beantwoord

Waarom wordt in Amersfoort bij spoor 5 vaker de a- dan de b-zijde gebruikt?

Treinen die aankomen en vertrekken op spoor 5 in Amersfoort doen dat vaak aan de a-zijde, ook als er niet vermeld staat of de a- of b-zijde wordt gebruikt. Echter juist de b-zijde (5b) ligt bij de hoofdbrug / hoofdingang / achteruitgang van het station. Bovendien vertrekt aan de overzijde van spoor 5b (spoor 4b) de stoptrein naar Ede-Wageningen. Spoor 5a ligt ver naar achteren en biedt niet deze directe overstapmogelijkheid.

Vandaag zag ik (intercity uit Amsterdam C. met aankomsttijd 22.04 +4) mensen rennen van 5b naar 4a die hun aansluiting misten. Een had het met een snelle sprint wel gehaald. Zou de trein uit Amsterdam Centraal op spoor 5a binnenrijden, dan had iedereen de overstap gered en hoefde veel mensen minder ver te lopen naar de uitgang. Naar mijn idee was dit niet nodig geweest.

Overigens gebeurt het ook wel eens dat gepland wordt op spoor 5a, maar zover ik tot nu toe heb meegemaakt is spoor 5b dan ook vrij en kan dus naar mijn idee dan ook beter worden benut dan spoor 5a.
icon

Beste antwoord door Frank Visser 11 juni 2018, 17:03

Excuses dat het antwoord nu pas komt. Maar bij deze alsnog:

De Intercity’s Amsterdam-Amersfoort staan op het moment dat ze op station Amersfoort keren ingepland op spoor 5. Wanneer deze Intercity’s doorrijden naar Deventer vertrekken ze van een ander spoor. De voorkeur van NS heeft om de Intercity’s wanneer deze op spoor 5 aankomen door te laten rijden naar spoor 5b. Dit is voor de meeste reizigers het gunstigst omdat ze dan een goede overstap hebben op de Valleilijn treinen van Connexxion op spoor 4b en omdat andere reizigers dan dicht bij de roltrap naar de stationshal uit kunnen stappen.

Het laten halteren van deze trein op spoor 5b geeft echter een probleem op het moment dat er sprake is van een korte trein (een trein die maar uit één treinstel bestaat). Wanneer het tijd is om te vertrekken terug naar Amsterdam Centraal zet het treindienstleidingsysteem van ProRail spoor 5a op veilig. Wanneer de trein kort is staat er echter helemaal geen trein op 5a maar alleen op 5b. Het gevolg is dat de trein niet op veilig wordt gezet. Dit veroorzaakt vervolgens vertraging want de machinist op 5b zal pas op de vertrektijd bellen met de treindienstleider. Vervolgens moet deze handmatig enkele handelingen doorvoeren voordat de trein alsnog kan vertrekken. Om dit soort vertragingen te voorkomen heeft NS daarom tijdelijk geaccepteerd dat de Intercity Amsterdam Centraal-Amersfoort keert op spoor 5a in plaats van spoor 5b.

Op het moment dat de dienstregeling wordt gemaakt is overigens nog niet bekend hoe lang elke trein zal zijn. Er wordt daarom op dat moment van de maximale lengte uitgegaan. Daarom is het niet mogelijk om op dat moment al per trein te bepalen of deze op 5a/5b of op 5b komt te staan. Ook kan het gebeuren dat een trein op sommige momenten korter is dan voorzien. Wij zijn nog op zoek naar een oplossing die zorgt dat treinen zo veel mogelijk als ze kort zijn op 5b halteren zonder het risico op vertragingen.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 3
Excuses dat het antwoord nu pas komt. Maar bij deze alsnog:

De Intercity’s Amsterdam-Amersfoort staan op het moment dat ze op station Amersfoort keren ingepland op spoor 5. Wanneer deze Intercity’s doorrijden naar Deventer vertrekken ze van een ander spoor. De voorkeur van NS heeft om de Intercity’s wanneer deze op spoor 5 aankomen door te laten rijden naar spoor 5b. Dit is voor de meeste reizigers het gunstigst omdat ze dan een goede overstap hebben op de Valleilijn treinen van Connexxion op spoor 4b en omdat andere reizigers dan dicht bij de roltrap naar de stationshal uit kunnen stappen.

