beantwoord

walibi bereikbaar met ov?

• 16 juni 2020
  • 25 reacties
  • 654 Bekeken

Hallo,

wij gaan volgende week naar Walibi maar is dit mogelijk om met het openbaar vervoer te kunnen komen?

groetjes!

icon

Beste antwoord door JimiHx 16 juni 2020, 13:28

Hoi @Liekecrooijmans 

De Walibi website geeft aan:

Met het ov
Let op: het is tot nader bericht niet mogelijk om met het openbaar vervoer bij Walibi Holland te komen. De Walibi Express vanaf Station Harderwijk rijdt niet. 

https://www.walibi.nl/nl

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In principe is het OV op dit moment bestemd voor noodzakelijke reizen.

Reisadvies kun je vinden in de reisplanner op www.ns.nl of www.9292.nl

Reputatie 2

Hoi @Liekecrooijmans 

De Walibi website geeft aan:

Met het ov
Let op: het is tot nader bericht niet mogelijk om met het openbaar vervoer bij Walibi Holland te komen. De Walibi Express vanaf Station Harderwijk rijdt niet. 

https://www.walibi.nl/nl

Reputatie 6

De Walibi Express gaat vanaf 20 juni weer rijden:
https://www.looopings.nl/weblog/14667/Walibi-Holland-binnenkort-weer-bereikbaar-met-openbaar-vervoer.html

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb met een met grote verbazing het nieuwsbericht gelezen. ​​​​​​

Het standpunt van de overheid dat het OV niet gebruikt moet worden voor niet-noodzakelijke reizen is ongewijzigd. Maar Connexxion gaat gewoon weer de bussen rijden naar Walibi en Walibi ziet zelf ineens ook geen problemen meer. 

Heeft er nog iemand de regie in Nederland? Of gaat iedereen zelf maar doen wat een leuk idee lijkt?

Want hoe gaan mensen die met bus 247 van Harderwijk naar Walibi reizen in Harderwijk komen? Hoogstwaarschijnlijk met de trein, die daardoor ook drukker gaat worden. Zou dit overlegd zijn met NS?

Aanvulling. Het blijkt in overleg met de Veiligheidsregio’s gegaan te zijn. https://9292.nl/nieuws/evenementen/walibi-express

Maar het hele verhaal hangt van de inconsequenties aan elkaar. Buslijn 247 wordt gereden door OV Regio IJsselmond. Die zeggen op hun website dat er geen kaartjes worden verkocht bij de chauffeur. https://www.ovregioijsselmond.nl/nl/nieuws/over-het-coronavirus 

En wat lezen we op de website van 9292.nl? 

Reputatie 6
Badge +1

Ik kan de reactie van beide partijen wel begrijpen. We willen natuurlijk met zijn allen voorkomen dat er nog meer mensen ziek worden. Maar we willen ook voorkomen dat er links en recht bedrijven omvallen omdat er te weinig inkomsten zijn door de lage bezoekersaantallen, niet iedereen heeft namelijk een auto.

Voor attractieparken en musea geldt dat er verplicht gereserveerd moet worden. Walibi, en eventueel Connexxion weten van te voren hoeveel mensen er zullen komen en kunnen hierop afstemmen. De meesten die met het OV komen zullen een combiticket kopen. Het zal denk ik drukker gaan worden, maar hoeveel drukker is de vraag, aangezien de capaciteit van Walibi ook beperkt is. 

Reputatie 7
Badge +3

@iMark sommige dingen zijn gewoon niet te snappen.

Zo zit nog steeds een deel van NS abonnementhouders thuis, omdat je alleen maar noodzakelijk met OV mag reizen en vragen zich af, waarom toeristen wel met het OV mogen.

En vragen mensen met een mondkapje op zich af waarom zij deze nog op moeten hebben omdat er toch niet gecontroleerd wordt en steeds meer mensen deze niet meer op doen.

Reputatie 7
Badge +3

En vragen mensen met een mondkapje op zich af waarom zij deze nog op moeten hebben omdat er toch niet gecontroleerd wordt en steeds meer mensen deze niet meer op doen.

