beantwoord

Wat gaat de ns doen aan het drama Hsl lijn Breda - rotterdam

  • 28 februari 2019
  • 16 reacties
  • 436 Bekeken

Zie tot mijn ontstemming vandaag artikel dat ns gaat investeren in stations om reiservaring te verbeteren
performance op traject Breda Rotterdam is echt onacceptabel
mooie verhalen dat het beter gaat worden - wat gaat er nu echt gebeuren.
wordt tijd dat dit nu opgelost wordt - wie gaan we ontslaan ??

ns je laat ons kn de kou staan en zijn het echt zat
icon

Beste antwoord door Julian 28 februari 2019, 09:37

@Remco71 De problemen op de HSL staan uiteraard los van investeringen in stations.
Er is helaas sprake van een bug in de software van de locomotieven, waardoor treinen ongewenst tot stilstand komen. Door de leverancier van de locomotieven is er hard gewerkt om het probleem te vinden en op te lossen. Een nieuwe softwareversie waarin het probleem opgelost zou moeten zijn wordt sinds deze week uitgerold op de locomotievenvloot, echter kost het updaten van alle machines nog wel enkele weken.
Ik hoop dus dat we in de komende weken steeds meer verbeteringen in de performance gaat zien.
Echter met een softwareupdate zijn niet alle problemen op de HSL op te lossen. Een deel ligt ook bij het ontwerp van de HSL. Door NS en ProRail is daar dan ook een lange termijnvisie opgesteld die het ontwerp moet verbeteren, echter zal de politiek daarover moeten beslissen. Op dit moment is er helaas nog geen geld beschikbaar gesteld om de voorgestelde verbeteringen door te voeren.
Deze lange termijnvisie kan je hier downloaden: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/09/27/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl


Pluckie: volgens mij kan daar een eenvoudige reactie op gegeven worden: dat gaat niet gebeuren. Daarnaast zou het geen zin hebben, omdat de huidige problemen niet in de omschakelingen zitten, maar er een bug in de software zit die op een willekeurige plek kan optreden, zowel op de HSL als er buiten.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3
Laatst stond er in de krant een artikel over de HSL waarin werd gemeld dat er binnen NS en Prorail een HSL-Verbeterteam actief is. Overleggen die dan maar eens in het halfjaar, dacht ik nog, want de prestaties worden alleen maar slechter.

Een structurele oplossing zou het zijn om per direct de 1100-serie weer te laten rijden via Dordrecht met een stop aldaar, dan is het probleem van storingen en uitval tijdens de omschakelingen van beveiliging en spanning in elk geval geëlimineerd.

De 900-serie wordt opgeheven tussen Rotterdam en Breda, het materieel kan worden gebruikt voor de broodnodige versterking van de serie 1000 en 1100.

En Thalys en Eurostar kunnen weer ongehinderd gebruik maken van de HSL-Zuid, en hoeven dan niet meer te worden omgeleid via Dordrecht/Utrecht-Roosendaal indien er weer eens een ICD is gestrand.
@Remco71 De problemen op de HSL staan uiteraard los van investeringen in stations.
Er is helaas sprake van een bug in de software van de locomotieven, waardoor treinen ongewenst tot stilstand komen. Door de leverancier van de locomotieven is er hard gewerkt om het probleem te vinden en op te lossen. Een nieuwe softwareversie waarin het probleem opgelost zou moeten zijn wordt sinds deze week uitgerold op de locomotievenvloot, echter kost het updaten van alle machines nog wel enkele weken.
Ik hoop dus dat we in de komende weken steeds meer verbeteringen in de performance gaat zien.
Echter met een softwareupdate zijn niet alle problemen op de HSL op te lossen. Een deel ligt ook bij het ontwerp van de HSL. Door NS en ProRail is daar dan ook een lange termijnvisie opgesteld die het ontwerp moet verbeteren, echter zal de politiek daarover moeten beslissen. Op dit moment is er helaas nog geen geld beschikbaar gesteld om de voorgestelde verbeteringen door te voeren.
Deze lange termijnvisie kan je hier downloaden: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/09/27/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl


Pluckie: volgens mij kan daar een eenvoudige reactie op gegeven worden: dat gaat niet gebeuren. Daarnaast zou het geen zin hebben, omdat de huidige problemen niet in de omschakelingen zitten, maar er een bug in de software zit die op een willekeurige plek kan optreden, zowel op de HSL als er buiten.
Reputatie 7
Laatst stond er in de krant een artikel over de HSL waarin werd gemeld dat er binnen NS en Prorail een HSL-Verbeterteam actief is. Overleggen die dan maar eens in het halfjaar, dacht ik nog, want de prestaties worden alleen maar slechter.

