beantwoord

wat is er toch aan de hand met de verbinding lelystad dordrecht

• 4 oktober 2019
  • 12 reacties
  • 313 Bekeken

Ik reis 3 keer per week met de intercity vanaf Almere buiten naar Amsterdam zuid. Het is opvallend hoe vaak deze intercity uitvalt! Vaak rijdt deze gewoon niet, wat je vaak pas op het station hoort. Regelmatig word ik er ook halverwege uitgezet (op Almere centrum of Duivendrecht) omdat hij dan niet verder rijdt en vandaag voor mij een nieuwe: deze trein stopt vanwege de lengte niet op station Almere buiten..... neem dan de juiste trein mee zou je zeggen. En wat fijn we kunnen overstappen op Amere centrum maar de volgende trein heeft minimaal een kwartier vertraging. Wat is er toch aan de hand met deze verbinding??
icon

Beste antwoord door Jeroen 4 oktober 2019, 18:48

De treinserie 2400 is 1 van de eerste treinseries welke uitvalt als er problemen op het traject zijn tussen Duivendrecht en Lelystad, dit omdat er genoeg alternatieven zijn in de richting van Lelystad als er minder sporen beschikbaar zijn. Soms keert de trein als de verstoring tussen Almere en Lelystad zit nog op Almere maar dat is alleen het geval als Duivendrecht al gepasseerd is voordat de verstoring bekend was.

Vandaag was het probleem dat er door een bommelding geen treinverkeer is geweest tussen Almere Oostvaarders en Lelystad. Om deze reden werden een aantal treinen gekeerd op Diemen Zuid en was het eindstation dus Duivendrecht (vanaf Dordrecht), door een seinstoring tussen Rotterdam en Den Haag zijn er nog meer treinen uitgevallen en werd dit traject dubbel getroffen vanmiddag.

Door deze 2 verstoringen is de materieel omloop verstoord en zo kan het gebeuren dat er ander materieel rijdt dan dat er had moeten rijden. Doordat ProRail tot op heden nog steeds weigert om het perron op Almere Buiten te verlengen naar 12 bakken kan het dus met zo'n verstoorde materieel omloop gebeuren dat de trein uit 12 bakken bestaat en dat er niet gestopt MAG worden op Almere Buiten.

De andere optie in dit geval was geweest om het hele traject met maar 6 bakken te rijden (uitgaande van 2x Virm 6) waardoor veel reizigers waarschijnlijk niet mee hadden gekund met deze trein. De optie om dan niet te stoppen in Almere Buiten en de reizigers voor Almere Buiten te laten overstappen op Almere Centrum is dan de beste optie t.o.v. te rijden met 6 bakken.
Bekijk origineel

12 reacties

Badge
De treinserie 2400 is 1 van de eerste treinseries welke uitvalt als er problemen op het traject zijn tussen Duivendrecht en Lelystad, dit omdat er genoeg alternatieven zijn in de richting van Lelystad als er minder sporen beschikbaar zijn. Soms keert de trein als de verstoring tussen Almere en Lelystad zit nog op Almere maar dat is alleen het geval als Duivendrecht al gepasseerd is voordat de verstoring bekend was.

Vandaag was het probleem dat er door een bommelding geen treinverkeer is geweest tussen Almere Oostvaarders en Lelystad. Om deze reden werden een aantal treinen gekeerd op Diemen Zuid en was het eindstation dus Duivendrecht (vanaf Dordrecht), door een seinstoring tussen Rotterdam en Den Haag zijn er nog meer treinen uitgevallen en werd dit traject dubbel getroffen vanmiddag.

Door deze 2 verstoringen is de materieel omloop verstoord en zo kan het gebeuren dat er ander materieel rijdt dan dat er had moeten rijden. Doordat ProRail tot op heden nog steeds weigert om het perron op Almere Buiten te verlengen naar 12 bakken kan het dus met zo'n verstoorde materieel omloop gebeuren dat de trein uit 12 bakken bestaat en dat er niet gestopt MAG worden op Almere Buiten.