Ik vraag me niet af waarom ik een mondkapje op moet omdat er niet gecontroleerd wordt, maar ik vraag me wel af waarom ik een mondkapje op moet, terwijl er nog steeds wordt opgeroepen alleen noodzakelijke reizen te maken, er meer treinen zijn gaan rijden, en ik dus in legere treinen zit dan vóór 1 juni, en ik nog geen enkele reis heb gemaakt waarbij ik niet makkelijk minstens 10 meter afstand hield van andere mensen. Het is het een of het ander, maar de combinatie lege treinen + mondkapjesplicht gaat logischerwijs tot verzet leiden.
Dus gooi wat mij betreft het OV maar weer gewoon open. Vollere treinen zullen automatisch tot betere naleving van de mondkapjesplicht leiden. Nee, natuurlijk niet iedereen, maar ik denk het gros van de mensen wel.

Reputatie 7
Badge +3

Maar het combiticket naar Walibi wordt dan weer niet verkocht. Dat zal wel met het reserveren te maken hebben.

https://www.walibi.nl/nl/ns-treinticket

Reputatie 5

Het is het een of het ander, maar de combinatie lege treinen + mondkapjesplicht gaat logischerwijs tot verzet leiden.
Dus gooi wat mij betreft het OV maar weer gewoon open. Vollere treinen zullen automatisch tot betere naleving van de mondkapjesplicht leiden. Nee, natuurlijk niet iedereen, maar ik denk het gros van de mensen wel.

Veronderstel dat je bedoelt dat reizen indien noodzakelijk + mondkapjesplicht tot verzet gaat leiden. Daar ben ik het mee eens. Het begint er wel steeds meer op te lijken dat een versoepeling niet erg lang meer uit te stellen is..

In de Aziatische landen schijnt inderdaad de sociale controle dusdanig te zijn dat handhaving overbodig is.

Badge +3

Voor 21 juni alweer een flinke demonstratie gepland in Den Haag. En de NS krijgt de wind van voren omdat er geen treinen rijden/niet voor treinen gezorgd wordt dan, dus dat is een complot!

Dat die werkzaamheden begin 2020 al bekend waren vergeten we maar even… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze

Het probleem met opengooien is volgens minister van Nieuwenhuizen dat er bij besmetting in het OV geen contactonderzoek mogelijk is. Immers reizigers kennen elkaar niet en er is ook geen verplichte app. Dat maakt het OV tot een hoog risico en dat is ook het verschil met de luchtvaart waar verplichte passagierslijsten zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze

Het probleem met opengooien is volgens minister van Nieuwenhuizen dat er bij besmetting in het OV geen contactonderzoek mogelijk is. Immers reizigers kennen elkaar niet en er is ook geen verplichte app. Dat maakt het OV tot een hoog risico en dat is ook het verschil met de luchtvaart waar verplichte passagierslijsten zijn. 

Hoog risico? Volgens het RIVM is minder dan 1 op de 10.000 mensen besmettelijk. En een groot deel daarvan zit/ligt als het goed is thuis. Maar dat is niet zozeer m'n punt. Als het nog steeds de bedoeling is het OV zo leeg mogelijk te houden slaat die mondkapjesplicht nergens op.

Badge +3

@Tamzin Daar is wel wat voor te zeggen natuurlijk, beter dan vingertje wijzen naar de luchtvaartlobby (en hun discutabel betere ventilatie/filtering) omdat die zo veel macht hebben om hun eigen plan te kunnen trekken, vergelijkbaar met de tabakslobby en olie-industrie.

Reputatie 5

Als het nog steeds de bedoeling is het OV zo leeg mogelijk te houden slaat die mondkapjesplicht nergens op.

De mondkapjesplicht zorgt er vermoedelijk voor dat het zo leeg mogelijk blijft.

Reputatie 5

@mrfreeze

Leuk dat je een uitslaande brand mogelijk kunt smoren. Het besmettingsrisico is bij een vlucht waarschijnlijk wel veel groter, dit door de bezettingsgraad, de gemiddelde vluchtduur en alle formaliteiten en gedoe eromheen.

Merkwaardig (of juist niet) overigens dat het RIVM/OMT nu zonder wetenschappelijk bewijs wel tot uitspraken komt.

