beantwoord

Wat ik nou niet snap...

• Anonymous
  • 0 reacties
Wat ik serieus niet snap, is dat er niet alleen op dit forum, maar ook elders in de media, talloze stemmen opgaan die vinden dat het opheffen van de al tientallen jaren perfect functionerende intercity Venlo-Den Haag CS alleen maar veel nadelen voor heel veel mensen heeft opgeleverd, maar dat de NS net doet alsof het niét zo is en dat het eigenlijk beter geworden is. Wie is hier nou gek? De reiziger die alleen maar nadelen ervaart, of de NS die in haar alwetendheid denkt dat de reiziger het niet goed ziet en halsstarrig blijft volhouden dat het allemaal veel beter is geworden op die verbindingen? Wie het weet, mag het zeggen...
icon

Beste antwoord door Slidestops 3 maart 2017, 21:19

Kort samengevat, door de regeling HSL, moet de NS de HSL deels integreren in het HRN. Daarom is deze trein via de HSL gaan rijden. Nu is er nog veel vertraging tussen Breda en Eindhoven door de overstap, die over iets minder als een maand niet meer is. Dan zul je zien dat al veel verbeterd. Daarna is het inderdaad noodzakelijk de betrouwbaarheid aan te pakken. Omdat dit een nieuw product is heeft het kinderziektes en kan het zeker beter. Een van de dingen die ik nog hoop, is dat bij uitvallen HSL er wordt gekozen om via het reguliere spoor te rijden met hetzelfde materieel, wat prima mogelijk is. De dienstregeling is gemaakt volgens reizigersstromen, dat betekent dat wordt gekeken waar mensen het meest behoefte aan hebben. In dit geval is de trein vanuit Venlo door gaan rijden naar Utrecht en Schiphol, met een korte overstap in Eindhoven op de trein naar Den Haag. Heb nog even geduld, ik verwacht toch zeker direct in april merkbare verbetering te gaan zien.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat komt omdat u alleen maar voor uw kleine eigenbelang opkomt. Er zijn ook reizigers zoals die naar Utrecht, Schiphol en Amsterdam die er beter van zijn geworden maar daar heeft U geen oog voor.
Dat komt omdat u alleen maar voor uw kleone, eigen belang opkomt. Er zijn ook reizigers zoals die naar Utrecht, Schiphol en Amsterdam die er beter van zijn geworden maar daar heeft U geen oog voor.

Welke reizigers naar Utrecht, Schiphol of Amsterdam zijn dan beter geworden van het opheffen van de intercity Den Haag-Venlo?
Reputatie 7
Kort samengevat, door de regeling HSL, moet de NS de HSL deels integreren in het HRN. Daarom is deze trein via de HSL gaan rijden. Nu is er nog veel vertraging tussen Breda en Eindhoven door de overstap, die over iets minder als een maand niet meer is. Dan zul je zien dat al veel verbeterd. Daarna is het inderdaad noodzakelijk de betrouwbaarheid aan te pakken. Omdat dit een nieuw product is heeft het kinderziektes en kan het zeker beter. Een van de dingen die ik nog hoop, is dat bij uitvallen HSL er wordt gekozen om via het reguliere spoor te rijden met hetzelfde materieel, wat prima mogelijk is. De dienstregeling is gemaakt volgens reizigersstromen, dat betekent dat wordt gekeken waar mensen het meest behoefte aan hebben. In dit geval is de trein vanuit Venlo door gaan rijden naar Utrecht en Schiphol, met een korte overstap in Eindhoven op de trein naar Den Haag. Heb nog even geduld, ik verwacht toch zeker direct in april merkbare verbetering te gaan zien.
Reputatie 7
Welke reizigers naar Utrecht, Schiphol of Amsterdam zijn dan beter geworden van het opheffen van de intercity Den Haag-Venlo? De trein vanuit Venlo rijdt nu via Utrecht naar Schiphol, met een cross-platform overstap in Utrecht voor Amsterdam Centraal en een aansluiting ieder kwartier.
Reputatie 7
Badge +3

Welke reizigers naar Utrecht, Schiphol of Amsterdam zijn dan beter geworden van het opheffen van de intercity Den Haag-Venlo?

Reizigers uit Helmond en Venlo naar de regio Utrecht-Amsterdam-Schiphol. Die misten vroeger vaak de overstap in Eindhoven.

En waarop is die verwachting gebaseerd? Is het materieel dan opeens betrouwbaarder, of de brug over het Hollands Diep opeens minder gevoelig voor windvlagen?

