wanneer ECHTE IC tussen utrecht-goes

ik weet zuidwest nederland eigenlijk een schande dat daar nog ns treinen rijden. maar wanneer komt er nu eens een echte ic (geen dorpen ) naar utrecht cs. uit elke andere uithoek van nederland is er wel een lijn zonder overstap naar utrecht ( schijnt een knoppunt) te zijn , behalve voor mensen uit zuidwest nederland. die mogen eerst alle dorpen zien dan overstapen ( met lange wachttijd) om uiteindelijk in midden nederland te komen.

14 reacties

Reputatie 3
Badge
Dat valt toch waarachtig wel mee.

Als je bijvoorbeeld van Den Helder of Enkhuizen naar Utrecht wilt, stop je ook eerst op een aantal kleinere stations. Als je een 'echte IC' op die trajecten wilt laten rijden, heb je dus ook een aantal extra treinstellen nodig om over die sporen te boemelen. Zeker op de hierboven genoemde (deels) enkelsporige baanvakken gaat dat problemen in de dienstregeling opleveren.
Nog afgezien van de bedrijfseconomische haalbaarheid. Ik denk dat dit laatste ook geldt voor de Zeeuwse lijn. Ik meen dat er ooit sprake van was een aantal stations langs die lijn te sluiten omdat het niet uitkon.

De oplossing om de IC daar dan te laten stoppen is in feite een compromis dat een beroep doet op de solidariteit van Zeeuwen onder elkaar: er blijven meer stations open, maar iedereen doet dan een paar minuten langer over de reis.

Overigens zie ik wel dat de aansluiting in Rotterdam naar Utrecht inderdaad wel erg beroerd is. Daar valt meer tijdwinst te halen dan in het schrappen van een paar stops.
Ik ben niet zo'n knappe dienstregelingskop (ik weet hoe moeilijk dat is. . . ) maar als de trein uit Zeeland standaard zo'n tien minuten later zou rijden, zou de aansluiting in Rotterdam beter zijn. Maar dan ontstaat er ongetwijfeld weer een ander probleem; en als er meer mensen last hebben van het nieuwe probleem dan van het oude, handhaaft NS (terecht) het oude . . .

de zeeuwse lijn , stapt trouwens bijna niemand in bij de dorpen. maar goed de overstap rotterdam - utrecht moet je niet nog eens 10 minuten langer in zeeland verblijven, want dat zou ns wel willen zeg over 60 km een snelheid van gemiddeld 50 km/uur. lopen wordt zo wel erg aantrekkelijk 😉, actie kruipen over het spoor. nee gewoon 3 minuten eerder bij elk station als je ze toch verliesgevend wilt behouden.

trouwens wist je dat in roosendaal de bommel voorrang krijgt op de sneltrein / internationale trein uit belgie ? die staat 7 minuten al te wachten in roosendaal . dan komt de bommel uit zeeland en gaat voor stop op stations waar de belgische trein niet wilt stoppen. maar moet er achter blijven.

nee dat is nederlandse logica , stop gaat voor snel !!
laat de bommel dan van roosendaal via rotterdam naar utrecht gaan
en mensen die naar schiphol en die richting in rotterdam overstappen

het kan allemaal wel, maar moet willen.
de lijn rotterdam utrecht , vervalt in de lijn goes... utrecht
de trein die nu van rotterdam naar schiphol gaat
wordt overgenomen door de belgische trein die er toch al 3 minuten achter zit van af roosendaal

zo moeilijk is dat allemaal niet , maar ja je moet eens in praktijk kijken wat er gebeurt.

in neem ze graag mee naar roosendaal station ,rotterdam station , utrecht dorp , amersfoort ook zo lekker overstappen, hengelo een ramp met die twee aanbieders.
nee de nieuwe directeur mag heus wel eens op veld trip gaan.

Dat valt toch waarachtig wel mee.

Als je bijvoorbeeld van Den Helder of Enkhuizen naar Utrecht wilt, stop je ook eerst op een aantal kleinere stations. Als je een 'echte IC' op die trajecten wilt laten rijden, heb je dus ook een aantal extra treinstellen nodig om over die sporen te boemelen. Zeker op de hierboven genoemde (deels) enkelsporige baanvakken gaat dat problemen in de dienstregeling opleveren.
Nog afgezien van de bedrijfseconomische haalbaarheid. Ik denk dat dit laatste ook geldt voor de Zeeuwse lijn. Ik meen dat er ooit sprake van was een aantal stations langs die lijn te sluiten omdat het niet uitkon.

