beantwoord

Waarom wil NS zo graag 'tienminutentreinen'?

• 8 September 2021
  • 8 reacties
  • 248 Bekeken

Reputatie 3

Ik las dat er binnenkort weer een proef start met treinen die elke 10 minuten rijden op een paar trajecten. Ik vraag me af waarom NS dit zo graag wil. Op het traject Utrecht-Eindhoven is de 10 minutentreinal een paar jaar ingevoerd, maar ik zie de voordelen er niet van in. De treinstellen zijn nu vaak korter dan toen er nog 4 treinen per uur reden, dus of de capaciteit nu hoger ligt dan vroeger? Bovendien wordt het drukker op het spoor waardoor vaker opstoppingen voorkomen, waardoor de dienstregeling minder betrouwbaar wordt. Wat mij betreft gaat NS gewoon weer om het kwartier rijden, dat is frequent genoeg en of je nu 10 of 15 minuten moet wachten tussen 2 treinen, maakt ook niet zoveel uit.

icon

Beste antwoord door Treinspotter Ruben 8 September 2021, 19:12

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3

3 dagen geleden was er ook al een topic over dit onderwerp. Misschien dat eens lezen?

Reputatie 7
Badge +3

Die 10-minutendiensten zijn ooit bedacht om met name de topdrukte in de spits op te vangen. Nu blijkt dat met name het spitsvervoer zich na corona niet herstelt kun je je afvragen of dat allemaal nog wel nodig is en of de miljarden die er in geïnvesteerd zijn geen weggegooid geld is.

Reputatie 7

Zou graag een onderbouwing van die miljarden willen zien. Lijkt mij wel een hele hoop geld voor één extra trein per half uur.

Reputatie 7
Badge +3

Zou graag een onderbouwing van die miljarden willen zien. Lijkt mij wel een hele hoop geld voor één extra trein per half uur.

Twee jaar geleden stond de teller al op 3948 miljoen euro. Dat is toch behoorlijk veel geld als achteraf blijkt dat het project geheel/grotendeels overbodig is. 

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/05/09/ministerie-beperkt-miljoenentekort-phs-met-versoberingsmaatregelen/

Het maar niet herstellen van het forensenvervoer lijkt de grote achilleshiel van NS/ProRail te worden. Zie ook het rapport van het PBL gisterenavond. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou het over een heel andere boeg kunnen gooien. Al die extra infrastructuur gebruiken om Sprinters met een hogere frequenties te laten rijden. Sprinters kunnen helpen om mensen uit de auto te krijgen omdat ze stoppen bij stations waar mensen kunnen parkeren.

Reputatie 7
Badge

Bepaalde prestigeprojecten in zowel spoor als autowegen zijn nu overbodig. Thuiswerken is het nieuwe nu.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou het over een heel andere boeg kunnen gooien. Al die extra infrastructuur gebruiken om Sprinters met een hogere frequenties te laten rijden. Sprinters kunnen helpen om mensen uit de auto te krijgen omdat ze stoppen bij stations waar mensen kunnen parkeren.

NS wil liever geen sprinters, dat is al 50 jaar het probleem. 

Reputatie 6
Badge +1

Dat valt wel mee-sommige SPR dienstjes worden met hand+tand verdedigd tegen die boze concurrent terwijl ze bakken verlies opleveren.

Wel is een flink deel van die investeringen-zoals bvb weghalen van gelijkvloerse overwegen, altijd nuttig. daar zijn de Belzen-in zake spoor nou niet echt vooroplopend, wel stukken verder mee.

In de wat verder weg gelegen delen van ons koninkrijk sluiten de bussen/meest uurdiensten, toch beslist wel beter aan op de IC-lijnen, maar dat kan dus niet op elke keline halte. Kijk bvb eens naar het grote massale vertrek vanaf Heerenveen of Assen zo'n 5-10 min na de trein uit randstad was gearriveerd.

de site van Syntus/Utr meldt zelfs apart over deze plaatselijke verschuiving en aansluting.

Reageer