beantwoord

Wanneer draait NS verslechteringen terug in treinverbindingen tussen Dordrecht en Zuid-Nederland?

• 18 February 2017
  • 61 reacties
  • 1671 Bekeken

De trein van Den Haag naar Breda slaat Dordrecht over.
Om van Dordrecht naar Eindhoven te reizen moet worden overgestapt in Breda (anders dan in recente verleden) waardoor de reis ook nog eens langer duurt. Op de terugweg is er in het mausolemstation Breda 20 minuten overstaptijd (terwijl de trein naar Den Haag klaar staat maar die stopt dan weer niet in Dordrecht.
icon

Beste antwoord door Wouter NS 18 February 2017, 16:26

Bekijk origineel

61 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik snap je frustratie, maar die trein slaat Dordrecht niet over. De trein komt namelijk niet meer langs Dordrecht vanwege het rijden via de HSL-lijn, die niet langs Dordrecht komt. En inderdaad, hierdoor mist Dordrecht haar belangrijkste trein, die een prachtige verbinding gaf met vele grote steden, waarvan Dordrecht niet eens de kleinste was.
Hallo wittenbergdick en welkom op het forum.

Ik snap je frustratie hierover en zoals landrsthrn zegt komt dit door de HSL-lijn en is de dienstregeling aangepast. De achtergrond hierover kun je hier (in paragraaf 5.2) en hier vinden.
Reputatie 7
Ik vind het zo zonde om een goedlopende trein te schrappen ten gunste van een paar minuutjes reistijdwinst tussen Eindhoven en de Randstad. Ook zeer jammer dat hij niet meer naar Limburg rijdt. Nu gaat iedere IC uit Limburg richting Utrecht, heel eenzijdig. Dordrecht komt er zeer bekaaid vanaf. Reizigers uit Tilburg/Eindhoven hadden ook over kunnen stappen op IC Direct in Breda als ze graag sneller in de Randstad zijn.
Reputatie 3
Ach ja, de HSL-Zuid is gewoon het paradepaardje van de NS. Stel je voor dat je die mooie nieuwe locomotieven niet over de HSL laat rijden... 😉
Je kan het ook andersom zien: de HSL ligt er nu eenmaal, dus waarom zou je een trein via een langzamere route laten rijden als slechts een klein deel van de reizigers daar baat bij heeft? Wat overigens niet wegneemt dat de NS er naar mijn idee wel zou moeten proberen om het boemeltje uit Dordrecht aan te laten sluiten op de intercity naar Eindhoven.
Reputatie 1
Zeer vervelend, maar bovenstaande verhalen kloppen inderdaad.
NS heeft gekozen voor meer gebruik van het HSL spoor, en sinds de huidige dienstregeling is de intercity Den Haag Centraal - Venlo opgesplitst in 3 verschillende treintrajecten (waarvan 1 tijdelijk).

-Den Haag Centraal - Breda, voortaan via HSL, deze komt dus niet meer door Dordrecht.
-Breda - Eindhoven, pendel intercity, stopt ook in Tilburg.
In de toekomst gekoppeld in een intercity van Den Haag Centraal - Eindhoven.

-Eindhoven - Venlo.
Deze trein gaat voortaan van/naar Schiphol Airport i.p.v. Den Haag Centraal en is gekoppeld aan de intercity Schiphol - Heerlen.

Mijn inziens was het beter geweest om de intercity Den Haag - Venlo te houden.

Dordrecht:
Reizigers van/naar Dordrecht moeten tegenwoordig gebruik maken van de sprinter Dordrecht - Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch (2x per uur) of met de pendel intercity, 1x per uur Dordrecht - Breda.