De oplossing om de IC daar dan te laten stoppen is in feite een compromis dat een beroep doet op de solidariteit van Zeeuwen onder elkaar: er blijven meer stations open, maar iedereen doet dan een paar minuten langer over de reis.

Overigens zie ik wel dat de aansluiting in Rotterdam naar Utrecht inderdaad wel erg beroerd is. Daar valt meer tijdwinst te halen dan in het schrappen van een paar stops.
Ik ben niet zo'n knappe dienstregelingskop (ik weet hoe moeilijk dat is. . . ) maar als de trein uit Zeeland standaard zo'n tien minuten later zou rijden, zou de aansluiting in Rotterdam beter zijn. Maar dan ontstaat er ongetwijfeld weer een ander probleem; en als er meer mensen last hebben van het nieuwe probleem dan van het oude, handhaaft NS (terecht) het oude . . .

Reputatie 3
Badge
de zeeuwse lijn , stapt trouwens bijna niemand in bij de dorpen.

Dat is precies de reden waarom NS die stations wilde sluiten, maar op aandringen van de Zeeuwen dat niet gedaan heeft. Daar moeten andere Zeeuwen en niet-Zeeuwen die toch in Zeeland moeten zijn maar wat extra reistijd voor over hebben.

maar goed de overstap rotterdam - utrecht moet je niet nog eens 10 minuten langer in zeeland verblijven, want dat zou ns wel willen zeg over 60 km een snelheid van gemiddeld 50 km/uur. lopen wordt zo wel erg aantrekkelijk 😉, actie kruipen over het spoor. nee gewoon 3 minuten eerder bij elk station als je ze toch verliesgevend wilt behouden.

Niet 10 minuten langer verblijven in Zeeland, alle IC's uit Vlissingen om :16 en :46 laten vertrekken in plaats van om :06 en :36. Als alle reistijden en stationnementen dan even lang blijven duren, is de aansluiting in Rotterdam een stuk beter.

trouwens wist je dat in roosendaal de bommel voorrang krijgt op de sneltrein / internationale trein uit belgie ? die staat 7 minuten al te wachten in roosendaal . dan komt de bommel uit zeeland en gaat voor stop op stations waar de belgische trein niet wilt stoppen. maar moet er achter blijven.
nee dat is nederlandse logica , stop gaat voor snel !!

Dat wat u hardnekkig 'bommel' blijft noemen, is de IC uit Zeeland naar Rotterdam, en die stopt tussen Roosendaal en Rotterdam op precies dezelfde stations als de internationale trein, met als enige extra stop die op Blaak. Het zou misschien iets sneller kunnen, maar de IC uit Zeeland is de basis van het reguliere uurpatroon, en de internationale trein is daar later ingelegd na het Fyra-debacle. Dus niet zo raar dat de internationale trein zich moet aanpassen aan de IC.

laat de bommel dan van roosendaal via rotterdam naar utrecht gaan
en mensen die naar schiphol en die richting in rotterdam overstappen

het kan allemaal wel, maar moet willen.
de lijn rotterdam utrecht , vervalt in de lijn goes... utrecht
de trein die nu van rotterdam naar schiphol gaat
wordt overgenomen door de belgische trein die er toch al 3 minuten achter zit van af roosendaal

zo moeilijk is dat allemaal niet , maar ja je moet eens in praktijk kijken wat er gebeurt.

Ja natuurlijk. Dan is uw probleem opgelost, en hebben vele anderen een probleem.

De internationale trein die u zo graag doorstuurt naar Schiphol kan niet verder dan Den Haag Hollands Spoor omdat de spoorcapaciteit tussen Den Haag en Schiphol al vol zit. Bovendien rijdt die 17 keer per dag, terwijl de 'Zeeuwse lijn' ieder half uur rijdt.

