beantwoord

Waarom vertraagt de stoptrein Eindhoven>Den Bosch elke keer 9 minuten? Nieuwe dienstregeling 2017

• 25 januari 2017
  • 83 reacties
  • 1907 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Beste NS,

De stoptrein Eindhoven > Den Bosch (9600 serie) is in de achtereenvolgende dienstregelingen van 2010 > 2015 steeds vroeger gaan vertrekken van stations Boxtel en Vught. Als reden gaf de NS destijds op dat het oude materieel niet voldoende snelheid kon maken, en dus de achterliggende sneltrein in de weg zat. Niet fijn, want je wacht langer in tochtig Den Bosch op je overstap.

Sinds de nieuwe dienstregeling is de stoptrein Eindhoven > Den Bosch ineens 8 minuten trager door tot Best langzamer dan nodig te rijden, en in Boxtel 7 minuten stil te staan, om de sneltrein te laten passeren. Voorbeeld:
Eindhoven V13:05, Strijp A13:08 V13:08, Best A13:15 V13:15, Boxtel A13:21 V13:29, Vught V13:35 A13:35, Den Bosch A13:40.

Daardoor is de overstap-wachttijd in Den Bosch (richting Utrecht of Nijmegen) opgelopen van 3 minuten in 2010 tot 13 minuten in 2017. Zeeeeeer onprettig op dat tochtige perron in 's-Hertogenbosch.

Dit kan zonder conflict of aansluitprobleem worden gewijzigd in:
Eindhoven V13:05, Strijp A13:08 V13:08, Best A13:14 V13:14, Boxtel A13:21 V13:21, Vught A13:27 V13:27, Den Bosch A13:33.

Zelfs 2 minuten eerder vertrekken is geen probleem, want er zijn 4 sporen tussen Eindhoven en Boxtel:
Eindhoven V13:03, Strijp A13:06 V13:06, Best A13:12 V13:12, Boxtel A13:19 V13:19, Vught A13:25 V13:25, Den Bosch A13:31 (spoor 3A).

Dan ontstaat er wél soepele aansluiting op:
Eindhoven V13:17 > intercity > Den Bosch A13:35 V 13:37 (spoor 4b).

Ik heb nu 3 weken op diverse tijden en plaatsen gekeken naar conflicten met spoorbezetting, kruisingen, busaansluitingen, e.d., maar kan die niet registreren. Heel af en toe komt er een goederentrein tussendoor, maar dat is geen reden om de hele dag reizigers 10 minuten extra reistijd op te leggen.

Dus, NS... deze stopdienst wordt nu gereden met het nieuwste materieel, dus wanneer gaat de stoptrein weer net zo snel rijden als in 2010?

M vrgr
Jac
icon

Beste antwoord door Frank Visser 28 februari 2017, 13:55

De dienstregeling rond 's-Hertogenbosch wordt voor een belangrijk deel inderdaad bepaald door de mogelijkheden rond Vught aansluiting. Deze mogelijkheden worden de komende jaren nog beperkt doordat tijdens de bouw van de vrije kruising er niet 3 maar 2 sporen beschikbaar zijn. Daarnaast moeten wij rekening houden met extra goederenvervoer door Brabant gedurende de periode dat wordt gewerkt aan het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland. Hierdoor zijn de mogelijkheden om te schuiven in Brabant heel beperkt. Wij werken momenteel wel aan enkele verbeteringen die mogelijk worden in Dienstregeling 2018 als gevolg van het vaker rijden van Intercity's. Hierdoor wordt het mogelijk om de lange stop in Boxtel in te korten en in 's-Hertogenbosch enkele sprinters door te koppelen. Dit is nog onder voorbehoud van de uiteindelijke capaciteitsverdeling in het najaar. Het klopt overigens dat de huidige Sprinter vanuit Eindhoven nu al doorrijdt naar Arnhem. Dit staat echter niet als een doorgaande trein in de reisplanner omdat deze trein zo lang stil staat op 's-Hertogenbosch dat het voor de meeste reizigers aantrekkelijker is om over te stappen op een Intercity.
Bekijk origineel

83 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Alleen in de ochtendspits van Oss naar Eindhoven-Deurne en in de scholierenspits in de middag van Deurne-Eindhoven naar Oss. De spitstreinen rijden maar in één richting.
Reputatie 2
Dus van Oss naar Eindhoven - Deurne kun je wel met rechtstreekse trein?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, er zijn dan geen rechtstreekse treinen meer. Wel wordt in de spits de sprinter Deurne-Den Bosch gekoppeld aan de spitstrein Den Bosch-Oss.

