beantwoord

Waarom zijn er op de drukke trajecten nog steeds in regelmaat te kleine treinen?

• 21 februari 2019
  • 27 reacties
  • 1174 Bekeken

Reputatie 4
Het gebeurd nog steeds met regelmaat: Treinen die ontzettend kort zijn in de spits. Erg vervelend.
Zelf ben ik actief twitteraar en praat regelmatig met de mensen die achter @ns_online zitten, alleen ze kunnen mij niet altijd het antwoord geven waar om gevraagd wordt.

Ik lees de laatste tijd weer heel veel tweets over treinen die te kort zijn. Zo sprak ik vanmorgen met Tessa. Tessa stapt regelmatig in de intercity van Weert naar Eindhoven om 8:05 uur. Deze intercity is volgens Tessa regelmatig te kort. Nu heb ik even onderzoek zitten doen, en het blijkt dat deze trein door rijdt naar Amsterdam. Nu vraag ik mij als reiziger af: Hoe is het mogelijk dat er zoals vanmorgen gemiddeld 3 keer per week in de spits een VIRM 4 delen rijdt naar Amsterdam?

Ik begrijp dat de treinen meer verspreid worden over het uur (6 treinen per uur) maar het lijkt mij toch niet de bedoeling dat er op een van de drukste momenten gemiddeld 3 keer per week met een 4 delen trein gereden wordt? Reizigers als Tessa kunnen regelmatig geen zitplaats bemachtigen in de trein of kunnen niet eens mee. Erg vervelend.

Nu ben ik erg benieuwd op welke trajecten dit nog meer speelt en wat de NS doet om dit probleem tegen te gaan. Heeft het met materieel te maken wat beperkt beschikbaar is, of is de dienstregeling niet goed en moet die aangepast worden?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 22 februari 2019, 12:00

Ik kan me goed voorstellen dat er klachten zijn wanneer er onvoldoende zitplaatsen zijn in de trein, Sander-VH. Zeker wanneer er reizigers achter moeten blijven is dat ook vanuit NS ongewenst. Het opstellen van de dienstregeling is een zeer complex proces waarbij heel veel belangen mee worden genomen. Daarbij komt ook de prognose van het aantal reizigers kijken. Een prognose is een gemiddelde van het aantal reizigers plus een percentage voor de dagjesmensen, waar Jeroen ook over spreekt. Er zijn echter dagelijks evenementen door het hele land heen die extra treinreizigers tot gevolg hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Huishoudbeurs, wat op dit moment een hot item is, reizigers die naar een voetbalwedstrijd gaan of een concert in Nijmegen of Amsterdam. We proberen zoveel mogelijk op elk evenement in te spelen maar kunnen onmogelijk elke trein langer maken. We hebben slechts een beperkt aantal treinen tot onze beschikking en ook een beperkte hoeveelheid collega's. Een trein langer maken heeft o.a. tot gevolg dat er ook extra personeel op deze rit moet worden ingepland. Het is dus niet altijd een kwestie van materieel, er is ook een onderdeel personeel. Tot slot is het ook nog een kwestie van het materieel op de juiste plek hebben. We hebben niet overal een extra hoeveelheid treinen klaar staan. Tijdens de dienstregeling wordt, zoals Jeroen ook aangeeft, treinstellen ook weer naar de juiste plek gebracht voor de volgende spits.

Meldingen over een tekort aan zitplaatsen worden altijd bekeken. Dan heb ik het over meldingen van collega's, meldingen die via onze Klantenservice door worden gegeven en de meldingen uit de reisplanner app, de druktemelder. Wanneer een bepaalde trein regelmatig gemeld wordt zullen er ook maatregelen worden genomen om het op te lossen. Daarbij is 1 ding wel belangrijk om te beseffen: niet alles kan worden opgelost en zeker tijdens de spits hoort staan er helaas bij. Achterblijven op het station proberen we altijd te voorkomen.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn meer klachten over het alsmaar korter maken de intercity's uit Venlo/Maastricht/Heerlen en dat is zeker niet alleen in de spits. Steeds meer treinen rijden de laatste tijd met een losse VIRM4.

