beantwoord

Waarom wacht de trein niet even op een aansluiting midden in de nacht.

• 2 februari 2018
  • 12 reacties
  • 515 Bekeken

Reputatie 1
Hoi NS,

Hierbij wil ik mijn ervaring delen. Gisteren was deze zowel op de heenreis als op de terugreis niet goed en ik ben daar een beetje boos over.

Mijn heenreis ging van Den Haag Laan van NOI naar Amsterdam Centraal. De vertrektijd was 17.51. (deze trein https://www.ovtijden.com/arnu/rl/2456/2018-02-01T18:02:00+0100) Tijdens deze reis moet ik overstappen in Leiden naar de overkant van hetzelfde perron op deze trein (https://www.ovtijden.com/arnu/rl/2156/2018-02-01T18:05:00+0100). Mijn trein had iets vertraging en alle reizigers die wilden overstappen liepen dan ook snel naar de andere trein. Terwijl de mensen nog aan het instappen waren floot de conducteur van deze trein al en deed de deuren dicht. De enige deur die nog open was, was de deur bij de conducteur. Iedereen rende daar naar toe en stapte daar in, waardoor de trein extra vertraging kreeg. Ik vind dit een schandalige actie van de conducteur. Waarom doe je de deuren dicht als mensen nog aan het instappen zijn? Ik zou het fijn vinden als de NS een campagne zou starten: niet fluiten als nog ingestapt wordt.

De terugreis ging van Amsterdam Zuid naar Den Haag Laan van NOI. Achteraf had ik beter vanaf Amsterdam Centraal terug kunnen reizen, maar dat wist ik toen nog niet.
Ik was rond 23.00 op Amsterdam Zuid toen bleek dat er geen treinen door de Schipholtunnel konden vanwege een brand. Vervelend, maar dat kan gebeuren. Op het station zelf was niemand aanwezig en er werd niks omgeroepen, behalve dat er geen treinen naar Schiphol reden maar dat wisten we al. Er werd geadviseerd door de app om via Utrecht te reizen. De eerstvolgende trein naar Utrecht ging om 23.26. Dit stond ook op het infoscherm boven het perron aangegeven. Vervolgens bij het perron gewacht tot 23.34 en ineens sprong deze trein eraf zonder dat hier ook maar iets over werd omgeroepen. Een paar minuten later kwam op spoor 2 een trein. Op de trein zelf stond Zwolle, op het infoscherm bij het perron stond Almere Oostvaarders en in de stationshal stond dat de trein van spoor 2 naar Weesp zou gaan. Ja wat is het nu? Dat er een keer iets is, is helemaal niet erg, maar ben dan wel duidelijk in de communicatie welke treinen niet rijden en waar de treinen naar toe gaan.

Uit de app bleek dat de trein van 23.49 (https://www.ovtijden.com/arnu/rl/782/2018-02-02T00:15:00+0100) zou rijden. Prima, maar deze trein gaat naar Den Haag Centraal en ik moet naar Den Haag Laan van NOI. Dat betekent overstappen in Leiden. Echter toen wij in Leiden waren reed de aansluitende trein precies weg. Wat een misselijke actie van de machinist om gewoon weg te rijden. Hij/zij weet dat dit een aansluiting is die veel mensen willen halen, dat de volgende trein pas over een half uur gaat, dat mensen in de problemen kunnen komen met de aansluiting op de laatste tram/metro en dat er daarvoor een storing bij Schiphol was waardoor mensen al veel vertraging hadden. Toch rijdt deze weg. Ik vind dat bestwel gemeen en dit roept ook een hoop frustratie op. Waarom niet even een paar minuten wachten na alles wat hiervoor gebeurd is? Ik hoop dan ook dat de machinist instructies krijgt dat deze in het vervolg netjes even wacht.

