Wat is er gebeurd met de spits Intercity Alkmaar - Haarlem (3400 - serie) | NS Community
beantwoord

Wat is er gebeurd met de spits Intercity Alkmaar - Haarlem (3400 - serie)

  • 2 October 2022
  • 26 reacties
  • 1185 Bekeken

Reputatie 4

In geen enkel bericht over de aapnassingen van 1 september is deze trein serie genoemd en deze reed nog in september. Nu in oktober blijkt deze niet meer in de reisplanner te staan. Weet iemand hoe dit zit?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 2 October 2022, 12:04

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Er lijkt inderdaad helemaal niets over gecommuniceerd te zijn, maar ik ga ervan uit dat dit te maken heeft met het personeelstekort. 

Reputatie 6

Dat is meteen raak Isitimela. Dit heeft inderdaad te maken met het personeelstekort. Voor nu is deze verbinding alleen voor volgende week uit de dienstregeling gehaald, maar ik raad aan om in de loop van volgende week ook de week er na te controleren.

Reputatie 6
Badge

Volgende week rijdt deze intercity niet. Daarna (voorlopig) nog wel tot begin november. Vanaf dat moment helaas helemaal niet meer.

In geen enkel bericht over de aapnassingen van 1 september is deze trein serie genoemd en deze reed nog in september. Nu in oktober blijkt deze niet meer in de reisplanner te staan. Weet iemand hoe dit zit?

Tot en met 10 december rijdt deze treinserie alleen voor zover er voldoende personeel is. Dat kan van dag tot dag verschillen.

Vanaf 11 december wordt deze treinserie definitief opgeheven. Er rijdt dan alleen nog ieder halfuur een sprinter.

Reputatie 6
Badge

Tot en met 10 december rijdt deze treinserie alleen voor zover er voldoende personeel is. Dat kan van dag tot dag verschillen.

Vanaf 7 november is al definitief gedaan. Tot en met 5 november wordt alleen gereden bij voldoende personeel.

Tot en met 10 december rijdt deze treinserie alleen voor zover er voldoende personeel is. Dat kan van dag tot dag verschillen.

Vanaf 7 november is al definitief gedaan. Tot en met 5 november wordt alleen gereden bij voldoende personeel.

O, waar heb je dat vandaan?

Reputatie 6
Badge

Goed geïnformeerde bronnen.

Reputatie 7
Badge +1

In geen enkel bericht over de aapnassingen van 1 september is deze trein serie genoemd en deze reed nog in september. Nu in oktober blijkt deze niet meer in de reisplanner te staan. Weet iemand hoe dit zit?

Tot en met 10 december rijdt deze treinserie alleen voor zover er voldoende personeel is. Dat kan van dag tot dag verschillen.

Vanaf 11 december wordt deze treinserie definitief opgeheven. Er rijdt dan alleen nog ieder halfuur een sprinter.

De hele dienstregeling hangt momenteel vol met personeelstekorten. Treinen worden her en der opgeheven en de reiziger kan dus eigenlijk nergens meer vanuit gaan. Kortom we rijden nu gewoon spoorboekloos waarbij eigenlijk maar één ding wel zeker is: de reis duurt bijna altijd langer dan je vooraf zou mogen verwachten. 

Het gebrek aan communicatie is echt verbijsterend. Zelfs als je deze reis opgeslagen hebt in "mijn reizen" met een wekelijkse herhaling (ingelogd, met Abonnement) krijg je geen enkel bericht van NS.

Bovendien een vorm van misleiding door de reis compleet uit de reisplanner te halen zonder communicatie. Nu lijkt het alsof het altijd zo geweest is. Kwalijke zaak 

Het gebrek aan communicatie is echt verbijsterend. .

Dat is al weken zo. U reist waarschijnlijk alleen doordeweeks maar in het weekend is het iedere week een totale verrassing wat er wel rijdt en wat er geschrapt wordt. 

Ik vermoed dat de strategie is om aan het schrappen van treinen bewust zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven om verdere imagoschade te voorkomen en te doen voorkomen alsof alles business as usual is.