Het is natuurlijk leuk dat er 6 intercity's per uur rijden maar als dat dan allemaal mini-treintjes worden kan NS beter terugschakelen naar de 4 intercity's die er vroeger reden. Beter ieder kwartier kans op een zitplaats dan iedere 10 minuten sardientjes vervoer.
Reputatie 4
Ja dat ben ik met je eens. Ik neem aan dat je hier zelf ook last van ervaart?

Ik heb natuurlijk niet alle treinen kunnen vergelijken met een jaar eerder, dat is onbegonnen werk ­čśë

Maar als dit probleem door meer mensen gezien wordt, worden de meldingen dan ook serieus genomen? Want ik neem persoonlijk aan dat als reizigers dit zien ze dit ook melden in de app van de NS.

Ik weet zelf inmiddels ook dat er meerdere twitteraars zijn die zeggen tegen hetzelfde probleem aan lopen in de omgeving van Roosendaal. Zelf merk ik dat de intercity richting Groningen wel verbeterd is op zondagavond, om ook even iets positiefs te benoemen.

Als jij hier ook last van heb @Tamzin , zou je mij dan kunnen vertellen op welke tijden jij dit ervaart en hoe vaak dit voorkomt gemiddeld per week? En ook sinds wanneer je dit ervaart? Dan kan ik dit ook in mijn eigen systeem verwerken. Ik hou alles wat ik tegenkom en respons op krijg namelijk nu ook bij, omdat ik van mening ben dat de meldingen echt beter benut kunnen worden 😉
Badge
Als er veel meldingen van een drukke trein via de app binnen komen en/of via de Hc dan wordt zo'n trein gemonitord om te zien hoeveel reizigers er volgens het systeem mee reizen, als dit er teveel zijn wordt dit signaal doorgezet naar de afdeling welke gaat over de inzet van het materieel. Wel zie ik zelf geregeld dat een trein aan bijvoorbeeld de voorzijde helemaal vol staat maar dat er dan achterin nog zit plekken beschikbaar zijn. Ook gisteren toen ik met 8 bakken Virm reed was dat het geval maar mensen stapten allemaal in het voorste gedeelte van de trein, de Hc heeft het op een gegeven moment ook omgeroepen.

Zoals hier al zo vaak aangegeven is het staan in de trein tijdens de spits iets wat erbij hoort, maar het gebeurt ook dat er door evenementen bepaalde treinen erg druk zijn of treinen waar bv veel E-tickets op meereizen (treinen net na 9 uur) worden vaak als erg druk ervaren.

Meldingen die ik op het interne kanaal voorbij zie komen worden serieus genomen en bekeken, bij een terechte klacht wordt er een signaal tot verlenging van de trein doorgegeven aan desbetreffende afdeling. Of het lukt een trein te verlengen hangt uiteraard af van het beschikbare materieel en of een mogelijkhied om te schuiven met materieel.

Op de trajecten met 6x een trein per uur loont het geregeld de moeite om een trein eerder of later te nemen, als ik prive reis op dit traject dan wacht ik ook wel eens bewust 10 minuten en zie dan dat dit een enorm verschik kan betekenen qua drukte. De ene trein heeft op dit traject blijkbaar veel mensen die van andere treinen overstappen waar de andere trein vanwege het afwijkende patroon van 6 treinen per uur t.o.v. een kwartier of halfuur dienstregeling, terwijl de andere trein in het gat valt tussen deze patronen en dus erg rustig is.
Reputatie 4
Dank voor de tijd die je heb genomen om een reactie te plaatsen Jeroen!

Ik weet hoe het hoort te werken. zoals ik zei heb ik zelf ook zeker verbetering gezien richting Groningen door het continue melden van. Een virm 4 die in de spits van Eindhoven naar Amsterdam wordt ingezet is gewoon te kort. Nou moet ik wel erbij zeggen dat ik wel elke zondagavond moest melden bij de klantenservice.

Ik weet je betaald om vervoerd te worden en niet om te kunnen zitten, maar er zijn ook mensen die niet mee kunnen. Een trein eerder of later nemen is niet altijd een optie. Want als je naar Schiphol airport moet bijvoorbeeld kan je maar 1 keer per half uur de trein nemen rechtstreeks. Hetzelfde voor Alkmaar en Enkhuizen. Je heb als reiziger naar die bestemming niet snel de keuze om een trein eerder of later te nemen, omdat die maar 1 keer per halfuur gaan.

