beantwoord

Waarom wacht de IC naar arnhem centraal vanuit Den Bosch niet op de trein vanuit utrecht

  • 16 augustus 2019
  • 33 reacties
  • 1248 Bekeken

ik moet elke avond van amsterdam zuid naar oss.

Hiervoor moet ik overstappen op den bosch. de ic vanuit Adam/Utrecht komt om 23:22 aan. om 23:24 vertrekt de trein van den bosch naar arnhem die langs oss komt.

als ik een minuut vertraging heb (zoals nu) mis ik deze overstap en moet ik samen met vaak een dozijn anderen een half uur wachten op den bosch. Er rijden later op de avond namelijk geen sprinters meer.

Ik heb de hele dienstregeling doorgenomen en er is echt geen enkele mogelijke logische reis denkbaar die hinder ondervindt als dat traject standaard een paar minuten later vertrekt van den bosch vanaf 10 uur (als de sprinters vanuit den bosch niet meer verderrijden), terwijl je er een hoop mensen een hoop tijd mee bespaart. dit is objectief een suboptimale dienstregeling.

Het hypocriete is dat diezelfde trein dus wel wacht als de trein richting hoorn met vertraging op den bosch aankomt.

Hopelijk leest iemand die er iets mee kan dit in plaats van die nuttteloze chat en twitter account.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 29 augustus 2019, 10:46

Het heeft even geduurd, maar bij deze de resultaten van het onderzoek:

Door later vertrek van de IC uit Den Bosch, moet de IC in de tegenovergestelde richting vanuit Nijmegen naar Den Bosch (Ht) ook later rijden (de brug over de Maas bij Ravenstein is maar enkelsporig). Elke minuut die je schuift met de IC vanuit Ht, moet je dus ook schuiven met de IC naar Ht. De IC naar Ht kan geen enkele minuut schuiven zonder de cross-platform overstap te Ht te verbreken met de IC ri. Ehv.

Een alternatief zou zijn om de IC uit Utrecht eerder binnen te laten komen in Ht. In de dienstregeling 2020 komt de IC uit Utrecht aan om :21/:51, en vertrekt de IC naar Nijmegen om :24/:54. Als de IC 1 minuut eerder binnenkomt op Ht kan de overstap wel gemaakt worden. Hiervoor moet de IC eerder weg uit Ut (vertrek was 54.5, wordt 54) en rijdt deze dus ook eerder door Gdm. Dit is enkel mogelijk als de Sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen integraal een minuut naar voren wordt geschoven, waardoor reistijd voor reizigers in de Sprinter Utrecht – Tiel met een minuut toeneemt.

Bovenstaande consequenties tegen elkaar afzettend, weegt de mogelijke verbetering voor de reizigers Utrecht-Oss niet op tegen de hinder die andere reizigers hiervan ondervinden.
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 6
Sluit me volledig bij @iMark aan.

Sommige mensen zien bij alles wat NS doet een soort groen Teletubbie-landschap gevuld met vredig grazende roze eenhoorns.

Anderen gaan zelfs zo ver om mede-forumgebruikers privé-berichten te sturen omdat ze - naar hun inschatting - niet voldoende positief zijn ingesteld.

En weer anderen hebben een meer kritische instelling en kijken er vooral naar als klant en reiziger.

Die verschillen zullen er blijven en diversiteit van meningen is alleen naar goed.
Reputatie 7
Badge +3
De waarheid doet soms pijn. Daar kan ik niets aan doen.

Maar bij een overstap hangt alles met alles samen. En als treinen die nu misschien een minuut te vroeg aankomen straks op de seconde nauwkeurig aankomen dan gaan bij ongewijzigd beleid van de vertrekprocedure de aansluitingen de mist in. Zeker als we ook nog een keer een seconde of tien moeten wachten op de uitschuiftredes voordat de deuren openen.

Het zijn allemaal kleine elementen die opgeteld allerlei onbedoelde neveneffecten hebben. Het lijkt erop dat degenen die beleid maken nooit het gehele proces bekijken en alleen hun eigen deeltje optimaliseren.
Badge
Dat betekent dat er in de praktijk nog meer aansluitingen de mist ingaan omdat NS zo'n 40 seconden van overstappers steelt door moedwillig te vroeg met de vertrekprocedure van de aansluitende trein te beginnen.
Nou dat valt wel mee, gemiddeld genomen begint een Hc bij mij zo'n 20 seconden voor vertrek met fluiten en daarna het sluiten van de deuren, 40 seconden voor vertrektijd beginnen met de vertrekprocedure is met het materieel op het HRN niet nodig.