Een structurele oplossing zou het zijn om per direct de 1100-serie weer te laten rijden via Dordrecht met een stop aldaar, dan is het probleem van storingen en uitval tijdens de omschakelingen van beveiliging en spanning in elk geval geëlimineerd.

De 900-serie wordt opgeheven tussen Rotterdam en Breda, het materieel kan worden gebruikt voor de broodnodige versterking van de serie 1000 en 1100.

En Thalys en Eurostar kunnen weer ongehinderd gebruik maken van de HSL-Zuid, en hoeven dan niet meer te worden omgeleid via Dordrecht/Utrecht-Roosendaal indien er weer eens een ICD is gestrand.


Dit is een veel beter idee inderdaad. 😌 Ik snap echt niet waarom ze dat nou gewoon niet doen.
Reputatie 7
Ik hoop dus dat we in de komende weken steeds meer verbeteringen in de performance gaat zien.


We weten nu onderhand wel dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Maar goed....😌
Laatst stond er in de krant een artikel over de HSL waarin werd gemeld dat er binnen NS en Prorail een HSL-Verbeterteam actief is. Overleggen die dan maar eens in het halfjaar, dacht ik nog, want de prestaties worden alleen maar slechter.

Een structurele oplossing zou het zijn om per direct de 1100-serie weer te laten rijden via Dordrecht met een stop aldaar, dan is het probleem van storingen en uitval tijdens de omschakelingen van beveiliging en spanning in elk geval geëlimineerd.

De 900-serie wordt opgeheven tussen Rotterdam en Breda, het materieel kan worden gebruikt voor de broodnodige versterking van de serie 1000 en 1100.

En Thalys en Eurostar kunnen weer ongehinderd gebruik maken van de HSL-Zuid, en hoeven dan niet meer te worden omgeleid via Dordrecht/Utrecht-Roosendaal indien er weer eens een ICD is gestrand.


Dat is dramatisch voor reizigers tussen Breda en Schiphol-amsterdam
Er zijn inderdaad in het begin van dit jaar veel problemen op het HSL traject geweest. We zijn ons hiervan bewust en veel van deze verstoringen komen, zoals Julian al aangeeft, door een probleem in de software. We werken samen met de maker van de treinen om deze storing zo snel mogelijk op te lossen. Het is helaas een complex probleem waarvoor geen snelle oplossing is. We werken er hard aan om alle problemen op dit traject op te lossen maar het is nu eenmaal een traject met problemen. Ik verwijs hierin graag naar o.a. dit topic, overigens van een van de gebruikers die hier reageert, voor een van de oorzaken van de uitdagingen op het HSL traject.
Reputatie 3
Julian, dat van die softwareproblemen horen we nu al een paar jaar. Bombardier is qua software nou ook niet zo'n betrouwbare partner, zie ook de metro van de Hoekse Lijn. En zoals Trein-D ook zegt, die oplossingen zullen er nu waarschijnlijk ook wel niet komen.

Het is trekken aan een dood paard, de reizigers zijn het beu. Treinen vallen bij bosjes uit, gisteren weer een Intercity Direct met voetbalsupporters die ergens gestrand is, zelfs de politie moest er aan te pas komen om een en ander in goede banen te leiden. Dat is toch niet wat NS wil?
Reputatie 7
Julian, dat van die softwareproblemen horen we nu al een paar jaar. Bombardier is qua software nou ook niet zo'n betrouwbare partner, zie ook de metro van de Hoekse Lijn. En zoals Trein-D ook zegt, die oplossingen zullen er nu waarschijnlijk ook wel niet komen.

Het is trekken aan een dood paard, de reizigers zijn het beu. Treinen vallen bij bosjes uit, gisteren weer een Intercity Direct met voetbalsupporters die ergens gestrand is, zelfs de politie moest er aan te pas komen om een en ander in goede banen te leiden. Dat is toch niet wat NS wil?


Dit. 😌
Reputatie 3

Laatst stond er in de krant een artikel over de HSL waarin werd gemeld dat er binnen NS en Prorail een HSL-Verbeterteam actief is. Overleggen die dan maar eens in het halfjaar, dacht ik nog, want de prestaties worden alleen maar slechter.

Een structurele oplossing zou het zijn om per direct de 1100-serie weer te laten rijden via Dordrecht met een stop aldaar, dan is het probleem van storingen en uitval tijdens de omschakelingen van beveiliging en spanning in elk geval geëlimineerd.

De 900-serie wordt opgeheven tussen Rotterdam en Breda, het materieel kan worden gebruikt voor de broodnodige versterking van de serie 1000 en 1100.

