Wanneer exacte dienstregeling 2020 bekend?

• 6 augustus 2019
  • 16 reacties
  • 3841 Bekeken

Nu voor de dienstregeling 2020 de capaciteitsaanvraag bij prorail is ingediend vroeg ik mij af wanneer de nieuwe dienstregeling voor 2020 daadwerkelijk bekend wordt?

Ofwel; vanaf wanneer kan ik waar vinden hoe mijn exacte reis (Nijkerk - Den Haag Centraal) er uit gaat zien in de nieuwe dienstregeling?

NB; Excuus voor de spelfouten in de titel 😉

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Meestal wordt dat pas vrij laat bekend, tweede helft oktober. Wat ik er van begrepen heb (maar geen enkele garantie) zou de nieuwe sneltrein kort voor de gewone sprinter uit Harderwijk vertrekken en dan in Amersfoort aansluiting geven op de intercity's naar Utrecht-Den Haag en Hilversum-Schiphol. Terug uiteraard hetzelfde. Verder verandert er niets.
Welkom bij de Community, Ronald.

Ik zie dat Tamzin je al van een reactie heeft voorzien 🙂. De bekendmaking van de nieuwe dienstregeling is inderdaad meestal eind oktober/begin november. De nieuwe dienstregeling gaat dit jaar in op 15 december!

Oh, en de spelfouten in de titel heb ik gecorrigeerd 😉

Reactie aangepast 12.45u n.a.v. comment van Sneltram 😅
Reputatie 5
Badge
@Denice NS

Correctie:
De nieuwe dienstregeling gaat in op de zondag na de 2e zaterdag van december. Dat is meestal de 2e zondag van december, maar precies dit jaar niet.

2e zaterdag van december is 14 december.
Zondag na de 2e zaterdag is dus 15 december.

Dienstregeling 2020 gaat daarom in op zondag 15 december 2019.
Reputatie 6
Badge
De nieuwe dienstregeling is vaak al eerder te raadplegen via:
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi&

Vorig jaar volgens mij al ergens in augustus. DB toonde 'm toen ook al vroeg(er).
Ik geloof dat ik maar even weer verder moet slapen. Klopt Sneltram! De nieuwe dienstregeling gaat dit jaar in op 15 december!
Reputatie 1
De exacte dienstregeling met vertrektijden wordt pas medio oktober bekend. Het is wel leuk om te weten dat Hafas en DB de dienstregeling eerder (rond augustus) al laten zien. (momenteel 10-8) nog niet beschikbaar.

Grote veranderingen zijn al vroeg bekend, voor de vertrektijden moet u helaas nog even wachten.
Vooral gaan er een paar dingen veranderen rond Amersfoort, ik zie daar vooral positief nieuws in.
Voor u persoonlijk:
  • Reis Harderwijk - Nijkerk - Amersfoort: extra spitstrein
  • Reis Amersfoort - Den Haag Centraal: meer rechtstreekse treinen.

(Bron Treinreiziger.nl) NS geeft dit bericht ook aan)
De Nederlandse Spoorwegen wil vanaf december meer treinen laten rijden van en naar Amersfoort. Tussen Amersfoort en Utrecht komen er twee intercity’s per uur bij en is het de bedoeling dat er in de spits tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort extra treinen gaan rijden. Treinreiziger.nl heeft alle wijzigingen op een rij gezet.

