De stoptrein Eindhoven > Den Bosch (9600 serie) is in de achtereenvolgende dienstregelingen van 2010 > 2015 steeds vroeger gaan vertrekken van stations Boxtel en Vught. Als reden gaf de NS destijds op dat het oude materieel niet voldoende snelheid kon maken, en dus de achterliggende sneltrein in de weg zat. Niet fijn, want je wacht langer in tochtig Den Bosch op je overstap.
Sinds de nieuwe dienstregeling is de stoptrein Eindhoven > Den Bosch ineens 8 minuten trager door tot Best langzamer dan nodig te rijden, en in Boxtel 7 minuten stil te staan, om de sneltrein te laten passeren. Voorbeeld:
Eindhoven V13:05, Strijp A13:08 V13:08, Best A13:15 V13:15, Boxtel A13:21 V13:29, Vught V13:35 A13:35, Den Bosch A13:40.
Daardoor is de overstap-wachttijd in Den Bosch (richting Utrecht of Nijmegen) opgelopen van 3 minuten in 2010 tot 13 minuten in 2017. Zeeeeeer onprettig op dat tochtige perron in 's-Hertogenbosch.
Dit kan zonder conflict of aansluitprobleem worden gewijzigd in:
Eindhoven V13:05, Strijp A13:08 V13:08, Best A13:14 V13:14, Boxtel A13:21 V13:21, Vught A13:27 V13:27, Den Bosch A13:33.
Zelfs 2 minuten eerder vertrekken is geen probleem, want er zijn 4 sporen tussen Eindhoven en Boxtel:
Eindhoven V13:03, Strijp A13:06 V13:06, Best A13:12 V13:12, Boxtel A13:19 V13:19, Vught A13:25 V13:25, Den Bosch A13:31 (spoor 3A).
Dan ontstaat er wél soepele aansluiting op:
Eindhoven V13:17 > intercity > Den Bosch A13:35 V 13:37 (spoor 4b).
Ik heb nu 3 weken op diverse tijden en plaatsen gekeken naar conflicten met spoorbezetting, kruisingen, busaansluitingen, e.d., maar kan die niet registreren. Heel af en toe komt er een goederentrein tussendoor, maar dat is geen reden om de hele dag reizigers 10 minuten extra reistijd op te leggen.
Dus, NS... deze stopdienst wordt nu gereden met het nieuwste materieel, dus wanneer gaat de stoptrein weer net zo snel rijden als in 2010?
M vrgr
Jac
Beste antwoord door Frank Visser
De dienstregeling rond 's-Hertogenbosch wordt voor een belangrijk deel inderdaad bepaald door de mogelijkheden rond Vught aansluiting. Deze mogelijkheden worden de komende jaren nog beperkt doordat tijdens de bouw van de vrije kruising er niet 3 maar 2 sporen beschikbaar zijn. Daarnaast moeten wij rekening houden met extra goederenvervoer door Brabant gedurende de periode dat wordt gewerkt aan het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland. Hierdoor zijn de mogelijkheden om te schuiven in Brabant heel beperkt. Wij werken momenteel wel aan enkele verbeteringen die mogelijk worden in Dienstregeling 2018 als gevolg van het vaker rijden van Intercity's. Hierdoor wordt het mogelijk om de lange stop in Boxtel in te korten en in 's-Hertogenbosch enkele sprinters door te koppelen. Dit is nog onder voorbehoud van de uiteindelijke capaciteitsverdeling in het najaar. Het klopt overigens dat de huidige Sprinter vanuit Eindhoven nu al doorrijdt naar Arnhem. Dit staat echter niet als een doorgaande trein in de reisplanner omdat deze trein zo lang stil staat op 's-Hertogenbosch dat het voor de meeste reizigers aantrekkelijker is om over te stappen op een Intercity.
Bekijk origineel