Maar los daarvan: waarom een stabiele, al tientallen jaren bestaande verbinding opheffen met als fake-argument dat over het hele traject dan zomaar 10 minuten tijdwinst kan worden geboekt (alsof dat wat uitmaakt, ik bedoel, als het nou een half uur was, of drie kwartier, kon ik het nog begrijpen, maar 10 minuten maakt natuurlijk geen fluit uit, één keer wat langer moeten wachten op een sein en je bent het al kwijt), terwijl nu al vele, vele mensen aangeven dat ze de oude verbinding liever terugzien? Wat is de stem van de reiziger dan waard?

Dit hele scenario is gewoon een gevolg van het Fyra-debacle, wees dan ook zo eerlijk dat toe te geven en rechtuit te zeggen dat daarvoor een aantal reizigersbelangen wordt opgeofferd. Want dit is geen ingreep die is gebeurd om de reiziger een plezier te doen, maar om de NS/ProRail uit de shit te helpen met die dure spoorlijn die door het Fyra-debacle er wel lag, maar niet kon worden gebruikt waar hij voor bedoeld was. Ofwel: de reiziger betaalt ook nu weer de prijs voor het falen van NS, ProRail en andere instanties.

Reizigers uit Helmond en Venlo naar de regio Utrecht-Amsterdam-Schiphol. Die misten vroeger vaak de overstap in Eindhoven.

Helemaal niet, want dat was gewoon cross-platform en 9 van de 10 keer geen enkel probleem. Bovendien is Schiphol voor mensen uit deze regio helemaal niet zo interessant, want de luchthavens Düsseldorf, Niederrhein, Eindhoven en Brussel zijn voor ons veel makkelijker en sneller bereikbaar (en vaak zijn vluchten door ook nog voordeliger), dus die hele verbinding naar Schiphol is voor ons geen voordeel. Wél een directe verbinding met de andere Brabantse steden zoals Tilburg en Breda, en een doorgaande verbinding naar de Randstad.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, u kunt blijven propageren dat er een rechtstreekste intercity van uw woonplaats naar uw werk locatie moet komen maar zo werkt het niet.
Tja, u kunt blijven propageren dat er een rechtstreekste intercity van uw woonplaats naar uw werk locatie moet komen maar zo werkt het niet.

Ik propageer niks in die zin. Ik vraag me alleen af waarom een al tientallen jaren goed functionerende én rendabele lijn is opgeofferd voor het debacle van de Fyra.
Gelukkig bestaat het hele Fyra gebeuren niet meer. Het gaat nu inderdaad vaak fout met de nieuwe verbinding, maar dat komt vooral doordat een van de twee treinen bij aankomst in Breda een paar minuutjes vertraagd is. Vanaf april verdwijnt deze overstap en gaat het met de rechtstreekse trein veel minder vaak voorkomen dat er vertragingen van een half uur zijn. Ik heb er best wel vertrouwen in en dat zeg ik niet zo snel als het over de HSL gaat. Alleen de wind, als de treinen dan eens omgeleid zouden worden via Dordrecht...
Reputatie 2

Ik propageer niks in die zin. Ik vraag me alleen af waarom een al tientallen jaren goed functionerende én rendabele lijn is opgeofferd voor het debacle van de Fyra.

Het verbaast mij eerlijk gezegd ook. De verbinding Venlo - Den Haag bestaat al heel lang. Dat mensen uit Venlo - Helmond de aansluiting miste op de intercity richting Utrecht en Amsterdam, heb ik niet veel van gemerkt. Want een kwartier later had je de volgende intercity. Dat is het voordeel van frequent rijden.
Nu speelt het probleem van intercity's missen weer, maar dan betreft het de intercity naar Tilburg, Breda en verder. Ben benieuwd of het merendeel van de reizigers op het traject Eindhoven - Den Bosch - Utrecht en vice versa vooral studenten/scholieren zijn of forensen. Bij het traject Venlo - Helmond - Eindhoven - Tilburg vice versa kan ik me voorstellen, dat op bepaalde gedeeltes van het traject vooral studenten/scholieren betreft. Hoewel studenten uit Venlo vaak in Nijmegen studeerde op de Radboud Universiteit toen nog Katholieke Universiteit Nijmegen geheten. En vaak uitstapte op station Nijmegen Heyendaal.
Reputatie 6
Een reden om de bestemming van de Intercity uit Venlo naar Amsterdam te verleggen, is ook de invoering van de tien minuten dienst tussen Eindhoven en Amsterdam.
Reputatie 6

Of het optimisme gerechtvaardigd is, dat zal moeten blijken. Ik denk, dat een ieder zich afvraagt of de problemen met het materieel waardoor de vertragingen ontstaan, binnen een paar weken definitief voorbij zijn. Hetzelfde materieel dat als Intercity Direct rijdt, kampt namelijk ook nog steeds met de zelfde problemen.