Daarbij werken wij ook nog eens met vertrektijden in tiende van minuten welke altijd naar beneden afgerond aangegeven wordt naar reizigers toe. Dat resulteert er in dat we op haltes langs de vrije baan in de meeste gevallen pas vertrekken NA de aangegeven tijd op de CTA borden. Op de grotere stations vertrekken we meestal wel op de hele minuut maar daar halteren we dan ook langer.
Badge

Bijna altijd @Jeroen zijn je antwoorden zeer duidelijk en correct.
De nu beschreven handelswijze lijkt me niet conform hoe NS graag ziet hoe de vertrekprocedure gaat en hoe het energie zuinig rijden bedoelt is.

Nou vertel mij dan maar eens hoe de NS de vertrekprocedure wil zien dan? Deuren sluiten terwijl er nog mensen instappen ???

En iets later vertrekken is iets minder energie zuinig rijden maar ook jij weet dat energiezuinig rijden pas op de laatste plaats staat in het rijtje voor een machinist.
Het zou handig zijn om zolang de sprinters niet rijden de treinen van 22.24 en 23.24 twee minuten later te laten vertrekken. Op zich is dat geen probleem omdat bij vertraging van de trein uit Maastricht er ook twee minuten later vertrokken wordt.

Kan een moderator dit eens ergens aankaarten?

Bij deze! Ik heb een verzoek opgestuurd om het wijzigen van deze vertrektijd ten behoeve van deze overstap te onderzoeken. Ik durf uiteraard geen garantie te geven dat dit ook werkelijk uitgevoerd kan worden.
Badge +3
Kom je bij 2 minuten later vertrekken niet in de problemen bij de enkelsporige brug bij Ravenstein? Natuurlijk zijn 2 minuten wel in te halen voordat je daar bent, zeker op de late avond waar je zeer korte stops kunt maken, maar toch.
Reputatie 7
Badge
Niet alle treinen staan in de reisplanner. Er zijn ook goederenpaden (dat zijn rijwegen die voor goederentreinen gereserveerd zijn) en dat is vaak meer de reden dat een trein niet kan wachten dan een pad van een reizigerstrein.

Dat gezegd hebbende: de trein die om .22 op Den Bosch aankomt heeft volgens onze planner geen aansluiting op de trein naar Arnhem. Het is maar een overstap van 2 minuten van spoor 6/7 naar spoor 3. Dat is al krap als ie op tijd aankomt.

[edit]De reden dat ie wel wacht op de trein uit Heerlen, is dat dat een zogeheten 'cross-platform' overstap van 2 minuten is en die staat dan weer wél in de planner. Komt die trein echter meer dan 3 minuten te laat, heb je ook dan het nakijken.
Reputatie 7
Badge +3
Dat betekent dat er in de praktijk nog meer aansluitingen de mist ingaan omdat NS zo'n 40 seconden van overstappers steelt door moedwillig te vroeg met de vertrekprocedure van de aansluitende trein te beginnen.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Ik heb niets tegen op tijd rijden. Ik heb wel een ernstige aversie tegen het te vroeg sluiten van de deuren.
Reputatie 7
Badge +3
Denk @Tamzin dat je de drukte in die Sprinterserie drukker inschat dan dat de praktijk is, immers de frequentie is niet voor niets zo laag.
Waarom moet er dan bijv. op zondag aanhoudend gestaan worden in deze treinen? Vorige week zondag zelf de trein uit Oss van 9.43 uur genomen, sardientjes vervoer.
Reputatie 7
Badge +3
Stationnementen bij haltes aan de vrije baan zijn in dit verband niet zo relevant. Daar heb je geen overstappers.

Het probleem zijn niet de gemiddelden dat een Hc zo'n 20 seconden voor vertrek begint te fluiten. Het zijn de uitschieters naar boven wanneer een Hc al zo'n 40 seconden voor vertrek begint te fluiten, de deuren sluit en de trein vervolgens zo'n 15 seconden voor vertrektijd al begint te rijden.

Helaas gaat @Jeroen voorbij aan het stapelen van de verschillende effecten rond het overstapproces die allemaal tegen elkaar inwerken. Op papier zal het allemaal precies kloppen. Nu de praktijk nog.