Overstaptijd van Sprinter uit Dordrecht op intercity naar Eindhoven:
In Breda 15 min. of in Tilburg 8 min.
Reputatie 7
Badge +3
De intercity uit Den Haag later doorgaan naar Venlo is niet handig omdat daar na Helmond nauwelijks nog mensen inzitten.
Reputatie 1
De intercity uit Den Haag later doorgaan naar Venlo is niet handig omdat daar na Helmond nauwelijks nog mensen inzitten.

het combineren/afkoppelen van treinen wat vaak gebeurd, vooral in voorgaande dienstregelingen bijv. in Eindhoven en Deventer heeft hier ook mee te maken.

Het valt mij enigzins op dat het combineren/afkoppelen in Deventer niet meer gebeurd, en NS tegenwoordig slechts met 1 ICMM 3 of ICMM op het hele traject Enschede - Amersfoort - Schiphol / Den Haag Centraal rijdt, dit tot grote ergenissen van velen reizigers.

In Eindhoven werdt vroeger gecombineerd/afgekoppeld omdat het van/naar Den Haag en Utrecht drukker is dan naar Venlo en Maastricht + Heerlen.

Ik begrijp dat het voor reizigers vanuit Venlo naar 's-Hertogenbosch, Utrecht en Schiphol fijner is om een rechtstreekse treinverbinding te hebben en de NS de keuze heeft gemaakt om deze te combineren met de intercity uit Heerlen.

Meeste reizigers uit Helmond naar Tilburg hebben waarschijnlijk het Universiteit als eindbestemming, en moeten dus zowieso gebruik maken van de Sprinter.
De meeste reizigers uit Breda en Tilburg stappen tevens ook allemaal uit in Eindhoven.

Wat het materieel betreft: Waarom heeft NS de keuze gemaakt om met Virm te rijden i.p.v. icmm op het traject Schiphol - Eindhoven - Venlo / Heerlen en een icmm i.p.v. Virm op Den Haag - Enschede?
Heeft dit te maken omdat alle overige treinen op verschillende delen van de trajecten te maken?
Reputatie 3
Nee nee, ICM op Hrl - Shl was slechts tijdelijk, al duurde het van 2013 t/m 2016. Door DSSU was er namelijk structureel minder perroncapaciteit in Ut, waardoor de 2800 (Rtd - Ut) noodgedwongen met de (1)1700 (Gvc - Amfs/Es) moest combineren/splitsen in Utrecht (weekend in Gouda al). Doordat men gecombineerd moest rijden, en NSR toch genoeg capaciteit wilde hebben, besloot men om dan maar met VIRM daar te gaan rijden. Dit werd uit de 3500 gehaald, en door deze wisseltruc belandde ICM in de Heerlentreinen. Nu is DSSU voltooid en hoeft er niet meer gecombineerd te worden met de Noordoost, vandaar dat deze weer met ICM rijdt. VIRM is dus nu weer terug, en door het combineren van de 3500 op Ehv is dat net zo makkelijk. Heeft dus alleen met DSSU te maken, verder moet je er niet te veel achter denken.
Reputatie 1
Nee nee, ICM op Hrl - Shl was slechts tijdelijk, al duurde het van 2013 t/m 2016. Door DSSU was er namelijk structureel minder perroncapaciteit in Ut, waardoor de 2800 (Rtd - Ut) noodgedwongen met de (1)1700 (Gvc - Amfs/Es) moest combineren/splitsen in Utrecht (weekend in Gouda al). Doordat men gecombineerd moest rijden, en NSR toch genoeg capaciteit wilde hebben, besloot men om dan maar met VIRM daar te gaan rijden. Dit werd uit de 3500 gehaald, en door deze wisseltruc belandde ICM in de Heerlentreinen. Nu is DSSU voltooid en hoeft er niet meer gecombineerd te worden met de Noordoost, vandaar dat deze weer met ICM rijdt. VIRM is dus nu weer terug, en door het combineren van de 3500 op Ehv is dat net zo makkelijk. Heeft dus alleen met DSSU te maken, verder moet je er niet te veel achter denken.

