Wanneer doorbreekt NS het stilzwijgen?

• 17 januari 2017
  • 12 reacties
  • 558 Bekeken

Reputatie 4
Sinds de nieuwe dienstregeling zijn veel treinen te kort. Overvol. Veevervoer. Haringen in een ton. Kijk rond op dit forum en je komt ze regelmatig tegen. Het lijkt geen tekort aan materieel, maar een ordinaire bezuinigingsmaatregel.
Over de achtergronden houdt NS zich op de vlakte. De moderatoren draaien om de hete brij. Lijken niet te mogen vertellen hoe het echt zit. Wanneer doorbreekt NS het stilzwijgen?
https://ariehaasnoot.wordpress.com/2017/01/17/wanneer-doorbreekt-ns-de-omerta/

12 reacties

Reputatie 4
Tja een snelle reactie was natuurlijk gezien de titel van dit topic niet te verwachten. Toch zou ik graag de reactie van NS willen horen op mijn verhaal en mijn vraag.
Reputatie 7
Badge +3
Er zal hier geen reactie komen. Naar aanleiding van de lawine aan klachten over de dienstregeling heeft NS vorige week een algemene reactie gegeven in Trouw ("de reiziger moet er maar aan wennen") en daar zal het bij blijven.
Hallo Arie_H, excuses dat je wat langer op een antwoord hebt moeten wachten. Dit is zeker niet de bedoeling geweest.

Ik snap dat het vervelend is dat het op sommige trajecten vaak erg druk is. Bij het maken van een nieuwe dienstregeling komen er in de eerste maanden natuurlijk altijd wat pijnpunten boven water, en dan moeten we zeker kijken of hier oplossingen voor te vinden zijn. Daarom vragen wij mensen ook altijd de druktemelder in te vullen, dan kunnen wij een nog beter beeld krijgen van de pijnpunten.

We moeten ook eerlijk zijn, op sommige trajecten en tijdstippen zal het druk blijven. Op sommige plekken is niet mogelijk om genoeg treinen in te zetten om iedereen een zitplaats te bieden.

We hebben met de nieuwe dienstregeling extra treinen ingezet, en ook meer ruimte gecreëerd om later nog meer treinen in te kunnen zetten. We hebben nieuwe sprinters het spoor op gestuurd, en we zijn ook bezig nieuwe intercity's aan te schaffen. We proberen dus wel degelijk actie te ondernemen, maar helemaal op te lossen is het probleem niet.
Reputatie 6
Badge
Wederom een mooi stuk, Arie. Ik kan mij goed vinden in jouw artikelen. Ooit zal NS effectief actie moeten ondernemen tegen de drukte, het is gewoon onvermijdbaar. Maar dat ooit, niemand weet wanneer die valt....
Reputatie 7
Badge +3
Weer dat standaard voorlichters verhaal. De plaat blijft hangen. :@

Er worden concrete voorbeelden gegeven van treinen die in de weekenden/avonden/daluren met de kortst mogelijke combinatie worden gereden en continue als overvol worden gemeld.
Door collega's is al aangegeven dat dat op die momenten niks met materieeltekort te maken heeft. Ook kunnen veel combinaties makkelijk langer gemaakt worden, zonder dat er extra personeel mee hoeft. Ook dat argument is dus voor veel treinen al ontkracht.

Er wordt helemaal niet gevraagd om altijd te kunnen zitten. Maar dat ik vorige week op zaterdagmiddag niet met een intercity meekon, omdat-ie te vol (lees: te kort) was is het andere uiterste. En dat dat al weken zo doorgaat en er niks lijkt te veranderen, en er ook geen enkele inhoudelijke reactie, behalve dat standaard-riedeltje, komt, is schandalig.
Hallo Arie_H, excuses dat je wat langer op een antwoord hebt moeten wachten. Dit is zeker niet de bedoeling geweest.

Ik snap dat het vervelend is dat het op sommige trajecten vaak erg druk is. Bij het maken van een nieuwe dienstregeling komen er in de eerste maanden natuurlijk altijd wat pijnpunten boven water, en dan moeten we zeker kijken of hier oplossingen voor te vinden zijn. Daarom vragen wij mensen ook altijd de druktemelder in te vullen, dan kunnen wij een nog beter beeld krijgen van de pijnpunten.

We moeten ook eerlijk zijn, op sommige trajecten en tijdstippen zal het druk blijven. Op sommige plekken is niet mogelijk om genoeg treinen in te zetten om iedereen een zitplaats te bieden.

We hebben met de nieuwe dienstregeling extra treinen ingezet, en ook meer ruimte gecreëerd om later nog meer treinen in te kunnen zetten. We hebben nieuwe sprinters het spoor op gestuurd, en we zijn ook bezig nieuwe intercity's aan te schaffen. We proberen dus wel degelijk actie te ondernemen, maar helemaal op te lossen is het probleem niet.

