Wanneer komt er een sloopkogel op station Dordrecht?

• 12 September 2017
  • 55 reacties
  • 1553 Bekeken

Reputatie 6
Badge
Met ingang van de dienstregeling 2017 was de service van de stad Dordrecht merkbaar verslechterd. De snelle Intercity naar Breda, Rotterdam en Den Haag is volledig verdwenen en vervangen voor 1x per uur een pendelintercity naar alleen Breda.

Ook is de verbinding voor de Drechtsteden met Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe verslechterd door het verdwijnen van de doorgaande sprinter, en tot overmaat van ramp zijn vrijwel alle moderne SLT sprinters vervangen voor oude koekblikken zonder airco: de SGM.

NU in de dienstregeling 2018 verdwijnt ook nog eens de allerlaatste snelle trein naar Rotterdam en Den Haag: Roosendaal wordt ook slechter bereikbaar.

Kortom: een bizarre service verslechtering en dat voor een station met toch wel 23 duizend reizigers per dag.

Mijn vraag aan jullie (ns medewerkers en forumleden) is dus:

Wordt het geen tijd om station Dordrecht gewoon met de grond gelijk te maken en eventueel de dienst maar lekker over te laten nemen Door RET?

85% van de treinen zijn toch al gericht op Rotterdam.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

55 reacties

Reputatie 4
Laat dat schitterende station alsjeblieft staan. Het is nog niet zo lang geleden schitterend gerenoveerd.
Het probleem is dat ik vaak lang kan genieten van dit mooie station door de waardeloze dienstregeling en slechte aansluitingen in Dordrecht. Laat Arriva de stoptreinen maar overnemen.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij staat die oude keet in Dordrecht op de monumentenlijst.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens vrees ik dat die vrijwel lege pendeltreinen Breda-Dordrecht ook nog gaan verdwijnen zodra de subsidie op is.
Reputatie 7
Natuurlijk verdwijnt de pendeltrein, met dat handjevol reizigers ieder uur. Die trein sluit eigenlijk ook nergens op aan. Mensen uit Dordrecht die verder dan Breda moeten, reizen nu voornamelijk met de sprinter.
Reputatie 7
Neemt niet weg dat Dordrecht er wel echt bekaaid vanaf komt. Vind het persoonlijk ontzettend jammer dat de IC Den Haag de stad nu overslaat, voor een paar minuten tijdwinst als alles goedgaat. Net zoals dat alle Sprinters in Dordrecht eindigen en je altijd over moet stappen.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter Dordrecht-Arnhem voorziet zo meteen in een grote behoefte. Die verbindt een groot aantal grotere provinciesteden met veel onderwijs. Wordt nog wel oppassen voor overbezetting met 7 bakken Flirt.
Reputatie 4
De sprinter Dordrecht-Arnhem voorziet zo meteen in een grote behoefte. Die verbindt een groot aantal grotere provinciesteden met veel onderwijs. Wordt nog wel oppassen voor overbezetting met 7 bakken Flirt.
Tamzin, dat ben ik met je eens. Maar zorg dan wel voor goede aansluitingen.
In het weekend moet ik soms 30 minuten wachten in Dordrecht.
Reputatie 7
Het wordt een ontzettend lang traject met veel haltes. Dan kan er nog wel een stukje bij toch? Waarom geen Sprinter Arnhem-Rotterdam CS? 😉 Dan hebben de Drechtsteden er ook nog wat aan, zonder overstap naar Tilburg, Den Bosch en Nijmegen.
Reputatie 7
Badge +3
Dan moet je de sprinters in Rotterdam gaan knippen en dat wil je zeker niet. Knippen In Dordrecht is de meest logische oplossing gezien de reispatronen.
Reputatie 6
Badge
Iedereen snapt wel waarom ik vind dat deze stad in de kou gezet wordt door NS. Kijk naar de dienstregeling 2 jaar geleden en kijk naar de dienstregeling nu.

Zwijndrecht wordt bijna net zo goed bediend als Dordrecht, alleen de Intercitystatus onderscheidt het nog van de rest.