De werkzaamheden in Utrecht hadden inderdaad te maken met het tijdelijk wisselen van materieel.
Ook neem ik aan dat de keuze om het materieel opnieuw om te wisselen te maken heeft met overige treinen die een groot deel van beide trajecten delen:

4x per uur Virm Schiphol - Utrecht Centraal (i.c.m. Schiphol - Nijmegen)
4x per uur Utrecht Centraal - Eindhoven - Sittard (i.c.m. Alkmaar - Maastricht)

4x per uur icmm Den Haag Centraal - Utrecht Centraal (i.c.m. pendeltrein Den Haag - Utrecht)
4x per uur icmm Utrecht Centraal - Amersfoort (i.c.m. Rotterdam - Zwolle - Leeuwarden / Groningen)
2x per uur icmm Amersfoort - Enschede (i.c.m. Schiphol - Enschede)

Zo kan er bij calamiteiten en werkzaamheden de keuze gemaakt worden om te keren op een trein met een andere bestemming, dan het oorspronkelijke vertrekpunt terwijl er met het materieel dan grotendeels over het algemeen geen problemen zijn.

Ik neem aan dat bovenstaan dus de reden is? Ik zie namelijk op heel veel trajecten waar 1 intercity het traject deelt met een andere intercity, in de meeste gevallen met het zelfde materieel wordt gereden.

Al zou Zwolle - Groningen / Leeuwarden natuurlijk opvallen,
De meeste treinen naar Den Haag via Lelystad en Schiphol : Virm.
De meestre treinen naar Rotterdam via Utrecht: icmm
Reputatie 3
Nee hoor, alleen DSSU was de reden voor de tijdelijke wijziging. De Noordoost is wel een buitenbeentje inderdaad, met als kanttekening dat de IC's vanuit het noorden via de Hanzelijn volgend jaar met DDZ gereden gaan worden.
Reputatie 2
Vroeger reed er zelfs een bus van Den Bosch naar Dordrecht en terug. Dit was een van de bussen die toen in het spoorboekje stonden. Waarom de bus is opgeheven, weet ik niet. Ik meen dat het lijnnummer van de bus 93 was.
Reputatie 6
Badge
Zelfs Bergen op Zoom heeft een sterke treinconcurrent: bus 310 naar Rotterdam Zuidplein in nog geen uur. De bussen van Dordrecht naar Rotterdam stoppen overal in Hendrik ido Ambacht, dat is absoluut geen optie tegenover de trein.
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
De interliner Den Bosch-Dordrecht heeft ooit een paar jaar gereden maar was zwaar verliesgevend. Die bus was trouwens niet zo zeer bedoeld voor reizigers van Den Bosch naar Dordrecht maar voor reizigers uit de Langstraat naar Rotterdam.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, natuurlijk levert een bus tussen 2 grote steden niets op. De bussen tussen Utrecht en Rotterdam/Capelle zitten wel elke dag goed vol, omdat daar genoeg tussenliggende plaatsen zijn die geen andere keus hebben dan die bus en geen treinstation hebben in de buurt. Maar tussen Den Bosch en Dordrecht/Rotterdam hebben bijna alle plaatsen een treinstation in de omgeving.
Reputatie 7
Badge +3
Die interliner was vooral bedoeld voor plaatsen als Waalwijk, Geertruidenberg, etc. Waalwijk is trouwens een van de grootste plaatsen in Nederland zonder station.
Reputatie 6
Badge
Gelukkig stikt het van de bussen in Waalwijk. Zelfde verhaal als bijvoorbeeld Ridderkerk.
Reputatie 2
Die interliner was vooral bedoeld voor plaatsen als Waalwijk, Geertruidenberg, etc. Waalwijk is trouwens een van de grootste plaatsen in Nederland zonder station.