En Thalys en Eurostar kunnen weer ongehinderd gebruik maken van de HSL-Zuid, en hoeven dan niet meer te worden omgeleid via Dordrecht/Utrecht-Roosendaal indien er weer eens een ICD is gestrand.
Dat is dramatisch voor reizigers tussen Breda en Schiphol-amsterdam

Waarom dat? Eén overstap in Rotterdam Centraal en je bent weer op weg naar Schiphol.

Het is beter om een betrouwbare maar iets tragere verbinding te kunnen bieden dan een treindienst dat meer weg heeft van een loterij waarbij je moet hopen dat de trein het eindstation haalt en zo ja met hoeveel vertraging.
Reputatie 7
Weetje wat beter zou zijn eigenlijk. Om die rijtuigen gewoon te trekken met die oude locomotieven. Die hebben dat soort storingen namelijk. En dan via de route van @Pluckie laten rijden. 😌
Kan ook meteen die malle toeslag er vanaf.
Reputatie 6
De 'software-update' is de zoveelste wanhoopspoging (of excuus)

Er is al vaker beloofd dat de problemen op de HSL 'spoedig tot het verleden zouden behoren', bijvoorbeeld toen de treinen met een locomotief voor én achter gingen rijden... Nou, eclatant succes. Gelukkig heb ik een auto.
Julian, dat van die softwareproblemen horen we nu al een paar jaar. Bombardier is qua software nou ook niet zo'n betrouwbare partner, zie ook de metro van de Hoekse Lijn. En zoals Trein-D ook zegt, die oplossingen zullen er nu waarschijnlijk ook wel niet komen.

Het is trekken aan een dood paard, de reizigers zijn het beu. Treinen vallen bij bosjes uit, gisteren weer een Intercity Direct met voetbalsupporters die ergens gestrand is, zelfs de politie moest er aan te pas komen om een en ander in goede banen te leiden. Dat is toch niet wat NS wil?


Een paar jaar terug speelden er andere problemen. Die zijn opgelost (ook o.a. door de nieuwe software en aanpassingen aan de rijtuigen). Helaas heeft de nieuwe software dus een bug geïntroduceerd waardoor de performance slechter werd dan dat die daarvoor was. Die bug zou dus met de update opgelost moeten zijn.

De oorzaak stranding van gisteravond lag overigens niet bij het materieel.
Er zijn inderdaad in het begin van dit jaar veel problemen op het HSL traject geweest. We zijn ons hiervan bewust en veel van deze verstoringen komen, zoals Julian al aangeeft, door een probleem in de software. We werken samen met de maker van de treinen om deze storing zo snel mogelijk op te lossen. Het is helaas een complex probleem waarvoor geen snelle oplossing is. We werken er hard aan om alle problemen op dit traject op te lossen maar het is nu eenmaal een traject met problemen. Ik verwijs hierin graag naar o.a. dit topic, overigens van een van de gebruikers die hier reageert, voor een van de oorzaken van de uitdagingen op het HSL traject.


hahahahahahahaha
Reputatie 6
Badge
Sinds ongeveer een week lijkt het wel, dat de publieke opinie (nog) slechter wordt over de HSL. Zie de verschillende berichten in de media.

Al een jaar of vijf worden er inderdaad verbeteringen beloofd. Alleen begin vorig jaar ging het daadwerkelijk beter. We hebben veel voorbij horen komen. Die sandwich-locomotief, verbeterteams, simulator, beheer over de lijn bij Prorail neerleggen en sinds ongeveer een jaar is ook duidelijk geworden dat het nog maar de vraag is of het ueberhaupt wel beter gaat worden, want de infra, blijft de infra.

NS blijft dan in ongeveer elke persbericht benadrukken dat het aantal reizigers (steeds) fors blijft toenemen. Dat verband begrijp ik nooit, want dat komt niet door de slechte prestaties op de HSL, maar door de aangetrokken economie en stijgende vastgoedprijzen waardoor mensen verder uit de stad (moeten) gaan wonen en meer moeten reizen.
NS blijft dan in ongeveer elke persbericht benadrukken dat het aantal reizigers (steeds) fors blijft toenemen. Dat verband begrijp ik nooit, want dat komt niet door de slechte prestaties op de HSL, maar door de aangetrokken economie en stijgende vastgoedprijzen waardoor mensen verder uit de stad (moeten) gaan wonen en meer moeten reizen.

DIT! Iets met spijker en kop. Iets met alles wat krom is recht praten. Iets met geld en macht. Iets met een abonnement van 406 euro per maand (tweede klas). Iets met stilstaande treinen in tunnels en politie escortes en voetbalhooligans
Reputatie 7


Joh....echt?

Reageer