Wanneer gaat de ns weer normaal doen?

• 20 January 2021
  • 9 reacties
  • 566 Bekeken

Reputatie 1

Normaal gesproken ben ik echt niet ontevreden over de NS. Ik heb best respect voor de mensen die het voor elkaar krijgen de ingewikkelde puzzel te leggen die de dienstregeling vormt. Alleen als je hier dan dingen in gaat veranderen levert dit alleen maar ellende op.

Afgelopen jaar reisde ik van Vleuten naar Bunnik in twintig minuten, de trein vertrok om tien over half en om acht uur kwam ik in Bunnik aan na overstap in Utrecht. Alleen nu heeft de NS een paar maanden geleden de helft van de treinen uit de dienstregeling geramd.

Dit heeft als resultaat dat ik volgens de dienstregeling een en overstap heb van 18 minuten op station vaartsche Rijn. Dit betekent dus een verdubbeling van de reistijd. Hoe kan het dat de dienstregeling dit überhaupt als optie geeft?

Gelukkig is er een alternatief die de dienstregeling niet aangeeft. Met een trein eerder is het mogelijk over te stappen in Utrecht, aankomst :38 vertrek :41. Als de trein op tijd is, is deze overstap prima te doen. Hier gaat het alleen mis. De NS vindt het blijkbaar niet nodig om de trein van 7:28 op tijd te laten rijden. Deze trein is zo gepland dat het niet mogelijk is deze trein op tijd te laten rijden  Terwijl de NS toch echt maar 1 taak heeft, op tijd rijden. 

Nu lees ik dat de vervoersbedrijven ervoor willen zorgen dat de mensen gebruik blijven maken van het OV en zet de gemeente Utrecht ook in op meer openbaar vervoer en fietsen en minder auto's. Ondertussen krijg ik op deze manier het idee dat de NS het onmogelijk maakt om de trein te gebruiken voor woon werk verkeer.

Hoe kan het dat de NS zomaar een reisverbinding vernietigd en zich niet aan zijn taak houdt en wanneer gaat de NS weer een normale dienstregeling rijden? Een waar daadwerkelijk over nagedacht is.

9 reacties

Badge

De NS heeft als voornaamste taak mensen vervoeren van plaats A naar plaats B en dat doen we nog steeds.  Door de corona pandemie is het financieel en op personeelsvlak niet meer mogelijk om een volledige dienstregeling te rijden en om die reden zijn de spitstreinen uit de dienstregeling gehaald.

Gezien de huidige extra maatregelen moet u eigenlijk blij zijn dat de NS nog zoveel treinen laat rijden, de meeste treinritten zijn op dit moment niet kostendekkend.

Zodra corona weer over is en de drukte in de treinen weer toeneemt dan zullen de spitstreinen ook weer gaan rijden, tot dan is het even slikken dat u reistijd is toegenomen. Maar u heeft nog werk, velen in Nederland zijn door de Corona hun werk kwijt geraakt en dan is iets meer reistijd toch niet zo erg.

En dat u de kortere overstap vaak niet haalt is dan ook de reden dat deze niet vermeldt wordt als overstap.

Reputatie 1

De NS heeft onder andere als taak om een dienstverlening te bieden die betrouwbaar is en op tijd rijden. De treinen komt in 85% van de gevallen binnen vijf minuten van de geplande tijd aan. (Het percentage treinen dat dan ook echt op tijd is is dan nog lager).

De treinen gewoon volgens dienstregeling laten rijden lijkt me nou t minst dat ze kunnen doen en dit staat los van corona.

Reputatie 7
Badge +3

Een overstap van 2 minuten is vrijwel niet mogelijk. Als de overstap niet in de NS reisplanner staat is het geen overstap.

Badge

De NS heeft onder andere als taak om een dienstverlening te bieden die betrouwbaar is en op tijd rijden. De treinen komt in 85% van de gevallen binnen vijf minuten van de geplande tijd aan. (Het percentage treinen dat dan ook echt op tijd is is dan nog lager).

De treinen gewoon volgens dienstregeling laten rijden lijkt me nou t minst dat ze kunnen doen en dit staat los van corona.