Ik weet inderdaad ook dat sommige treinen alleen in kleine gedeeltes vol zitten, daarom stap ik in Zwolle richting Arnhem Centraal ook zover mogelijk achteraan in, omdat daar vrijwel altijd plek is. Want ja, mensen zijn over het algemeen lui om te lopen ;)

Voor het stukje Weert naar Eindhoven waar het in dit geval om ging, is er ook niet 6 keer per uur een intercity trouwens. Er gaan wel 4 treinen per uur. Om xx.35, xx.46,:xx.05 en xx.16. Misschien is een trein eerder nemen voor Tessa niet mogelijk wegens bijvoorbeeld busaansluitingen naar Weert toe. Ik zal eens vragen of dit voor Tessa mogelijk is, en of ze indien dat mogelijk is dezelfde drukte ervaart of het iets rustiger is.

Treinen verlengen kan niet zomaar, daar spelen inderdaad meerdere dingen bij mee. Zoals de lengte van de perrons. Maar als er eerder wel gewoon 2 treinstellen reden van 4 bakken, dan moet dat nu ook gewoon kunnen mits beschikbaar
Reputatie 7
Badge +3
Ik ervaar zelf vooral de vele losse VIRM4 treintjes tussen 9 en 11 uur, dus na de ochtendspits. Treinen lijken op die tijd gemiddeld steeds korter te zijn worden.

Op zaterdagmorgen gaan dan weer alle sluizen open, soms zie je dan 10 of zelfs 12 bakken VIRM.
Reputatie 3
Dagelijks reis ik met de sprinter van woerden naar den haag in de ochtend en de avondspits. ( 7:31 en 17:13) en van mijn laatste 20 reisdagen zijn er nu 16 reismomenten geweest dat er met een te kleine trein wordt gereden. Ik meld de drukte elke keer via de app maar zie totaal geen verbetering. Wel zie ik in Woerden een sprinter vanuit den haag staan die regelmatig 6 tot 10 delen lang is. Ook stopt er in Woerden een boemeltrein vanuit Utrecht met daarin een man of 10 ( die ook weer leeg terug gaat) van vaak meer dan 8 delen lang. Iedere keer roepen jullie dat het met de beschikbaarheid heeft te maken van het materieel, maar ik denk dat het eerder met een incompetente planning te maken heeft. Misschien moeten jullie bij de planners duidelijk maken dat in een ochtend of een avondspits er treinen van minimaal 6 delen moeten rijden. En nee het gaat mij niet om een zitplaats, maar om het gevoel en het recht op veilig vervoer. Ik zie te vaak de laatste tijd mensen op elkaar geplakt in de trein staan en moet er niet aan denken dat er een keer met zo een trein iets gebeurd, want een ongeluk zit vaak in een klein hoekje. En ja wat ga je dan krijgen. En by the way, de sprinter naar Rotterdam, ook een drukke route, is nooit te kort.
Reputatie 4
Dank voor de reactie @Tamzin , dat toont aan dat het dus niet aan de lengte van de perrons kan liggen. Nu de andere oorzaken nog uitsluiten om tot een oplossing te komen. Hopelijk kan een moderator van NS meer toelichting geven op deze situatie
Reputatie 4
Hi Hans dankjewel voor je reactie!

Ik begrijp je frustraties heel goed en ik deel ze ook echt met je. Ik hoor zelf van NS ook vaak dat het aan materieel inzet ligt, maar daar komt als het goed is verbetering in de komende maanden/jaren door al die nieuwe treinen.

Ik ga jouw ervaring over de sprinter van Woerden naar den Haag Centraal ook in mijn systeem zetten! Hou me op de hoogte zou ik zeggen. En ik zal je ook helpen met melden in de app, hopelijk lost dat een hoop op voor jou op korte termijn 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De materieelinzet lijkt vaak vooral gebaseerd op wat handig uitkomt qua materieelomloop en minder gebaseerd te zijn op de reizigersvraag. Je krijgt dan zoals bijv. op Arnhem-Dordrecht dat treinen in de drukke ochtenduren vaak veel korter zijn dan in de stille avonduren.