Het laten halteren van deze trein op spoor 5b geeft echter een probleem op het moment dat er sprake is van een korte trein (een trein die maar uit één treinstel bestaat). Wanneer het tijd is om te vertrekken terug naar Amsterdam Centraal zet het treindienstleidingsysteem van ProRail spoor 5a op veilig. Wanneer de trein kort is staat er echter helemaal geen trein op 5a maar alleen op 5b. Het gevolg is dat de trein niet op veilig wordt gezet. Dit veroorzaakt vervolgens vertraging want de machinist op 5b zal pas op de vertrektijd bellen met de treindienstleider. Vervolgens moet deze handmatig enkele handelingen doorvoeren voordat de trein alsnog kan vertrekken. Om dit soort vertragingen te voorkomen heeft NS daarom tijdelijk geaccepteerd dat de Intercity Amsterdam Centraal-Amersfoort keert op spoor 5a in plaats van spoor 5b.

Op het moment dat de dienstregeling wordt gemaakt is overigens nog niet bekend hoe lang elke trein zal zijn. Er wordt daarom op dat moment van de maximale lengte uitgegaan. Daarom is het niet mogelijk om op dat moment al per trein te bepalen of deze op 5a/5b of op 5b komt te staan. Ook kan het gebeuren dat een trein op sommige momenten korter is dan voorzien. Wij zijn nog op zoek naar een oplossing die zorgt dat treinen zo veel mogelijk als ze kort zijn op 5b halteren zonder het risico op vertragingen.
Taxi op eigen kosten, gewoon even boos de Laan van Puntenburg binnenlopen en je krijgt je geld alsnog terug: https://www.youtube.com/watch?v=2UlLzE8HAw4

Woordvoerder NS Erik Kroeze:
"Als er een fout is gemaakt door de NS, dan zullen wij dit vergoeden". (7:20)
Nice catch, laten we dat even registeren :D

Oh, en voor OV-fietsproblemen werkt het ook: https://www.youtube.com/watch?v=sFQL0DxjcrI
Oke die quotes werken echt gaar sinds de nieuwe versie! Ik zie wat je bedoelt. Op de achtergrond werken wij voor quotes met de HTML code "[qote=gebruikersnaam] quote [/qote](doelbewust verkeerd geschreven om de code te laten zien)", waardoor we er meer controle over hebben. Ik heb er niet dus zoveel problemen mee. Geldt overigens met alle opmaak dingen zo. Ik zie nu echter dat je op de voorkant gewoon lijntjes krijgt te zien waarin je vrij weinig kunt veranderen... :/

de SOS paal gebruiken op een stationDe SOS-knop of de info-knop? Kan beide, over het algemeen wordt er eigenlijk hetzelfde mee bedoeld. 😛
Jup, vroeger kon je het idd nog wel een beetje opmaken met BBCode. Tegenwoordig met die stomme WYSIWYG editors mag je niks meer :(

Maar, ook even registeren, de SOS-knop mag dus ook gebruikt worden voor het regelen van een taxi wanneer andere kanalen niet werken?
Reputatie 7
Badge +3
Taxi op eigen kosten, gewoon even boos de Laan van Puntenburg binnenlopen en je krijgt je geld alsnog terug: https://www.youtube.com/watch?v=2UlLzE8HAw4
Werkt dat ook zonder Tim en cameraploeg?

