waarom werd de aansluiting in Amersfoort verbroken?

• 27 december 2019
  • 16 reacties
  • 406 Bekeken

Reputatie 2

een paar dagen geleden ben ik ik topic gestart over de verbinding Deventer v 5.33 - Duivendrecht die vanochtend niet kon omdat de cross-platform overstap in Amersfoort verviel. de reden was (en is) volstrekt onduidelijk. deze topic kan ik niet weer vinden, is waarschijnlijk verwijderd. dat is jammer want de moderator had beloofd te laten onderzoeken waarom de trein van Deventer naar Utrecht op spoor 5a in plaats van spoor 6 werd gepland.

even een beeld van wat zich hedenmorgen afspeelde in Amersfoort. de trein uit Deventer kam om 6.10 aan op spoor 5a, twee minuten te laat wegens roest rijden in Stroe (een kilometer lang 40 km/h rijden). ongeveer 15 reizigers stormden de trap op en zagen bij het afdalen op het derde perron dat de trein naar Schiphol in de verte al begon te rijden. de machinist zag de groep gebaren, stopte bij de groep en we mochten via de cabine alsnog instappen. lang leve deze klantvriendelijke machinist die ongetwijfeld in strijd met de ns-regels heeft gehandeld.

maar hiermee is de vraag waarom de trein van Deventer naar Utrecht op spoor 5a werd gepland niet beantwoord. op spoor 6 stond de trein naar Amsterdam, v 6.26, dus dat spoor was niet buiten dienst.

ik vraag mij af of het belang van deze aansluiting (die ik gelukkig toch gehaald heb) door de planners wordt onderkent. daarom Rizana, gaarne alsnog onderzoek.

16 reacties

Reputatie 2

een correctie, de topic waarnaar verwezen wordt heb ik teruggevonden. excuses voor de valse beschuldiging dat die verwijderd zou zijn.  de titel was “treindienst op 27 september”. 

Hoi roelofreiziger, begrijp ik uit je verhaal dat ik dit topic dan dus kan verwijderen? Ik zie dat mijn collega Rizana dit voor je aan het uitzoeken is.

Reputatie 3

Een heleboel treinen beginnen 's ochtends in Amersfoort en moeten van het opstelterrein daar (Bokkeduinen) naar het perron gerangeerd worden. Deze route kruist die van doorgaande treinen richting Utrecht, dus het is een flinke puzzel om te kijken op welke tijdstippen en naar welke sporen er gerangeerd kan worden.

Zodoende werd vandaag de trein naar Amsterdam van 06:26 uur al om 05:40 uur naar spoor 6 gebracht, waarmee dit spoor dus drie kwartier bezet bleef en er geen plaats was voor de trein vanuit Deventer.

• Waarom wordt die trein naar Amsterdam niet later voorgebracht?

Vanwege de beperkte hoeveelheid tijd, ruimte en personeel is het vaak noodzakelijk om meerdere verschillende treinen in één rangeerbeweging naar het perron te brengen. Samen met de trein naar Amsterdam, werd dus ook een (lege) trein naar Amersfoort Schothorst naar spoor 6 gereden. Deze vertrok al om 06:15 uur.

• De trein naar Den Haag vertrekt al om 06:10 uur, dan heb je toch nog 5 minuten over?

Volgens de veiligheidsnormen van ProRail mag een trein pas bij de Bokkeduinen vertrekken, 2 minuten nadat een voorlangs kruisende trein voorbij is gereden. In dit geval zou dat dus om 06:12 uur zijn. Een rit van het opstelterrein naar het perron duurt 3 minuten en daarmee zou je dus precies om 06:15 uur op het perron kunnen aankomen. Echter gaat het hier om één rangeerbeweging die twee verschillende treinen bevat; deze stellen zullen op het perron dus gesplitst moeten worden, een handeling die nog eens twee minuten duurt.

Vanwege bovenstaande redenen was het dus niet mogelijk om spoor 6 vrij te houden voor de trein Deventer - Den Haag.

• Waarom worden dan die rangeerbewegingen niet naar spoor 5 gepland?

Dan hadden we dezelfde vraag gekregen van een reiziger uit Zwolle, die wil weten waarom zijn/haar cross-platform overstap op de trein naar Amsterdam was verbroken.

Daarnaast vertrok de sprinter naar Nunspeet al van spoor 5. Om dezelfde redenen als hierboven werd deze al naar het perron gerangeerd voordat de trein naar Amsterdam vertrokken was. Wanneer de trein naar Amsterdam dus naar spoor 5 was gebracht, moest de sprinter naar Nunspeet van spoor 6 vertrekken, waardoor de volgende treinen naar Amsterdam en Den Haag weer van spoor 5 moesten vertrekken etc. etc. 