In zijn algemeenheid blijft er mijns inziens vooral een probleem tussen 9 en 11 uur. Er wordt dan vaak te vroeg ingekort.
Badge
De materieelinzet lijkt vaak vooral gebaseerd op wat handig uitkomt qua materieelomloop en minder gebaseerd te zijn op de reizigersvraag. Je krijgt dan zoals bijv. op Arnhem-Dordrecht dat treinen in de drukke ochtenduren vaak veel korter zijn dan in de stille avonduren.

In zijn algemeenheid blijft er mijns inziens vooral een probleem tussen 9 en 11 uur. Er wordt dan vaak te vroeg ingekort.

De inzet is niet gebaseerd op wat makkelijk uitkomt, die wordt gepland aan de hand van historie van reizigersaantallen, feedback reizigers en personeel. Treinen rijden geregeld langer dan nodig is om materieel weer op de juiste plek te krijgen.

Probleem tussen 9 en 11 uur zijn vaak moeilijk in te schatten dagjesmensen met voordeelkaartjes/actiekaartje, die maken vooral gebruik van de eerste treinen die in de daluren rijden.
Ik kan me goed voorstellen dat er klachten zijn wanneer er onvoldoende zitplaatsen zijn in de trein, Sander-VH. Zeker wanneer er reizigers achter moeten blijven is dat ook vanuit NS ongewenst. Het opstellen van de dienstregeling is een zeer complex proces waarbij heel veel belangen mee worden genomen. Daarbij komt ook de prognose van het aantal reizigers kijken. Een prognose is een gemiddelde van het aantal reizigers plus een percentage voor de dagjesmensen, waar Jeroen ook over spreekt. Er zijn echter dagelijks evenementen door het hele land heen die extra treinreizigers tot gevolg hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Huishoudbeurs, wat op dit moment een hot item is, reizigers die naar een voetbalwedstrijd gaan of een concert in Nijmegen of Amsterdam. We proberen zoveel mogelijk op elk evenement in te spelen maar kunnen onmogelijk elke trein langer maken. We hebben slechts een beperkt aantal treinen tot onze beschikking en ook een beperkte hoeveelheid collega's. Een trein langer maken heeft o.a. tot gevolg dat er ook extra personeel op deze rit moet worden ingepland. Het is dus niet altijd een kwestie van materieel, er is ook een onderdeel personeel. Tot slot is het ook nog een kwestie van het materieel op de juiste plek hebben. We hebben niet overal een extra hoeveelheid treinen klaar staan. Tijdens de dienstregeling wordt, zoals Jeroen ook aangeeft, treinstellen ook weer naar de juiste plek gebracht voor de volgende spits.

Meldingen over een tekort aan zitplaatsen worden altijd bekeken. Dan heb ik het over meldingen van collega's, meldingen die via onze Klantenservice door worden gegeven en de meldingen uit de reisplanner app, de druktemelder. Wanneer een bepaalde trein regelmatig gemeld wordt zullen er ook maatregelen worden genomen om het op te lossen. Daarbij is 1 ding wel belangrijk om te beseffen: niet alles kan worden opgelost en zeker tijdens de spits hoort staan er helaas bij. Achterblijven op het station proberen we altijd te voorkomen.
Reputatie 5
Als ik op zaterdag naar Amsterdam ga dan reis ik zo vroeg dat de treinen den Bosch-Utrecht naar Amsterdam nog niet zo vol zitten. Een uur later naar Amsterdam dan zitten de intercitys vol.Terug naar Tilburg reis ik via HSL en Breda. Omdat alle intercitys op de lijn Amsterdam Utrecht den Bosch te kort zijn en vol zitten, zelfs de 1e klas is druk. Het aantal mensen met een actie kaartje wordt volgens mij te laag ingeschat waar wij vaste klanten de dupe van zijn.

Vorige week zaterdag ook weer, toen ben ik naar Hilversum mediapark geweest. Toen was ik een uur later vertrokken dan dat ik naar Amsterdam ga. Intercitys maar 4 bakken en prop vol, zelfs de 1e klas was druk.
Op de terug weg ook weer te kort en vol. Ik vermeid deze lijn zoveel mogelijk, ten zij het niet anders kan.

