beantwoord

Waarom wordt er op de lijn Utrecht Zwolle zulk slecht materieel ingezet?

Veel te veel uitval van treinen doordat de oude dubbeldekkers weer rijden. Waar is het goede materieel gebleven? Misschien dat een andere vervoeder deze lijn maar moet overnemen. Het lijkt er op dat de NS bij deze lijn geen belang heeft.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 maart 2018, 10:44

Zoals Erryt heeft aangegeven, is hier al een melding van doorgespeeld.
Uiteraard is het oude materieel niet fijn, vandaar dat wij zo veel mogelijk investeren in nieuwe treinen, om onze dienst te verbeteren en deze storingen te voorkomen.
Bedankt DDietzen, Spoor 2 en Mark, voor jullie bijdrage in het antwoord.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge
Welkom Tr3intje op dit forum.
De oude dubbeldekkers, die overigens niet zo oud en net zo goed zijn, reden eerst in een ander deel van ons land. NS heeft wel belang maar verdeelt de pijn! Nu is de stopdienst op de lijn Zwolle-Utrecht een paar jaar aan de beurt. Went vanzelf (spreek ik uit ervaring).
Reputatie 7
Badge +3
Het "goede materieel" was intercitymaterieel en reed alleen tijdelijk in enkele sprinterdiensten maar nu gewoon in de intercitydienst.
Volgens mij niet. Dat zijn oude omgebouwde dubbeldekkers zonder de 1700 locs
Het gegeven antwoord van Tamzin klopt wel. Ik zal je signaal doorzetten dat dit niet gewenst is. Onlangs is hier ook al een topic over start.
Nee klopt echt niet. Ik heb niet vermeld dat het om de stoptreindienst gaat. Voor de nieuwe dienstregeling waren het DDZ treinen welke omgebouwde DD-AR zijn. Nu rijdt men in de spits te vaak met DDM materieel wat dus regelmatig voor problemen zorgt. Wat mij betreft tijd voor een andere vervoerder
Badge
Helaas, ik moet u teleurstellen: tussen Utrecht C en Zwolle wordt - planmatig welteverstaan - niet met DDM gereden. (Dat is een feit.)

DDM wordt planmatig ingezet in de series:
  • 3400: spits-IC Alkmaar - Haarlem (alleen spitsrichting)
  • 4500: spits-IC Enkhuizen - Amsterdam C (alleen spitsrichting)
DDAR wordt planmatig ingezet in de series:
  • 5600: SP Utrecht C - Zwolle
  • 7000: SP Apeldoorn - Almelo (- Enschede) in combinatie met SGMm

Verder hebben klant_Jac en Tamzin gelijk: het DDZ (gemoderniseerd DDAR) was officieel bestemd voor Intercitydiensten, maar wegens gebrek aan Sprintermaterieel kwam het tijdelijk in Sprinterdiensten terecht. Sinds de instroom van FLIRT is dit gebrek verholpen en wordt DDZ ingezet waar het voor bedoeld is: Intercitydiensten.
Het feit dat Sprinterreizigers op Utrecht C - Zwolle (en Dordrecht - 's-Hertogenbosch) enkele jaren mochten genieten van deze opgeknapte treinen, is geen recht, maar een uitzonderlijke meevaller. Dordrecht - 's-Hertogenbosch heeft er direct FLIRT voor in de plaats gekregen, voor Utrecht C - Zwolle staat (volgens de meest recente inzichten) het gelijkwaardige SNG op de rol. Dat rijdt nu al testritten in Nederland en gaat nog binnen enkele maanden proefrijden in de Sprinterdienst Haarlem - Den Haag C, mocht u even willen snuffelen. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Tr3intje
Een deel van DD-AR is omgebouwd tot intercitytreinstellen en dat is nu DDZ. Dat reed na de verbouwing tijdelijk nog sprinterdiensten tot dat er voldoende Flirts waren ingestroomd. De Flirts rijden in Brabant e.o., het niet verbouwde DD-AR dat daar eerst reed is toen o.a. naar Utrecht-Zwolle verhuisd en het DDZ dat daar reed is op zijn beurt naar de intercitydienst verhuisd. DDM1 rijdt alleen in Noord-Holland.
Erg leuk allemaal maar ik geloof er geen snars van. We worden met de lijn Utrecht Zwolle opgescheept met oud materieel met verl defecten. Wat maakt mij het nu uit dat er geen DDM rijdt. Het is gewoon ouwe zooi.
Vanochtend was er om 606 uit Nijkerk weer eens geen reis mogelijk. Gisteren was het weer raak tussen Nijkerk en Putten. Dit is toch niet normaal!?
Voor de beeldvorming, SGM wat bijvoorbeeld volop in de Randstad rijdt is veel ouder.
Dat er wat meer stemmingen zijn tussen Amersfoort en Zwolle is zeker waar, maar ligt zeker niet alleen aan het materieel.
Reputatie 5
Het verschil tussen DDM en DDAR is alleen dat een DDM 4 treindelen heeft en een DDAR heeft er 3. Verder zit er in beide gevallen een loc voor.