Bij deze poortjes zou ik niet proberen te tailgaten overigens, die glazen deurtjes zijn echt funest voor je knieën 😖

Oh, kom je zo aan die slechte knieën?
Geen idee, nooit geprobeerd eigenlijk, ik loop altijd gewoon door of sta op de lijst 😉
Maar, ook even registeren, de SOS-knop mag dus ook gebruikt worden voor het regelen van een taxi wanneer andere kanalen niet werken? Misschien had ik het iets anders moeten verwoorden, excuus. Het gaat om de servicezuilen waar zowel een informatieknop als een SOS knop op zitten. De SOS knop is natuurlijk uitsluitend bedoeld voor echte noodsituaties, de informatieknop voor alle andere. De situatie waar het in dit topic om gaat valt natuurlijk onder de informatieknop.

Ah, dus toch de info-knop, okay 😃
Bedankt voor al deze informatie. Nu weer terug naar het hoofdonderwerp graag. Roep er maar iets over.
Update: Ik heb helaas nog geen verdere toelichting gekregen hierover.
Goedemiddag flucalore. Ik ben er even achteraan gegaan en ik krijg inderdaad doorgegeven dat heel spoor 5 blijkbaar beschikbaar zou zijn. Wat de reden is waarom de treinen vaker op de a-zijde stoppen en niet op de b-zijde is vooralsnog onduidelijk. Het wordt nog verder, maar mijn contactpersoon kan niet garanderen dat er ook werkelijk een antwoord komt. Ik hoop hier nog op terug te kunnen komen in ieder geval!

....

Blijkbaar wordt hier dan door de treindienstleider het sein in het midden op Amersfoort veilig door gezet tot het sein aan het einde v.h. perron welke dan stop tonend is. Oplossing indien 5a gewoon vrij blijft is dat dit in ARI bij de treindienstleider gewijzigd wordt zodat de trein stopt op 5a doordat het sein in het midden van het perron al stoptonend gezet is.

Prorail is degene die dit dus moet aanpassen in ARI.
Update: Ik heb nog steeds geen terugkoppeling ontvangen. Ik heb er nogmaals achteraan gemaild om te vragen of ik dat nog kan verwachten. Tevens heb ik jouw toevoeging, JBa, ook toegevoegd, mogelijk kan er hier iets mee gedaan worden!
Dank je, Stijn. Fijn dat je zo alert blijft. Ik heb de afgelopen weken ook weer twee keer meegemaakt dat reizigers echt moesten rennen voor hun aansluitingen.
Reputatie 3
Interessant antwoord en leuk dat er zoveel achtergrondinformatie wordt gegeven over het probleem. Complimenten aan Frank voor het uitzoekwerk en de bijdrage op dit forum!

Terug naar mijn reizigersperspectief: het is natuurlijk triest dat de reiziger verder laten lopen nu de oplossing wordt, terwijl het een technische beperking is die op de verkeersleiding moet worden opgelost. Enkele mogelijke klantvriendelijke oplossingen zijn wellicht
  • Tijdelijk stopbord op spoor 5b verplaatsen komende uit de richting Amsterdam zodat een korte trein op de wissel halteert en ook 5a bezet houdt.
  • Altijd met tenminste 6 bakken ICM rijden
ik hoop in ieder geval dat er snel een oplossing komt om de overstap betrouwbaarder te maken!
Reputatie 4
Gisteren was er een storing bij Amsterdam misschien kwam die vertraging daar door.

Mensen kunnen bij het missen van hun aansluiting ook de volgende trein nemen.
Badge +3
Mensen kunnen bij het missen van hun aansluiting ook de volgende trein nemen.
Nooit geweten. Zo leer je iedere dag weer bij.
Goedemiddag flucalore. Ik ben er even achteraan gegaan en ik krijg inderdaad doorgegeven dat heel spoor 5 blijkbaar beschikbaar zou zijn. Wat de reden is waarom de treinen vaker op de a-zijde stoppen en niet op de b-zijde is vooralsnog onduidelijk. Het wordt nog verder, maar mijn contactpersoon kan niet garanderen dat er ook werkelijk een antwoord komt. Ik hoop hier nog op terug te kunnen komen in ieder geval!