Weliswaar komt - als het goed is - de overstap in Breda richting Eindhoven te vervallen, maar we kennen ook allemaal de verhalen van treinen die door een te grote vertraging, ergens halverwege keren en hun bestemming dus niet halen..
Reputatie 6
Badge
Het is allemaal om de verbinding naar A/R dam en Den Haag te verbeteren via de HSL voor de mensen tussen Eindhoven en Breda. En ja, dat zijn duizenden mensen waar het over gaat.
Reputatie 2
Ik ben het merendeels eens met Pejeka. Ik heb familie en vrienden wonen in Venlo en omstreken. Men is hier meer gericht op òf Nijmegen, òf Roermond/Maastricht òf de Brabantse steden. Voor familie/vrienden die er wonen, studie of werk. Schiphol wordt amper gebruikt-> te ver weg en goedkopere alternatieven om de hoek. De gerichtheid op Utrecht Amsterdam is gewoon een stuk minder. De redenen om de dienstregeling om te gooien heeft dus niet zozeer met de wensen van de reiziger te maken als met andere belangen zoals de dwang vanuit Den Haaag om de HSL meer te gaan benutten om de concessie te kunnen behouden en de wens om elke 10 minuten een IC te laten rijden tussen Eindhoven en Den Bosch naar Amsterdam. Oost Brabant en Noord Limburg worden hier toch een beetje voor opgeofferd.
Ik ben het merendeels eens met Pejeka. Ik heb familie en vrienden wonen in Venlo en omstreken. Men is hier meer gericht op òf Nijmegen, òf Roermond/Maastricht òf de Brabantse steden. Voor familie/vrienden die er wonen, studie of werk. Schiphol wordt amper gebruikt-> te ver weg en goedkopere alternatieven om de hoek. De gerichtheid op Utrecht Amsterdam is gewoon een stuk minder. De redenen om de dienstregeling om te gooien heeft dus niet zozeer met de wensen van de reiziger te maken als met andere belangen zoals de dwang vanuit Den Haaag om de HSL meer te gaan benutten om de concessie te kunnen behouden en de wens om elke 10 minuten een IC te laten rijden tussen Eindhoven en Den Bosch naar Amsterdam. Oost Brabant en Noord Limburg worden hier toch een beetje voor opgeofferd.

Dit dus. Wij hebben meer plezier van een directe intercity-verbinding met andere Brabantse steden als Tilburg en Breda, dan van een trein naar Utrecht en Schiphol. Kan je wel net doen alsof dat helemaal leuk is voor de mensen uit onze streek, maar we hebben liever een directe verbinding met Tilburg dan met Utrecht (wat moeten we waar?) en Schiphol... er liggen hier 4 internationale luchthavens dichterbij dan Schiphol, dus wat moeten we dan met Schiphol?
Reputatie 2

Dit dus. Wij hebben meer plezier van een directe intercity-verbinding met andere Brabantse steden als Tilburg en Breda, dan van een trein naar Utrecht en Schiphol. Kan je wel net doen alsof dat helemaal leuk is voor de mensen uit onze streek, maar we hebben liever een directe verbinding met Tilburg dan met Utrecht (wat moeten we waar?) en Schiphol... er liggen hier 4 internationale luchthavens dichterbij dan Schiphol, dus wat moeten we dan met Schiphol?

In de geografie wordt dit verschijnsel het artefactieel morfologisch patroon genoemd. In het kort: hoe functioneert en komt de sociaal ruimtelijke structuur tot stand. Mensen, bedrijven, instellingen etc gaan verbanden aan en vestigen zich dus op een bepaalde plek. Infrastructuur wordt hier mede door bepaald of bepaalt zelfs de structuur. En deze is in de afgelopen decennia oost-west gegroeid door de voornamelijk zo ingerichte spoortrajecten en autosnelwegen. Pas relatief laat is men de noord-zuid assen gaan aanpakken zoals de N2 ombouwen naar A2 in de 80er jaren. De A4, A73 en A50 zijn pas van na 2000. De A27 nog steeds hopeloos verouderd. De belangrijkere spoortrajecten waren die van Roosendaal via de Brabantse steden naar Nijmegen en verder naar Zwolle en van Venlo via de meeste Brabantse steden naar Rotterdam en Den Haag. Alleen Roosendaal-Amsterdam en Eindhoven-Amsterdam gaan rechtstreeks naar het noorden en doen relatief weinig plaatsen in Brabant aan. De sociaal ruimtelijke structuur in dit landsdeel is mede hierdoor zo ontstaan. Men onderschat vaak de impact van het ombuigen van een traject op deze structuur die in jaren zo is gegroeid en dus niet in korte tijd te veranderen is.
Reputatie 6
Badge
De redenen om de dienstregeling om te gooien heeft dus niet zozeer met de wensen van de reiziger te maken als met andere belangen zoals de dwang vanuit Den Haaag om de HSL meer te gaan benutten om de concessie te kunnen behouden en de wens om elke 10 minuten een IC te laten rijden tussen Eindhoven en Den Bosch naar Amsterdam. Oost Brabant en Noord Limburg worden hier toch een beetje voor opgeofferd.