Hoe je het wendt of keert, door voor vertrektijd met de vertrekprocedure te beginnen wordt de overstaptijd minder. Dat wordt in de praktijk vaak een beetje gecompenseerd door een minuut eerder aan te komen. Als die minuut wegvalt en er staat een overstap op hetzelfde perron gepland van 2 minuten (niet bepaald uitzonderlijk in Nederland) dan is daar in de praktijk nog maar 80 tot 100 seconden van over. In de toekomst gaat daar met de ICNG nog wat af door het wachten op de schuiftredes. Zo telt het allemaal op in het nadeel van de overstappers.
Badge +3
Het is dan aan mij om te proberen dit latere vertrek weer goed te maken onderweg naar het volgende station.

Er wordt door de NS ook gekeken naar het aantal overstappers welke de overstap niet haalt en daar wordt indien dit percentage te hoog wordt ook naar de oorzaken gekeken en of dat te ondervangen is. Het is absoluut niet zo dat het de NS niets interesseert.

Off topic, maar je zult maar een bus-bus-trein vanuit Houten Castellum naar Utrecht moeten hebben de volgende dagen (aantal overstappers, zeg het maar...).

Overstap 2 minuten in Houten wordt vrolijk aangekondigd als geldig (en haalbaar met zijn allen?). Wees reëel en zeg dan dat het allemaal op goed geluk is!

Dar gezegd hebbende.. Het interesseert de NS dus inderdaad bijzonder weinig, want de reactie van webcare (doe maar een GTbV claim!) is bijna versleten als dat een toets was op mijn telefoon of een macro op mijn toetsenbord.
Reputatie 7
Badge
Bij nog overstappende reizigers op hetzelfde perron wordt er door de meeste Hc's even gewacht omdat er nog instappers zijn, op grote stations krijg ik geregeld via de porto deze melding te horen zodat ik op de hoogte ben waarom we wat later vertrekken.

Het is dan aan mij om te proberen dit latere vertrek weer goed te maken onderweg naar het volgende station.


Bijna altijd @Jeroen zijn je antwoorden zeer duidelijk en correct.
De nu beschreven handelswijze lijkt me niet conform hoe NS graag ziet hoe de vertrekprocedure gaat en hoe het energie zuinig rijden bedoelt is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik mag toch hopen dat NS wél graag ziet dat als er nog instappers zijn, er even gewacht wordt met vertrekken. Op de meeste trajecten is een minuut echt wel in te halen.
Reputatie 7
Badge +3
Zo krijgen we een aardig inkijkje in de complexe materie van de vertrekprocedure, energiezuinig rijden, het overstapproces etc. Wanneer je een wijziging aanbrengt in één element dan heeft dat gevolgen voor andere elementen.

Niemand vindt energiezuinig rijden een slecht idee. Dat werkt prima wanneer je geen rekening hoeft te houden met overstappers en aansluitingen.

Het is dan ook opvallend dat NS-ers nooit ingaan op het probleem van de stapeling van effecten die het overstapproces nadelig beïnvloeden. Men kijkt over het algemeen naar één elementje en vergeet te kijken naar het grotere geheel. Het voor vertrektijd beginnen met de vertrekprocedure is zo'n element dat een zeer belangrijk nadelig effect heeft op het overstapproces. Er worden letterlijk kostbare seconden gestolen van de overstappers. Maar dat effect mag kennelijk niet besproken worden.
Reputatie 7
Badge +3
Kennelijk niet, want bij vertraging van de trein uit Eindhoven wordt 's avonds ook twee minuten gewacht.

NS veroorzaakt het geklungel met de slechte aansluitingen in Den Bosch overigens zelf doordat die sprinter om het uur rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
NS wordt door de overheid afgerekend op o.a. gemiste aansluitingen maar niet op energie zuinig rijden. Dus als het percentage gemiste aansluitingen stijgt zal NS snel eieren voor zijn geld kiezen.
Reputatie 7
Badge
Misschien daarom heet het ook geen aansluiting, maar een overstap. Aansluitingen zijn er uit de tijd dat treinen eindeloos op elkaar stonden te wachten, met het toen veel besproken sneeuwbaleffect.
Dat doen ze trouwens nog veel bij ICE verbindingen binnen Duitsland, met elke dag weer verder oplopende vertragingen. Geen goed plan dus.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is een beetje flauw woordenspel. Een aansluiting is een door de reisplanner voorgestelde verbinding waarbij moet worden overgestapt. Soms is de voorgestelde verbinding met weinig overstaptijd, soms met veel. Je zult nooit een klacht lezen over iemand die in Baarn zijn aansluiting heeft gemist.