Gemiste kans voor een station met 23 duizend reizigers. Als bijna elke trein toch naar Rotterdam gaat kan net zo goed RET het station beheren. Wat heeft NS er nog te zoeken?
Reputatie 7
Badge +3
De RET rijdt nauwelijks tijdens de schoolvakanties.
Reputatie 4
De RET rijdt nauwelijks tijdens de schoolvakanties.i
Verklaar je nader.
Bij mij voor de deur kan ik ieder kwartier in de RET bus stappen. Ook in de schoolvakanties.
Reputatie 7
Badge +3
De problemen bij de RET zitten bij het railvervoer.
Reputatie 4
Ik ben toch wel nieuwsgierig wat volgens jou de problemen zijn met de vakantiedienstregeling van de RET.
Reputatie 7
Badge +3
Te lage fequenties en daardoor onvoldoende capaciteit in de spits.
Reputatie 6
Badge
Sorry hoor maar dit is vrijwel alleen op Metrolijn E het geval. Op de andere lijnen is het ook in de vakantie prima te doen.

Bovendien rijden trams ook tijdens de vakantie frequent genoeg.
Reputatie 4
Er was dit jaar inderdaad een capaciteitsprobleem op de E lijn tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal.
Maar om te stellen dat er nauwelijks trams/metro's rijden tijdens de vakantieperiode gaat mij te ver.

De frequentie is de vakantieperiode was 4x per uur i.p.v 6x per uur in de spits.
NS had vroeger een frequentie van 2 treinen per uur met in de spits wat extra 'sneltreinen' tussen Den Haag Centraal en Hofplein.

De ombouw van spoor naar metro van de Hofpleinlijn is een groot succes geworden
In 2005 had NS 7200 reizigers op een doordeweekse dag.
In 2014 vervoerde de RET 37000 reizigers per dag.

Het traject Rotterdam Dordrecht over laten nemen door de RET zoals landrsthrn voorstelt gaat natuurlijk niet gebeuren. Maar Arriva door laten rijden vanuit Dordrecht richting Rotterdam is toch wel heel aantrekkelijk.
Dan gaat er misschien ook eens wat gebeuren aan de belachelijke frequentie van 2 sprinters per uur op zaterdag en zondag.
Reputatie 6
Badge
Arriva de lijn over laten nemen lijkt me ook prima, hoewel ik standaard een voorkeur voor RET heb vanwege de uurkaartjes van 3 euro waarmee je tot 5x zo goedkoop reist als bij NS of Arriva.

Maar zoals Dordrecht nu bediend wordt is een pure schande en NS zou hier wat mee moeten doen.
Reputatie 4
Dat er nog steeds geen tariefintegratie is binnen de stadsregio MRDH net zoals in de Duitse Verkehrsverbunden is een treurige zaak.
Met de RET dagkaart van 7,50 reis ik nu al voordeliger naar Den Haag dan met NS met 40% korting.
Reputatie 7
Badge +3
Die tariefintegratie zou nog veel verder kunnen gaan. Zo groot is Nederland nu ook weer niet. In feite zou je heel Nederland tot één Verkehrsverbund kunnen verklaren. Nederland is maar 7000 vierkante kilometer groter dan NRW. De huidige situatie levert alleen maar versnippering en verkokering op.
Reputatie 6
Badge
Het allergrootste nadeel bij NS reizen op saldo blijft de 20 euro die je minimaal op je ov moet hebben.

In de Metro kun je met 1 cent al inchecken. 1 Cent.

Bovendien is de toeslag van 1 euro voor een kaartje voor mij extra reden om NS links te laten liggen tussen Rotterdam en Den Haag.

Een gemiste kans als je het mij vraagt.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Zolang het treinvervoer niet en het busvervoer wel wordt gesubsidieerd kun je het financieel niet gaan mengen. In Duitsland worden bus en trein beide gelijkelijk gesubsidieerd (uitgezonderd IC/ICE).
Reputatie 7
Badge +3
Bij mijn weten wordt treinvervoer wel degelijk gesubsidieerd in de provinciale concessies en dus door de provinciale overheden. Er wordt zelfs geïnvesteerd in de infrastructuur, zoals de electrificatieprojecten in Overijssel.
Ik ben het er mee eens dat Dordrecht erg benadeeld wordt, en volgend jaar weer met het verdwijnen van de IC Brussel.
Maar, omdat deze trein dan toch via Breda gaat rijden, is het niet mogelijk om die pendel trein toch weg te doen en de IC Lelystad-Dordrecht door te trekken? Desnoods alleen door de week tussen 6:00 en 20:00 of iets als dat. Ik heb het zelf ondervonden en de pendel trein is echt niet altijd leeg en je komt toch 10 minuten eerder aan.
Kunnen jullie bij de NS de reizigers van Dordrecht alsjeblieft deze keer toekomen?
Reputatie 7
Badge
Bijkomend voordeel van een dergelijke verlenging: Mocht er nog eens een trein stranden op de HSL, dan is er een goed alternatief voorhanden.

Reageer