een paar dagen geleden ben ik ik topic gestart over de verbinding Deventer v 5.33 - Duivendrecht die vanochtend niet kon omdat de cross-platform overstap in Amersfoort verviel. de reden was (en is) volstrekt onduidelijk. deze topic kan ik niet weer vinden, is waarschijnlijk verwijderd. dat is jammer want de moderator had beloofd te laten onderzoeken waarom de trein van Deventer naar Utrecht op spoor 5a in plaats van spoor 6 werd gepland.
even een beeld van wat zich hedenmorgen afspeelde in Amersfoort. de trein uit Deventer kam om 6.10 aan op spoor 5a, twee minuten te laat wegens roest rijden in Stroe (een kilometer lang 40 km/h rijden). ongeveer 15 reizigers stormden de trap op en zagen bij het afdalen op het derde perron dat de trein naar Schiphol in de verte al begon te rijden. de machinist zag de groep gebaren, stopte bij de groep en we mochten via de cabine alsnog instappen. lang leve deze klantvriendelijke machinist die ongetwijfeld in strijd met de ns-regels heeft gehandeld.
maar hiermee is de vraag waarom de trein van Deventer naar Utrecht op spoor 5a werd gepland niet beantwoord. op spoor 6 stond de trein naar Amsterdam, v 6.26, dus dat spoor was niet buiten dienst.
ik vraag mij af of het belang van deze aansluiting (die ik gelukkig toch gehaald heb) door de planners wordt onderkent. daarom Rizana, gaarne alsnog onderzoek.