beantwoord

Waarom vertraagt de stoptrein Eindhoven>Den Bosch elke keer 9 minuten? Nieuwe dienstregeling 2017

  • 25 januari 2017
  • 83 reacties
  • 1892 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Beste NS,

De stoptrein Eindhoven > Den Bosch (9600 serie) is in de achtereenvolgende dienstregelingen van 2010 > 2015 steeds vroeger gaan vertrekken van stations Boxtel en Vught. Als reden gaf de NS destijds op dat het oude materieel niet voldoende snelheid kon maken, en dus de achterliggende sneltrein in de weg zat. Niet fijn, want je wacht langer in tochtig Den Bosch op je overstap.

Sinds de nieuwe dienstregeling is de stoptrein Eindhoven > Den Bosch ineens 8 minuten trager door tot Best langzamer dan nodig te rijden, en in Boxtel 7 minuten stil te staan, om de sneltrein te laten passeren. Voorbeeld:
Eindhoven V13:05, Strijp A13:08 V13:08, Best A13:15 V13:15, Boxtel A13:21 V13:29, Vught V13:35 A13:35, Den Bosch A13:40.

Daardoor is de overstap-wachttijd in Den Bosch (richting Utrecht of Nijmegen) opgelopen van 3 minuten in 2010 tot 13 minuten in 2017. Zeeeeeer onprettig op dat tochtige perron in 's-Hertogenbosch.

Dit kan zonder conflict of aansluitprobleem worden gewijzigd in:
Eindhoven V13:05, Strijp A13:08 V13:08, Best A13:14 V13:14, Boxtel A13:21 V13:21, Vught A13:27 V13:27, Den Bosch A13:33.

Zelfs 2 minuten eerder vertrekken is geen probleem, want er zijn 4 sporen tussen Eindhoven en Boxtel:
Eindhoven V13:03, Strijp A13:06 V13:06, Best A13:12 V13:12, Boxtel A13:19 V13:19, Vught A13:25 V13:25, Den Bosch A13:31 (spoor 3A).

Dan ontstaat er wél soepele aansluiting op:
Eindhoven V13:17 > intercity > Den Bosch A13:35 V 13:37 (spoor 4b).

Ik heb nu 3 weken op diverse tijden en plaatsen gekeken naar conflicten met spoorbezetting, kruisingen, busaansluitingen, e.d., maar kan die niet registreren. Heel af en toe komt er een goederentrein tussendoor, maar dat is geen reden om de hele dag reizigers 10 minuten extra reistijd op te leggen.

Dus, NS... deze stopdienst wordt nu gereden met het nieuwste materieel, dus wanneer gaat de stoptrein weer net zo snel rijden als in 2010?


M vrgr
Jac
icon

Beste antwoord door Frank Visser 28 februari 2017, 13:55

De dienstregeling rond 's-Hertogenbosch wordt voor een belangrijk deel inderdaad bepaald door de mogelijkheden rond Vught aansluiting. Deze mogelijkheden worden de komende jaren nog beperkt doordat tijdens de bouw van de vrije kruising er niet 3 maar 2 sporen beschikbaar zijn. Daarnaast moeten wij rekening houden met extra goederenvervoer door Brabant gedurende de periode dat wordt gewerkt aan het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland. Hierdoor zijn de mogelijkheden om te schuiven in Brabant heel beperkt. Wij werken momenteel wel aan enkele verbeteringen die mogelijk worden in Dienstregeling 2018 als gevolg van het vaker rijden van Intercity's. Hierdoor wordt het mogelijk om de lange stop in Boxtel in te korten en in 's-Hertogenbosch enkele sprinters door te koppelen. Dit is nog onder voorbehoud van de uiteindelijke capaciteitsverdeling in het najaar. Het klopt overigens dat de huidige Sprinter vanuit Eindhoven nu al doorrijdt naar Arnhem. Dit staat echter niet als een doorgaande trein in de reisplanner omdat deze trein zo lang stil staat op 's-Hertogenbosch dat het voor de meeste reizigers aantrekkelijker is om over te stappen op een Intercity.
Bekijk origineel

83 reacties

Reputatie 7
Badge
Dan verlies je de kwartierdienst tussen Boxtel en Eindhoven (dat wordt dan de facto een halfuurdienst met twee treinen 3 minuten na elkaar) en dat dupeert veel en veel meer mensen dan nu. Geen goed idee.