Wat dacht jullie van Oosterhout (Noord-Brabant) en Drachten (Friesland). Dat waren de plaatsen zonder station, die vroeger in het treinboekje stonden. Voor de interliner reed er ook al een bus tussen Dordrecht en Den Bosch. Inderdaad de interliner is weer opgeheven. Het was wel het voorbeeld van tariefintegratie met de NS. En je kon toen zelfs met korting reizen in de daluren, zoals jullie je wellicht nog kunnen herinneren.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, alleen waren de interliners overal een financieel tranendal omdat ze te duur waren. Je kon ook met de gewone bus gaan, dat duurde langer maar was wel de helft goedkoper.
Reputatie 6
Badge
Dan ga ik toch echt liever met de Interliner. Zelfde verhaal als Rotterdam - Schiphol: de tijdwinst is veel te aantrekkelijk om de normale trein te nemen.
Reputatie 1
Enigste universiteitsstad van Nederland zonder station, ondaks het wel een stationsnaam heeft:
Wageningen.
Station Ede-Wageningen ligt in Ede, maar om in Wageningen te komen is er een bus nodig.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, en. Als je in een buitenwijk van Apeldoorn woont heb je ook een bus nodig. Dat zegt dus niet zo veel.
Reputatie 1
Ja, en. Als je in een buitenwijk van Apeldoorn woont heb je ook een bus nodig. Dat zegt dus niet zo veel.

Hangt er van af, iemand kan ook op station De Maten of Osseveld te trein nemen.

Ter vergelijking Eindhoven, de 5e stad van Nederland:
Station Eindhoven waar de meeste mensen de trein pakken en Station Strijp-S, 2km verderop waar weinig mensen de trein pakken.

Per slot van rekening liggen Apeldoorn, Drachten en Wageningen niet in de buurt van Dordrecht en Breda, waar deze topic over gaat.
Reputatie 1
Ik vind het zo zonde om een goedlopende trein te schrappen ten gunste van een paar minuutjes reistijdwinst tussen Eindhoven en de Randstad. Ook zeer jammer dat hij niet meer naar Limburg rijdt. Nu gaat iedere IC uit Limburg richting Utrecht, heel eenzijdig. Dordrecht komt er zeer bekaaid vanaf. Reizigers uit Tilburg/Eindhoven hadden ook over kunnen stappen op IC Direct in Breda als ze graag sneller in de Randstad zijn.

De Beneluxtrein is ook niet voor niks weer terug gekomen.
Van succeslopende treinverbindingen moet je gewoon afblijven, tenzij je mensen de trein uit wilt jagen.

2016: 1 goede intercity Den Haag - Venlo.
2017, 2x overstappen, waarvan het overstappen in Breda gelukkig tijdelijk is.
Korte overstaptijd = 30 minuten wachten bij enkele minuten vertraging, want de treinen wachten meestal niet op elkaar. Dit geldt zowel in Breda als in Eindhoven.

2016: deze trein reed via Dordrecht.
2017: rijdt via HSL. Ondanks dit voor Dordrecht - Rotterdam geen probleem is, 4x per uur intercity en 4x per uur sprinter, is dit voor Dordrecht - Breda wel een probleem: 2x per uur sprinter naar 's-Hertogenbosch en 1x per uur pendelintercity Dordrecht - Breda.
Reputatie 7
Badge
Hoewel Intercity Direct de laatste weken verrassend goed zijn route met relatief weinig uitval aflegt, is die Intercity Den Haag -Breda nou niet echt een succes te noemen. Deze valt vaak uit.

Blijkbaar is NS verplicht op het hoofdrailnet met de HSL te integreren, waar de nieuwe verbinding een ongelukkig gevolg van is. Het 'gegil' uit de NSmarketing centrale over 10 minuten tijdwinst vind ik vrij misplaatst als je als het ware op de reiziger experimenteert met een nieuwe intercity-verbinding met veel uitval terwijl er met die oude eigenlijk niets mis was. Als er dan iets gewijzigd moet worden, zorg dan eerst dat het werkt. Iets met 'oude schoenen' en 'weggooien'.

Ik ben zeer benieuwd hoe het deze nieuwe verbinding vergaat als deze wordt doorgetrokken naar Eindhoven. Ik vraag mij af, of er ├╝berhaupt een reiziger is, die blij is met deze nieuwe verbinding t.o.v. de oude.

Reageer