Mijn indruk is ondanks de volle treinen in het weekend worden er maar weinig treinen als vol gemeld via ns app, of volletreinen app.
Mijn bijna dagelijkse ervaring op het traject Driebergen/Zeist-Utrecht-Hilversum Mediapark vv: tussen DbZ en Utrecht meestal 3 of 4 'bakken' in de spits, soms 5-6 treindelen (of, zoals vorige week donderdagavond half 10 Ut-DbZ: 10 bakken) op de rustiger uren. Utrecht-Hilversum Mediapark is meestal beter, al moeten daar ook dikwijls veel mensen staan. Op Hilversum Sportpark in de middagspits zie je vaak scholieren hollen om ├╝berhaupt ergens naar binnen te kunnen.

Soms zal een trein 'nodeloos' lang lijken omdat om op incourante tijden treindelen moeten worden verplaatst. Maar net buiten de spits (half 8 's morgens of half 7 's avonds, of zaterdag/zondagmorgen) zijn de treinen zo kort, dat je bijna altijd moet staan. Ik meld dat regelmatig via de app, maar vooralsnog zonder duidelijk resultaat.

Overigens, op de route Driebergen/Zeist-Schiphol was in het weekend van 23/24 februari extra drukte te verwachten vanwege beurzen in de RAI (huishoudbeurs en 9-maandenbeurs; de IC stopte daar niet voor niets extra), maar de trein was niet langer dan anders. Gevolg: een afgeladen volle trein (je kon de buikademhaling van je buurman voelen), en het in- en uitstappen kostte daardoor zoveel tijd dat de trein te laat op Schiphol aankwam. Dat kostte mij een uur, omdat de bus naar mijn verdere bestemming helaas niet vaker gaat... NS: als je extra reizigers verwacht (met daarvoor een extra stop): waarom wordt dan geen langere trein ingezet?
NS: als je extra reizigers verwacht (met daarvoor een extra stop): waarom wordt dan geen langere trein ingezet?

Wat mijn collega Jouke NS al aangaf, is er soms onvoldoende materieel of personeel beschikbaar op de juiste plek. Deze planning is erg complex, waardoor het soms niet mogelijk is een trein langer te maken.
Reputatie 6
´╗┐Pieter-jan1974 schreef:´╗┐

Als ik op zaterdag naar Amsterdam ga dan reis ik zo vroeg dat de treinen den Bosch-Utrecht naar Amsterdam nog niet zo vol zitten. Een uur later naar Amsterdam dan zitten de intercitys vol.Terug naar Tilburg reis ik via HSL en Breda. Omdat alle intercitys op de lijn Amsterdam Utrecht den Bosch te kort zijn en vol zitten, zelfs de 1e klas is druk. Het aantal mensen met een actie kaartje wordt volgens mij te laag ingeschat waar wij vaste klanten de dupe van zijn.

Vorige week zaterdag ook weer, toen ben ik naar Hilversum mediapark geweest. Toen was ik een uur later vertrokken dan dat ik naar Amsterdam ga. Intercitys maar 4 bakken en prop vol, zelfs de 1e klas was druk.

Op de terug weg ook weer te kort en vol. Ik vermeid deze lijn zoveel mogelijk, ten zij het niet anders kan.

Mijn indruk is ondanks de volle treinen in het weekend worden er maar weinig treinen als vol gemeld via ns app, of volletreinen app.

1. Ik zie ook steeds vaker dat er losse treinstellen van vier wagons worden ingezet. Dit zie ik bijvoorbeeld op de Zaanlijn of tussen Amsterdam en Eindhoven. Soms kan het, en soms moeten er mensen staan.
2. NS is de laatste jaren inderdaad ontzettend bezig geweest met allerlei actiekaartjes. Dat betekent ook meer reiziger. Volgens mij was er een paar jaren geleden bij het invoeren van een dienstregeling nog een dieptepunt qua materieelinzet.
3. Als er in het weekend van die dagjesmensen reizen die eens in de maand een trein nemen, gaan ze denk ik niet de druktemelder invullen. De regelmatig ereiziger weet wel hoe deze werkt.
Reputatie 7
Badge +3
Het is een gebed zonder end. Reizigers klagen over de overvolle treinen in de daluren. Na veel klagen kondigt NS aan dat ze de probleemtreinen gaan verlengen. Maar twee maanden later kort NS de treinen geruisloos weer in en begint het gezeur weer van vooraf aan.