Als jij daarvoor extra wil betalen dat alle treinen rijden zoals in de dienstregeling staat dan wordt het reizen alleen heel veel duurder.

En er rijden veel meer treinen op tijd dan de 85% welke jij aangeeft, alleen als je een overstap wilt maken die niet in de reisplanner staat en er dus feitelijk niet is omdat deze te kort is, tja ….. dan weet je vooraf dat de kans dat je hem mist heeel erg groot is.

Reputatie 1

Dan moet je mij even uitleggen hoe op tijd rijden meer geld kost. Vertraging kost wel geld bijvoorbeeld door geld terug bij vertraging en meer werk voor verkeersdienst leiders. 

Ik heb het even opgezocht, de NS heeft dit heel netjes aan in de reisplanner (pluspunt voor NS) en de stiptheid is zelfs maar 76% voor de meeste dagen in de week. 

Nu vindt ik een trein op tijd reken als die minder dan vijf minuten te laat is al wat vreemd aangezien je bij een overstap van 4 minuten (dat is volgens dienstregeling) je alsnog je trein mist.

De trein is dus vaker te laat dan op tijd, moet dit dan normaal gevonden worden?

Nu vindt ik een trein op tijd reken als die minder dan vijf minuten te laat is al wat vreemd aangezien je bij een overstap van 4 minuten (dat is volgens dienstregeling) je alsnog je trein mist.

De aankomsttijd is 7:38 en de vertrektijd 7:41, 3 minuten overstaptijd dus. Op Utrecht CS is dat te kort en daarom is het ook geen geldige aansluiting. Voor eigen risico dus. Denk ook aan de vertrekprocedure die ergens vanaf 7.40 start, je dient dan al in de trein te zijn.

Het is inderdaad vervelend, maar het ongemak is waarschijnlijk tijdelijk. Van deur tot deur zou je misschien op de fiets zelfs sneller zijn. En goedkoper.

Badge

@Marius Jou screenshot laat 1 trein zien en niet het geheel van treinen welke dus wel binnen de marge die gesteld is rijdt.  De marge van 5 minuten is een Europese marge die gehanteerd wordt en deze is denk ik ook in de concessie benoemd om mee te rekenen. Als je daar verandering in wil zien dan zul je dat bij het rijk moeten neerleggen.

Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen als machinist met op tijd rijden zitten de meeste vertragingen binnen de 2 minuten en aan de meeste vertragingen kun je als machinist niets doen omdat deze veroorzaakt wordt door omstandigheden of andere treinen welke vertraagd rijden waaronder ook dikwijls goederntreinen. Doordat het Nederlandse spoor zo volgepland is en de marges krap zijn loop je snel een vertraging op. 

Reputatie 1

Het gaat mij ook niet in alle treinen maar om dit traject, de rest van de week is dit percentage ongeveer gelijk. 

Ik moet het met je eens zijn dat kleine vertragingen onvermijdelijk zijn, alleen dan zou dit percentage tegen de honderd procent aan moeten liggen.

Dat dit percentage zo laag is laat zien dat er structureel iets mis is, dat hier niks aan wordt gedaan vind ik wel kwalijk.

Reputatie 6
Badge

@Jeroen

Deze situatie met trein 6023 is wel degelijk iets aan te doen. Deze trein lijkt altijd al vanaf Woerden te laat te vertrekken. Ik durf te stellen dat dit komt door de korte kering in Woerden Molenvliet. Dit is iets waar het Locov al voor waarschuwde. De trein komt aan in Woerden vanuit Utrecht en heeft dan in Molenvliet zo weinig keertijd (al helemaal bij een trein met meerdere treinstellen) dat je nooit op tijd terug kan. En dan start je vanuit Woerden al te laat en zo gaat het door. Dat is een keuze van NS. Er kan ook lang gekeerd worden, zoals voorheen. Natuurlijk is een korte kering efficiënter. En dat is het eerlijke verhaal: deze korte kering is ingegeven vanuit kosten en het negatieve effect op punctualiteit is geaccepteerd. Dat is een keuze die wellicht best verdedigbaar is, maar we moeten het niet afdoen als ‘NS kan er niets aan doen’. Want dat kan NS wel degelijk. Kost alleen veel geld en ik ben bang dat het er nu niet is.

Reageer