Het is gemakkelijk een oplossing te verzinnen vanuit je eigen perspectief. Alleen een beetje jammer dat er nog een paar miljoen anderen in dit land wonen die misschien wel iets anders willen. In het algemeen heeft NS gewoon geteld hoeveel reizigers er van Roosendaal via Rotterdam naar Utrecht willen, en hoeveel er van Roosendaal via Rotterdam naar Den Haag/Schiphol/Amsterdam willen, en daar stemt ze de rechtstreekse verbindingen en de overstappen op af. Ik denk dus dat de stroom richting Den Haag/Schiphol/Amsterdam domweg groter is dan die naar Utrecht.
Beste oplossing voor die paar Zeeuwen is om die spoorlijn helemaal op te heffen.
Hebben ze ook het probleem niet meer van extra overstappen, boemelen van de ene dorpshalte naar de andere dorpshalte.
Het zal Provinciale Staten bovendien een berg geld schelen - en dus de zuinige Zeeuwen ook weer wat belasting besparen.

Is dan voor duikkie een mooie kans om een postkoetsbedrijf te starten om die paar Zeeuwen die nu van de trein gebruik maken naar het "vaste" land van Brabant te vervoeren.
Gouwe handel, joh :)

Overigens denk duikkie kennelijk dat die IC vanaf Vlissingen slechts tot Rotterdam rijdt.
Hij gaar eraan voorbij dat die IC via Schiphol (ja ja, rechtstreeks) en Amsterdam naar Lelystad rijdt en dat er onderweg dus een aantal knooppunten zijn waar die "boemel" ook ingepast moet worden.
En dan kan het gebeuren dat een trein gewoon ergens een paar minuten langer stil staat op zo'n knooppunt om aansluiting te geven op andere treinen.

Het is iets complexer dan alleen maar de vraag wel of niet stoppen op de haltes tussen Vlissingen en Roosendaal.
Reputatie 7
Badge +4
Het maken van een dienstregeling is een grote en langdurige klus. Toch is men in staat geweest de Beneluxtrein weer te laten rijden na het mislukken van die rammelende Fyratrein met treinbinding en yuppentarieven waar Nederlandse en Belgische kaartjes niet eens gelden. Het lijkt het me niet onmogelijk, gezien de relatieve rust in Zeeland om op de Beneluxtrein een stoptrein naar Middelburg op aan te laten sluiten en van de Intercity uit de richting Rotterdam een echte Intercity in Zeeland te maken, met stops in Goes, Middelburg en Vlissingen. Die treinen zijn er al en rijden dan alleen sneller.
Zeeland is voor veel Nederlanders al ver en na een relatief lange reis nog met een stoptrein moeten, is dan vervelend.

Ik vind het psychologisch ook niet goed dat Middelburg de enige provinciehoofdstad is die niet met een echte IC te bereiken is. Er heeft ooit een echte Intercity gereden. dus onmogelijk is het niet. Ik hoef de klok van Arnemuiden niet te horen luiden en rij liever door.

Maar ik denk dat ISK wel gelijk heeft. De beste dienstregelingsmakers staan aan wal en Isk zal het met zijn wiskundeknobbel wel weten..

Zie hier hoe het werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=aw7-4lWQ5iw
ja dat is de starheid van ns , alles moet maar kunnen in de randstad. de bommel tot roosendaal 🙂 , deed er vroeger korter over dan de ic van tegenwoordig. om maar niet te spreken over de snelle ic van vroeger.

kent u de lijn vlissingen -zwolle nog , moest ook weg. de lijn vlissingen -schiphol moest ook weg , daarna weer niet enz,enz.
er is nog nooit een snelle verbinding van zeeland naar utrecht geweest.
toch gek dat ze daar de enige in zijn.
terwijl de lijn rotterdam -utrecht op niemand wacht en daarna gewoon weer terug gaat.

maar ns blijft hardnekkig zeggen dat we een ic in zeeland hebben.
ding rijd gemiddeld 50 km/uur ;)

heb ook wel eens het sprookje gehoord dat er tenminste 1 keer per kwartier een station
aangedaan moest worden , wat doet ns dan tussen zwolle en assen ??

maak gewoon een ECHTE IC in zeeland , gaan alle mensen uit middelburg goes en roosendaal naar utrecht, rij de bommel tot roosendaal ( sprinter project, zonder wc ;))

maar ja de logica dat een latere lijn , natuurlijk geen voorrand krijgt , is bij ns heel logisch toch.
anders laat je de belgisch trein even stoppen bij blaak ( ze weten toch al wat wachten is vanuit roosendaal) , is 2 a 3 min die je nodig hebt in rotterdam winst met ic "slow".