In aanvulling: Er is te weinig HSL materieel om 'helemaal' naar Venlo door te rijden. Daarom is een al jaren bestaande lijn ingekort. De marketingafdeling van NS heeft dan vast bedacht, dat de reizigersstromen plots anders lopen.... Er wordt erg veel opgeofferd voor/door deze nieuwe verbinding. 😞
Reputatie 6
Badge
Kort samengevat, door de regeling HSL, moet de NS de HSL deels integreren in het HRN. Daarom is deze trein via de HSL gaan rijden.

De grap is wel, dat er nu met overheidsgeld een pendel gaat rijden tussen Dordrecht en Breda. Dus enerzijds verplicht de overheid NS via de HSL te gaan rijden (de nadelen worden hierboven opgesomd) en anderzijds verdwijnt er dus overheidsgeld in een verbinding die juist is opgeheven...
Het gaat me niet zozeer alleen over het feit dát men een andere beslissing heeft genomen (weliswaar méér ingegeven door een debacle met de Fyra dan door andere overwegingen), wat me met name ergert is dat door NS en sommige andere mensen wordt gedaan alsof men écht alleen maar het belang van de reiziger heeft laten meewegen en heus, als het belang van de reiziger had uitgewezen dat die HSL-verbinding niet gewenst was, had men het écht nooit gedaan, enz. Wie maakt wie nou wat wijs?

Denkt NS nou écht dat ze mensen die incidenteel van Eindhoven naar Den Haag reizen, helemaal gelukkig maken door ze op dat hele traject zomaar 10! hele minuten tijdwinst te geven, en dat ze daarvoor dan vele andere mensen met slechtere verbindingen opschepen, is dan maar te accepteren want tja, als die ene reiziger vanuit Eindhoven naar Den Haag niet 10! hele minuten eerder op station Den Haag is, dan breekt de wereld in elkaar ofzo? Mijn god, was is 10 minuten. Net je aansluitende tram missen in Den Haag en je bent ze al kwijt. Maar daar wordt het dan wél op gegooid.

Dat de al decennia bestaande lijn Venlo-Den Haag is opgeheven maakt me dan ook nog niet eens zo kwaad als wel het dédain waarmee klachten daarover worden tegemoet getreden. Kijk alleen op dit forum, er zijn talloze topics en klachten over het opheffen van dat traject. Maar het enige antwoord dat je krijgt is dat het jammer is dat je het zo ervaart en dat het écht beter is. Voor wie dan, vraag ik me af? En wanneer wordt er eens écht serieus op ingegaan?
Reputatie 2
@PaulBSA: "In de geografie wordt dit verschijnsel het artefactieel morfologisch patroon genoemd. In het kort: hoe functioneert en komt de sociaal ruimtelijke structuur tot stand."
Zo leren wat van elkaar op dit forum.

Ter aanvulling: Er is heel lang gesteggel geweest over een verbinding naar Nijmegen.
Men was bang dat de spoorverbinding ten kosten zou gaan van de havens in Rotterdam en Den Haag.
Exacte verhaal vertel ik jullie later op dit forum...
Reputatie 2
Moet zijn Havens in Rotterdam en Dordrecht. Den Haag dus niet.
Reputatie 2
@PaulBSA: "In de geografie wordt dit verschijnsel het artefactieel morfologisch patroon genoemd. In het kort: hoe functioneert en komt de sociaal ruimtelijke structuur tot stand."
Zo leren wat van elkaar op dit forum.

Ter aanvulling: Er is heel lang gesteggel geweest over een verbinding naar Nijmegen.
Men was bang dat de spoorverbinding ten kosten zou gaan van de havens in Rotterdam en Den Haag.
Exacte verhaal vertel ik jullie later op dit forum...

Het is mijn insteek dat we op dit forum van elkaar leren en de impact van een dienstregeling op de sociaal ruimtelijke structuur is nogal eens (onbewust) een topic hier. Jammer want dit kan reizigers kosten als dit niet voldoende onderkend wordt of als het op de reiziger over komt dat het niet serieus genoeg genomen wordt. Ik ben daarom ook benieuwd naar het exacte verhaal van jouw aanvulling hier op.
En de trieste realiteit is dat ik moet constateren dat na een aantal dagen dit topic te hebben gestart, er nog steeds geen inhoudelijke reactie van NS of andere deskundigen is.
Reputatie 6
Badge
Het gemarkeerde antwoord van Slidestops is hetzelfde antwoord dat een NS moderator ook zou geven. Daarom is het ook gemarkeerd. Tenzij je dat zelf gedaan hebt, TS.

Reageer