Een mooi voorbeeld zijn de treinen op het 10 min baanvak Utrecht-Eindhoven. Sinds de invoering van de 10 min diensten zijn de treinen daar buiten de spits qua lengte tot het uiterste minimum beperkt waardoor er nu zelfs minder zitplaatsen zijn dan toen de treinen nog om de 15 min reden.
Reputatie 3
Vrijdagochtend een te kleine trein, vanochtend een te kleine trein, vanmiddag een te kleine trein.... Die app van jullie, waar jullie van zeggen dat jullie met die gegevens wat doen is waardeloos. En dan wil jullie directie dat ik straks meer in de spits ga betalen.... Ik betaal elk half jaar al meer omdat jullie de prijzen verhogen maar de service totaal niet verbeteren!!!!

Route woerden - den haag en terug
Tijden : 7:31 in de 17:13 in de middag.
Reputatie 7
Badge +3
@Hans101
In de spits zal een deel van de reizigers (zo'n 30%) moeten staan, iedereen een zitplaats is onbetaalbaar en daar wordt de materieelinzet dus ook op gepland. De nieuwere treinen zijn ook niet voor niets allemaal ingericht met staanplaatsen.

Iets anders zijn de te korte treinen buiten de spits, daar is eigenlijk geen excuus voor.
Reputatie 3
Ik heb het niet over het wel of niet staan ik heb het over het consequent vaak op mijn route met een te kleine trein rijden, graag goed lezen voordat je commentaar geeft, en waarom is een te kleine trein buiten de spits ( als er minder mensen in de trein zitten erger) leven we in een omgekeerde wereld?
Reputatie 7
Badge +3
Wat bedoel je dan met een te kleine trein?

Buiten de spits is het een andere situatie omdat er dan materieel genoeg op reserve is om de lengte van de treinen aan te passen zodat iedereeen kan zitten. In de spitsuren is daar geen beginnen aan, volslagen onbetaalbaar.
Badge +3
Op Eindhoven - Den Haag hebben ze ook 3 van de 8 treinen die dat traject bedienen structureel ingekort van 9 naar 6 bakken. Die hadden ze namelijk nodig om een extra ICd van te 'bouwen'.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Bij een aantal treinen Eindhoven-Den Haag waren in de tegenrichting 9 bakken ook in de spits niet nodig dus dat is niet zo raar. Dat hing samen met de vaste lengte van de stammen.

Wel is er op veel traject buiten de spits en in het weekend de laatste tijd weer fors gesneden in de materieelinzet zoals op Eindhoven-Schiphol/Amsterdam en op de lijnen naar Groningen/Leeuwarden.

Verder blijft het probleem van de overkill met dubbeldekkers op Zwolle-Roosendaal omdat ProRail niet in staat is de problemen bij Olst/Wijhe op te lossen. Daar wordt behoorlijk wat materieel onnodig verspild.
Reputatie 3

Buiten de spits is het een andere situatie omdat er dan materieel genoeg op reserve is om de lengte van de treinen aan te passen zodat iedereeen kan zitten. In de spitsuren is daar geen beginnen aan, volslagen onbetaalbaar.

Een kleine trein is de minimale lengte van een sprinter, dus 4 delen, wat op de route die ik dagelijks rij te klein is voor het aantal mensen dat er reist, vrijdag was de trein vanaf Gouda goverwelle overvol en vandaag al vanaf woerden
Reputatie 7
Badge +3
@Hans101
Dat lijkt me niet de normaal geplande inzet voor deze treinen, dan lijkt er meer een treinstel te ontbreken.
Reputatie 3

Dus jij vindt dat iemand buiten de spits wel recht heeft op een zitplaats heeft en iemand in de spits NIET, omdat die reiziger dus duurder zou zijn? ..... Buiten de spits heb je net zoveel recht op een zitplaats als in de spits, GEEN RECHT DUS!!!

Reageer