nee nu is het geweldig . 07 aankomt in roosendaal , trein B wacht wel nog even wachten en 10 naar dordrecht aankomst 35 B komt dan 42 aan enz enz
optimaal materieel gebruik. beide hebben nergens geen goede aansluiting op , maar dat is niet van belang

maar zo is het ook met de duitse trein altijd wat in amersfoort, hengelo
en verder rijdt er niet wat , wat een beetje op tijd uit buitenland komt toch 🙂
die trein direct rijdt meestal ook al met 20 minuten vertraging als hij al rijdt tussen breda rotterdam en schiphol.

Er heeft nooit een rechtstreekse treinverbinding van Utrecht naar de Zeeuwlijn gereden. Heel vroeger had je een rechtstreekse verbinding vanuit Zwolle via Arnhem, Nijmegen, Den Bosch, Roosendaal en verder door naar Vlissingen. Dat was toen de sneltrein tot Den Bosch, daarna ging de sneltrein als stoptrein door naar Vlissingen. Maar dat was in de jaren '80 of '90.

Nu gaan er 2x per uur vanuit Lelystad via Amsterdam Centraal, Schiphol, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal een rechtstreekse intercity, na Roosendaal gaat hij als stoptrein. Gekke verbinding, maar tja ik heb het ook niet verzonnen. Misschien dat je als je vanuit zeeland naar Utrecht wilt een betere overstapverbinding hebt als je in Leiden of anders op Schiphol over kan stappen. Op Schiphol weet ik zeker dat je (vanuit Leiden gezien) een goeie aansluiting hebt naar Utrecht. Maar vanuit Zeeland kan het om zijn. Meestal reis je grote afstanden en dan is wel een dagkaart waard.
Beste Duikkie, zoals de andere forummers in dit topic ook al aangeven is het een heel gepuzzel om een dienstregeling in elkaar te zetten. Zoals IskOV ook opmerkt: 'Het is gemakkelijk een oplossing te verzinnen vanuit je eigen perspectief'.

Wij vervoeren miljoenen reizigers per jaar en wij proberen deze (complexe) dienstregeling zo goed mogelijk in elkaar te zetten voor al onze reizigers (zie inderdaad ook dit filmpje op YouTube. Daarnaast monitoren wij de dienstregeling continu. Feedback over onze dienstregeling is altijd welkom, ook op dit Forum.

Helaas kan ik de dienstregeling op dit moment niet voor je aanpassen. Wel hoop ik dat je (ook met behulp van het filmpje) in ieder geval iets meer achtergronden heb kunnen geven over de planning van de dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +4

Nu gaan er 2x per uur vanuit Lelystad via Amsterdam Centraal, Schiphol, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal een rechtstreekse intercity, na Roosendaal gaat hij als stoptrein. Gekke verbinding, maar tja ik heb het ook niet verzonnen.

Het is nog grappiger Elke zaterdag vertrekt er een trein om 20.36 rechtstreeks uit Vlissingen naar....

jawel: Leeuwarden. De reis duurt 5 uur en 20 minuten en het is officieel een Intercity.

Wel grappig, in een ander topic is er discussie over dat er geen reizen zijn met NS die bijna zes uur duren. Die is er dus wel degelijk met deze rechtstreekse trein en dit is zonder een enkele overstap. 😃
Thom, weet je zeker dat die trein elke zaterdag rijdt?