Met het belang van een cross-platform overstap wordt zeker rekening gehouden. Ik snap dat het voor reizigers soms vreemd en onnodig lijkt, maar je kan er oprecht vanuit gaan dat dit in zulke gevallen absoluut de enige oplossing is geweest.

Goed vraag, PaulN. Dit is niet mijn sterkste punt, dus ben bang dat ik je niet verder kan helpen. Weet @Jeroen hier misschien meer van?

Reputatie 2

onderstaand verhaal staat ook in de topic “treindienst op 27 december”. ik was inderdaad op tijd vandaag, dankzij een meedenkende machinist en ondanks roestrijden in Stroe.

het is onbevredigend waarom het op een “normale” vrijdag wel kan maar vandaag niet. denk niet aan mij, ik red mij wel, maar aan de reizigers voor wie het de eerste verbinding naar Schiphol is en die krap een vliegtuig moeten halen. die hebben al genoeg stress. maar geen alternatief. het is de eerste trein. wellicht helpt mijn relaas om het belang van deze aansluiting, meer dan bij andere treinen, te onderstrepen. dit topic kan wat mij betreft worden afgesloten.

Badge

Goed vraag, PaulN. Dit is niet mijn sterkste punt, dus ben bang dat ik je niet verder kan helpen. Weet @Jeroen hier misschien meer van?

Ik heb het idee dat PaulN zowel de vraag stelt als het antwoord geeft op de vraag.

Reputatie 7
Badge +3

Het gegeven antwoord van PaulN is vooral het antwoord op de vraag waarom vandaag de trein uit Deventer op spoor 5a kwam ipv 6 in tegenstelling tot andere werkdagen.  Dan wordt het nu meer de vraag waarom  de trein naar Amsterdam van 06:26 uur vandaag al om 05:40 uur naar spoor 6 gebracht en dus dit spoor bezet hield. Blijkbaar gebeurt dat normaal niet (want dan kan die vanuit Deventer om die tijd wel naar 6). Ik denk dat TS vooral een antwoord wil op de vraag waarom vandaag anders was. Mogelijk minder personeel na de kerstdagen om treinen voor te brengen en op deze wijze opgelost?

Badge

Dat ligt vast in het rangeerplan van Amersfoort en daar heb ik geen inzicht in. Deze plannen kunnen per dag verschillen, je bent daarbij ook afhankelijk van hoe het materieel is binnengekomen en opgesteld staat en het aantal RET machinisten om de treinen voor te brengen.

Reputatie 3

Dat heeft te maken met de volgorde van de treinstellen op het opstelterrein. De volgorde waarin treinstellen 's ochtends wordt voorgebracht, volgt direct uit de volgorde waarop ze de avond ervoor eindigen. 

Op een normale donderdagavond is die volgorde zodanig dat vrijdagochtend andere combinaties van treinen in dezelfde rangeerbeweging zitten dan specifiek vanmorgen. Op een normale vrijdag wordt de trein naar Schothorst in z'n eentje naar spoor 5 gebracht en gaat de trein naar Amsterdam alvast met de trein naar Schiphol mee naar spoor 7. In die situatie blijft spoor 6 dus vrij.

Gisteren was het voor de planning geen donderdagavond; er is de hele dag met een zondagse dienstregeling gereden waardoor treinen gisterenavond in een andere volgorde eindigden dan normaal. De treinstellen bestemd voor de IC Schiphol en IC Amsterdam eindigden gisterenavond waarschijnlijk dus niet in de juiste volgorde, of mogelijk stond het opstelterrein al dusdanig vol dat ze überhaupt niet gekoppeld op hetzelfde spoor konden staan. Dan heb je de opties:

• Voorbrengen in omgekeerde volgorde

Dan had de IC naar Schiphol niet kunnen vertrekken omdat de IC naar Amsterdam, die later vertrekt, er nog voor stond. Als dit hetzelfde materieel was geweest kan een planner deze stellen simpel omwisselen, maar in dit geval moet de IC naar Schiphol rijden met ICM-4 en de IC naar Amsterdam met ICM-3. Dat omwisselen had de materieelbalans in het hele land de rest van de dag overhoop gegooid, daar kan een materieelplanner misschien nog wel een paar duizend woorden over kwijt :sweat_smile: .