Het liefste reis ik per trein, dan heb ik geen problemen met parkeren en kan ik ook een biertje drinken, maar na alles van gisteren ga ik in het vervolg toch maar met de auto. Dat geldt ook voor mijn zakelijke reizen naar Brussel, maar hiervoor had ik al een ander topic aangemaakt.
icon

Beste antwoord door Arnold NS 2 februari 2018, 19:38

Hallo erik123,

Je frustratie is geheel logisch en hier ben je ook echt niet de enige in. Het forum kent veel voorbeelden van lotgenoten, zoals hier en hier. Ik kan je situatie niet zomaar even oplossen, maar wellicht kunnen onze forumhelden je wel tips geven. Ben je overigens bekend met Geld terug bij vertraging? Hiermee wordt de situatie er niet beter op, maar hopelijk kun je hier wel je voordeel mee doen.
Bekijk origineel

12 reacties

Hallo erik123,

Je frustratie is geheel logisch en hier ben je ook echt niet de enige in. Het forum kent veel voorbeelden van lotgenoten, zoals hier en hier. Ik kan je situatie niet zomaar even oplossen, maar wellicht kunnen onze forumhelden je wel tips geven. Ben je overigens bekend met Geld terug bij vertraging? Hiermee wordt de situatie er niet beter op, maar hopelijk kun je hier wel je voordeel mee doen.
Lijkt mij dat de trein vanuit Leiden niet veel verder gaat dan Den Haag CS. Dus inderdaad ik vind ook dat de trein even had moeten wachten. Een sneeuwbaleffect op dit tijdstip lijkt mij een wat vreemde oorzaak om te noemen. Als ik zo kijk gaat er vanaf Den Haag Centraal nog een trein richting Eindhoven om 00:23 uur, maar die had Den Haag ook wel op tijd gehaald bij een paar minuten wachten.
Reputatie 1
NS gebruikt elke keer dezelfde smoesjes, ook als ze - bv. vanwege het tijdstip - totaal niet relevant zijn. Uiteindelijk gaat het ze volgens mij alleen maar om de punctualiteitscijfers. Dat reizigers een half uur of langer moeten wachten, jammer dan, als er maar een groen vinkje achter de vertrektijd komt te staan.
Badge
Met alle respect Arnold, maar dit is overduidelijk een standaardantwoord en gaat in dit geval zeker niet op. Na 00.00 uur is er echt niet genoeg treinverkeer om een sneeuwbaleffect te veroorzaken. Daar rijden echt niet genoeg nacht-, goederen- en werktreinen voor. Lees aub de volgende keer de betreffende post eerst door alvorens het grijsgedraaide plaatje weer op te zetten.

Daarnaast wil ik wel aan alle andere forumgebruikers (en hier thomroos in het bijzonder) duidelijk maken dat het niet (volledig) aan NS te wijten is dat die punctualiteitscijfers zo vaak het argument zijn om niet op een vertraagde aansluiting oid te wachten. De regering geeft immers al jarenlang onevenredig veel gewicht aan de treinpunctualiteit en verbindt zware sancties aan te lage scores daar. Dit gaat vervolgens ten koste van de praktische reizigerspunctualiteit, de enige prestatiemeter die er daadwerkelijk toe doet.
De trein rijdt voor de reizigers, niet voor de regeltjes. Net zoals bij de door I&M opgelegde starre normen bij opvolgtijden, de ILT die moord en brand schreeuwt als een ATB-loze trein een paar honderd meter over een geïsoleerd deel van een grensemplacement wil kachelen, en de machinisten die bij verstoringen (zoals de storm van enkele weken terug) uit alle liefde zouden willen pendelen maar worden tegengehouden vanuit bovenaf omdat er nog geen centraal gecoördineerd plan van aanpak klaarligt, staat bij de punctualiteitsmetingen en -boetes de reiziger niet centraal. Bureaucratie reist niet met de trein.
Reputatie 1
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, DDietzen, maar ik heb NS hier nog nooit over horen klagen. Waarom komen ze zelf niet (bij de minister) met jouw argumenten?
Ik bedoelde het ook meer in algemene zin dat de voornaamste reden het sneeuwbaleffect is. Het is voor mij niet in te schatten wat voor de conducteur in deze situatie de reden is geweest om niet te wachten. Daarom heb ik er een algemene tint aan heb gegeven. Omdat er terecht al aangegeven wordt dat dit hier waarschijnlijk niet van toepassing is heb ik mijn bericht daar dan ook op aangepast. Bedankt voor het scherp houden iedereen!
Reputatie 1
Bedankt voor de reacties, maar jammer dat die van de NS zo weinig inhoudelijk is.

Op dit tijdstip rijden er niet zoveel treinen meer dus van een sneeuwbaleffect kan denk ik geen sprake zijn. Door niet te wachten hebben reizigers naar Den Haag Laan v NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum, Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch, Roosendaal allemaal een half uur vertraging bovenop de vertraging die er al was door de storing bij Schiphol.