Nee, NS (Chiel) je draait er weer om heen. Vanaf dit bericht uit 2001 (http://www.volkskrant.nl/archief/ns-slaagt-ook-dit-jaar-niet-in-terugdringen-vertragingen~a595503/) begon ik weer met de trein te reizen maar er is niks echt helemaal niks van terecht gekomen. De NS ellende blijft maar enkel berg afwaarts gaan (al weer 16 jaar na dit bericht) Ook vandaag zit ik deze week voor de 2e maal thuis omdat er geen doorkomen aan is met de NS. Voor de 2e maal halverwege gestand en weer naar huis gegaan .De rest van de week heb ik minimaal 10 minuten per rit vertraging gehad.

Pak nou eens aan!! Geen excuses!! Bel je leiding gevende! Los jullie shit op en ga geld verdienen..
Het is toch belachelijk dat jullie werknemers zich schamen voor het logo van het bedrijf waar ze voor werken.
Waarom zie ik die conducteurs altijd verschuilen in hun hokje in de trein bij vertragingen? Dat kan je je medewerkers niet aan doen!!

DOE IETS!!
Reputatie 6
Badge
@Joost, geld verdienen doen ze zeker. Maak je daar maar geen zorgen om. Er zouden niet zo veel klachten en vertragingen zijn als NS niet zoveel geld zou verdienen.
@Joost, geld verdienen doen ze zeker. Maak je daar maar geen zorgen om. Er zouden niet zo veel klachten en vertragingen zijn als NS niet zoveel geld zou verdienen.

Ja, maar dan moeten we ze misschien financieel wat meer pijn doen. Zoals de overheid in 2001 deed (http://www.volkskrant.nl/archief/ns-slaagt-ook-dit-jaar-niet-in-terugdringen-vertragingen~a595503/).

Wat mij betreft kan de NS ook al bij 10 minuten al een boete krijgen.

Ik sta 27 Maart eerst bij de rechter voor het afschaffen van de milieu zone in Rotterdam en daarna ga ik gelijk van zo een regeling werk maken.

Beloofd is beloofd ik ben een volhouder
Reputatie 1
Inderdaad weer een standaard verhaal. Het gaat er niet om dat ik in de spits wel eens moet staan. Ns zet dan alle beschikbare materieel in. En op basis van de druktemeldingen wordt het materieel iets anders in gezet. Dan snap ik dat je wel eens moet staan. Maar ik snap niet dat je buiten de spitsen (zonder storing/evenement) bijv om 12.23 uur de trein neemt tussen gvc-ut , op vrijdagochtend om 7.18 uur ut-rtd of om 22.50 uur ut-amf, je moet staan, omdat er maar een drietje wordt ingezet
Reputatie 6
Badge
Vandaag reed er om 17:00 vanuit Utrecht CS een VIRM4 naar Rotterdam Centraal, en vanuit Gouda de aansluitende SGM3 naar Rotterdam Centraal. Dat heeft 0,0 te maken met tekort, dat is gewoon puur mensen pesten. Ik heb de ICM10 naar Den Haag CS moeten nemen tot Gouda omdat ik geen zin had om opgestapeld te staan.
Reputatie 4

Chiel, het gaat juist om die dagen of momenten van de dag waarop er wel genoeg treinen beschikbaar zijn, maar NS die niet inzet om kosten te besparen. Waardoor er meer reizigers moeten staan dan nodig is. En waardoor er bij kleine verstoringen meteen sprake is van overvolle treinen. Daar gaat mijn vraag over.

De druktemelder is één grote grap. Eerst bewust drukte veroorzaken door treinen in te korten en dan klanten vragen om de druktemelder in te vullen. https://ariehaasnoot.wordpress.com/2016/12/12/de-ns-druktemelder
Vandaag reed er om 17:00 vanuit Utrecht CS een VIRM4 naar Rotterdam Centraal
Dat had niet zo zeer te maken met een materieeltekort, maar met een verstoring eerder in de middag. De VIRM6 die hier eerder reed was in Rotterdam uitgevallen met een vertraging van meer dan 30 minuten, en men had alleen nog een viertje in voorraad als vervangende trein. Enige wat je hier kunt opmerken is dat de NS geheel geen reservematerieel in Rotterdam heeft, soms wil er nog wel eens een SGM treinstel staan in de spits, maar intercitymaterieel zie je eigenlijk vrijwel nooit reserve staan in Rotterdam (soms staat er een defecte trein). In de vroege spits staan er nog wel treinstellen die bedoeld zijn voor een trein laat in de middag (het bekende zo laat mogelijk verlengen van de spitstreinen) die bij een vertraagde trein omgeruild kunnen worden (zoals gisteren dus gebeurde) maar dan krijg je dus zoals nu een te korte trein, terwijl de intercity naar Amsterdam gisteren veel te lang was (die had het zesje dat uit Utrecht kwam meegekregen).

Indirect is het dus wel materieeltekort, voor een robuuste dienstregeling zou de 500/600 treinserie vanuit Zwolle in Rotterdam moeten gaan keren op de 2800 serie naar Utrecht, zodat er een keertijd van 25 minuten ontstaat en men vertragingen (die na zo'n lange rit over enkele van de drukste baanvakken wel eens voorkomen) kan opvangen, en tegelijk is deze lange kering dan het reserve, want bij uitval kan men overschakelen op kort keren.

Reageer