In de middagspits rijden die spitstreinen echter op scholierentijden en dat betekent dat laatste doorgaande trein al om 17.00 uur uit Eindhoven vertrekt.
Reputatie 2
De sprinter uit Deurne gaat vanaf december niet meer door naar Arnhem. Het wordt dan Dordrecht - Den Bosch - Arnhem.
Betekent dat ook, dat er geen 'rechtstreekse' trein meer is tussen Nijmegen en Eindhoven?
Of komt er toch nog eentje terug?
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter uit Deurne gaat vanaf december niet meer door naar Arnhem. Het wordt dan Dordrecht - Den Bosch - Arnhem.
Reputatie 7
Badge
IC van Den Bosch naar Venlo met 2-3 minuten te vervroegen (dat kan zonder probleem want die staat nu minuten lang stil in Den Bosch) en de sprinter dan pas na de IC te laten vertrekken.

Prima voorstel. Het vertrek omwisselen. De IC komt nl. om .19 en .49 binnen, en kan bijv. .21 en .51 weg, en passeert dan aansluiting-Vught zodra de IC van Tilburg naar Den Bosch daar voorbij is. De sprinter vertrekt .55 en .05, en hoeft in Boxtel niet te overnachten.

Omgekeerd kan ook zoiets door de sprinter zonder wachttijd te laten doorrijden in Boxtel, wat tot aankomst .04 en .34 in Den Bosch leidt. Als ze de sprinter dan gelijk startklaar zetten voor het vervolg naar Arnhem, scheelt dat een half uur wachten in Den Bosch, en een treinstel per dag.
Reputatie 7
Badge +3
Als je van een 15-min dienst overschakelt op de een 6-24 patroon (want dat gebeurt er bij 9 minuten schuiven) loopt gewoon een fors deel van je klanten weg. Daarnaast krijgt de trein dan ook weer een lange wachttijd in Eindhoven alvorens naar Deurne te vertrekken tenzij je ook op het stuk na Eindhoven een 6-24 patroon invoert. Kortom je dupeert vele malen meer reizigers dan het aantal dat je helpt.

Daarnaast is er (tijdelijk) ook nog het probleem dat op het stuk Boxtel-Best twee sporen buiten dienst zijn bij Liempde vanwege het gebed zonder end met die fauna-tunnel. Dat is ook zo'n project dat nooit af komt.

Als je een realistische oplossing zoekt zal het mijns inziens dus van een aanpassing tussen Den Bosch en Boxtel moeten komen. Bijv. door de IC van Den Bosch naar Venlo met 2-3 minuten te vervroegen (dat kan zonder probleem want die staat nu minuten lang stil in Den Bosch) en de sprinter dan pas na de IC te laten vertrekken.
Reputatie 7
Badge
Dan verlies je de kwartierdienst tussen Boxtel en Eindhoven (dat wordt dan de facto een halfuurdienst met twee treinen 3 minuten na elkaar) en dat dupeert veel en veel meer mensen dan nu. Geen goed idee.

Ook dat hoeft niet zo te zijn. Allereerst is het maar de vraag of vaste reizigers niet hun reispatroon kunnen en willen aanpassen aan bijv. een 0-20-30-50 ritme. En ook de stoptrein Tilburg-Universiteit Weert heeft ruimte om iets op te schuiven. Waar een wil is, is een weg. Alleen ontbreekt de wil bij NS en/of Prorail.
Reputatie 7
Badge +3
Dan verlies je de kwartierdienst tussen Boxtel en Eindhoven (dat wordt dan de facto een halfuurdienst met twee treinen 3 minuten na elkaar) en dat dupeert veel en veel meer mensen dan nu. Geen goed idee.
Reputatie 7
Badge
Wat wilt U nu 15 minuten versnellen? De stoptrein tussen Eindhoven en Den Bosch v.v. voortaan eerder weg uit Eindhoven )(of Den Bosch). gewoon snel de route rijden, en niet meer wachten in Boxtel. Dan zijn de aansluitingen beter, en scheelt het 15 min. op je totaalreis.
Reputatie 7
Badge
Wat betreft de goederentreinen. Die hebben geen vaste jaardienstregeling zoals de ICE maar worden ingelegd naar behoefte. Daarvoor zijn er in de dienstregeling vaste paden gereserveerd. De ene dag is er dan inderdaad een goederentrein maar de volgende dag weer niet.