Het knelpunt zit vooral bij de overstappen met weinig overstaptijd. Je kunt je afvragen wat het nut is van het tonen van dergelijke aansluitingen in de reisplanner wanneer de overstappen in de praktijk nauwelijks gehaald (kunnen) worden. Wanneer die (te) krappe aansluitingen niet meer getoond worden worden ze ook niet meer gemist.

De situatie in met name de Randstad is natuurlijk niet te vergelijken met die van ICE's in Duitsland. Die rijden vaak maar één keer per uur. In de Randstad rijden treinen zo frequent dat een gemiste aansluiting relatief weinig effect heeft.
Reputatie 6
Het zou wel raar zijn als aan de ene kant reistijden verlengd zouden worden door het verruimen van overstaptijden (en dan hebben we het al gauw over minstens 10 - 15 min) terwijl er aan de andere kant regelmatig jubelverhalen te lezen zijn in de adviesaanvragen aan het locov als een treintje twee minuutjes sneller kan rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is niet raar wanneer die extra minuten gebruikt zouden worden om de overstappen haalbaar te maken.
Reputatie 7
Badge
Dat is niet raar wanneer die extra minuten gebruikt zouden worden om de overstappen haalbaar te maken.

In het andere topic wil je juist de dienstregeling hetzelfde houden en te krappe overstap >2 minuten uit de reisplanner halen "omdat die toch niet haalbaar zijn"
Reputatie 7
Badge +3
En weer heb je wat ik bedoelde niet goed begrepen.

Wanneer reistijden bekort worden kan die tijd ingezet worden om te krappe overstappen in de praktijk haalbaar te maken. Wanneer een trein een minuut eerder aankomt wordt ook de overstap vanuit die trein een minuut ruimer. Daar kunnen de jubelverhalen waar @wsm op doelt mooi voor gebruikt worden.

Maar misschien verwacht ik te veel van iemand die > verwart met <.
Het heeft even geduurd, maar bij deze de resultaten van het onderzoek:

Door later vertrek van de IC uit Den Bosch, moet de IC in de tegenovergestelde richting vanuit Nijmegen naar Den Bosch (Ht) ook later rijden (de brug over de Maas bij Ravenstein is maar enkelsporig). Elke minuut die je schuift met de IC vanuit Ht, moet je dus ook schuiven met de IC naar Ht. De IC naar Ht kan geen enkele minuut schuiven zonder de cross-platform overstap te Ht te verbreken met de IC ri. Ehv.

Een alternatief zou zijn om de IC uit Utrecht eerder binnen te laten komen in Ht. In de dienstregeling 2020 komt de IC uit Utrecht aan om :21/:51, en vertrekt de IC naar Nijmegen om :24/:54. Als de IC 1 minuut eerder binnenkomt op Ht kan de overstap wel gemaakt worden. Hiervoor moet de IC eerder weg uit Ut (vertrek was 54.5, wordt 54) en rijdt deze dus ook eerder door Gdm. Dit is enkel mogelijk als de Sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen integraal een minuut naar voren wordt geschoven, waardoor reistijd voor reizigers in de Sprinter Utrecht – Tiel met een minuut toeneemt.

Bovenstaande consequenties tegen elkaar afzettend, weegt de mogelijke verbetering voor de reizigers Utrecht-Oss niet op tegen de hinder die andere reizigers hiervan ondervinden.
Reputatie 7
Badge +3
Uw trein om .22 uit Utrecht geeft geen aansluiting op de trein om .24 richting Nijmegen. Die aansluiting staat dan ook niet in de reisplanner vermeld.

Op zich is dat ook geen probleem om dat er wel een aansluiting is op de sprinter om -.32 ware het niet dat die sprinter na 22.00 uur niet meer rijdt. Daar zit het echte probleem. Helaas blijft NS ondanks herhaalde verzoeken van de reizigersorganisaties op de late avond en op zondag overdag hardnekkig vasthouden aan een sprinteruurdienst op het traject van Den Bosch naar Nijmegen.

Reageer