beantwoord

Waarom worden treinen die niet rijden (uitvallen) niet meer vermeld in de reisplanner?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Waar voorheen werd vermeld 'Rijdt niet', worden treinen die niet rijden (die uitvallen) nu gewoon niet meer als optie vermeld in de app/reisplanner. Nu dacht ik dat er iets aan de hand was met de app/reisplanner en ben ik voor de zekerheid toch maar naar het station gegaan. Daar bleek dat de trein niet reed en had ik dus later van huis kunnen gaan. Het is veel prettiger als de reis wel vermeld wordt in de app en daarbij 'Rijdt niet', zoals voorheen. Niet dat de trein er gewoon niet bij staat. Uitkomst is hetzelfde, maar je hebt als reiziger behoefte aan informatie en wilt duidelijkheid. Zeker als je op een vast traject reist en altijd dezelfde trein neemt. Dan weet je wat er aan de hand is en kun je later van huis gaan.
Dus graag gewoon weer in de app/reisplanner vermelden 'Rijdt niet'.
icon

Beste antwoord door Julian 28 februari 2019, 09:40

Om welke trein gaat dit?
Als een trein uitvalt zal een trein namelijk altijd zichtbaar zijn met 'rijdt niet'.
Wordt een trein in z'n geheel niet getoond, dan is de dienstregeling door bijvoorbeeld werkzaamheden al van te voren is aangepast en de trein dus ook niet ingepland is om te gaan rijden.

Bekijk origineel

12 reacties

Om welke trein gaat dit?
Als een trein uitvalt zal een trein namelijk altijd zichtbaar zijn met 'rijdt niet'.
Wordt een trein in z'n geheel niet getoond, dan is de dienstregeling door bijvoorbeeld werkzaamheden al van te voren is aangepast en de trein dus ook niet ingepland is om te gaan rijden.
Reputatie 7
Badge +2
Dit is sinds sinds maart vorig jaar (of was al weer 2017?):

https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

Dat kan ik misschien nog wel ergens begrijpen bij werkzaamheden die een hele dag of week duren die vaak ook uitgebreid zijn aangekondigd, maar bij werkzaamheden waarbij bv alleen de eerste trein van de ochtend uitvalt is dat heel erg verwarrend. Er staat dan alleen op de werkzaamheden pagina een melding dat de dienstregeling is aangepast.

En ik vind het nog steeds zwaar klote dat er bij werkzaamheden waarbij er nog wel (minder) treinen rijden, op een andere tijd of je om moet reizen via een andere route niet meer een waarschuwing in rood in het reisadvies staat.
Reputatie 7
Inderdaad. Soms word die er zomaar tussenuit gehaald en dan zie je hem er gewoon niet meer tussen staan. Dat was vroeger niet zo.
Ik vraag me af hoe dat kan.
🤔
Wat ik tegenwoordig ook wel vaak zie is dat de lengte van de trein er soms niet meer bij staat.
Dat vind ik altijd wel jammer want ik wil liever niet in een drukke trein zitten dus check ik graag even hoe lang de trein zal worden. 😌
Ik check elke ochtend voor ik van huis ga of mijn trein vertraging heeft of wellicht niet rijdt. Het is sinds deze week dat een trein die niet rijdt, niet in de app vermeld wordt als mogelijk reis (ook niet in de reisplanner op ns.nl). Dit is op mijn traject dus iets heel recents en heeft niets met (geplande) werkzaamheden te maken.
Reputatie 7
Badge +2
Zoals Julian ook al vroeg, om welke trein gaat het?

Zoals als onderstaand screenprintje blijkt zijn er op 2 trajecten werkzaamheden waardoor enkele treinen vroeg in de ochtend vervallen.

Dit valt dan onder geplande werkzaamheden en wordt om deze reden een vervallen trein niet vermeld in de reisplanner.

Hallo Suzje en welkom bij de NS Community.

Net als andere gebruikers wil ik graag weten welk traject je reist en hoe laat je normaliter vertrekt. Dan kan ik wellicht antwoord geven op je vraag waarom de trein ontbreekt in de reisplanner.
Reputatie 6
Badge
Treinen die niet rijden worden niet meegeteld voor de punctualiteit. In het percentage op tijd gekomen treinen worden uitgevallen treinen niet meegeteld. Mogelijk is dat de reden dat ze niet meer in de planner staan.
Het gaat om de sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal (eindbestemming Rhenen).
Hoe laat zou die moeten vertrekken en vanaf welk station is dit?
Reputatie 5
MoDe schreef:

Treinen die niet rijden worden niet meegeteld voor de punctualiteit. In het percentage op tijd gekomen treinen worden uitgevallen treinen niet meegeteld. [...]

Dat is niet helemaal waar. De treinen die twee dagen tevoren in de reisplanner staan tellen mee voor de reizigerspunctualiteit, waarop NS wordt afgerekend. De treinen die daarna uitvallen vanwege een incident of een andere wijziging op korte termijn tellen dus wél mee bij de berekening.

Ik vraag me overigens wel af of het informatiebeleid bij NS (weer) is veranderd. Treinen die op de dag zelf uitvallen, door een storing bijvoorbeeld, bleven gewoon vermeld als "Rijdt niet" in de reisplanner en op de stations. Maar onlangs was er (ook op dit forum gemeld) een Intercity Amsterdam-Vlissingen die in Den Haag HS werd opgeheven in verband met een te grote vertraging. Voorbij Den Haag verdween die rit uit de informatiesystemen, zodat de reisplanner voor de Zeeuwse lijn een "gat" van een uur vertoonde.

Is dit een nieuwe "verbetering"?
Reputatie 1
De trein die via Amersfoort naar Schiphol gaat en andersom wordt is af en toe gewoon uit alles verdwenen bij een ongeplande calamiteit. Is in de afgelopen 2 jaar zeker een keer of 5 gebeurd. Je denkt eerst dat je niet goed kijkt of zo, maar gewoon uit alles weg. Ook geen omroep. En... zelfs de man in het informatiehokje deed net alsof er geen IC van Amersfoort naar Schiphol bestond. En geen candid camera of zo.
Zou je misschien nog kunnen vertellen hoe laat je normaliter vertrekt Suzje? 🙂

Reageer