Dergelijke Intercity's rijden wel vaker, maar dan tijdens werkzaamheden rondom Schiphol. Aanstaande zaterdag bijvoorbeeld ook vanuit Groningen (reisduur 5:08) en soms rijden ze zelfs via Haarlem. Als je op zo'n dag (als er tenminste niet elders werkzaamheden zijn) van Groningen naar Vlissingen wenst te reizen, dan loont het om in Zwolle over te stappen op de trein naar Rotterdam en vervolgens op de trein naar Vlissingen. Dan ben je er een half uur eerder; in 4:38 dus. Als je op zaterdag 21 juni om 9:26 vanaf Groningen Europapark vertrekt en in Zwolle overstapt op de rechtstreekse intercity naar Vlissingen, dan duurt de reis 5:28, maar dat is geen reis die is opgenomen in de reisplanner.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan buiten de feestdagen geen zaterdag vinden dat hij niet rijdt. Ik denk dat het uit praktische overwegingen is omdat het de laatste trein naar Leeuwarden betreft die een uur later is dan op doordeweekse dagen. Dan rijdt hij in Lelystad, waar de trein normaal eindigt, door. Normaal kun je via Rdam/ Utrecht sneller reizen. Vrijwel iedereen die van Vlissingen naar Leeuwarden reist doet dat, al is in theorie de schrootlijn van Zwolle naar Roosendaal en verder ook een optie. Maar goed, deze trein rijdt wel. En staat gewoon in de reisplanner.
Oké, bedankt, ik wist dat niet en ik zal ook niet zo snel in die trein te vinden zijn, haha.
Reputatie 3
Badge
Treinserie 12600 is een reguliere serie, die 's avonds en op zondag rechtstreeks van Vlissingen naar Leeuwarden/Groningen gaat. Combineert feitelijk de 2600 van Vlissingen naar Lelystad met met de 12700 (komend uit Den Haag) van Lelystad naar Leeuwarden. Misschien is het ook wel gewoon een handige manier om een treinstel aan het eind van de dag naar het noorden van het land te krijgen, waar het dan de volgende ochtend weer nodig is voor de ochtendspits. . .

Het is niet de snelste route van Vlissingen naar Leeuwarden/Groningen; die gaat toch echt via Rotterdam, Utrecht en Amersfoort volgens mij.
Omrijden via Leiden/Schiphol en dan weer naar Utrecht is helemaal geen optie; dat duurt een half uur langer dan rechtstreeks van Schiphol naar Zwolle (en door naar het noorden). Je zou nog iets kunnen winnen door van Rotterdam naar Schiphol de IC Direct te nemen, maar echt opschieten doet het ook niet. (Als je niet uitkijkt sta je op Schiphol weer te wachten op de 'reguliere' IC waar je in Rotterdam uit kwam.)

Ik vrees dat de enige realistische optie inderdaad is dat de stations tussen Bergen op Zoom en Goes eruit gaan. Maar eer de Zeeuwen dat accepteren is de Hedwigepolder alweer drie keer ingepolderd en weer ontpolderd 😉.

Het punt blijft dat bij alle voorgestelde wijzigingen in de dienstregeling die NS voorlegt aan het LOCOV een overzicht zit van het aantal reizigers dat er voordeel en het aantal reizigers dat er nadeel van ondervindt, en de omvang van die voor- en nadelen. En de reizigersorganisaties in het LOCOV gaan echt wel brullen als ze het idee hebben dat de dienstregeling efficiënter kan op een manier die voor meer reizigers voordeel dan nadeel oplevert.
Reputatie 3
Badge
Het lijkt het me niet onmogelijk, gezien de relatieve rust in Zeeland om op de Beneluxtrein een stoptrein naar Middelburg op aan te laten sluiten en van de Intercity uit de richting Rotterdam een echte Intercity in Zeeland te maken, met stops in Goes, Middelburg en Vlissingen. Die treinen zijn er al en rijden dan alleen sneller.
Zeeland is voor veel Nederlanders al ver en na een relatief lange reis nog met een stoptrein moeten, is dan vervelend.

Het zou interessant zijn als er concurrentie OP een lijn mogelijk was. Dat NS de IC rijdt, en een andere vervoerder de kans krijgt om de tussenliggende stations aan te doen. Kijken hoe groot de interesse voor dat commerciële buitenkansje is. . . Ik heb zomaar het idee dat de belangstellenden daarvoor niet in de rij gaan staan. En als je het dan weer gaat combineren met de IC, zullen ook de IC-reizigers ergens van NS naar een andere vervoerder moeten overstappen; dat schiet natuurlijk ook niet op.

Maar ik denk dat ISK wel gelijk heeft. De beste dienstregelingsmakers staan aan wal en Isk zal het met zijn wiskundeknobbel wel weten..

Zie hier hoe het werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=aw7-4lWQ5iw

Ik vrees dat mijn wiskundeknobbel groot genoeg is om te begrijpen hoe moeilijk het is, maar niet groot genoeg om het op te lossen 😉.

Reageer