Ik ken het verhaal. Mijn mening daarover is dat het een "flut" argument is. Welke malloot gaat vaste paden reserveren voor iets dat geen vaste dienstregeling heeft? Daar zou een ad-hoc oplossing beter passen: als die zeldzame goederentrein wordt aangemeld, zoeken en vinden we daar op die dag, tijd en route een ad-hoc oplossing voor. Die enkele trein die daardoor vertraagt valt niet op tussen alle andere vertragende treinen. 😛
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft de goederentreinen. Die hebben geen vaste jaardienstregeling zoals de ICE maar worden ingelegd naar behoefte. Daarvoor zijn er in de dienstregeling vaste paden gereserveerd. De ene dag is er dan inderdaad een goederentrein maar de volgende dag weer niet.
Reputatie 7
Badge +3
Wat wilt U nu 15 minuten versnellen?
Reputatie 7
Badge
Het is gewoon een feit dat NS en Prorail niet bereid zijn dit euvel voor honderden reizigers per dag op te lossen. Elke keer wordt verwezen naar de ingewikkelde dienstregeling ter plaatse, en naar de noodzaak om een "slot" voor een goederentrein vrij te houden (die 1x per dag daarvan gebruik maakt).

Voorstellen om (net zoals in Wolfheze met de ICE) standaard vanuit Boxtel direkt door te rijden (en dus 15 minuten eerder op bestemming te zijn) en incidenteel wat later te vertrekken als er écht een goederentrein tussendoor moet, worden weggewimpeld. De klant wacht wel (en koopt intussen een auto).
Slidestops, ik snap je conclusie op basis van de url die je toont.

Dat was echter niet de situatie. Toen ik bij spoor 4b was aangekomen kwam enkele minuten de complete intercity - inclusief reizigers - richting Utrecht/Schiphol uit de richting Eindhoven in Den Bosch voorgereden. Hij stond niet klaar met reizigers en al, nee hij werd uit zuidelijke richting voorgereden.

Dat het niet om een extra ingelegde intercity ging kan wellicht ook uit deze twee urls worden afgeleid:

https://www.ovtijden.com/avtdag/EHV/20170404

https://www.ovtijden.com/avtdag/HT/20170404/

Maar goed, het maakt verder ook niet zoveel uit. Ik vroeg het me alleen af omdat dit allemaal wel heel wonderlijk goed uitpakte. Zelfs in een gewone situatie zonder dat de intercity 6 minuten vertraging heeft zou de sprinter richting Den Bosch dan nog ruim voor de intercity in Den Bosch aankomen.
Reputatie 7
Die IC om 7.07 is met meer als 6 minuten vertraging vertrokken. En is zo te zien ingelegd vanaf Den Bosch. Dan hinder je inderdaad het andere verkeer niet met +28minuten. In een andere situatie zou de trein opgeheven worden met zoveel situatie.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3520/2017-04-04T07:07:00+0200
Ik kan je verzoek zeker doorgeven Royke, maar de dienstregeling zoals die er nu ligt is vrij ingewikkeld en één minuut eerder (of later) kan al een probleem zijn. Met name in Brabant is serieus gekeken of er nog verschuivingen konden plaatsvinden, maar dit had toch een te grote impact op het totaalplaatje.
Ik schrijf hier mijn ervaring op van afgelopen dinsdag, 4 april. Normaliter neem ik in Best de sprinter naar Den Bosch van 06.45 uur (die in de vorige dienstregeling nog om 06.56 en in de dienstregelingen daarvoor om 06.58 vertrok). Deze komt meestal aan in Den Bosch rond 07.12 à 07.13, omdat 'ie langer moet wachten in Boxtel dan gepland (en dit weer omdat de inhalende intercity richting Schiphol in Boxtel later voorbijkomt dan gepland). In Den Bosch neem ik dan aansluitend de intercity van 07.23 richting Utrecht/Amsterdam.

4 april was er 's ochtends vroeg een storing tussen Deurne en Eindhoven. Sprinter 9616 had daardoor een vertraging van ruim 28 minuten en vertrok om 06.44 uur uit Best. Ik heb deze trein genomen om te kijken wat er nu zou gebeuren; mijn reguliere trein (9618) zou volgens de informatie op dat moment ca. 5 minuten later dan gepland vertrekken.

Welnu, deze trein met vertrektijd 06.44 uur kwam om 06.51 uur aan in Boxtel, reed daar meteen door nadat iederen in Boxtel was uit- en ingestapt en kwam om 07.01 uur aan in Den Bosch (en uiteraard ook nog een tussenstop in Vught). Daardoor kon ik in Den Bosch met het grootste gemak naar spoor 4b lopen, waar om 07.07 uur keurig de intercity richting Utrecht/Schiphol vertrok (dit is de intercity die normaliter in Boxtel de sprinter naar Den Bosch inhaalt).

