beantwoord

Wanneer gaat de eerste generatie ICMm buiten dienst?

• 27 January 2021
  • 9 reacties
  • 615 Bekeken

Ik ben benieuwd wanneer de eerste generatie van de ICMm buiten dienst gaat. Dit omdat NS minder reizigers vervoert door COVID-19 en een kleiner bedrijf wil worden met minder materieel. Om kosten te verminderen. NS heeft wel ICNG aangeschaft dus wordt de ICMm dan als eerste overbodig?

icon

Beste antwoord door Jeroen 27 January 2021, 16:28

Bekijk origineel

9 reacties

Badge

De NS wil wel een kleiner bedrijf worden maar wil meer treinen gaan rijden, dus waar jij vandaan haalt dat de NS minder materieel wilt ben ik wel benieuwd naar.

De ICNG gaat in eerste instantie de Traxx op de HSL vervangen.

Reputatie 2

Is er wat dat betreft nog een verschil tussen HSL Amsterdam/Schiphol - Breda en Eindhoven - Rotterdam/Den Haag? En gaat de ICNG daarna de ICM vervangen op de overige trajecten of werkt dit iets anders? 

Ik zie NS op termijn eigenlijk ook vooral weer met meer materieel rijden. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

De NS wil wel een kleiner bedrijf worden maar wil meer treinen gaan rijden, dus waar jij vandaan haalt dat de NS minder materieel wilt ben ik wel benieuwd naar.

Is het al bekend wat er dan met het ICR-materieel gaat gebeuren? Dat lijkt me ook nog niet echt versleten.

ICR is (net als ICM) gewoon oud en op. Wellicht dat een vervoerder (al dan niet in een ander land) zo gek is om het spul op te kopen, maar daar gaat dan een heleboel geld in zitten om het de benodigde grote revisie te geven.

Reputatie 7
Badge +3

ICR is (net als ICM) gewoon oud en op. Wellicht dat een vervoerder (al dan niet in een ander land) zo gek is om het spul op te kopen, maar daar gaat dan een heleboel geld in zitten om het de benodigde grote revisie te geven.

Dat is denk ik veel te pessimistisch, je kunt ICR niet vergelijken met bijv. DH of DM90. Op de eerste plaats betwijfel ik of het technisch (onderstellen,.bak, leidingen, etc) in zo'n slechte conditie verkeert als jij beweert. Met een revisie, een verfbeurt en een nieuw kleedje op de stoelen kan het volgens mij nog jaren mee.

Daarnaast zijn getrokken rijtuigen (internationaal gezien) veel makkelijker verhandelbaar dan treinstellen omdat je weinig met spanningsverschillen en beveiligingssystemen van doen hebt, dat probleem zit voornamelijk bij de locomotieven. Verder is veel ouder materieel (zoals DM90 en de Duitse 628) vooral slecht verhandelbaar omdat het geen airco heeft en dat probleem heeft ICR niet. 

Je vergist je denk ik in de kosten/batenanalyse. Je zult namelijk als eerste een draaistelrevisie uit moeten laten voeren. Alleen al de kosten daarvan lopen in de miljoenen. Daarnaast kan je de rijtuigen niet meer zomaar in alle landen inzetten door alle modificaties die door de jaren heen zijn uitgevoerd. En dat staat nog allemaal los van de hoognodige verdere technische revisies die noodzakelijk zullen zijn en vernieuwing van het interieur.

En dat staat dan nog los van reserveonderdelen die speciaal gemaakt zullen moeten worden omdat die na 40 jaar niet meer in productie zijn en een heel ouderwets remsysteem. Ook gaan steeds meer landen volledig over naar treinstellen, omdat die over het algemeen een hogere betrouwbaarheid hebben dan rijtuigen. Ook zijn rijtuigen heel erg duur omdat elk rijtuig ook los moet kunnen functioneren, dus alle apparatuur moet in elk rijtuig aanwezig zijn, waar een treinstel die apparatuur over meerdere bakken kan gebruiken en verdelen.

Maar ik denk dat NS heel erg blij zal zijn om te horen dat jij er wel brood in ziet 😄

Reputatie 7
Badge

Ik weet wel uit de hobbytijdschriften dat er inmiddels 3 driedelige ICM's permanent uit dienst zijn vanwege schade.

Badge

Ik weet wel uit de hobbytijdschriften dat er inmiddels 3 driedelige ICM's permanent uit dienst zijn vanwege schade.

Tja het houdt een keer op met de reserve onderdelen, sommige onderdelen zijn niet meer voorhanden en ook vervangers door een nieuw (modern)onderdeel is niet zomaar mogelijk Treinstellen met grote schades worden dan gebruikt als pluk treinstellen om andere in dienst te houden.

Misschien dat, door de door onverklaarde trillingen tijdelijke terzijdestelling van DDZ, de ICMm nog iets langer in dienst blijft dan eerder gepland?

Reageer