Dat de intercity's Alkmaar-Haarlem definitief gaan verdwijnen was overigens op 22 augustus al aangekondigd.

Reputatie 4

Ernstig. De berichtgeving over de dienstregeling 2023 bevat geen informatie over deze treinserie in de nieuwe dienstregeling. Bovendien staat er nota bene een nieuwe herdruk van de vertrekplaats op het station waarop de intercity Alkmaar - Haarlem in de spits vermeld staat. Geen bericht op de digitale displays dat deze trein niet rijd. 
 

 

Reputatie 6
Badge

Dat is overigens niet uniek voor dit traject. Als je in Zandvoort op de gele borden kijkt, zie je ook gewoon nog ieder halfuur een trein naar Amsterdam, terwijl die sinds september al niet verder rijdt dan Haarlem in de avond. En op Amsterdam Bijlmer denk je ieder kwartier naar Schiphol te kunnen, terwijl dat op zaterdag en zondag ieder halfuur is. Vroeger werden dan blauwe borden opgehangen om wijzigingen aan te geven. Nu blijkbaar niet meer. Klaarblijkelijk zijn de wijzingen dermate laat verwerkt, dat het niet meer meekom op de gele borden. Hopelijk klopt het in december weer wel. Alhoewel je natuurlijk ook kunt afvragen of er nog van de gele borden gebruikgemaakt wordt (maar dan moet je ze weghalen en geen foute ophangen).

Reputatie 6
Badge

De berichtgeving over de dienstregeling 2023 bevat geen informatie over deze treinserie in de nieuwe dienstregeling.

Ik zie hem hier wel instaan op pagina 4: https://www.locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/downloads_getfilem.aspx?id=1458020&forcedownload=true

Het gebrek aan communicatie is echt verbijsterend. Zelfs als je deze reis opgeslagen hebt in "mijn reizen" met een wekelijkse herhaling (ingelogd, met Abonnement) krijg je geen enkel bericht van NS.

Bovendien een vorm van misleiding door de reis compleet uit de reisplanner te halen zonder communicatie. Nu lijkt het alsof het altijd zo geweest is. Kwalijke zaak 



Ach, meldingen in de app… Soms werken die, soms ook weer niet.
Het is te hopen dat NS heeft geleerd van de vorige keer dat de IC tussen Alkmaar en Haarlem werd geschrapt. Toen werden op de Sprinterdienst vaak kleine treintjes ingezet, tot solo SGM aan toe. 

Het gebrek aan communicatie is echt verbijsterend. .

 

Dat de intercity's Alkmaar-Haarlem definitief gaan verdwijnen was overigens op 22 augustus al aangekondigd.

 

https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/ Ik zie het niet in de officiële NS aankondiging staan (23 augustus). 

Vind het absoluut betreurenswaardig dat de spits intercity tussen Haarlem en Alkmaar eruit gehaald is. De reistijd wordt voor mij zo onnodig verlengd én ik zit keer op keer in een soort sardinetrein. Voor mij was de IC HLM-ALK echt zo’n fijne verbetering ten opzichte van de overvolle sprinter die nu rijdt.. Ondertussen worden de prijzen wel gewoon steeds verhoogd, terwijl de kwaliteit van het vervoer omlaag gaat. Voor mij ook echt een reden om de aanschaf van een auto te overwegen en mijn abonnement bij NS op te zeggen. Jammer hoor.

Vind het absoluut betreurenswaardig dat de spits intercity tussen Haarlem en Alkmaar eruit gehaald is. De reistijd wordt voor mij zo onnodig verlengd én ik zit keer op keer in een soort sardinetrein. Voor mij was de IC HLM-ALK echt zo’n fijne verbetering ten opzichte van de overvolle sprinter die nu rijdt.. Ondertussen worden de prijzen wel gewoon steeds verhoogd, terwijl de kwaliteit van het vervoer omlaag gaat. Voor mij ook echt een reden om de aanschaf van een auto te overwegen en mijn abonnement bij NS op te zeggen. Jammer hoor.

