeer langs Vught. Dit heeft wel impact op het spoor tussen s Hertogenbosch en Eindhoven.
Ik schrijf hier mijn ervaring op van afgelopen dinsdag, 4 april. Normaliter neem ik in Best de sprinter naar Den Bosch van 06.45 uur (die in de vorige dienstregeling nog om 06.56 en in de dienstregelingen daarvoor om 06.58 vertrok). Deze komt meestal aan in Den Bosch rond 07.12 à 07.13, omdat 'ie langer moet wachten in Boxtel dan gepland (en dit weer omdat de inhalende intercity richting Schiphol in Boxtel later voorbijkomt dan gepland). In Den Bosch neem ik dan aansluitend de intercity van 07.23 richting Utrecht/Amsterdam.

4 april was er 's ochtends vroeg een storing tussen Deurne en Eindhoven. Sprinter 9616 had daardoor een vertraging van ruim 28 minuten en vertrok om 06.44 uur uit Best. Ik heb deze trein genomen om te kijken wat er nu zou gebeuren; mijn reguliere trein (9618) zou volgens de informatie op dat moment ca. 5 minuten later dan gepland vertrekken.

Welnu, deze trein met vertrektijd 06.44 uur kwam om 06.51 uur aan in Boxtel, reed daar meteen door nadat iederen in Boxtel was uit- en ingestapt en kwam om 07.01 uur aan in Den Bosch (en uiteraard ook nog een tussenstop in Vught). Daardoor kon ik in Den Bosch met het grootste gemak naar spoor 4b lopen, waar om 07.07 uur keurig de intercity richting Utrecht/Schiphol vertrok (dit is de intercity die normaliter in Boxtel de sprinter naar Den Bosch inhaalt).

Kort samengevat:
Situatie: Sprinter naar Den Bosch vertrekt één minuut eerder (nl. om 06.44 i.p.v. 06.45 uur)
Resultaat: Niet extra lang wachten in Boxtel en in Den Bosch zelfs met een intercity eerder dan normaal richting Utrecht kunnen reizen.

Vraag: waarom kan de sprinter in Best niet nog één minuut eerder vertrekken dan nu? Dan hoeft er immers kennelijk niet meer te worden gewacht in Boxtel en wordt in Den Bosch de overstaptijd richting Utrecht ook nog eens flink ingekort; alles bij elkaar levert dat 15 minuten tijdwinst op! De ervaring leert dat de sprinter naar Den Bosch in Best meestal enkele minuten voor de officiële vertrektijd aankomt en daar per saldo dus ook enkele minuten wacht. Daar een minuut van afsnoepen hoeft in praktijk dus geen probleem te zijn.
Ik kan je verzoek zeker doorgeven Royke, maar de dienstregeling zoals die er nu ligt is vrij ingewikkeld en één minuut eerder (of later) kan al een probleem zijn. Met name in Brabant is serieus gekeken of er nog verschuivingen konden plaatsvinden, maar dit had toch een te grote impact op het totaalplaatje.
Reputatie 7
Die IC om 7.07 is met meer als 6 minuten vertraging vertrokken. En is zo te zien ingelegd vanaf Den Bosch. Dan hinder je inderdaad het andere verkeer niet met +28minuten. In een andere situatie zou de trein opgeheven worden met zoveel situatie.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3520/2017-04-04T07:07:00+0200
Slidestops, ik snap je conclusie op basis van de url die je toont.

Dat was echter niet de situatie. Toen ik bij spoor 4b was aangekomen kwam enkele minuten de complete intercity - inclusief reizigers - richting Utrecht/Schiphol uit de richting Eindhoven in Den Bosch voorgereden. Hij stond niet klaar met reizigers en al, nee hij werd uit zuidelijke richting voorgereden.

Dat het niet om een extra ingelegde intercity ging kan wellicht ook uit deze twee urls worden afgeleid:

https://www.ovtijden.com/avtdag/EHV/20170404

https://www.ovtijden.com/avtdag/HT/20170404/

Maar goed, het maakt verder ook niet zoveel uit. Ik vroeg het me alleen af omdat dit allemaal wel heel wonderlijk goed uitpakte. Zelfs in een gewone situatie zonder dat de intercity 6 minuten vertraging heeft zou de sprinter richting Den Bosch dan nog ruim voor de intercity in Den Bosch aankomen.
Reputatie 7
Badge
Het is gewoon een feit dat NS en Prorail niet bereid zijn dit euvel voor honderden reizigers per dag op te lossen. Elke keer wordt verwezen naar de ingewikkelde dienstregeling ter plaatse, en naar de noodzaak om een "slot" voor een goederentrein vrij te houden (die 1x per dag daarvan gebruik maakt).

Voorstellen om (net zoals in Wolfheze met de ICE) standaard vanuit Boxtel direkt door te rijden (en dus 15 minuten eerder op bestemming te zijn) en incidenteel wat later te vertrekken als er écht een goederentrein tussendoor moet, worden weggewimpeld. De klant wacht wel (en koopt intussen een auto).
Reputatie 7
Badge +3
Wat wilt U nu 15 minuten versnellen?
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft de goederentreinen. Die hebben geen vaste jaardienstregeling zoals de ICE maar worden ingelegd naar behoefte. Daarvoor zijn er in de dienstregeling vaste paden gereserveerd. De ene dag is er dan inderdaad een goederentrein maar de volgende dag weer niet.
Reputatie 7
Badge
Wat betreft de goederentreinen. Die hebben geen vaste jaardienstregeling zoals de ICE maar worden ingelegd naar behoefte. Daarvoor zijn er in de dienstregeling vaste paden gereserveerd. De ene dag is er dan inderdaad een goederentrein maar de volgende dag weer niet.

Ik ken het verhaal. Mijn mening daarover is dat het een "flut" argument is. Welke malloot gaat vaste paden reserveren voor iets dat geen vaste dienstregeling heeft? Daar zou een ad-hoc oplossing beter passen: als die zeldzame goederentrein wordt aangemeld, zoeken en vinden we daar op die dag, tijd en route een ad-hoc oplossing voor. Die enkele trein die daardoor vertraagt valt niet op tussen alle andere vertragende treinen. 😛
Reputatie 7
Badge
Wat wilt U nu 15 minuten versnellen? De stoptrein tussen Eindhoven en Den Bosch v.v. voortaan eerder weg uit Eindhoven )(of Den Bosch). gewoon snel de route rijden, en niet meer wachten in Boxtel. Dan zijn de aansluitingen beter, en scheelt het 15 min. op je totaalreis.
Reputatie 7
Badge +3
Dan verlies je de kwartierdienst tussen Boxtel en Eindhoven (dat wordt dan de facto een halfuurdienst met twee treinen 3 minuten na elkaar) en dat dupeert veel en veel meer mensen dan nu. Geen goed idee.

Reageer