Wat betreft de overstap vanaf de IC uit Amsterdam op de Valleilijn richting Barneveld, dit is een overstap van 5 minuten, wat volgens de normen voor een overstap is ingepland. Dit is voldoende voor een overstap naar een ander perron, dus zou het ook voldoende moeten zijn om schuin over te steken op hetzelfde perron (daar staat volgens de normen 3 minuten voor). Vertraging kan daar uiteraard een stokje voor steken, maar dat kan ook het geval zijn wanneer het een rechte overstap is op hetzelfde perron.
Heb je bij NS recht op compensatie wanneer je bij vertraging de trein
van een andere vervoerder mist en pas 30 minuten later thuis zal zijn?

Stel, je mist door deze NS vertraging de laatste trein van de andere vervoerder,
wordt je dan op kosten van de NS alsnog thuisgebracht?
Heb je bij NS recht op compensatie wanneer je bij vertraging de trein van een andere vervoerder mist en pas 30 minuten later thuis zal zijn?Nee, Geld terug bij Vertraging geldt enkel voor het NS traject, wij zijn niet verantwoordelijk voor extra kosten gemaakt als gevolg van vertraging. Dit is wettelijke vastgelegd en kun je terugvinden in onze voorwaarden voor de Geld terug bij Vertraging regeling, artikel 5, en in onze AVR-NS, artikel 8.2.

Stel, je mist door deze NS vertraging de laatste trein van de andere vervoerder, wordt je dan op kosten van de NS alsnog thuisgebracht? Ook dit kun je terugvinden in onze voorwaarden (AVR-NS, artikel 6.3.) en ja, wanneer iemand door een vertraging bij oNS de laatste mogelijkheid tot de eindbestemming mist, is het onze verantwoordelijkheid om er alsnog voor te zorgen dat de reiziger zijn eindbestemming bereikt. De reiziger kan daarvoor trein- of stationspersoneel aanspreken, de SOS paal gebruiken op een station, of contact op nemen met onze Klantenservice. Wij regelen dan alternatief vervoer. Het is niet de bedoeling om op eigen initiatief een taxi of iets dergelijks te bestellen, aangezien de kosten daarvan in het overgrote deel van de gevallen niet wordt vergoed.

de SOS paal gebruiken op een station
Het is niet de bedoeling om op eigen initiatief een taxi of iets dergelijks te bestellen, aangezien de kosten daarvan in het overgrote deel van de gevallen niet wordt vergoed.

Oke die quotes werken echt gaar sinds de nieuwe versie!

De SOS-knop of de info-knop?

Bij deze poortjes zou ik niet proberen te tailgaten overigens, die glazen deurtjes zijn echt funest voor je knieën 😖

Wat betreft de overstap vanaf de IC uit Amsterdam op de Valleilijn richting Barneveld, dit is een overstap van 5 minuten, wat volgens de normen voor een overstap is ingepland. Dit is voldoende voor een overstap naar een ander perron, dus zou het ook voldoende moeten zijn om schuin over te steken op hetzelfde perron (daar staat volgens de normen 3 minuten voor). Vertraging kan daar uiteraard een stokje voor steken, maar dat kan ook het geval zijn wanneer het een rechte overstap is op hetzelfde perron.

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp de overstapnormen die je noemt en dat is prima. Een zelfde geldt voor een overstap richting Harderwijk. Op papier is dit 7 minuten en op een ander perron dus haalbaar. Maar zeker bij dit soort aansluitingen tussen verschillende vervoerders of op verschillende perrons is het op papier prima als het punctueel rijdt, maar gaat het die ene keer bij een kleine vertraging vaak net mis. Als je dat (deels) kan voorkomen door simpelweg aan te komen en te vertrekken vanaf de a-zijde, zou dat heel prettig zijn, los van dat het vrijwel iedereen een stuk lopen scheelt. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen om spoor 5b i.p.v. 5a te gebruiken, tenzij 5b toch bezet zou zijn of anderszins gebruikt wordt.

Reageer