• Beide stellen één voor één voorbrengen

Er zijn vrijdagochtend rond die tijd binnen een half uur al 7 verschillende rangeerbewegingen vanaf het opstelterrein naar het perron. Voor nog een extra rangeerbeweging is simpelweg geen tijd/ruimte en geen personeel.

• Het stel mee laten rijden met een andere bestaande rangeerbeweging

De enige optie die overblijft, en hetgeen wat dus gedaan is.

Meestal probeer ik mogelijke vervolgvragen wel voor te zijn, vandaar waarschijnlijk de verwarring na de vorige post. Hopelijk nu wel écht alles beantwoord :wink:

Reputatie 2

bedankt voor je moeite om alles in detail toe te lichten. alles beantwoord, voorlopig geen ongewone feest- en weekdagvolgorde, voorlopig geen kans meer dat het mis gaat in de planning. dank ook namens alle Schipholreizigers 😊 we kunnen afronden.

Reputatie 3

Een ander puntje, wat de hele ellende ook had kunnen besparen. Er zit best wel wat buffer op het stuk Apd-Amf. Waarom kwam ondanks kort roestrijden deze trein dan alsnog te laat aan in Amf? Volgens de GPS posities heeft de trein langzaam gereden van 05:54-05:58. Daarna heeft de machinist vanaf 06:01 de trein ‘uit laten rollen’ tot 06:08 - met een gemiddelde snelheid van 115 ipv 130. Als de machinist vol gas had gegeven had deze in dit tijdspan ~15 km gereden, nu echter maar ~13 km. En die 2 kilometer kost bij het binnenrijden van Amf toch zeker wel een dikke minuut. ;-). Interessant is dat deze rij-stijl daarna niet meer is waargenomen. Machinist wissel in Utrecht?

Reputatie 7
Badge +3

Misschien denk ik te simpel, maar had in dit geval de IC naar Amsterdam niet een of twee minuten later kunnen vetrekken? Zoals ik het lees, is dit in de praktijk dus ook gebeurd, maar als het zo gepland was, had het allemaal niet zo moeilijk gehoeven.

Reputatie 2

in Duivendrecht waren we nog een minuut te laat (daar ging ik eruit om probleemloos de trein van 6.41 naar Uitgeest te halen). ongetwijfeld weer op tijd in Amsterdam Zuid. uiteraard zijn ze (met goede reden) niet dol op wachten maar in deze omstandigheden (1e verbinding naar Schiphol, relatief weinig reizigers op 3e kerstdag, nog erg vroeg) kan het prima. maar ze gaan het niet doen, precedenten en zo. noem het star, noem het rechtlijnig maar ik kan mij er wat bij voorstellen.

NB: ik doe deze verbinding vaak en het gaat altijd goed, ook bij ietwat late aankomst uit Deventer op spoor 6. het uitvoerend personeel weet goed wat de belangen zijn en rijdt niet weg  als er net een trein op hetzelfde perron aankomt. ongetwijfeld gezond verstand. vrijdagmorgen hadden ze geen idee want ze zagen niks binnenkomen. en het is allemaal goed gekomen!

Reputatie 2

er is plantechnisch een erg praktische oplossing. met twee treinstellen van Enschede naar Amersfoort, aankomst 6.08 op spoor 7. trein aldaar splitsen. voorste stel om 6.10 naar Utrecht, achterste stel om 6.11 (en een beetje) naar Schiphol. achteraf is alles zo makkelijk 😃 

het zou ook voor de jaardienst een goede oplossing zijn, voor al die schipholklanten met hun zware koffers. en het scheelt een rangeerbeweging vanaf de Bokkeduinen op een erg druk moment.

Reputatie 5
Badge

Helaas. Een dienstregeling moet voldoen aan verschillende regels wat betreft opvolgtijden tussen treinen, enzovoorts. Anders keurt ProRail de boel af en rijdt er niets.

Een trein splitsen staat 2 minuten voor, dus aankomst 6:08 en vertrek 6:10 zou nog kunnen. Maar dan moet je 3 minuten ruimte hebben tot het volgende deel mag vertrekken. Dat is dus 6:13. Dan red je het niet qua rijtijd en opvolging met andere treinen op de drukke Gooilijn. 

Creatieve oplossing, maar helaas niet mogelijk.

Reputatie 2

de opvolging in dezelfde richting is inderdaad 3 minuten, maar in een andere richting is 2 minuten genoeg. je hoeft niet te wachten op blokvrij, het vrijkomen van de wissels gebeurt veel eerder. zou de trein naar Schiphol om 6.12 ipv 6.11 moeten vertrekken. wat zo vroeg wel kan. maar daar ga ik niet over 🥴

Reageer