Ookal zijn die dingen niet oud, ze ogen wel als 50 jaar oude stellen. Ze zijn vies, stinken, zien er niet uit en je krijgt het gevoel dat je in oost-siberië bent beland. Tevens zijn die 1700 locs een grote storingveroorzaker. Daarnaast maken ze ook nog eens verschrikkelijk veel geluid, nog meer dan een dieselloc.
Er zijn nog veel meer verschillen, maar voor een reiziger misschien minder interresant.
Zo vernam ik dat een machinist welke wel met DDAR mag rijden, niet automatisch ook met DDM mag rijden.
Reputatie 7
Zoals Erryt heeft aangegeven, is hier al een melding van doorgespeeld.
Uiteraard is het oude materieel niet fijn, vandaar dat wij zo veel mogelijk investeren in nieuwe treinen, om onze dienst te verbeteren en deze storingen te voorkomen.
Bedankt DDietzen, Spoor 2 en Mark, voor jullie bijdrage in het antwoord.
Reputatie 7
Badge +3
Voor de re zuiger is het verschil tussen DD-AR en DDM eenvoudig te zien: DDM1 heeft rode stoelen, DD-AR gifgroene.
Reputatie 7
Badge +3
Alsof alleen die oude DDAR's defect raken. Alles kan stuk.

Ik hoor en lees ik weet niet hoe vaak dat er bv tussen Schiphol en Leiden of tussen Rotterdam en Den Haag een trein defect is en er minder treinen rijden.
En zelf stond ik vanmorgen ook maar weer eens voor Jan met de korte achternaam op De Vink te wachten op de sprinter uit Haarlem naar Den Haag. Was een SGM (stel 2945).
Treinstel 2945 heeft een ATB storing en kan en mag niet ingezet worden.
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor het aangeven van de aard van de storing, al was dat niet de reden waarom ik dit postte.
Er werd al op het station al omgeroepen dat het om een defecte trein ging.
Het was vooral om aan TS aan te geven dat ook andere type treinen met enige regelmatig defect zijn, DDAR heeft daar geen alleenrecht op :8
Reputatie 4
Vergeet niet dat de politiek ook een grote rol speelt in dit verhaal. In het algemeen was er genoeg materieel om al het DDAR aan de kant te zetten na het creëren van DDZ. Alleen werd de informatie die de politiek had doorgegeven, het laten verdwijnen van het studenten-OV, omgekeerd naar juist uitbreiden. Waardoor er juist een tekort ontstond, waardoor DDAR tijdelijk terug kwam. Tevens viel tegelijkertijd de fyra uit, waardoor ook DDM-1 weer op de baan kwam. Ook bleef het ICR rijden en kreeg het een extra revisie voor de HSL i.p.v. dat het aan de kant ging. En zelfs mat'64 bleef rijden. Doordat de onverwachte groei zeker in het sprintersegment te voelen was werd er ook IC materieel DDZ ingezet in de sprinters. Uiteindelijk is er een spoedbestelling FLIRT geplaatst welke deels het materieeltekort van de door de politiek verplichte afvoer van mat 64 op ving. Ook werd de revisie van VIRM uitgesteld, maar deze moesten ook gereviseerd worden. Omdat er nu ook een groei is in het ICsegment moeten alle IC's nu dus echt IC's gaan rijden. Blijft DDM-1 rijden ter vervanging van het in revisie zijnde VIRM. En blijft DDAR door rijden tot de SNG instroomt. Deze is eigenlijk de vervanging van SGMM. Daarom worden de SGMM-3 stellen ook weer langer in dienst gehouden. Waardoor ik weer verwacht dat de optie tot het bijbestellen van SNG-6 gelicht zal worden om al het SGMM te vervangen. Terugkomend op de 5600 Utrecht-Zwolle. Omdat inzet van SGMM-5/6 waarschijnlijk te weinig is, kwamen er dus toch dubbeldekkers in de 5600 welke tot de lengte van 6 dubbeldekkeksbakken DDAR gecombineerd kunnen worden. Vroeger als er een nijpend materieeltekort was ging men naar de eigen treinbouwer en deed een bestelling van wat ze nodig hadden, daaraan danken de 1700 locs en de DDAR rijtuigen hun bestaan. Tegenwoordig moet er verplicht aanbesteed worden door de politiek/Europa, waardoor het dus langer duurt voordat er bij onvoorziene omstandigheden snel extra nieuw materieel komt. Enig wat ik vreemd vind is dat men op andere lijnen gewoon accepteert dat er DDAR rijdt en blij is met de vele zitplekken, en er alleen op deze lijn vaak over geklaagd wordt. Reizigers Hoorn-Haarlem-Amsterdam zien ze liever terug komen en dat het kortere SGMM weg gaat, maar dan zal er wel weer geklaagd worden over te weinig zitplekken bij geplande inzet in de 5600.
Mcn1995:
Als reactie op je laatste zin: Het is natuurlijk maar net hoeveel reizigers er klagen en op welke manier. Enkele fanatieke klagers op een forum als deze kunnen een compleet ander beeld geven dan de werkelijkheid.
En dat laatste is nu juist hier aan de hand.
De andere duizenden reizigers in de DDAR hoor je niet en zijn gewoon tevreden dat ze vervoerd worden van A naar B.
20 tot 40 minuten in een DDAR, niets mis mee...........

Reageer