beantwoord

Waarom vertrekt de intercity van Eindhoven naar Den Bosch en Utrecht van verschillende sporen?

• 26 november 2017
  • 5 reacties
  • 210 Bekeken

Reputatie 2
Kijkend op de informatieborden viel mij op, dat de treinen in de richting van Den Bosch en Utrecht op verschillende sporen vertrekt. Dat was vroeger anders geregeld. Toen wist je de treinen richting Den Bosch - Utrecht en verder vertrokken altijd vanaf spoor 5 en vanaf spoor 6 vertrokken altijd de treinen naar Tilburg - Breda en verder. Ook wist je dat de trein vanuit Nijmegen - Oss - Den Bosch aansluiting had in Tilburg of in Breda op de trein naar Dordrecht - Rotterdam en Den Haag.
Het is voor mij nu superverwarrend zo. Ik hoop dat dit bij de nieuwe dienstregeling is veranderd.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 november 2017, 11:15

Spijtig dat dit verwarring voor jou met zich meebrengt. Gelukkig geven de borden op het perron wel aan waar de trein naar toe gaat en liggen deze sporen naast elkaar. Ik zal je suggestie doorgeven, maar durf niet te zeggen of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Zoals ik het nu begrijp zullen deze treinen volgend jaar nog steeds wisselend vanaf spoor 5 en 6 vertrekken. Onze reisplanner zal dit 10 dagen van te voren bevestigen.
Bekijk origineel

5 reacties

Spijtig dat dit verwarring voor jou met zich meebrengt. Gelukkig geven de borden op het perron wel aan waar de trein naar toe gaat en liggen deze sporen naast elkaar. Ik zal je suggestie doorgeven, maar durf niet te zeggen of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Zoals ik het nu begrijp zullen deze treinen volgend jaar nog steeds wisselend vanaf spoor 5 en 6 vertrekken. Onze reisplanner zal dit 10 dagen van te voren bevestigen.
Reputatie 2
Zit er verder wel een logisch tijdspatroon in, dat duidelijk te herkennen is.
En zo ja, wat is dat patroon dan.
Mocht je willen weten hoe de nieuwe dienstregeling eruit komt te zien, dan kun je dit tot meer in detail vinden hier, hier en hier. In de reisplanner kun je ook al data na 10 december selecteren, waarbij de nieuwe dienstregeling van kracht zal zijn. Hier zie je bijvoorbeeld dat er elke 10 minuten een trein zal vertrekken, dus volgens een vast patroon. Dit wordt ook wel het hoog frequent rijden genoemd. In de reisplanner zie ik overigens wel dat alles vanaf spoor 3a vertrekt, maar ik ben ze niet allemaal bij langs gegaan. Lijkt me een mooi project voor je om in te duiken. Laat je het weten als je nog vragen hebt?
Logica is volgens mij dat de treinen vanuit de richting Deurne op spoor 6 binnenkomen, wat logisch is gezien je dan alle wissels 'rechtdoor' pakt. Dat lijkt in 2018 zo te blijven, de intercity's Maastricht - Alkmaar en Heerlen - Enkhuizen vertrekken van spoor 5 en de intercity's Venlo - Schiphol van spoor 6.
Reputatie 2
Dus je hebt dus de meeste kans om de trein richting Den Bosch en Utrecht te pakken, als je bij spoor 5 op de trein wacht. 4 van de 6 treinen per uur. Bij spoor 6 heb je de overige 2 van de 6 treinen per uur.

Reageer