Ik ben vooral benieuwd wat er in het hoofd omgaat van de machinist/conducteur/wie dan ook die besluit om toch weg te rijden terwijl er nog een trein aankomt met veel overstappers die anders een half uur moeten wachten op een koud station. Dan heb je toch totale maling aan de reiziger in mijn ogen en kun je denk ik beter ander werk zoeken waarbij je geen service hoeft te verlenen. Ik hoop dan ook dat de NS de machinist/conducteur/wie dan ook die besluit om toch weg te rijden aanspreekt dat dit echt niet kan en dat dit de laatste keer is geweest.
Ik zie niet in hoe ik inhoudelijk in zou moeten gaan op het stukje "Ik ben vooral benieuwd wat er in het hoofd omgaat van de machinist/conducteur". Wel kan ik je signaal doorzetten ter verbetering en dit heb ik dan ook gedaan. Ik krijg hier echter geen terugkoppeling van. Ik heug me ook verhalen aan oNS waarbij er wel gewacht werd als laatste trein zijnde. Je kunt, wanneer mogelijk, ook altijd de conducteur opzoeken om de situatie bespreekbaar te maken. Je krijgt dan ook meteen feedback waarom dit wel of niet mogelijk is. Dit is achteraf lastiger. Blijf situaties die je opvallen (goed of slecht) dan ook altijd delen, hier kunnen we alleen maar van leren.
Reputatie 1
Ik doelde uiteraard op een inhoudelijke reactie van de NS waarom deze specifieke trein niet gewacht heeft.

Goed dat het doorgegeven wordt, ik hoop dat er echt iets mee gedaan wordt. Hoewel ik die illusie niet heb. In de periode 2005-2009 reisde ik vaak van Tilburg naar Roermond met overstap in Eindhoven van 2 minuten en die ging toen zeker de helft van de keren niet goed, met name van Tilburg naar Roermond.

Wat ik met mijn opmerking wilde zeggen en misschien klonk het in vorige reactie wat bot is het volgende: mensen die bij de NS werken zijn denk ik mensen die er plezier in hebben om reizigers service te geven door deze op een veilige en snelle manier van A naar B te vervoeren. Op een bepaald moment besluit iemand van de NS om deze service niet meer te geven aan bepaalde reizigers zonder dat daar een goede reden voor is. Ik vraag mij oprecht af wat de motivatie van iemand hiervoor is om dit niet te doen.

Verder heb ik inderdaad geprobeerd om een conducteur op te zoeken in de trein zodat ik kon vragen of mijn aansluitende trein kon wachten, maar ik kon deze niet vinden.
Hi, erik123, heb je ook overwogen om op Amsterdam Zuid een Metro naar Sloterdijk ( of CS ) te nemen? Op die manier vermijd je de gehele Schipholtunnel (als je tenminste via Haarlem reist).
Reputatie 1
Hoi Anton042, daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Achteraf gezien was dit inderdaad ook beter geweest. Ik deed dat niet omdat de NS app aangaf dat de trein van 23.26 naar Utrecht zou rijden en ik op die manier naar Den Haag zou kunnen reizen. Helaas kwam deze trein nooit opdagen zonder enige vorm van communicatie. Daarnaast vergoedt de NS het niet als je op eigen initiatief ander vervoer neemt, ook al is dat veel sneller.

Ondertussen las ik in dit topic (https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/intercity-den-bosch-nijmegen-19-54-44738) een goede analyse van klant_Jac:
"Het NS management heeft i.v.m. boete op niet-gehaalde KPI's m.i een ander belang (dan de reiziger): zoveel mogelijk treinen op de meetpunten laten registeren met een aankomst 0 tot max +3. Om de kans dat te halen zo groot mogelijk te laten zijn, is bijna alles toegestaan, van te vroeg vertrekken en overstap missen tot stations overslaan en onderweg opheffen/keren."
Ik denk dat hij daar gelijk in heeft.

Verder hoop ik nog steeds dat de machinist er op aangesproken wordt dat hij/zij in het vervolg netjes even wacht.
mijn ervaring bij dit soort verstoringen is - Als ik met een grote boog om de storing heereis, geeft dat een langere maar voorspelbare reistijd. Jou alternatief via Utrecht had als nadeel dat de IC Amsterdam Zuid - Utrecht ook langs de verstoring moest (schiphol tunnel), met als risico ¨¨grote kans op een opgeheven of erg vertraagd trein¨

Reageer