beantwoord

Wanneer gaan er fatsoenlijke treinen op de HSL rijden?

  • 24 februari 2019
  • 8 reacties
  • 275 Bekeken

Vanaf dag 1 is het een fiasco met de HSL. Elke dag zijn er weer storingen waardoor de HSL niet gebruikt kan worden. En dan nog toeslag durven te vragen voor een service dat niet deugt.
Ik heb al meerdere keren gehoord dat het aan de software ligt. Maar dit geintje speelt zich nu al jaren af. Wordt het geen tijd voor nieuw materieel en compensaties voor de reiziger?
icon

Beste antwoord door Robert B 24 februari 2019, 11:18

Nieuw materieel is besteld, wordt sinds kort getest (in het buitenland), moet toegelaten worden en komt dus over enkele jaren op het Nederlandse spoor. Verwacht daar ook nog wel de nodige kinderziektes, zoals bij de nieuwe SNG sprinters, en ook de (al iets oudere) Flirt sprinters hebben nog regelmatig storingen.

Zie o.a. https://community.ns.nl/dienstregeling-59/uitval-hsl-53567#post361195 voor uitleg waarom het zo vaak mis gaat.

Compensatie voor de reizigers is er al, in de vorm van Geld Terug Bij Vertraging (voor de IC direct al bij 15 minuten), en mensen met een jaarabonnement ICd toeslag krijgen €100 vergoed wegens de overlast.

Veel meer kunnen ze niet doen, want men kan natuurlijk niet bepalen wat de 'schade' voor elke individuele reiziger is. Welke compensatie had je in gedachten?
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Nieuw materieel is besteld, wordt sinds kort getest (in het buitenland), moet toegelaten worden en komt dus over enkele jaren op het Nederlandse spoor. Verwacht daar ook nog wel de nodige kinderziektes, zoals bij de nieuwe SNG sprinters, en ook de (al iets oudere) Flirt sprinters hebben nog regelmatig storingen.

Zie o.a. https://community.ns.nl/dienstregeling-59/uitval-hsl-53567#post361195 voor uitleg waarom het zo vaak mis gaat.

Compensatie voor de reizigers is er al, in de vorm van Geld Terug Bij Vertraging (voor de IC direct al bij 15 minuten), en mensen met een jaarabonnement ICd toeslag krijgen €100 vergoed wegens de overlast.

Veel meer kunnen ze niet doen, want men kan natuurlijk niet bepalen wat de 'schade' voor elke individuele reiziger is. Welke compensatie had je in gedachten?
Reputatie 7
Badge +3
Vanaf dag 1 is het een fiasco met de HSL. Elke dag zijn er weer storingen waardoor de HSL niet gebruikt kan worden. En dan nog toeslag durven te vragen voor een service dat niet deugt.
Ik heb al meerdere keren gehoord dat het aan de software ligt. Maar dit geintje speelt zich nu al jaren af. Wordt het geen tijd voor nieuw materieel en compensaties voor de reiziger?

Met de nieuwe software voor de locs lijken de problemen eerder groter dan kleiner te zijn geworden, wat geen verrassing is aangezien algemeen bekend is dat Bombardier totaal incompetent is als het op software aankomt. De laatste weken zijn er gemiddeld meer dan 5 storingen per dag op de HSL door "defecte treinen". Voorlopig zal er weinig veranderen omdat de politiek weigert in te grijpen. Tot de komst van ICNG over een paar jaar zal het niet beter worden.
Bedankt voor je reactie. Wanneer krijgt men bericht over die compensatie van 100 euro? En kun je ook geld terug krijgen als de icd uitvalt vanwege een defecte trein op het spoor en je daardoor een alternatieve en langere reistijd krijgt?
Badge +3
Bedankt voor je reactie. Wanneer krijgt men bericht over die compensatie van 100 euro?
Dat weet ik niet, want ik kom daar niet voor in aanmerking. Ik neem aan dat iemand hier (een reiziger of een moderator) daar wel meer over weet, hoe wanneer en wat?

En kun je ook geld terug krijgen als de icd uitvalt vanwege een defecte trein op het spoor en je daardoor een alternatieve en langere reistijd krijgt?

Zie daarvoor deze voorwaarden.
Deze maand zullen klanten die recht hebben op de compensatie bericht van ons krijgen, nme83.

Wanneer je vertraging als gevolg van de Intercity Direct 15 minuten of langer is, kan je geld terug krijgen. Voor meer informatie en het indienen hiervan kan je hier terecht.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag is echt wel een gevalletje Murphy

Reputatie 1
Nieuw materieel is besteld, wordt sinds kort getest (in het buitenland), moet toegelaten worden en komt dus over enkele jaren op het Nederlandse spoor.

Volgens een artikel in de Railway Gazette komt dit materieel (ICNG) in 2021 in dienst tussen Amsterdam en Breda (en misschien ook Brussel?), een jaar later tussen Den Haag en Eindhoven. Tenzij er wellicht problemen zijn die vertraging opleveren.

Dus, de huidige situatie, met de de zeer onbetrouwbare dienstverlening door NS, zal nog zeker twee tot drie jaar voort duren.
Zodra de softwarebug is opgelost door Bombardier en de software goedgekeurd en uitgerold is, verwacht ik dat de situatie ook al een stuk zal verbeteren.
Neemt uiteraard niet weg dat de HSL in het algemeen een net iets complexer stuk spoor is en dat treinen ook los van de software problemen kunnen hebben, maar dat gaat een nieuwe trein uiteraard ook niet verhelpen. In dat opzicht is dus de ICNG ook zeker geen wondermiddel.

Reageer