De andere optie in dit geval was geweest om het hele traject met maar 6 bakken te rijden (uitgaande van 2x Virm 6) waardoor veel reizigers waarschijnlijk niet mee hadden gekund met deze trein. De optie om dan niet te stoppen in Almere Buiten en de reizigers voor Almere Buiten te laten overstappen op Almere Centrum is dan de beste optie t.o.v. te rijden met 6 bakken.
Hallo Groen123 en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Jeroen de situatie al heeft toegelicht. Heb je verder nog informatie nodig van ons?
Ik snap de uitleg van Jeroen maar het is jammer dat elke verstoring juist deze intercity treft. Er zijn alternatieve verbindingen ja, maar dan duurt de reis veel langer en is de trein, juist door het uitvallen van de intercity, overvol.
We vinden elke verstoring vervelend, Groen123, dat geldt niet alleen voor jouw traject. Op sommige trajecten zijn de gevolgen echter wel veel groter, omdat er meerdere treinen over hetzelfde spoor gaan. We proberen de impact van verstoringen of defecten zoveel mogelijk te beperken maar zijn wel afhankelijk van de omstandigheden op dat traject.
Reputatie 7
Badge +3
De treinserie 2400 is 1 van de eerste treinseries welke uitvalt als er problemen op het traject zijn tussen Duivendrecht en Lelystad, dit omdat er genoeg alternatieven zijn in de richting van Lelystad als er minder sporen beschikbaar zijn.

Niet alleen tussen Duivendrecht en Lelystad, ook als er door een storing treinen tussen Rotterdam en Den Haag uitvallen is deze de pineut, de IC Amsterdam - Vlissingen is dan het alternatief. Dat zijn dingen die zo zijn vastgelegd.
Op het traject Amsterdam Zuid - Almere/Lelystad is het dan de IC naar Groningen/Leeuwarden die (als het kan) blijft rijden. Al heb je dan wel dat deze niet op Almere Buiten stopt.
Reputatie 5
Niet stoppen op Almere Buiten lijkt duidelijk de betere optie. Dat bevordert de doorstroom ook en versnelt die hele serie.
mij lijkt in plaats van het weer schrappen van treinen een verdubbeling van het spoor een veel beter alternatief!
Reputatie 7
Badge +3
Een verdubbeling van het spoor? Welke pot met geld had je daarvoor in gedachten? En dat voor spoorcapaciteit die niet nodig is wanneer er geen storing is?
Reputatie 5
Precies. Het is niet nodig, kost bakken vol met geld, en een Intercity hoort überhaupt niet op zo'n stationnetje te stoppen. Daar zijn Sprinters voor.
Reputatie 7
Badge +3
Ach, die 2400 mag voor mij best op dat Buiten station stoppen, maar om nu maar spoor te gaan verdubbelen zodat bij een verstoring er geen treinen geschrapt worden is niet nodig.
Als ze daar nou eens net als tussen Den Haag en Rotterdam zouden gaan rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting was het een andere zaak.

Je gaat een snelweg toch ook niet 2 keer zo breed maken omdat er wel eens ongeluk gebeurt waarbij 1 of 2 rijbanen afgesloten worden?
Reputatie 5
Daarnaast is het nogal doorzichtig: niemand wil treinen zien verdwijnen op "hun" station. Dan krijg je altijd 7 verschillende argumenten en andere suggesties die niet bijster nuttig zijn. Maar het idee van een spoorlijn is juist dat Sprinters overal stoppen zodat Intercity's dat niet hoeven te doen, en dat de capaciteit van het spoor daarvoor toereikend is.

Wat mij betreft staat Almere Buiten hoog op het lijstje van stations in de Randstad waar niet gestopt hoeft te worden, al zijn de meningen daarover verschillend en heeft het niet altijd zin om zo'n stop te schrappen.
Wat een agressieve mensen op deze community zeg. De sprinter valt ook heel vaak uit door verstoring doordat Almere Amsterdam maar een enkel spoor heeft. Er is toch ook geld om de a6 en de A1 te verdubbelen. En daarbij worden hier allerlei hotels uit de grond gestampt om de toeristen uit amsterdam hier te herbergen. Ga als NS eens met die investeerders praten voor een bijdrage.
maar ik ga van deze community af, op deze achterlijke reacties zit ik niet te wachten.

Reageer