Ook dat hoeft niet zo te zijn. Allereerst is het maar de vraag of vaste reizigers niet hun reispatroon kunnen en willen aanpassen aan bijv. een 0-20-30-50 ritme. En ook de stoptrein Tilburg-Universiteit Weert heeft ruimte om iets op te schuiven. Waar een wil is, is een weg. Alleen ontbreekt de wil bij NS en/of Prorail.
Reputatie 7
Badge +3
Als je van een 15-min dienst overschakelt op de een 6-24 patroon (want dat gebeurt er bij 9 minuten schuiven) loopt gewoon een fors deel van je klanten weg. Daarnaast krijgt de trein dan ook weer een lange wachttijd in Eindhoven alvorens naar Deurne te vertrekken tenzij je ook op het stuk na Eindhoven een 6-24 patroon invoert. Kortom je dupeert vele malen meer reizigers dan het aantal dat je helpt.

Daarnaast is er (tijdelijk) ook nog het probleem dat op het stuk Boxtel-Best twee sporen buiten dienst zijn bij Liempde vanwege het gebed zonder end met die fauna-tunnel. Dat is ook zo'n project dat nooit af komt.

Als je een realistische oplossing zoekt zal het mijns inziens dus van een aanpassing tussen Den Bosch en Boxtel moeten komen. Bijv. door de IC van Den Bosch naar Venlo met 2-3 minuten te vervroegen (dat kan zonder probleem want die staat nu minuten lang stil in Den Bosch) en de sprinter dan pas na de IC te laten vertrekken.
Reputatie 7
Badge
IC van Den Bosch naar Venlo met 2-3 minuten te vervroegen (dat kan zonder probleem want die staat nu minuten lang stil in Den Bosch) en de sprinter dan pas na de IC te laten vertrekken.

Prima voorstel. Het vertrek omwisselen. De IC komt nl. om .19 en .49 binnen, en kan bijv. .21 en .51 weg, en passeert dan aansluiting-Vught zodra de IC van Tilburg naar Den Bosch daar voorbij is. De sprinter vertrekt .55 en .05, en hoeft in Boxtel niet te overnachten.

Omgekeerd kan ook zoiets door de sprinter zonder wachttijd te laten doorrijden in Boxtel, wat tot aankomst .04 en .34 in Den Bosch leidt. Als ze de sprinter dan gelijk startklaar zetten voor het vervolg naar Arnhem, scheelt dat een half uur wachten in Den Bosch, en een treinstel per dag.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter uit Deurne gaat vanaf december niet meer door naar Arnhem. Het wordt dan Dordrecht - Den Bosch - Arnhem.
Reputatie 2
De sprinter uit Deurne gaat vanaf december niet meer door naar Arnhem. Het wordt dan Dordrecht - Den Bosch - Arnhem.
Betekent dat ook, dat er geen 'rechtstreekse' trein meer is tussen Nijmegen en Eindhoven?
Of komt er toch nog eentje terug?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, er zijn dan geen rechtstreekse treinen meer. Wel wordt in de spits de sprinter Deurne-Den Bosch gekoppeld aan de spitstrein Den Bosch-Oss.

In de middagspits rijden die spitstreinen echter op scholierentijden en dat betekent dat laatste doorgaande trein al om 17.00 uur uit Eindhoven vertrekt.
Reputatie 2
Dus van Oss naar Eindhoven - Deurne kun je wel met rechtstreekse trein?
Reputatie 7
Badge +3
Alleen in de ochtendspits van Oss naar Eindhoven-Deurne en in de scholierenspits in de middag van Deurne-Eindhoven naar Oss. De spitstreinen rijden maar in één richting.

Reageer