Kort samengevat:
Situatie: Sprinter naar Den Bosch vertrekt één minuut eerder (nl. om 06.44 i.p.v. 06.45 uur)
Resultaat: Niet extra lang wachten in Boxtel en in Den Bosch zelfs met een intercity eerder dan normaal richting Utrecht kunnen reizen.

Vraag: waarom kan de sprinter in Best niet nog één minuut eerder vertrekken dan nu? Dan hoeft er immers kennelijk niet meer te worden gewacht in Boxtel en wordt in Den Bosch de overstaptijd richting Utrecht ook nog eens flink ingekort; alles bij elkaar levert dat 15 minuten tijdwinst op! De ervaring leert dat de sprinter naar Den Bosch in Best meestal enkele minuten voor de officiële vertrektijd aankomt en daar per saldo dus ook enkele minuten wacht. Daar een minuut van afsnoepen hoeft in praktijk dus geen probleem te zijn.
Reputatie 3
Het omleiden van goederentreinen gebeurt vooral tussen Dordrecht en Venlo dus niet zo zeer langs Vught. Dit heeft wel impact op het spoor tussen s Hertogenbosch en Eindhoven.
Reputatie 7
Badge
Er gaat overigens slechts een handjevol mensen met de bus van Best naar Eindhoven vanwege de niet concurrerende reistijden.

Als je van Best naar school, winkels of ziekenhuis in Eindhoven moet, is de bushalte aan beide zijden dichtbij, heb je een zitplaats, hoef je niet over te stappen, hoef je niet door die ellendige poortjes heen, en geen trappen op en af. De reistijd is (in totaal) gelijk of minder.

rara waarom mensen dan niet voor de "regelmatige" kwartierdienst kiezen?
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het toch het gevoel dat U alleen voor eigen parochie preekt. Er gaat overigens slechts een handjevol mensen met de bus van Best naar Eindhoven vanwege de niet concurrerende reistijden.
Reputatie 7
Badge
Het leeuwendeel van de reizigers uit Best gaat naar Eindhoven en die mensen hebben meer aan een regelmatige kwartierdienst.
Nop! Ze hebben behoefte aan een betrouwbare regelmatige dienst.

Merendeel gaat met bus 3 naar Woensel (markt, ziekenhuis, school) of 24 naar Airport, West en Hightech park. Wat er voor de trein overblijft zijn reizigers voor Ehv-Centrum, en overstappers op een andere trein of bus, en die kijken naar de aansluiting.

Die "regelmatige"kwartierdienst is iets waar de NS zich op blindstaart. Reizigers kijken naar het resultaat van hun reis van voordeur tot bestemming.

Als NS dat 15-15-15-15 zou loslaten, en een op tijd rijdende perfect aansluitende 9-21-9-21 o.i.d. zou aanbieden, piept er geen reiziger. Nu sta je te wachten op een trein die vaak te laat is, en die in Eindhoven een slechte aansluiting biedt.
Reputatie 7
Badge +3
Het leeuwendeel van de reizigers uit Best gaat naar Eindhoven en die mensen hebben meer aan een regelmatige kwartierdienst.
Zo ervaar ik dat de reizigers uit Best en Boxtel liever een stoptrein hebben die bij overstap perfect aansluit op intercity en/of bus, dan dat er precies elk kwartier een trein tussen Eindhoven en Boxtel rijdt. Dat is iets waar NS zich bij het dienstregeling-ontwerp niet op moet verkijken!

Daar ben ik het wel mee eens! Persoonlijk heb ik liever 1 trein per uur die snel en betrouwbaar is, dan 4 per uur die langzaam zijn en/of slecht op elkaar aansluiten. Ik kan nu 4 treinritten per uur kiezen die allemaal lang duren, terwijl ik in feite per dag maar 1 trein heen en 1 trein terug nodig heb. Nou ben ik niet de enige die vervoerd wil worden natuurlijk, maar ik zou best mijn werktijden willen omgooien als ik met een minder flexibele dienstregeling sneller op mijn werk zou zijn.
Reputatie 7
Badge
... door het vele goederenvervoer wat de komende jaren extra is door de bouw van het 3e spoor van de Betuweroute in Duitsland waardoor regelmatig veel goederentreinen moeten worden omgeleid via de Brabantroute.

Of het omleiden via Vught ook werkelijk gaat gebeuren, vraag ik me af, gezien de burgemeesters, raden en inwoners van de gemeenten langs de route Boxtel-Meteren die wekelijks bezwaarschriften deponeren bij de betrokken instanties en bedrijven. 😉

Reageer