Vervelend, maar voor u blijft er in ieder geval nog een halfuurdienst over. Op veel andere lijnen gaan de treinen straks een groot deel van de week nog maar om het uur. Kijk bijv. naar Purmerend.

Reputatie 4

Vind het absoluut betreurenswaardig dat de spits intercity tussen Haarlem en Alkmaar eruit gehaald is. De reistijd wordt voor mij zo onnodig verlengd én ik zit keer op keer in een soort sardinetrein. Voor mij was de IC HLM-ALK echt zo’n fijne verbetering ten opzichte van de overvolle sprinter die nu rijdt.. Ondertussen worden de prijzen wel gewoon steeds verhoogd, terwijl de kwaliteit van het vervoer omlaag gaat. Voor mij ook echt een reden om de aanschaf van een auto te overwegen en mijn abonnement bij NS op te zeggen. Jammer hoor.

Vervelend, maar voor u blijft er in ieder geval nog een halfuurdienst over. Op veel andere lijnen gaan de treinen straks een groot deel van de week nog maar om het uur. Kijk bijv. naar Purmerend.

Om het uur? dat is elke 2 uur (het ene uur wel , het andere niet) of bedoel je misschien elk uur?

Overigens werd er vorige week wel 4 keer gecontroleerd op vervoerrbewijzen op de heenreis. “ Die ‘service’ werd niet afgeschaald”  blijkbaar.

Het kabinet stelt het meeste geld beschikbaar voor investeringen in openbaar vervoer voor de komende 10 jaar. De trein is een van de meest duurzamen vormen van vervoer. En de service holt achteruit. Jammer.

 

 

 

Het kabinet stelt het meeste geld beschikbaar voor investeringen in openbaar vervoer voor de komende 10 jaar. De trein is een van de meest duurzamen vormen van vervoer. En de service holt achteruit. Jammer.

Er dreigt een steeds grotere mismatch tussen investeringen in de infra en de exploitatie. Met dit beleid hebben we over 20 jaar een prachtig spoorwegnet waar nauwelijks nog treinen rijden.

Doet me denken aan een beruchte busbaan in Best die ooit voor kapitalen werd aangelegd en waar vervolgens eens per uur een streekbus gebruik van maakte. Maar ja, er was een subsidiepot voor busbanen. 

Badge +3

Doet me denken aan een beruchte busbaan in Best die ooit voor kapitalen werd aangelegd en waar vervolgens eens per uur een streekbus gebruik van maakte. Maar ja, er was een subsidiepot voor busbanen. 

Vanuit Eindhoven richting Nuenen ook zoiets, een heuse busbaan (geen HOV maar toch), met het verschil dat daar (nog) wel de nodige bussen rijden. Veelal luchtvervoer, want die bussen lopen bij het Summa College leeg of vol.

Een andere buslijn Eindhoven - Nuenen vv. mag gewoon de vluchtstrook van de A270 nemen, kost niets verder. Geloof dat men nu bezig is met een ‘snel’ fietspad tussen Eindhoven en Helmond 😅

Doet me denken aan een beruchte busbaan in Best die ooit voor kapitalen werd aangelegd en waar vervolgens eens per uur een streekbus gebruik van maakte. Maar ja, er was een subsidiepot voor busbanen. 

Geloof dat men nu bezig is met een ‘snel’ fietspad tussen Eindhoven en Helmond 😅

Dat is hetzelfde soort waanzin. Er ligt ook een snelle fietsroute tussen Oss en Den Bosch die vrijwel niet gebruikt wordt. Heeft ook een kapitaal gekost.

Reputatie 7
Badge +3

Er dreigt een steeds grotere mismatch tussen investeringen in de infra en de exploitatie. Met dit beleid hebben we over 20 jaar een prachtig spoorwegnet waar nauwelijks nog treinen rijden.

