Wanneer exacte dienstregeling 2020 bekend?

  • 6 augustus 2019
  • 47 reacties
  • 6523 Bekeken

Nu voor de dienstregeling 2020 de capaciteitsaanvraag bij prorail is ingediend vroeg ik mij af wanneer de nieuwe dienstregeling voor 2020 daadwerkelijk bekend wordt?

Ofwel; vanaf wanneer kan ik waar vinden hoe mijn exacte reis (Nijkerk - Den Haag Centraal) er uit gaat zien in de nieuwe dienstregeling?

NB; Excuus voor de spelfouten in de titel 😉

47 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Meestal wordt dat pas vrij laat bekend, tweede helft oktober. Wat ik er van begrepen heb (maar geen enkele garantie) zou de nieuwe sneltrein kort voor de gewone sprinter uit Harderwijk vertrekken en dan in Amersfoort aansluiting geven op de intercity's naar Utrecht-Den Haag en Hilversum-Schiphol. Terug uiteraard hetzelfde. Verder verandert er niets.
Welkom bij de Community, Ronald.

Ik zie dat Tamzin je al van een reactie heeft voorzien 🙂. De bekendmaking van de nieuwe dienstregeling is inderdaad meestal eind oktober/begin november. De nieuwe dienstregeling gaat dit jaar in op 15 december!

Oh, en de spelfouten in de titel heb ik gecorrigeerd 😉

Reactie aangepast 12.45u n.a.v. comment van Sneltram 😅
Reputatie 5
Badge
@Denice NS

Correctie:
De nieuwe dienstregeling gaat in op de zondag na de 2e zaterdag van december. Dat is meestal de 2e zondag van december, maar precies dit jaar niet.

2e zaterdag van december is 14 december.
Zondag na de 2e zaterdag is dus 15 december.

Dienstregeling 2020 gaat daarom in op zondag 15 december 2019.
Reputatie 6
Badge
De nieuwe dienstregeling is vaak al eerder te raadplegen via:
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi&

Vorig jaar volgens mij al ergens in augustus. DB toonde 'm toen ook al vroeg(er).
Ik geloof dat ik maar even weer verder moet slapen. Klopt Sneltram! De nieuwe dienstregeling gaat dit jaar in op 15 december!
Reputatie 1
De exacte dienstregeling met vertrektijden wordt pas medio oktober bekend. Het is wel leuk om te weten dat Hafas en DB de dienstregeling eerder (rond augustus) al laten zien. (momenteel 10-8) nog niet beschikbaar.

Grote veranderingen zijn al vroeg bekend, voor de vertrektijden moet u helaas nog even wachten.
Vooral gaan er een paar dingen veranderen rond Amersfoort, ik zie daar vooral positief nieuws in.
Voor u persoonlijk:
  • Reis Harderwijk - Nijkerk - Amersfoort: extra spitstrein
  • Reis Amersfoort - Den Haag Centraal: meer rechtstreekse treinen.

(Bron Treinreiziger.nl) NS geeft dit bericht ook aan)
De Nederlandse Spoorwegen wil vanaf december meer treinen laten rijden van en naar Amersfoort. Tussen Amersfoort en Utrecht komen er twee intercity’s per uur bij en is het de bedoeling dat er in de spits tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort extra treinen gaan rijden. Treinreiziger.nl heeft alle wijzigingen op een rij gezet.

