beantwoord

Waarom vertraagt de stoptrein Eindhoven>Den Bosch elke keer 9 minuten? Nieuwe dienstregeling 2017

  • 25 januari 2017
  • 83 reacties
  • 1867 Bekeken


Toon eerste bericht

83 reacties

Reputatie 7
Badge
Dan verlies je de kwartierdienst tussen Boxtel en Eindhoven (dat wordt dan de facto een halfuurdienst met twee treinen 3 minuten na elkaar) en dat dupeert veel en veel meer mensen dan nu. Geen goed idee.

Ook dat hoeft niet zo te zijn. Allereerst is het maar de vraag of vaste reizigers niet hun reispatroon kunnen en willen aanpassen aan bijv. een 0-20-30-50 ritme. En ook de stoptrein Tilburg-Universiteit Weert heeft ruimte om iets op te schuiven. Waar een wil is, is een weg. Alleen ontbreekt de wil bij NS en/of Prorail.
Reputatie 7
Badge +3
Als je van een 15-min dienst overschakelt op de een 6-24 patroon (want dat gebeurt er bij 9 minuten schuiven) loopt gewoon een fors deel van je klanten weg. Daarnaast krijgt de trein dan ook weer een lange wachttijd in Eindhoven alvorens naar Deurne te vertrekken tenzij je ook op het stuk na Eindhoven een 6-24 patroon invoert. Kortom je dupeert vele malen meer reizigers dan het aantal dat je helpt.

Daarnaast is er (tijdelijk) ook nog het probleem dat op het stuk Boxtel-Best twee sporen buiten dienst zijn bij Liempde vanwege het gebed zonder end met die fauna-tunnel. Dat is ook zo'n project dat nooit af komt.

Als je een realistische oplossing zoekt zal het mijns inziens dus van een aanpassing tussen Den Bosch en Boxtel moeten komen. Bijv. door de IC van Den Bosch naar Venlo met 2-3 minuten te vervroegen (dat kan zonder probleem want die staat nu minuten lang stil in Den Bosch) en de sprinter dan pas na de IC te laten vertrekken.
Reputatie 7
Badge
IC van Den Bosch naar Venlo met 2-3 minuten te vervroegen (dat kan zonder probleem want die staat nu minuten lang stil in Den Bosch) en de sprinter dan pas na de IC te laten vertrekken.

Prima voorstel. Het vertrek omwisselen. De IC komt nl. om .19 en .49 binnen, en kan bijv. .21 en .51 weg, en passeert dan aansluiting-Vught zodra de IC van Tilburg naar Den Bosch daar voorbij is. De sprinter vertrekt .55 en .05, en hoeft in Boxtel niet te overnachten.

Omgekeerd kan ook zoiets door de sprinter zonder wachttijd te laten doorrijden in Boxtel, wat tot aankomst .04 en .34 in Den Bosch leidt. Als ze de sprinter dan gelijk startklaar zetten voor het vervolg naar Arnhem, scheelt dat een half uur wachten in Den Bosch, en een treinstel per dag.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter uit Deurne gaat vanaf december niet meer door naar Arnhem. Het wordt dan Dordrecht - Den Bosch - Arnhem.
Reputatie 2
De sprinter uit Deurne gaat vanaf december niet meer door naar Arnhem. Het wordt dan Dordrecht - Den Bosch - Arnhem.
Betekent dat ook, dat er geen 'rechtstreekse' trein meer is tussen Nijmegen en Eindhoven?
Of komt er toch nog eentje terug?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, er zijn dan geen rechtstreekse treinen meer. Wel wordt in de spits de sprinter Deurne-Den Bosch gekoppeld aan de spitstrein Den Bosch-Oss.

In de middagspits rijden die spitstreinen echter op scholierentijden en dat betekent dat laatste doorgaande trein al om 17.00 uur uit Eindhoven vertrekt.
Reputatie 2
Dus van Oss naar Eindhoven - Deurne kun je wel met rechtstreekse trein?
Reputatie 7
Badge +3
Alleen in de ochtendspits van Oss naar Eindhoven-Deurne en in de scholierenspits in de middag van Deurne-Eindhoven naar Oss. De spitstreinen rijden maar in één richting.

Reageer