Er lijkt me ook een mismatch te komen tussen verschillende trajecten. De 6 sprinters per uur tussen Dordrecht en Rotterdam (wat nu door het personeelstekort toch weer 4 sprinters zijn) wil men uiteindelijk verhogen naar 12 (ja, 12) sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag Centraal. Met de uitgedeelde miljarden moet nu ook het traject Delft - Schiedam 4-sporig worden, nieuwe stations bijkomen en dus iedere 5 minuten een sprinter gaan rijden in 2040. Men heeft het dan over de Oude Lijn, maar die Oude Lijn loopt toch echt wel verder dan Den Haag. Dan zou je dus straks 12 keer per uur met een sprinter tussen Dordrecht - Rotterdam en Den Haag kunnen reizen, maar van Den Haag naar Leiden nog steeds maar 4 keer. Nu zal het behoorlijk overkill zijn om ook tussen Den Haag en Leiden 12 keer per uur te gaan rijden, maar 12 op het ene traject en maar 4 op het andere is wel behoorlijk uit balans. Verdeel het iets meer of laat een paar 5 minuten sprinters doorrijden naar Leiden, hebben de sprinter stations tussen Leiden en Den Haag een directe verbinding zonder overstappen op Laan van NOI met HS en Delft. Aan de andere kant 2040 is nog ver weg, wie weet wat er voor die tijd nog allemaal gebeurt. 

 

@Momo

Het verhaal van 12 sprinters per uur heeft NS gelanceerd om de RET te dwarsbomen toen die met het idee kwam om de sprinterverbinding Dordrecht-Den Haag om te bouwen tot metro (net als de Hoekselijn).

Ik denk dat je die 12 sprinters per uur dan ook totaal niet serieus moet nemen, in het OV is politiek belangrijker dan realiteit. En die realiteit is dat er eerder minder treinen gaan rijden dan meer.

Reputatie 7
Badge +3

In de plannen staat overal nog wel dat er meer sprinters komen, er ook nieuwe stations en 4 sporen tussen Delft en Schiedam. Dat zou nodig zijn omdat er veel extra woningen en werkplekken moeten komen. Of al die woningen ook echt gebouwd gaan is ook maar de vraag gezien de huidige problemen daarmee. Zo te zien is het aantal te bouwen woningen nu al bijgesteld, op de pagina vn vorig jaar over die Citysprinter werd nog gesproken over 240.000 woningen, in het nieuwe persbericht en dat van MoVe zijn dat er nog maar 170.000. Ook geeft NS in het bericht aan nog steeds de ambititie te hebben uiteindelijk om de 5 minuten sprinters te gaan rijden. En er gaat nu dus wel even een smak geld naartoe. Maar 2040 duurt nog wel even, eerst ook maar eens zien wat er terecht komt van dat plan om zoveel woningen te bouwen, als dat al niet gehaald wordt heb je ook niet zoveel treinen nodig. 

Reputatie 7
Badge +1

In de plannen staat overal nog wel dat er meer sprinters komen, er ook nieuwe stations en 4 sporen tussen Delft en Schiedam. Dat zou nodig zijn omdat er veel extra woningen en werkplekken moeten komen. Of al die woningen ook echt gebouwd gaan is ook maar de vraag gezien de huidige problemen daarmee. Zo te zien is het aantal te bouwen woningen nu al bijgesteld, op de pagina vn vorig jaar over die Citysprinter werd nog gesproken over 240.000 woningen, in het nieuwe persbericht en dat van MoVe zijn dat er nog maar 170.000. Ook geeft NS in het bericht aan nog steeds de ambititie te hebben uiteindelijk om de 5 minuten sprinters te gaan rijden. En er gaat nu dus wel even een smak geld naartoe. Maar 2040 duurt nog wel even, eerst ook maar eens zien wat er terecht komt van dat plan om zoveel woningen te bouwen, als dat al niet gehaald wordt heb je ook niet zoveel treinen nodig. 

Zolang het stikstofprobleem niet snel wordt opgelost zal er van al die bouwplannen weinig overblijven ben k bang. Ook de aanstaande economische recessie zal een negatieve invloed hebben denk ik.

Reageer