waarom zoveel bussen


De komende week zijn er werkzaamheden op de lijn (half uur dienst) Haarlem-Leiden. Er worden bussen ingezet (10 per uur!) en al 10 jaar proberen wij erachter te komen wat de logica is om het aantal bussen niet af te stemmen op het aantal reizigers. Pure geldverspilling, slecht voor het milieu, vaak te hard rijdend en niet passend in een 30 km zone. De vele (lege) bussen die achter elkaar rijden in dezelfde richting… en dat 20 per dag de komende 7 dagen.

Pogingen om in contact te komen met deze afdeling bij NS stranden bij de NS service, ook via ProRail geen succes. Ook zij hebben geen ingang tot deze afdeling en moeten net als wij de klantenservice bellen. Via deze afdeling kan je een boodschap achterlaten maar er wordt bij voorbaat gezegd dat je er geen reactie op krijgt!!. Hoe klantvriendelijk kan je zijn.

Deze week een mooi verhaal over de energiekosten van de roltrappen op tv gezien, de besparingen liggen echter al jaren op straat.

NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en grijp in op deze afdeling


29 reacties

Reputatie 6

@Momo Als dagelijkse reiziger op dit traject zou ik er idd flink de pee in hebben. Toen ik tijd lang op dit traject reisde, ook wel eens te maken gehad met werkzaamheden in de vakanties op dit traject. De snelbus was al geen pretje.

Of misschien is het verkeerde scenario in de planner gekomen en is dat de technische storing 

Reputatie 7
Badge +3

Werkzaamheden en langere reistijden door omreizen, minder treinen en/of bussen zijn natuurlijk nooit leuk. Maar als je netjes dagen tevoren de reisplanner hebt gecheckt en zag dat je reistijd van 20 minuten naar 40 minuten met de snelbus ging en vervolgens mag je daar nog eens 10 tot 20 minuten bij optellen dan baal je natuurlijk nog wat meer. 

 

Ik heb het zelf wel eens een keer andersom gehad. Bij werkzaamheden tussen Den Haag en Delft/Rotterdam waren er eerst alleen stopbussen ingepland. Dat leidde de eerste werkdag van de week gelijk al tot chaos in de spits, lange rijen en overvolle vollen. Bussen zaten op de beginhalte vaak al vol waarna er op vervangende haltes van de sprinterstations niemand meer met de bus mee kon. Ik stapte 's morgens in op Den Haag Centraal en op Moerwijk konden de paar reizigers die daar stonden te wachten niet mee, want bus vol, op Rijswijk konden er net 1 of 2 mee omdat er enkele reizigers daar uitstapten. Diezelfde maandag werd nog besloten om tijdens de spits ook snelbussen te laten rijden, alleen kon dat pas de dag erna ingaan. Geen idee of dat toen nog in de reisplanner verwerkt werd, dat boeide me niet, alleen dat ik de dag erna 's morgens een snelbus kon nemen, op het busplatform in Den Haag stonden rond dezelfde tijd 2 bussen klaar. Die eerste dag op de terugweg had ik nog wel een stopbus, maar nadat we Rijswijk hadden gehad en er nog een 2e bus vlak achter ons reed vroeg de chauffeur aan de reizigers of er nog iemand op Moerwijk moest uitstappen, toen het antwoord nee was reeds de chauffeur vanaf Rijswijk direct naar Den Haag Centraal zonder bij station Moerwijk te stoppen, scheelde toch weer wat tijd. 

Badge +3

Meningen verschillen, maar niet overwegend positief:

https://twitter.com/Marco_Wiesehahn/status/1521161611977048066

‘n reis met de bus, die de @NS_online trein tussen Haarlem en Leiden vervangt, rijdt je nu comfortabel langs veel kleine haltes in de (nu prachtige) #bollenstreek. Voor de forens op weg naar Den Haag is dat alleen wel een crime. Idee om een snelle ‘intercity-bus’ te introduceren?

en..

Wat ik heb gelezen is dat snelbussen eruit zijn gehaald vanwege het feit slechts enkele reizigers...dus dan blijven er stopbussen over...frequentie 30 minuten. Een rit Heemstede naar Voorhout bijna 40 min. Ik was vrij en genoot van de bollen.

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, als je niet hoeft te werken is de toeristische route misschien wel mooi voor een keertje, als dagelijkse forens zit je niet te wachten op de lange extra reistijd. Omreizen met de trein via Sloterdijk is nog iets sneller dan die stopbus, al was dat vandaag nou niet echt ideaal vanwege enkele storingen. 

Reageer