Veranderingen rond Amersfoort

  • De intercity’s Den Haag – Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort, in de spits zelfs naar Deventer (maar niet als de trein Amsterdam – Berlijn rijdt).
  • De intercity Amsterdam – Deventer wordt in de spitsuren verkort tot Amersfoort. In Amersfoort is er aansluiting op de nieuwe trein Den Haag – Amersfoort – Deventer. In de daluren blijft de trein Amsterdam – Deventer 1x per uur rijden. Ook de trein Amsterdam – Deventer – Berlijn blijft normaal rijden (ook in de spits).
  • In de ochtendspits vier extra treinen Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Deze trein stopt vanwege de beperkte capaciteit niet op de overige stations. In Amersfoort is er aansluiting op de intercity’s naar Utrecht en Schiphol. In de avondspits rijden er vier extra treinen juist van Amersfoort via Nijkerk naar Harderwijk.
  • De reguliere Sprinters Zwolle – Utrecht wordt door de inzet van nieuwe treinen (de Sprinter SNG) met 2 à 3 minuten versneld.
  • Door de extra treinen rond Amersfoort, geeft de intercity Zwolle – Rotterdam straks geen aansluiting meer in Utrecht op de trein naar Den Haag. Volgens NS kiest echter nu al 80% van de reizigers voor de directe trein via de Hanzelijn.


https://nieuws.ns.nl/ns-stelt-verbeteringen-dienstregeling-voor-bij-reizigersorganisaties/
https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-2020-vooral-rond-amersfoort-meer-treinen/
Badge +3
@treinreiziger goed bezig dus.
Reputatie 7
Badge +3
  • In de ochtendspits vier extra treinen Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Deze trein stopt vanwege de beperkte capaciteit niet op de overige stations. In Amersfoort is er aansluiting op de intercity’s naar Utrecht en Schiphol. In de avondspits rijden er vier extra treinen juist van Amersfoort via Nijkerk naar Harderwijk.

Gaan die spitstreinen dan leeg weer terug?
Reputatie 7
Badge +3
Van wat ik begreep wel. In de andere richting zullen er op dit specifieke traject heel wat minder reizigers zijn, daarvoor heeft de sprinter dan genoeg capaciteit.
Badge +3
Hebben we dan weer een ouderwetse sneltrein, i.p.v. geneuzel over Harderwijk als intercity-stop?

Tijdens de werkzaamheden naar 't Harde of Kampen Zuid vonden diverse reizigers dat wel heel fijn natuurlijk. Geen idee hoe ongelooflijk veel dat er zijn natuurlijk. 😆

Zoetermeer gaat het winnen denk ik... Tegenover Nijkerk of Harderwijk, om een intercity te laten stoppen!
Het is wel leuk om te weten dat Hafas en DB de dienstregeling eerder (rond augustus) al laten zien. (momenteel 10-8) nog niet beschikbaar.

De dienstregeling die al eerder verschijnt is nog niet de definitieve dienstregeling, dus leuk voor een eerste indruk, maar ga er nog geen reizen mee plannen. In oktober worden de laatste wijzigingen nog er in verwerkt, dus vandaar dat het meestal ook dan pas officieel aangekondigd wordt.
Reputatie 1
@Julian

Ik zag Hafas en DB dienstregeling in eerdere reacties, vandaar dat ik dit had meegenomen in mijn reactie.

Wat betreft de definitieve dienstregeling, het is waarschijnlijk het beste om te wachten tot de NS de nieuwe dienstregeling bekend maakt. Het is waarschijnlijk nog even wachten tot het mogelijk is om een reis te plannen vanaf zondag 15 december (ingaande dienstregeling). Waarschijnlijk kan dit vanaf oktober.

Grote wijzigingen zijn grotendeels bekend, de vertrektijden nog niet (verwachting oktober).

Persoonlijk kijk ik altijd de dienstregeling op de website van de NS zelf.
Dank jullie voor het meedenken en de reacties!
Reputatie 7
Badge +3
Gaan die spitstreinen dan leeg weer terug?
Ja, ze gaan leeg non-stop terug zodat ze binnen een uur op en neer zijn en je dus maar twee treinstellen nodig hebt.
Reputatie 1
De (concept) dienstregeling is nu in te zien op http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi&

De snelste route van Zwolle naar Den Haag is nog steeds via Utrecht. 1 min overstap moet genoeg zijn 😃
Badge
Op hafas staat niet de definitieve dienstregeling maar een eerdere versie, de dienstregeling van de NS zou rond 25 oktober te vinden zijn in de reisplanner van de NS.
Reputatie 3

Ik heb net gekeken, de dienstregeling van 2020 staat in de reisplanner van NS.
Voor mij geen betere dienstregeling, maar wel weer de zelfde slechte aansluitingen van sprinters op intercity’s op Tilburg centraal. Nog geen 5 minuten met de sprinter vanaf Tilburg Universiteit en dan 16 tot 21 minuten wachten op de intercity. Dus in 2020 weer de zelfde ellende. 