Veranderingen rond Amersfoort

• De intercity’s Den Haag – Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort, in de spits zelfs naar Deventer (maar niet als de trein Amsterdam – Berlijn rijdt).
  • De intercity Amsterdam – Deventer wordt in de spitsuren verkort tot Amersfoort. In Amersfoort is er aansluiting op de nieuwe trein Den Haag – Amersfoort – Deventer. In de daluren blijft de trein Amsterdam – Deventer 1x per uur rijden. Ook de trein Amsterdam – Deventer – Berlijn blijft normaal rijden (ook in de spits).
  • In de ochtendspits vier extra treinen Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Deze trein stopt vanwege de beperkte capaciteit niet op de overige stations. In Amersfoort is er aansluiting op de intercity’s naar Utrecht en Schiphol. In de avondspits rijden er vier extra treinen juist van Amersfoort via Nijkerk naar Harderwijk.
  • De reguliere Sprinters Zwolle – Utrecht wordt door de inzet van nieuwe treinen (de Sprinter SNG) met 2 à 3 minuten versneld.
  • Door de extra treinen rond Amersfoort, geeft de intercity Zwolle – Rotterdam straks geen aansluiting meer in Utrecht op de trein naar Den Haag. Volgens NS kiest echter nu al 80% van de reizigers voor de directe trein via de Hanzelijn.

https://nieuws.ns.nl/ns-stelt-verbeteringen-dienstregeling-voor-bij-reizigersorganisaties/
https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-2020-vooral-rond-amersfoort-meer-treinen/
Badge +3
@treinreiziger goed bezig dus.
Reputatie 7
Badge +3
  • In de ochtendspits vier extra treinen Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Deze trein stopt vanwege de beperkte capaciteit niet op de overige stations. In Amersfoort is er aansluiting op de intercity’s naar Utrecht en Schiphol. In de avondspits rijden er vier extra treinen juist van Amersfoort via Nijkerk naar Harderwijk.

Gaan die spitstreinen dan leeg weer terug?
Reputatie 7
Badge +3
Van wat ik begreep wel. In de andere richting zullen er op dit specifieke traject heel wat minder reizigers zijn, daarvoor heeft de sprinter dan genoeg capaciteit.
Badge +3
Hebben we dan weer een ouderwetse sneltrein, i.p.v. geneuzel over Harderwijk als intercity-stop?

Tijdens de werkzaamheden naar 't Harde of Kampen Zuid vonden diverse reizigers dat wel heel fijn natuurlijk. Geen idee hoe ongelooflijk veel dat er zijn natuurlijk. 😆

Zoetermeer gaat het winnen denk ik... Tegenover Nijkerk of Harderwijk, om een intercity te laten stoppen!
Het is wel leuk om te weten dat Hafas en DB de dienstregeling eerder (rond augustus) al laten zien. (momenteel 10-8) nog niet beschikbaar.

De dienstregeling die al eerder verschijnt is nog niet de definitieve dienstregeling, dus leuk voor een eerste indruk, maar ga er nog geen reizen mee plannen. In oktober worden de laatste wijzigingen nog er in verwerkt, dus vandaar dat het meestal ook dan pas officieel aangekondigd wordt.
Reputatie 1
@Julian

Ik zag Hafas en DB dienstregeling in eerdere reacties, vandaar dat ik dit had meegenomen in mijn reactie.

Wat betreft de definitieve dienstregeling, het is waarschijnlijk het beste om te wachten tot de NS de nieuwe dienstregeling bekend maakt. Het is waarschijnlijk nog even wachten tot het mogelijk is om een reis te plannen vanaf zondag 15 december (ingaande dienstregeling). Waarschijnlijk kan dit vanaf oktober.

Grote wijzigingen zijn grotendeels bekend, de vertrektijden nog niet (verwachting oktober).

Persoonlijk kijk ik altijd de dienstregeling op de website van de NS zelf.
Dank jullie voor het meedenken en de reacties!
Reputatie 7
Badge +3
Gaan die spitstreinen dan leeg weer terug?
Ja, ze gaan leeg non-stop terug zodat ze binnen een uur op en neer zijn en je dus maar twee treinstellen nodig hebt.
Reputatie 1
De (concept) dienstregeling is nu in te zien op http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi&

De snelste route van Zwolle naar Den Haag is nog steeds via Utrecht. 1 min overstap moet genoeg zijn 😃
Badge
Op hafas staat niet de definitieve dienstregeling maar een eerdere versie, de dienstregeling van de NS zou rond 25 oktober te vinden zijn in de reisplanner van de NS.

Reageer