beantwoord

Wat gebeurt er als het mistig is?

• 16 april 2019
  • 6 reacties
  • 370 Bekeken

Hoi,

Wat gebeurt er eigenlijk als het dichte mist is? Vertragingen enz.? Toevallig heb ik nog nooit bij mist in de trein gezeten. Het lijkt me dat er niet volgas gereden kan worden toch vanwege obstakels enz.?
icon

Beste antwoord door Julian 16 april 2019, 18:11

Bij treinen gebeurt er niks. We rijden gewoon op volle snelheid door. Elke machinist heeft zgn. wegbekendheid, waardoor hij/zij altijd precies weet waar de trein is.
Een obstakel op het spoor kan altijd gebeuren. Aangezien een trein een remweg heeft van vele honderden meters tot in de extreme gevallen van een paar kilometer (voor hogesnelheidstreinen), kan je ook overdag met goed zicht nooit op tijd stoppen, dus daarin zit weinig verschil.
Bekijk origineel

6 reacties

Bij treinen gebeurt er niks. We rijden gewoon op volle snelheid door. Elke machinist heeft zgn. wegbekendheid, waardoor hij/zij altijd precies weet waar de trein is.
Een obstakel op het spoor kan altijd gebeuren. Aangezien een trein een remweg heeft van vele honderden meters tot in de extreme gevallen van een paar kilometer (voor hogesnelheidstreinen), kan je ook overdag met goed zicht nooit op tijd stoppen, dus daarin zit weinig verschil.
Reputatie 7
Badge +3
Maar je moet wel altijd minimaal het volgende sein kunnen zien lijkt me?
Reputatie 7
Niet zo heel spannend opzich. Groen is doorrijden, pas bij geel wordt het afremmen en kan het volgende rood zijn (stilstaan voor sein). Je rijd dan nog max 40 km/u en door de wegbekendheid weet je waar het volgende sein (ongeveer) staat waar je zult moeten stoppen. Zo niet dan rem je tot een lagere snelheid. Dan zou je vertraging kunnen krijgen. Volgens mij gebeurt dit zelden..
Reputatie 7
Badge
Maar je moet wel altijd minimaal het volgende sein kunnen zien lijkt me?
Nee. Ook met 50 meter zicht (seinen staan meestal op 1000-1200 meter afstand) rijden we gewoon met baanvaksnelheid.
Als een sein "hoog groen" toont, kan er nooit iets voor je zitten en geeft ook de ATB gewoon de geldende snelheid aan (als hulpmiddel).
Komen we een "geel" sein tegen, dan remmen we wat sneller af naar 40 km/u en is het (in dichte mist) zoeken naar de rode en die staat dan altijd enorm ver weg kan ik je vertellen.
Reputatie 3
En op het eigen tracé van de HS-lijn zijn zelfs helemaal geen seinen, alles gaat elektronisch en er wordt dus ook op die manier geremd als dat nodig mocht zijn.
Reputatie 7
Badge

Inderdaad, op de HSL wordt alles 'binnen' weergegeven. Er staan wel 'seinen' buiten, dit zijn de blauw-gele vlaggetjes. Als zo'n vlaggetje (SMB) 'rood' is, ziet dat er in de cabine zo uit. Je kunt zien dat er over iets meer dan 8 kilometer een stoppunt (EoA) is (te zien aan de nul naast het pijltje: doelsnelheid 0). Je kunt precies zien hoe ver je van dat stoppunt verwijderd bent.

Reageer