Reputatie 7
Badge +3

@Pieter-jan1974

Er waren in Brabant ook geen structurele veranderingen gepland. Alleen de spooktrein Eindhoven-Dordrecht vier keer per dag is toegevoegd.

Reputatie 3

Oh ja, die trein Eindhoven-Dordrecht kon ik ook niet vinden.
En nu nog wachten op de nieuwe Arriva dienstregeling, ik ben bang dat dat ook weer bijna het zelfde is als dit jaar: alle bussen van uit west, Tilburg Univeristeit rijden ronde zelfde tijd als de sprinters. Dus ook de bussen slechte aansluiting op Intercity's.

Badge

En het is gewoon ook niet mogelijk om voor elke reis die mogelijk is een perfecte aansluiting te creëren op het spoor, dat is gewoon iets wat je moet accepteren als je met het OV reist.

Reputatie 3

En het is gewoon ook niet mogelijk om voor elke reis die mogelijk is een perfecte aansluiting te creëren op het spoor, dat is gewoon iets wat je moet accepteren als je met het OV reist.

Vijf minuten met de trein en dan 12tot 21 minuten wachten belachelijk. Daarom gaan veel mensen liever met de auto, die heb ik niet dus dan toch met de stadsbus, of anders een uur lopen.

Reputatie 4

@Pieter-jan1974 welke reis maak je als ik vragen mag? Ik zie geen logische overstap van 16 tot 21 minuten op Tilburg...

Reputatie 7
Badge

@Pieter-jan1974 

Inderdaad een goed plan om een uur te gaan lopen om niet 16 minuten te hoeven wachten bij de overstap.

Loop zelf ook veel, gezond voor lichaam en geest 😀

Reputatie 3

Ik heb nog eens gekeken, de overstap op Tilburg centraal van de sprinter richting Arnhem op de intercity naar Eindhoven is 12 minuten aan de lange kant. Maar de Intercity richting den Bosch- Nijmegen aankomst sprinter  Tilburg centraal  .12 en .42, de Intercity naar Nijmegen vertrekt om  .03 en om .33.

De intercity uit den Bosch komt op Tilburg centraal om .27 en .57 de sprinters vertrekken om  .49, .19, en om .23 en .53. en de Intercity uit Eindhoven komt aan op Tilburg centraal om .05 en om .35. Dus ook op de terug weg lang wachten voor een treinritje van amper 5 minuten. En daarom ga ik lopen als ik op zaterdag ochtend met de eerste intercity mee ga richting Nijmegen -Zwolle. Omdat ik dan anders in de volle treinen via Utrecht moet reizen. Naar Maastricht reis ik volgens reisplanner via den Bosch. En vanuit Tilburg centraal de Intercity met een overstap in Eindhoven. Ik denk dat mede door de dienstregeling de sprinters den Bosch- Breda vaak overvol zijn. Het is maar afwachten wat Arriva gaat doen met de stadsbussen.  En fietsen naar Tilburg centraal doe ik liever niet, er is veel te weinig plek om de fiets te stallen. De aansluiting in Breda van sprinters uit de richting Tilburg met de intercity direct is wel goed. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het niet. Van Tilburg Universiteit rijdt die sprinter toch rechtstreeks naar Nijmegen, dan hoef je toch helemaal niet over te stappen?

En ook vanuit Eindhoven zijn er gewoon rechtstreekse sprinters naar Tilburg Universiteit.

Reageer