Badge

@mrfreeze

@Tamzin, zeg je hier nu werkelijk dat het niet de NS is die reizigers weert maar dat het vanuit de Minister komt ??  :open_mouth::open_mouth::open_mouth:

Waar hebben we die draai van jou aan te danken. :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze

@Tamzin, zeg je hier nu werkelijk dat het niet de NS is die reizigers weert maar dat het vanuit de Minister komt ??  :open_mouth::open_mouth::open_mouth:

Waar hebben we die draai van jou aan te danken. :rofl:

Ik zeg alleen maar wat de minister gezegd heeft maar die beslist daar sowieso niet over. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor 21 juni alweer een flinke demonstratie gepland in Den Haag. En de NS krijgt de wind van voren omdat er geen treinen rijden/niet voor treinen gezorgd wordt dan, dus dat is een complot!

Dat die werkzaamheden begin 2020 al bekend waren vergeten we maar even… :sweat_smile:

Ik denk zelfs dat die nog eerder bekend waren. De werkzaamheden bij Leiden betreffen het laatste deel van de omvangrijke werkzaamheden daar die al 2 jaar geleden zijn begonnen met 2 langdurige buitendienststellingen plus nog wat kortere tijdens weekends.

Daarnaast wordt er bij Delft Campus het dek van de onderdoorgang daar ingeschoven. Dit is deel van de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Campus wat al jaren in de planning staat. Een aantal weken geleden was er een dergelijke actie voor een onderdoorgang in Rijswijk ter vervanging van de overweg 't Haantje. 

Overigens is Den Haag Centraal alleen vanuit de richting van Rotterdam lastiger te bereiken, vanuit Leiden en Utrecht rijden er gewoon treinen (vanaf Rotterdam kan via Gouda). Dus dat er dan geen treinen rijden is onzin. 

Badge +3

Overigens is Den Haag Centraal alleen vanuit de richting van Rotterdam lastiger te bereiken, vanuit Leiden en Utrecht rijden er gewoon treinen (vanaf Rotterdam kan via Gouda). Dus dat er dan geen treinen rijden is onzin. 

Mooi zo, bedankt dan geef ik dat door als er weer een gekkie op Twitter over begint. :laughing:

Edit: En jawel hoor.. https://twitter.com/marioklardie/status/1273728011804737538 (ook al was dat gewoon een vraag natuurlijk). Op naar de volgende!

Uiteraard staat op https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/8399-vrijdag-19-juni-vanaf-1900-uur-tm-zondag-21-juni-werkzaamheden-den-haag-centraal-rotterdam-centraal alle info.

Reputatie 7
Badge +3

Haha. En misschien maken ze geen verschil tussen Den Haag Centraal en Hollands Spoor. Vanaf Leiden gaan er geen IC's naar HS maar zoals gezegd wel naar Centraal. De demonstatie is op het Malieveld wat dicht bij het Centraal station is. Dat er dan geen treinen vanaf Leiden naar HS gaan zorgt dus niet voor hinder voor degenen die naar de demonstratie willen gaan. Je hebt alleen echt pech als je vanuit de richting van Rotterdam komt, al kun je dan misschien nog wel RET lijn E nemen.

Reputatie 3

@iMarksommige dingen zijn gewoon niet te snappen.

Zo zit nog steeds een deel van NS abonnementhouders thuis, omdat je alleen maar noodzakelijk met OV mag reizen en vragen zich af, waarom toeristen wel met het OV mogen.

Het was nooit verboden. Ieder bepaald zelf wat noodzakelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

We hebben het in dit topic over reizen naar Walibi. Je gaat mij niet wijsmaken dat een reis naar Walibi volgens welke criteria dan ook noodzakelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

We hebben het in dit topic over reizen naar Walibi. Je gaat mij niet wijsmaken dat een reis naar Walibi volgens welke criteria dan ook noodzakelijk is. 

Als je werkt in Walibi is de reis noodzakelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Deze demonstratie is inmiddels verboden.

Reputatie 7
Badge +3

Als je werkt in Walibi is de reis noodzakelijk.

Dat is waar. Maar de Walibi Express (lijn 247) rijdt niet op tijden waar het personeel wat aan heeft. Lijn 247 vervoert dus alleen maar niet-noodzakelijke reizigers. Met instemming van de Veiligheidsregio’s. Ik begrijp er nog steeds niets van.

Walibi is al op 25 mei weer opengegaan en het personeel is daar dus zonder gebruik te maken van het OV kunnen komen.

Reageer